طراحی پلان ساختمان جنوبی

4.8
(13)

در این مطلب به اصول طراحی پلان ساختمان جنوبی می پردازیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

همانطور که در مطلب مقایسه زمین های شمالی – جنوبی – شرقی و غربی گفتیم ساختمان های جنوبی نسبت به شمالی 2 مزیت اصلی دارد :

  • امکان نورگیری مستقیم از هر دو سمت معبر و حیاط ساختمان در زمین جنوبی وجود دارد در حالیکه در زمین شمالی فقط در سمت معبر نورگیری مستقیم داریم و در انتهای ساختمان باید قسمتی از زیربنای ساختمان را به نورگیر اختصاص دهیم.
  • در زمین‌های جنوبی به سمت معبر می توان پیشروی کرد و کنسول اجرا کرد.

اصول طراحی پلان ساختمان جنوبی

موقعیت راهپله

دقیقا مثل طراحی پلان ساختمان شمالی در ساختمان جنوبی نیز اولویت ما این است تا راه‌پله و آسانسور را در وسط پلان و چسبیده به دیوار همسایه قرار دهیم.

موقعیت آشپزخانه و پذیرایی

در ساختمان جنوبی آشپزخانه و پذیرایی را بهتر است در سمت حیاط قرار دهیم. چون از این سمت نور جنوب که نور باکیفیت تری است تابیده می شود.

موقعیت اتاق خواب‌ها

از آنجایی که اتاق خواب‌ها نیاز کمتری به نور دارند بهتر است در سمت شمال پلان (معبر) قرار بگیرند.

پلان ساختمان جنوبی با عرض ۱۰-۱۲

در صورتی که یک ساختمان جنوبی مستطیلی شکل با ابعاد ۱۰*۲۰ – ۱۰*۲۵ یا ۱۲*۲۵ دارید طبق موارد گفته شده بهتر است نقشه ساختمان جنوبی خود را مطابق تصویر سمت چپ طراحی کنید. در صورتی‌که پذیرایی خیلی خوبی از آب درنمی‌آید بهتر است آشپزخانه را به روبروی راهپله (تصویر سمت راست) ببرید.

برای این حالت ها میتوان پروژه الندشت و پروژه جلال آل احمد را مثال زد که هر دو جنوبی و با ابعاد زمین ۱۰*۲۵ بود.

طراحی نقشه ساختمان جنوبی
طراحی نقشه ساختمان جنوبی

نقشه ساختمان جنوبی با عرض کم ۶-۸ متر

در اکثر پلان‌های جنوبی افراد ترجیح می دهند تا اتاق خواب‌ها در سمت حیاط باشد و پذیرایی در سمت معبر (کوچه یا خیابان) باشد به این دلیل که اتاق خواب محل استراحت است و بهتر است در سمت حیاط که آلودگی صوتی کمتر است قرار بگیرد. در جواب به این موضوع موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • با استفاده از پنجره‌های دو جداره این مشکل تا حد زیادی قابل حل است مگر در سمت معبر مدرسه یا پارک یا مسجد وجود داشته باشد که در این حالات نیز می‌توان با عایق های صوتی این مشکل را برطرف کرد.
  • معمولا در سمت معبر صبح‌ها یا شب‌ها که در حال استراحت هستیم در کوچه یا خیابان سر و صدا کم است و در طول روز ما شاهد آلودگی صوتی هستیم.
  • اگر پذیرایی و آشپزخانه در سمت معبر قرار بگیرد برای استفاده از تراس شاید خیلی راحت نباشیم و مجبور باشیم با پوشش مناسبی در این فضا قرار بگیریم در حالیکه اگر در سمت حیاط خودمان باشد با خیال راحت تری می‌توان از آن استفاده کرد.
  • به دلیل اینکه معمولا در تراس لوازم اضافی قرار می‌گیرد می‌تواند به نما و ظاهر ساختمان آسیب بزند. در حالیکه همین تراس آشپزخانه در سمت حیاط باشد برای نمای ساختمان مشکلی ایجاد نمی کند.
  • از آنجایی که کشور ما در نیمکره شمالی کره زمین قرار دارد خورشید از سمت جنوب تابیده می‌شود. بنابراین بهتر است فضاهای مهم تر مثل پذیرایی و آشپزخانه را در سمت جنوب (یعنی حیاط) قرار دهیم.

نقشه ساختمان جنوبی با عرض ۶-۸ متر

اگر عرض زمین کم باشد (یعنی کمتر از ۸ متر) به ناچار باید آشپزخانه را به روبروی ورودی منتقل کنیم. چون اگر آشپزخانه در جلوی کار قرار بگیرد پذیرایی باریک و کشیده ای خواهیم داشت.

نقشه ساختمان جنوبی مستطیل کشیده
نقشه ساختمان جنوبی مستطیل کشیده

نقشه ساختمان جنوبی مربعی

اگر نقشه شما حالت مربعی داشته باشد یعنی عرض زیاد و طول کمی داشته باشید (مثلا ۱۲*۱۵) بهتر است دستگاه پله و آسانسور را به گوشه ساختمان ببرید. چون در این نقشه ها معمولا اگر راهپله در وسط قرار بگیرد به دلیل طول کم پلان از فضای پشت و جلو راهپله نمیتوان به درستی استفاده کرد. همچنین ممکن است در طراحی پارکینگ نیز به مشکل بخوریم.

راهپله را هم میتوان در سمت معبر قرار دهیم و یا اینکه در سمت حیاط قرار دهیم. اما همانطور که گفتیم از آنجایی که نور جنوب (سمت حیاط) بهتر از نور شمال است بنابراین سرویس پله را در سمت شمال قرار می‌دهیم تا بتوانیم نور بهتر را به پذیرایی و آشپزخانه که فضاهای مهمتری هستند اختصاص دهیم.

نقشه ساختمان جنوبی مربعی
پلان ساختمان جنوبی مربعی با طول کم

در تصویر بالا اگر ترجیح می‌دهید پذیرایی در سمت معبر باشد می‌توانید جای آنرا با اتاق خواب عوض کنید.

نقشه ساختمان دو واحدی جنوبی

در ساختمان جنوبی اگر عرض شما خیلی زیاد نیست بهتر است واحدهای شمالی – جنوبی طراحی کنید. واحد جنوبی چون در سمت حیاط قرار می گیرد هم نور بهتری دارد و هم آرامتر است. بنابراین در این مواقع واحد جنوبی ارزشمندتر از واحد شمالی است و شاید بهتر باشد واحد جنوبی که قیمت بیشتری دارد متراژ بزرگتری هم نسبت به واحد شمالی داشته باشد.

نقشه ساختمان دو واحدی جنوبی
نقشه ساختمان دو واحدی جنوبی

اگر ساختمان جنوبی شما عرض زیادی دارد می‌توانید واحدهای شرقی غربی نیز طراحی کنید تا هر دو واحد هم نور شمال و هم نور جنوب را داشته باشند. توجه کنید در چنین مواقعی بایستی راه‌پله در وسط نقشه شما باشد تا هر دو واحد به آن دسترسی داشته باشند.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا 13

به این مطلب امتیاز دهید.

12 پاسخ
  1. ابوالفضل
    ابوالفضل گفته:

    سلام مهندس سال خوبی داشته باشید من زمینی دارم به متراژ ۱۱ در ۳۳ میخوام ۱۵۰ متر زیر بنا کنم و دو حیاطه باشه آشپزخانه مخفی و رختشورخانه و اتاق میهمان داشته باشه میشه راهنمایی بفرمایید ممنونم

    پاسخ
  2. علی
    علی گفته:

    سلام جناب مهندس .خسته نباشید
    من یک زمین ۱۵۳ متر مربع جنوبی دارم عرض ۸/۵ در ۱۸ طول
    میخوام بک واحد همکف و یک واحد طبقه اول بسازم اسکلت بتن هزینه کمتر میشه یا به صورت شناژ کار کنم .و در حالت شناژ چند طبقه میشه ساخت

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام منظورتان از شناژ چیست؟ ساختمان بنایی با کلاف بتنی؟
      اگر منظورتان همین است هزینه آنرا نمیدانم ولی احتمالا از سازه بتنی کمتر است

      پاسخ
  3. B s
    B s گفته:

    برای متراژ ۴۵ متری جنوبی که هم کف مسکونی نباشه دو طبقه بالا در نظر گرفته فضای داخلی را چطور طراحی میکنید

    پاسخ
  4. شمس الدین آذرافزا
    شمس الدین آذرافزا گفته:

    باسلام مهندس نقشه اسکلت بتن جنوبی دو واحده عرض ۱۰متر درطول۲۲متر زیربنا پلان معماری و ستون گذاری رو سایت میزارین

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *