طراحی پلان ساختمان شرقی غربی

طراحی نقشه ساختمان شرقی غربی
3
(2)

در این قسمت از موضوع طراحی پلان مسکونی به طراحی پلان ساختمان شرقی غربی می پردازیم. همانطور که قبلا در مطلب مقایسه زمین های شمالی – جنوبی – شرقی و غربی گفتیم در زمین های شرقی زمین ما در سمت شرق معبر و در زمین های غربی زمین در سمت غرب معبر قرار می گیرد.

اصول کلی طراحی پلان های شرقی – غربی مثل ساختمان های شمالی و جنوبی است بنابراین قبل از اینکه ادامه مطلب را دنبال کنید لازم است مطالب گذشته را مطالعه کنید:

اصول طراحی پلان ساختمان شرقی غربی

پلان های شرقی غربی نیز مثل دیگر ساختمانهای تک واحدی اولویت بر این است که راه پله در وسط و گوشه سمت دیوار همسایه قرار بگیرد.

موقعیت پذیرایی

پذیرایی چون مهمترین بخش خانه است در سمت حیاط قرار میدهیم تا از نور مستقیم استفاده کنیم.

موقعیت اتاق خواب ها

اتاق خواب ها در سمت انتهای ساختمان قرار می گیرد. اگر بخواهید 2 اتاق خواب در نظر بگیرید میتوانید از پنجره سمت معبر جهت نورگیری استفاده کنید. اما برای اتاق خواب سوم به احتمال زیاد نور نخواهید داشت و نیاز به اجرای نورگیر دارید.

موقعیت آشپزخانه

آشپزخانه بهتر است روبرو آشپزخانه مطابق تصویر سمت چپ قرار بگیرد. این کار 2 مزیت دارد. اولا برای آشپزخانه دسترسی تراس را به آشپزخانه داد که بسیار کاربردی است. دوما ستون ها وسط پذیرایی را میتوان داخل دیوار پنهان کرد.
هرچند اگر مجبور باشید مطابق تصویر سمت راست کار خود را اجرا کنید می‌توانید پذیرایی را به ۲ قسمت حال خصوصی و عمومی تقسیم کرده و ستون را داخل دیوار یا دکور مخفی کنید.

طراحی پلان ساختمان شرقی غربی
طراحی پلان ساختمان شرقی غربی

نقشه ساختمان شرقی غربی دو واحدی

در صورتی‌که بخواهیم دو واحد در ساختمان شرقی غربی احداث کنیم بهترین کار واحدهای شمالی و جنوبی است. در این حالت هر دو واحد از معبر نورگیر هستند علاوه بر اینکه واحد جنوبی مشرف به حیاط نیز می باشد. بنابراین واحد جنوبی ارزشمندتر خواهد بود. برای اتاق خواب های واحد شمالی نیز باید نورگیر احداث کنیم.

پلان ساختمان شرقی غربی دو واحدی
پلان ساختمان شرقی غربی دو واحدی

با مشاهده ویدیو زیر به مطالب گفته شده تسلط پیدا کنید :

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا 2

به این مطلب امتیاز دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *