تفاوت سقف کرومیت و تیرچه بلوک

تفاوت سقف کرومیت و تیرچه بلوک
4.8
(9)

سقف کرومیت و تیرچه بلوک یا تیرچه یونولیت از قدیمی‌ترین سقف‌ها بوده که در اجرای ساختمان از آنها استفاده می شود. به واسطه اجرای سریع و آسان این سقف‌ها حتی اکنون نیز خیلی از افراد سعی می‌کنند این سقف را برای ساختمان خود انتخاب کنند. در این مطلب قصد داریم تفاوت سقف کرومیت و تیرچه بلوک یا تیرچه یونولیت را به طور دقیق مطرح کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را در ساختمان خود داشته باشید.

مقایسه سقف کرومیت و تیرچه بلوک

در مطلب دیگری با عنوان بهترین نوع سقف در اسکلت فلزی کدام است؟ به بررسی انواع سقف‌ها در سازه فلزی پرداختیم. همانطور که در این مطلب گفتیم سقف کرومیت در واقع از تیرچه های فلزی با جان باز تشکیل شده که فاصله بین این تیرچه ها معمولا با یونولیت پر می‌شود. اما منظور از سقف تیرچه بلوک در واقع تیرچه های بتنی است.

توصیه اکید میشود که از تیرچه فلزی یا تیرچه کرومیت در سازه فلزی استفاده شود و از تیرچه بتنی در سازه بتنی استفاده شود.

بنابراین فهمیدیم که فرق سقف کرومیت با تیرچه بلوک این است که تیرچه های کرومیت فلزی است و دیگری تیرچه بتنی دارد. در هر دو حالت نیز معمولا از یونولیت به عنوان بلوک استفاده می‌شود.

تفاوت‌ در زیرسازی سقف

تیرچه بلوک نیاز به شمع بندی و جک گذاری زیر سقف دارد در صورتیکه در کرومیت نیازی به شمع بندی نیست. دلیل این موضوع این است که تیرچه های بتنی قادر به تحمل وزن بتن خیس نیستند بنابراین باید زیر تیرچه ها شمع یا جک قرار داد تا بتن به مقاومت کافی برسد و سپس شمع ها را باز کرد. در حالیکه در سقف کرومیت تیرچه ها قادر به تحمل وزن بتن خیس هستند و نیازی به اینکار نیست.

برای آشنایی با روشهای زیرسازی سقف مطلب صفر تا صد مراحل اجرای اسکلت بتنی را مطالعه کنید.

سقف تیرچه کرومیت
سقف تیرچه کرومیت
سقف تیرچه بلوک
سقف تیرچه بلوک

مقایسه سرعت اجرا

عدم نیاز به شمع بندی و زیرسازی در سقف کرومیت باعث می‌شود که بتوانیم چند سقف را همزمان بتن ریزی کنیم که این کار به طرز قابل توجهی سرعت کار را بالا می‌برد. توصیه می‌شود حداکثر ۳ سقف کرومیت را همزمان بتن ریزی کنیم ولی در سقف تیرچه بلوک از آنجایی که نیاز به شمع بندی داریم حداکثر یک سقف را می‌توان بتن ریزی کرد.

مقایسه توزیع بار سقف

منظورمان از توزیع بار یکطرفه یا دوطرفه بودن سقف است. سقف‌های یکطرفه بار را از یک جهت توزیع کرده و به ۲ تکیه گاه روبرو هم منتقل می‌کنند ولی در سقف‌های دو طرفه بار از دو جهت توزیع شده و به ۴ تکیه گاه اطراف آن منتقل می‌شود. به طور کلی تمام سقف های تیرچه ای مثل تیرچه بلوک – کرومیت یا تیرچه یونولیت عملکرد یک‌طرفه داشته و از این نظر مشابه یکدیگر هستند.

تفاوت قیمت سقف کرومیت و تیرچه بلوک

از آنجایی که بلوک پر کننده بین تیرچه ها در هر دو سقف معمولا یونولیت است بایستی هزینه خرید تیرچه و هزینه اجرا را مقایسه کنید تا به تفاوت قیمت کرومیت و تیرچه بلوک پی ببرید. بنابراین نکات زیر را در نظر داشته باشید :

  • فاصله بین تیرچه های کرومیت ۷۰ سانت است در حالیکه در تیرچه بتنی ۵۰ سانت است.
  • در تیرچه بتنی نیاز به شمع بندی داریم در حالیکه در کرومیت نیازی نیست.

در این مورد توصیه میکنیم مطلب هزینه سقف تیرچه بلوک را مطالعه کنید.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا 9

به این مطلب امتیاز دهید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *