مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

4.9
(10)

حتما شما هم قصد اجرای سازه بتنی دارید و اکنون مانده اید که بالاخره کدام سقف را انتخاب کنید؟‌ وافل یا تیرچه بلوک ؟ در این مطلب تخصصی به مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک از نظر اجرا پرداخته سپس مزیت سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک را بررسی کرده و در انتها قیمت این دو سقف را با هم مقایسه می‌کنیم. با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای سقف پروژه خود داشته باشید.

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

تفاوت سقف تیرچه بلوک و وافل

سقف تیرچه بلوک و وافل ۲ تفاوت اصلی دارند:

  1. در سقف تیرچه بلوک از تیرچه‌های آماده استفاده می‌کنیم ولی در وافل تیرچه‌ها در محل کار آرماتوربندی می‌شود.
  2. برای پر کردن فضای بین تیرچه ها در سقف تیرچه بلوک از یونولیت استفاده می‌کنیم. درحالیکه در وافل از قالب‌های معمولا پلاستیکی استفاده شده و بعد از چند روز از زیر سقف باز می‌شوند.

سرعت اجرا

اجرای سقف تیرچه بلوک به مراتب راحت تر و سریع تر از سقف وافل است به ۲ دلیل :

  1. در سقف تیرچه بلوک تیرچه‌ها آماده هستند و نیاز به آرماتوربندی آنها مثل سقف وافل نداریم.
  2. تیرچه‌های آماده در سقف تیرچه بلوک به تحمل وزن بتن تازه کمک می‌کنند. بنابراین در تیرچه بلوک به زیرسازی کمتری نیاز داریم.

ضخامت سقف

ارتفاع قالب‌های وافل معمولا ۲۸ سانتیمتر است که اگر ۷ سانتیمتر بتن روی آن را نیز به آن اضافه کنیم مجموعا ضخامت سقف وافل ۳۵ سانتیمتر می‌شود درحالیکه ضخامت تمام شده سقف تیرچه بلوک معمولا ۳۰ سانتیمتر است.

قالب‌ها

  • قالب های وافل موقت اند و بعد از چند روز از زیر سقف باز می‌شوند. در استفاده از این قالب های وافل باید دقت کرد تا کمتر آسیب ببینند چون این قالب‌ها معمولا طول عمر محدودی دارند و بعد از چند پروژه شکسته یا ترک خورده و دیگر قابل استفاده نیستند. البته چون پلاستیکی اند قالب بازیافت بوده و دوباره به چرخه تولید برمیگردند.
  • در سقف تیرچه بلوک قالب‌ها ماندگار هستند یعنی روی آنها بتن ریزی شده و دیگر قابل استفاده نیست. در اغلب پروژه ها از یونولیت برای این منظور استفاده می‌شود. دیگر بلوک های سقفی مثل بلوک سیمانی و سفالی وزن بالاتری دارند و در زمان زلزله خطر سقوط آنها وجود دارد.

عملکرد یک طرفه یا دو‌ طرفه

در سقف تیرچه بلوک به واسطه وجود تیرچه‌ها در یک جهت عملکرد سقف یک‌طرفه خواهد بود. اما از آنجایی که در سقف وافل تیرچه ها در دو جهت متعامد اجرا می‌شود توزیع بار در دو جهت می‌تواند صورت بگیرد. مگر در حالیکه نسبت طول به عرض دهانه‌ها از ۲ متر بیشتر باشد که در حالت سقف عملکرد یکطرفه خواهد داشت. در چنین مواردی ما نیز در سقف وافل تیرچه ها را در یک جهت اجرا می‌کنیم که به این نوع سقف وافل یک‌طرفه گفته می‌شود.

مزیت سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک

پوشش دهانه‌های بلند در سقف وافل

اصلی ترین مزیت سقف وافل پوشش دهانه‌های بلند است. حداکثر دهانه ای که با سقف تیرچه بلوک می‌توان پوشش داد ۶-۷ متر است. برای دهانه های بلند تر باید از تیرچه دوبل استفاده کنیم. یعنی ۲ تیرچه را کنار هم بگذاریم. در سقف وافل محدودیتی در طول دهانه قابل اجرا نداریم. به طوری که تا ۱۵ متر دهانه نیز می‌توان از این سقف به راحتی جواب گرفت.

نظارت بر کیفیت اجرا

از آنجایی که در ساخت تیرچه های پیش ساخته هیچ نظارتی نداریم این امکان وجود دارد که تولید کننده تیرچه از میلگردهای ضایعاتی یا جوشی استفاده کرده باشد یا حتی بتن مورد استفاده از کیفیت لازم برخوردار نباشد. اما در سقف وافل از آنجایی که کل کار در محل پروژه صورت گرفته می‌توان بر کیفیت اجرا دقیق نظارت کرد.

مقایسه قیمت سقف وافل با تیرچه بلوک

برای مطالعه بیشتر در مورد این موضوع به مطالب زیر مراجعه کنید:

در یک کلام وافل یا تیرچه بلوک؟

در پروژه های با دهانه های متوسط استفاده از تیرچه بلوک یا وافل فرقی نمیکند هرچند معمولا مثل پروژه رسالت سقف تیرچه بلوک ارزان تر تمام میشود ولی در پروژه های با دهانه های نسبتا بلند با تعداد ستون کمتر مثل پروژه رسالت۲ بهتر است از سقف وافل استفاده کنیم.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که منظور از طول دهانه جهت تیرچه هاست مثلا در پروژه ویلا چاهشک با اینکه دهانه ۱۱ متری داشتیم ولی با تیرریزی در جهت کوتاه تر حداکثر طول تیرچه ها ۶ متر شد.

در صورتیکه تمایل دارید با نکات اجرایی سازه بتنی آشنا شوید پیشنهاد میکنیم مطلب مراحل اجرای اسکلت بتنی را مطالعه کنید.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا 10

به این مطلب امتیاز دهید.

18 پاسخ
  1. حسین
    حسین گفته:

    سلام مهندس . سوالی داشتم از خدمتتون . اینجا ( خوی آذربایجان غربی) معمولا میلگرد ساختمون رو سنگین کار میکنن ( حدود 65 کیلو در متر مربع اسکلت بتنی) اطلاع دارم مهندسای مربوطه کار محاسباتی دقیق روش انجام نمیدن . با جداول شما اگر حساب کنیم کل اسکلت با فونداسیون 32 الی 50 کیلو برای هر متر درمیاد . جسارتا میخوام سوال کنم مقادیر شما بر اساس محاسبات مهندسی؟ ممنون

    پاسخ
  2. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام مهندس وقت شما بخیر
    ما یه زمین داریم به ابعاد ۱۱ در ۳۹
    قراره ۶ طبقه دو واحدی با سطح اشغال ۸۰درصد بسازیم
    تمام هزینه ها با سازنده هست و سقف وافل توافق کردیم
    میخواستم لطف بفرمائید نظرتون رو بفرمائید

    پاسخ
  3. حسین
    حسین گفته:

    سلام اول اینکه خیلی از مطالبتون استفاده میکنم. دعاتون کردم . دوم میخوام یه طبقه کار کنم با فونداسیون مخصوص دوطبقه که یه زمانی احتیاطا یه طبقه سبک هم اضافه کنم. 121 متر زیر بنا . تو حیاط بزرگ . اگر زحمت طراحیشو بدم به شما ، هزینه طراحی متری چند درمیاد؟ مربع 11*11 متر و 9ستون کاملا متقارن. ممنون

    پاسخ
      • حسین
        حسین گفته:

        سلام مهندس. الان که آبان 1402 هست میخواستم نظرتون رو در مورد سقف وافل بدونم . برای همین 11*11 متر خونه با 9تا ستون الان وافل مناسبتر در میاد یا تیرچه؟ (از پیمانکار اینجا پرسیدم گفتن وافل 30% از تیرچه ارزونتر درمیاد)

        پاسخ
  4. سعید احمدی
    سعید احمدی گفته:

    سلام و درود زمین بنده۲۰۰مترکه۶۵٪بنادارم عرض زمین۱۰وطول۲۰مترهست باسازه بتن میخوام سقفم و اجراکنم ممنون میشم بابنده تماس بگیرین شمارتون پیدانکردم توسایت
    بین قیمت تموم شده وافل و تیرچه با کچکاری و یاکناف کشی و سرعت بخشیدن توساخت و نداشتن نفردرسقف احتیاج به همکاری شما دارم

    پاسخ
  5. شاهو احمدی
    شاهو احمدی گفته:

    مهندس سلام
    وقت بخیر
    خسته نباشید
    ملکی دارم ۸۲ متر و ۱۰۰ درصد زیربنا دو طبقه و پیلوت. دهنه ۶.۵ هست .
    متاسفانه اول سازه فلزی انتخاب کردم و نقشه اماده شد ولی محاسبه کردم در این بازار نسبت به اسکلت بتنی خیلی گرون درمیاد پشیمان شدم
    اینبار میخوام نقشه بتن کار کنم الان در انتخاب سقفش موندم
    یه مهندس میگه وافل ۱۲۰ میلیون ارزون تر درمیاد یکی هم میگه اشتباه است هزینه وافل در نهایت گرون تر میشه چون میلگرد بیشتر مصرف می‌کنه دستمزدش بالاست
    الان در این مرحله سردرگم هستم. خودم وافل دوست دارم ولی از سمتی به دنبال کم کردن هزینه ساخت
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  6. چنگیز تنها
    چنگیز تنها گفته:

    سلام مهندس جان خسته نباشید مطالبتون بسیار آموزنده و قابل فهم میباشد بنده هم سقف وافل را بیشتر ترجیح میدهم ولی متاسفانهپیمانکار اجرای سقف وافل کم پیدا میشه .

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *