هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1403

4.7
(595)

مدت زمان تخمینی مطالعه: 19 دقیقه

حتما شما هم به دنبال ساخت آپارتمان هستید و می‌خواهید برآورد درستی از هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۳ داشته باشید تا بتوانید هزینه های پروژه خود را به درستی مدیریت کنید. جای درستی آمدید! در این مطلب از سایت کارکشته به محاسبه هزینه ساخت آپارتمان قدم به قدم در هر متر مربع خواهیم پرداخت.

هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان در سال ۱۴۰۳

سازمان نظام مهندسی ساختمان هر ساله هزینه ساخت و ساز را اعلام میکند. بر این اساس شورای مرکزی این سازمان برای ابتدای سال ۱۴۰۳ اعداد زیر را به عنوان هزینه ساخت آپارتمان با توجه به تعداد طبقات ساختمان اعلام کرده است.

  • ساختمان‌های یک و دو طبقه متری ۱۰۷۰۰۰۰۰ تومان
  • ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۱۲۵۰۰۰۰۰ تومان
  • ساختمان‌های ۶ و ۷ طبقه متری ۱۴۲۰۰۰۰۰ تومان
  • ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۱۵۵۰۰۰۰۰ تومان
  • ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۱۶۸۰۰۰۰۰ تومان
  • ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۱۸۶۰۰۰۰۰ تومان
  • ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا متری ۱۹۹۰۰۰۰۰ تومان

نحوه محاسبه هزینه ساخت و ساز

در اینجا با یک مثال نحوه محاسبه هزینه ساخت و ساز و بعد از آن نحوه محاسبه سود ساخت و ساز را محاسبه می کنیم.

فرض کنید قصد دارید یک زمین 250 مترمربعی با قیمت هر مترمربع 70 میلیون تومان خریداری کنید. بنابراین مبلغی که بابت خرید این زمین باید هزینه کنید برابر است با 17.5 میلیارد تومان

قیمت زمین
قیمت زمین

اینکه بتوانید چند طبقه آپارتمان با چه متراژی بسازید بستگی به ضوابط شهرداری منطقه شما دارد. برای همشهریانی که در مشهد هستند در مطلب دیگری با عنوان استعلام ضوابط ساخت و ساز شهرداری مشهد این مورد را توضیح داده ایم.

با فرض اینکه 60% + 2 متر از زمین خود را بتوانید بسازید و همچنین اگر زمین جنوبی باشد و بتوانید 1 متر به سمت معبر پیشروی داشته باشید زیربنا هر سقف برابر است با 180 مترمربع.

محاسبه زیربنا هر سقف
مثال نحوه محاسبه زیربنا هر سقف

فرض کنید این مجوز را داشته باشیم که این ساختمان را در 7 سقف (6 طبقه مسکونی) احداث کنیم. بنابراین زیربنا کل ساختمان برابر است با 1260 مترمربع. با ضرب کردن زیربنا کل در هزینه ساخت (مثلا مترمربعی 15 میلیون تومان) کل هزینه ساخت وساز پروژه شما برابر است با 18.9 میلیارد تومان

محاسبه هزینه ساخت ساختمان
محاسبه هزینه ساخت ساختمان

توجه داشته باشید که با اینکه هزینه ساخت زیرزمین و پارکینگ با طبقات مسکونی یکسان نیست ولی برای سادگی در محاسبات معمولا همه را با هم حساب کرده و زیربنا کل پروژه (مساحت همه سقف ها) را در نظر میگیریم.

برای اینکه بتوانیم درآمد حاصل از فروش آپارتمان های نوساز را محاسبه کنیم باید زیربنا مفید واحد مسکونی را محاسبه کنیم. برای اینکار حدود 20 مترمربع از مساحت سقف بابت مشاعات (راهپله+آسانسور+کریدور) کسر میکنیم. (مساحت تقریبی مشاعات برای طبقات تک واحدی حدود 19 مترمربع و برای طبقات دو واحدی حدود 23 مترمربع می باشد.)

محاسبه درآمد حاصل از ساخت آپارتمان
محاسبه درآمد حاصل از ساخت آپارتمان

نحوه تخمین سود ساخت و ساز

برای تخمین سود ساخت و ساز تمام هزینه ها و درآمد را به قیمت روز حساب می‌کنیم. طبق مثالی که زدیم مجموع هزینه ها (شامل قیمت زمین + هزینه ساخت) 18.9 میلیارد تومان و درآمد حاصل از فروش آپارتمان را 48 میلیارد تومان تخمین زدیم.

طبق محاسبات زیر سود ساخت و ساز در مثال ما 32% تخمین زده میشود.

محاسبه سود ساخت و ساز
محاسبه سود ساخت و ساز

سود ساختمان سازی

خیلی از کارفرمایان از من می پرسند که مهندس سود ساخت و ساز چند درصد است ؟!

در پاسخ به این عزیزان باید گفت که باید اطلاعات دقیقی از ملک مورد نظر داشت. باید قیمت زمین و آپارتمان صفر در منطقه مدنظر خود را مقایسه کنید معمولا در اغلب مناطق مشهد قیمت زمین از آپارتمان بیشتر است. هرچه قدر که این اختلاف کمتر باشد سود ساخت و ساز بیشتر می شود. همچنین هرچه قدر تراکم ساخت بیشتر باشد و بتوان تعداد طبقات بیشتری آپارتمان احداث کرد سود ساخت و ساز بیشتر می‌شود. در کل می‌توان سود معقول برای ساخت و ساز را 30% درنظر گرفت. اگر از این مقدار بیشتر سود کردید یعنی سود خوبی کردید و اگر از این مقدار کمتر باشد به نظر می رسد ساخت ملک مورد نظر شما توجیه نداشته باشد.

یکی از مواردی که بر روی سود ساخت و ساز تاثیر قابل توجهی دارد کیفیت ساخت است. فردی که از شما آپارتمانی را میخرد از کیفیت اجرای اسکلت و سفت کاری معمولا اطلاع ندارد و این به وجدان شما و یا به توانایی شما بستگی دارد که تا این مرحله ساختمان را با چه کیفیتی ساخته باشید. اما منظور ما چیز دیگری است …

موردی که خریدار آپارتمان موقع بازدید از پروژه شما به آن توجه می‌کند طراحی معماری خوب و جانمایی اصولی فضاهاست. موقعی که از بعضی آپارتمان ها بازدید میکنم میبینم که طراحی پلان خیلی از ساختمان ها ایراد دارد در حالیکه کارفرما کلی هزینه بابت خرید متریال‌های گران برندهای خارجی کرده است! بنابراین توصیه می‌کنیم برای طراحی نقشه معماری آپارتمان خود به یک مهندس معمار کارکشته مراجعه کنید.

مطالب زیر در مورد طراحی پلان معماری می‌باشد. آنها را از دست ندهید!

عوامل موثر در هزینه ساخت آپارتمان

مهمترین عواملی که در هزینه ساخت یک واحد آپارتمان موثر هستند عبارت اند از :

  • قیمت زمین یا هزینه خرید ملک کلنگی
  • هزینه جواز ساخت
  • هزینه خرید مصالح
  • هزینه دستمزدها

در ادامه هر یک از این موارد را بیشتر بررسی می کنیم:

قیمت زمین

یکی از مهمترین عواملی که در هزینه ساخت آپارتمان تاثیر گذار است قیمت زمین است. ارزش زمین از دو جهت بر روی هزینه ساخت ساختمان تاثیر می گذارد مورد اول هزینه خرید زمین و مورد دوم هزینه جواز ساخت.

واضح است که در مناطق مختلف شهر قیمت زمین یکسان نیست. حتی در یک منطقه دو زمینی که حتی روبرو یکدیگر قرار دارند ارزش یکسانی ندارند. مثلا دو زمین که یکی شمالی و دیگری جنوبی است و روبرو هم هستند متراژ زیربنا قابل ساخت این دو با هم متفاوت است به این دلیل که برای احداث ساختمان جنوبی میتوانید به معبر پیشروی کنید. بنابراین هزینه ساخت آپارتمان در این دو زمین متفاوت خواهد بود.

در مطلب دیگری زمین‌های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و دونبش را باهم مقایسه کرده ایم.

هزینه جواز ساخت

طبیعی است که هزینه جواز ساخت در مناطق مختلف شهر یکسان نیست. در مناطق مرغوب تر باید هزینه بیشتری بابت جواز ساخت بپردازیم. هزینه جواز ساخت شامل موارد زیر می شود :

  • هزینه فیش عوارض نوسازی شهرداری
  • هزینه نظام مهندسی
  • هزینه بیمه تامین اجتماعی
  • هزینه قطار شهری – آتش نشانی – آموزش و پرورش

در ادامه هر یک از موارد زیر را بیشتر توضیح می دهیم:

هزینه فیش عوارض نوسازی شهرداری

قطعا میدانید که هزینه صدور پروانه ساختمانی در مناطق مختلف شهر یکسان نیست. به طوری که در بعضی مناطق گران قیمت مشهد این هزینه چندین برابر سایر مناطق است. با افزایش مبلغ صدور جواز توسط شهرداری در بعضی ساختمانها شاید این هزینه از ۲۰ درصد کل هزینه ساخت و ساز بیشتر شود.

گرفتن سقف اضافه و یا پیشروی مازاد بر تراکم ساختمانی تاثیر قابل توجهی بر روی مبلغی که به شهرداری پرداخت می‌کنید دارد. به این دلیل که هزینه تراکم اضافه چندین برابر هزینه تراکم مجاز می باشد.

در مطلب دیگری هم نحوه محاسبه هزینه جواز ساخت در مشهد را توضیح داده ایم و هم این هزینه را در مناطق مختلف شهر مشهد تخمین زده ایم.

هزینه نظام مهندسی

بعد از هزینه عوارض شهرداری باید هزینه نظام مهندسی را پرداخت کنیم. حق الزحمه مهندسین ناظر و طراح و مجری برای هر شهر و هر گروه ساختمانی متفاوت است.

تعرفه نظام مهندسی مشهد در سال 1403

جدول زیر تعرفه خدمات مهندسی ۱۴۰۲ است که توسط سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ابلاغ شده است. این قیمت ها هم اکنون که در ابتدای سال 1403 هستیم فعلا معتبر بوده و معمولا در اردیبهشت یا خرداد هر سال تغییر میکند. در این جدول تعرفه طراحی و نظارت رشته های سازه – معماری – برق و مکانیک به تفکیک آورده شده است.

مثلا فرض کنید قصد ساخت آپارتمانی با ۷ سقف با زیربنا ۱۵۰۰ مترمربع داشته باشید. بنابراین ساختمان شما در گروه (ج) قرار میگیرد و همانطور که میبینید مجموع تعرفه نظارت و طراحی حدود مترمربعی 400 هزارتومان می باشد.

در مورد تعرفه طراحی این مورد را در نظر بگیرید که طبق عرف بازار کار معمولا هزینه طراحی نقشه های اجرایی جدا از تعرفه اعلامی توسط سازمان نظام مهندسی می‌باشد. مثلا ما خودمان طراحی سازه را مترمربعی ۲۰ هزارتومان انجام می‌دهیم.

هزینه بیمه تامین اجتماعی

این هزینه معمولا با نام بیمه اجباری شناخته می شود. این بیمه جدا از بیمه مسئولیت کارفرما است. این بیمه اصلا بیمه مسئولیت نیست و هیچ پوششی هم ندارد و فقط یک منبع درآمد برای سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود.

هزینه آتش نشانی – آموزش و پرورش و قطار شهری

مبلغ پرداختی به سازمان آتش نشانی و آموزش و پرورش در مقایسه با سایر هزینه‌ها در پروسه صدور پروانه ساختمانی ناچیز است. مقدار هزینه ای که باید بابت قطار شهری بپردازید ۳٪ کل فیش شهرداری است.

هزینه خرید مصالح

هزینه خرید مصالح تقریبا 70% از هزینه ساخت ساختمان را تشکیل می دهد. اسکلت بتنی یا فلزی که بر روی هزینه خرید آهن و میلگرد و بتن تاثیر میگذارد تا هزینه های مربوط به خرید کاشی و سرامیک و شیرآلات و … همگی جزء خرید مصالح محسوب میشود.

هزینه دستمزدها

نه تنها در سال 1403بلکه می‌توان گفت تقریبا همیشه دستمزدها حدود 30% از هزینه ساخت را شامل می شود. در مرحله سفت کاری تقریبا هزینه دستمزدها در تمام نقاط شهر یکسان است ولی موردی که دستمزد تاثیر قابل توجهی روی هزینه‌ها دارد نازک کاری و مخصوصا اجرای نما می باشد.

جدول برآورد هزینه های ساخت ساختمان

در زیر جدول برآورد هزینه های ساخت ساختمان به تفکیک مراحل مختلف کار آورده شده است.

سفت کاری 35-40٪ (تقریبا مترمربعی ۴.۵ میلیون تومان)
نازک کاری35-45٪ (تقریبا مترمربعی ۴.۵ میلیون تومان)
تاسیسات مکانیکی10-16٪ (تقریبا مترمربعی 1.5 میلیون تومان)
تاسیسات برقی7-10٪ (تقریبا مترمربعی 1 میلیون تومان)
جدول برآورد حداقل هزینه های ساخت ساختمان در مراحل مختلف

۳ نکته در مورد جدول هزینه های ساخت

  1. در ساختمان های کمتر از ۳ طبقه نازک کاری و سفت کاری هرکدام به تنهایی بیشتر از ۴۰٪ از هزینه ساخت را شامل می‌شوند. یعنی مجموع هزینه این دو بیشتر از ۸۰٪‌ می‌شود.
  2. در ساختمان های تا ۴ طبقه معمولا هزینه نازک کاری بیشتر از سفت کاری است و برعکس برای بیشتر از ۴ طبقه معمولا هزینه سفت کاری بیشتر از نازک کاری می‌شود.
  3. با بالا رفتن تعداد طبقات درصد هزینه سفت کاری و نازک کاری کمتر شده و به جای آن درصد هزینه تاسیسات مکانیکی و برقی بیشتر می‌شود.

هزینه سفت کاری ساختمان در سال 1403

به تمام عملیات اجرایی ساخت از روز اول تا خاک گچ سفت کاری می‌گوییم. این هزینه‌ها شامل :

  • تخریب
  • گودبرداری و پی کنی
  • اجرای فونداسیون
  • اجرای اسکلت
  • دیوارچینی و والپست
  • فریم پنجره ها و کوم درب ها
  • کف سازی
  • خاک گچ

هزینه خاکبرداری و پی کنی

برای یک زمین حدود ۲۰۰-۲۵۰ مترمربعی که بخواهیم حداکثر ۷ طبقه در آن ساختمان بسازیم شود و زیرزمین هم نداشته باشد و همچنین فقط قرار باشد به اندازه عمق فونداسیون خاکبرداری کنیم هزینه گودبرداری و پی کنی در ابتدای سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

مثلا ما در پروژه نماز که در اردیبهشت ۱۴۰۲ شروع به گودبرداری کردیم به بیل مکانیکی ۷.۵ میلیون تومان بابت کندن پی و بابت انتقال خاک ها به بیرون زمین به ازای هر کامیون ۵۰۰ هزارتومان پرداخت کردیم. از آنجایی که در این پروژه حدود ۱ متر فقط خاک دستی داشتیم حدود ۴۰ کامیون خاک به بیرون پروژه منتقل کردیم. با در نظر گرفتن دستمزد کارگر برای رگلاژ کف و صاف کردن دیواره های گود حدودا ۳۰ میلیون تومان هزینه خاکبرداری و پی کنی در این پروژه شد.

شما میتوانید با کلیک بر روی عبارت پروژه نماز تصاویر مراحل ساخت این پروژه را از روز اول ببینید.

خاک برداری پروژه نماز
خاک برداری و پی کنی پروژه نماز

اکنون که در ابتدای سال ۱۴۰۳ به سر میبریم هزینه بیل مکانیکی در هر روز کاری حدود ۱۰ میلیون تومان و هزینه خاکبرداری به ازای هر کامیون ۱ الی ۱.۵ میلیون تومان می‌باشد.

هزینه اجرای فونداسیون

برای اینکه قیمت تمام شده اجرای فونداسیون را محاسبه کنیم باید مصرف بتن و میلگرد و دستمزد آرماتوربندی و قالب بندی را محاسبه کنیم. در مطلب هزینه اجرای فونداسیون توضیحات کاملی در این مورد داده ایم و این عدد را تقریبا 500 هزارتومان به ازای هر مترمربع زیربنا به دست آورده ایم.

تصویر زیر فونداسیون پروژه رضا احمدآباد را نشان میدهد. شما میتوانید با کلیک بر روی نام این پروژه تصاویر مراحل ساخت این پروژه را از روز اول تا آخر ببینید.

فونداسیون پروژه رضا احمدآباد
فونداسیون پروژه رضا احمدآباد – مشهد

توصیه میکنیم مطلب صفر تا صد مراحل اجرای فونداسیون را مطالعه کنید.

هزینه ساخت اسکلت فلزی

در مطلب دیگری تحت عنوان هزینه ساخت اسکلت فلزی در مورد این موضوع کامل توضیح داده ایم. به طور کلی هزینه اجرای سازه فلزی به همراه اجرای سقف ها در ابتدای سال 1403 را مترمربعی 2.2 – 3 میلیون تومان (مخصوص پروژه های متداول در شهر مشهد) در نظر بگیرید. طول دهانه ها – تیپ خاک – منظمی یا نامنظمی پروژه و البته طراح سازه که در سبک سازی سازه نقش مهمی دارد از عوامل مهم قیمت تمام شده اسکلت فلزی است.

در صورتیکه تمایل دارید با نکات اجرایی سازه فلزی آشنا شوید پیشنهاد میکنیم مطلب مراحل اجرای اسکلت فلزی را از دست ندهید.

هزینه ساخت اسکلت بتنی

اکنون که در ابتدای سال 1403 هستیم هزینه اجرای اسکلت بتنی مترمربعی 2 – 2.5 میلیون تومان در هر مترمربع زیربنا برآورد می‌شود. در مطلب هزینه سازه بتنی در مورد این موضوع دقیق تر توضیح داده ایم.

در برخی پروژه ها مثل پروژه چاهشک به دلیل ارتفاع بلند سقفها یا پروژه ویلا طرقبه به دلیل پلان خاصی که دارند میتواند این هزینه تا ۲۰ درصد یا حتی بیشتر نیز افزایش پیدا کند.

در صورتیکه تمایل دارید با نکات اجرایی سازه بتنی آشنا شوید پیشنهاد میکنیم مطلب صفر تا ۱۰۰ مراحل اجرای اسکلت بتنی را مطالعه کنید.

هزینه دیوارچینی

نوع بلوک مصرفی نقش اصلی را در تعیین هزینه دیوارچینی دارد. به طوری که هزینه دیوارچینی با بلوک لیکا چندین برابر دیوارچینی با بلوک سفال است. بلوک سفال از بقیه بلوک ها ارزان تر است ولی وزن سنگین تری دارد و به شرطی میتوان استفاده کرد که طراح سازه وزن آن را در محاسبات خود لحاظ کرده باشد. بلوک دیگر که در حال حاضر کمتر استفاده میشود هبلکس است که قیمت آن معمولا بین سفال و لیکا است. اجرت دیوارچینی در سال 1403 را حدود مترمربعی 70هزارتومان (در مشهد) در نظر بگیرید.

هزینه والپست

با تغییراتی که ضوابط جدید والپست داشته هزینه اجرای آن نیز نسبت به گذشته کمتر شده ولی هنوز خیلی ها در برابر آن جبهه میگیرند و مقاومت میکنند! در قسمت نهم مستند ساخت ویلا طرقبه در مورد ضوابط و هزینه های مربوط به والپست توضیحات مفصلی داده ایم.

هزینه کف‌سازی

کفسازی معمولا به دو روش کلی انجام میشود.

  1. پوکه ریزی : معمولا ۲ نوع دارد پوکه های معدنی یا صنعتی. قیمت هر مترمکعب آن حدود مترمکعبی ۴۵۰ هزارتومان است. ابتدا پوکه ریزی میکنیم و روی آن را با ملات ماسه سیمان میپوشانیم. یا اینکه پوکه ها را با ملات ماسه سیمان مخلوط کرده و اجرا میکنیم. هزینه دستمزد کفسازی در سال 1403 را مترمربعی حدود 80 هزارتومان درنظر بگیرید.
  2. فوم بتن :‌ فوم بتن قیمت بالاتری دارد ولی سرعت اجرای آن بیشتر است.

هزینه گچ کاری

با هر کیسه گچ معمولا ۲.۵ تا ۳ مترمربع را میتوان خاک گچ کرد و با هر کیسه گچ سفید نیز میتوان حدود ۱۰-۱۲ مترمربع را سفیدکاری کرد. دستمزد گچ کاری را حدود مترمربعی ۱۰۰ تومان در نظر بگیرید.

هزینه عایق کاری

سرویس ها و پشت بام را همانطور که میدانید برای عایق کاری قیروایزوگام میکنیم. قیر در حال حاضر حدود مترمربعی ۳۰-۵۰ هزارتومان و ایزوگام بسته به شرکت و کیفیت آن از مترمربعی حدود 100 هزارتومان به بالا در بازار یافت می‌شود.

هزینه نازک کاری

تمام عملیاتی که بعد از خاک گچ انجام میشود و جزء تاسیسات مکانیکی و برقی نیست را میتوان جزء نازک کاری محسوب کرد. مهم ترین هزینه های مربوط به نازک کاری مربوط به کاشی – سرامیک – نما – کابینت و … می باشد.

هزینه سقف کاذب

سقف واحدها را به ۲ روش میتوان سفید کرد. کناف یا رابیتس. رابیتس هزینه اجرای بالاتری معمولا دارد. از آنجایی که کناف هم ارزان تر تمام می‌شود و هم سرعت اجرای بالاتری دارد جای خود را به خوبی باز کرده است. کناف چون بر پایه گچ است در سرویس ها معمولا استفاده نشده و به جای آن از تایل های pvc‌ استفاده میشود که معمولا قیمت تمام شده آن از کناف کمتر است.

هزینه کابینت

یکی از مهمترین هزینه های یک واحد مسکونی در مرحله نازک کاری مربوط به آشپزخانه است و اصلی ترین هزینه آشپزخانه کابینت آن است.

ملامینه – ام دی اف – هایگلاس – روکش چوب و تمام چوب انواع ورق های چوبی است که استفاده می‌شود.

  • مغز ورق ملامینه خرده چوب یا نئوپان است. ملامینه معمولا فقط در کمد دیواری استفاده می‌شود مگر اینکه سازنده بخواهد کم هزینه بکند یا اینکه بیاید بدنه کابینت را چون در معرض دید نیست ملامینه کار کند و فقط درب ها که در معرض دید است را از جنس بهتر استفاده کند.
  • ام دی اف بیشترین کاربرد را دارد چون بدنه همه کابینت ها معمولا از این نوع است.
  • هایگلاس همان ام دی اف است ولی روکش باکیفیت تری دارد که باعث میشود قیمتی گران تر از ام دی اف داشته باشد.
  • روکش چوب نیز همانطور که از اسمش پیداست یک روکش چوبی دارد ولی مغز آن همان ام دی اف است. این نوع کابینت چون نیاز به رنگ آمیزی دارد به مراتب هزینه اجرای بالاتری دارد.

راه‌های کاهش هزینه ساخت ساختمان

سپردن کار به یک فرد کارکشته

اگر مالکی هستید که تجربه احداث ساختمان را ندارید بهترین کار این است که کار را به صورت مدیریت پیمان واگذار کنید. بسیاری از مالکین فکر می‌کنند اگر خودشان کار را به عهده بگیرند هزینه کمتر می‌شود ولی گاهی اوقات وقتی کار به صورت پیمان مدیریت به یک مهندس کارکشته سپرده شده در هزینه ها صرفه جویی می‌شود.

اگر نمی‌خواهید کل کار را واگذار کنید لااقل یک مهندس به عنوان مشاور در پروژه خود داشته باشید.

سبک سازی سازه

طراح سازه نیز نقش مهمی در سبک سازی دارد. حتما کار را به یک شرکت محاسبات سازه کارکشته بسپارید. مثلا ما خودمان تنها با تغییر تیرریزی یک ساختمان چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان به جیب کارفرما برگرداندیم!

خیلی از مالکین به دنبال این هستند که از تست خاک فرار کنند. در حالیکه با تعیین تیپ خاک و انجام مطالعات ژئو‌تکنیک مشخصات واقعی خاک به دست می آید. در صورتی‌ که اگر طراح سازه این اطلاعات را نداشته باشد ضریب اطمینان را بالا می‌برد و سازه شما سنگین تر خواهد شد. بنابراین با انجام تست خاک در مصرف بتن و آهن در ساختمان صرفه جویی کنید. هزینه تعیین تیپ خاک و سایر مشخصات آن شاید حدود 50 میلیون تمام شود ولی با صرف این هزینه حداقل حدود ۲۰۰ میلیون تومان (برای ۱۰۰۰ متر‌ زیربنا) به جیب شما برمی‌گردد!

انتخاب سازه و سقف مناسب

استفاده از اسکلت بتنی به جای اسکلت فلزی حدودا ۲۰ درصد در اجرای اسکلت ساختمان صرفه جویی می‌شود. توجه کنید در دهانه‌های بلند اختلاف قیمت سازه بتنی با فلزی بیشتر می‌شود. با کلیک بر روی عبارت طراحی سازه چند مورد از نمونه کارهای ما را ببینید.

حذف واسطه‌ها در خرید مصالح

خرید یکجا مصالح از درب کارخانه و حذف واسطه ها باعث می‌شود مصالح را به قیمت مناسب تری خریداری کنید. امروزه به کمک اینترنت میتوانید شماره تلفن مستقیم تولید کننده ها را به راحتی به دست آورید.

استفاده از فناوری های نوین ساخت

استفاده از جوش فورجینگ یا کوپلینگ میلگرد از روش هایی است که مصرف میلگرد را کاهش می‌دهد. البته استفاده از آن شرایطی دارد که بهتر است در مورد استفاده از آن با مهندسین خود مشورت کنید. مثلا ما در پروژه مصلی ۲۶ فقط برای ستون های طبقه اول از فورجینگ استفاده کردیم و ۱۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ صرفه جویی شد.

استفاده از روش‌های جدید والپست نیز هم هزینه کمتری نسبت به روش های قدیمی دارد و هم اصولی تر است.

ما در تلاش هستیم تا مشاوره های خود را در اختیار کارفرمایان قرار داده تا به طور رایگان به باارزش‌ترین اطلاعات دست پیدا کنند. تیم ما از مرحله اخذ جواز ساختمان تا تحویل کلید در کنار کارفرمایان محترم بوده و به صورت پیمانکاری ساختمان یا مدیریت پیمان آماده ساخت پروژه های کارفرمایان عزیز در شهر مشهد می باشد.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا 595

به این مطلب امتیاز دهید.

1332 پاسخ
  1. سورنا
    سورنا گفته:

    سلام
    اگه دو ملک که یکی ملک شمالی و دیگری ملکی جنوبیه با هم تجمیع کنن. در این صورت برای رعایت 60 درصد و ساخته شدن ملک، ملک از شمالی جنوبی به شرقی یا غربی تبدیل میشه. در این صورت که متراژ زمین بعد از تجمیع به 30 در 12 تبدیل شده. با توجه به موقعیت زمین کل 30 متر ساخته میشه و این 60 درصد در عرض زمین یعنی 12 متر اعمال میشه یعنی متراژ قابل ساخت تبدیل به 30 در 7.2 متر میشه تا اینجا درسته؟ قانون پیشروی 2 متری به 7.2 اعمال میشه و به 9.2 متر تبدیل میشه این درسته؟
    حال اگه عرض اصلیه ما 16 متر بوده باشه و 4 متری عقب نشینی داشته باشه متراژ جلوامدگی بنا که روبروش اتوبانه چند متر خواهد بود؟
    ایا این قانون پیشروی 2 متر و جلوآمدگی بنا با هم اعمال میشه بدون اینکه دخالتی درکار هم داشته باشند؟
    ملک مذکور در شرق تهران میباشد.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام پیش آمدگی و پیشروی دو بحث مجزا هستند و جداگانه اعمال میشن.
      پیش آمدگی معمولا 1/18 عرض معبر هست معمولا ولی در مورد اتوبان نمیدونم.

      پاسخ
  2. علی امیدیار
    علی امیدیار گفته:

    سلام آقای مهندس. تشکر بابت اطلاعات مفیدتون.
    خلاصه وضعیت ما:
    موقعیت زمین: نیشابور.
    متراژ: 160 متر
    مجوز: 4 سقف (سه واحد)

    برای ساخت، بهتره 3 واحد بسازیم یا 6 واحد کوچک؟
    در هر دو حالت با توجه به افزایش قیمت در 1403 لطف می کنید یه برآورد از صفر تا صد بدید؟ بدون مجوزها

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام باید ببینید در منطقه شما واحدهای کوچیک بهتر خرید میشه یا بزرگ
      نظر من اینه که ۳ واحد بسازین چون ۶ واحد هزینه ساختش بالاتر هست و هم اینکه برای جای پارک هم به مشکل میخورین. همچنین میتونین یک طبقه ۲ واحدی دربیارین ۲ طبقه دیگه تک واحدی
      سال آینده فکر میکنم متری ۱۴ تومن حدودا هزینه ساخت بشه

      پاسخ
  3. نیلوفر
    نیلوفر گفته:

    سلام مهندس وقتتون بخیر
    یک سوال داشتم در مورد متراژ بنا
    یک قطعه زمین ۱۲۶ متری (شمالی) دارم
    برای ساخت ۳ طبقه بالای پیلوت در برگه پروانه ساختمانی مرحله اول نوشته شده که مساحت مسکونی برای طبقه اول، دوم و سوم هر کدام ۶۶.۲ متر و برای مساحت سایر مشاعات ذکر شده هر طبقه ۲۰.۲۷برای طبقه همکف هم قسمت پارکینگ رو ۶۹.۲ و سایر مشاعات رو هم برای همکف ۲۰.۲۷ درج شده.
    متراژ کل رو چقدر حساب کردن؟
    ممنون میشم منظور این اعداد و ارقام رو توضیح بدین.

    پاسخ
  4. Ali
    Ali گفته:

    سلام وقتتون بخير و ممنون از اطلاعات مفيدتون
    زمین ٤٠ متري تجاري دارم در شهر كوچك که مجوز ساخت همکف و طبقه بالارو میدن. اگر فشرده کاربشه چقدر زمان میبره تا ساختش تکمیل بشه و هزینه تقریبی مجوز به همراه ساخت تقریبا چقدر میشه ؟ ممنونم

    پاسخ
  5. بابک
    بابک گفته:

    درود برشما ، مهندس من بخوام خونه کلنگی پدری که نزدیک شهریار هست رو تخریب کنم و کفو پارکینگ و ۴ طبقه ساده بخوام بسازم به چقدر پول نیاز دارم و اینکه از کف تا طبقه اول چقد هزینه ساختش میشه و میشه با وام مسکن ۴ طبقه رو ساخت .ممنون میشم راهنمایی کنید که گرفتار نشم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام از هزینه های ساخت منطقه شما اطلاع ندارم بنظرم صفر تا صد از مترمربعی ۱۲ میلیون تومن ب بالا درمیاد.
      تا پایان سفت کاری مترمربعی ۵ میلیون تومن درنظر بگیرید.
      برای ساخت تا طبقه اول، هزینه فونداسیون را به ازای زیربنا کل ساختمان (یعنی ۵ سقف) مترمربعی ۵۰۰ هزارتومن و هزینه اسکلت بتنی را برای پارکینگ و طبقه اول (یعنی ۲ سقف) مترمربعی حدود ۲.۵ میلیون تومن درنظر بگیرید. بقیه کار را هم مترمربعی ۸ میلیون تومن بنظرم درنظر بگیرید.

      پاسخ
  6. abdolsaheb dehghani
    abdolsaheb dehghani گفته:

    سلام مهندس ممنون اززحماتتون.
    من میخوام زمینی بگیرم توی شیرازبامتراژ۲۴۰متر.تا۳سقف مجوزمیدن وحتی ۳تاروی پیلوت.به نظرشما اگر دوطبقه عادی بسازم بهتره یادوطبقه روی پیلوت وسوییت زیرپیلوت بدون آسانسور.هزینه زمین ۳میلیاردودویست درمیاد.پول من ۴میلیاردوپونصد کلادارم برای زمین وساخت.فقط دوطبفه بزنم ومیشه بااین پول یا مجوزروبگیرم فعلا فقط یک طبقه روبزنم روی پیلوت درآینده ارزش داره چندسال بعد بسازم.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام هزینه جواز ساخت باید از همونجا استعلام بگیرید.
      بنظر من جواز سه طبقه روی پیلوت بگیرید و ۴ سقف بسازید پول شما احتمالا تا پایان سفت کاری جواب میده بعد یک واحد بفروشین بقیش تکمیل کنین

      پاسخ
  7. هادی
    هادی گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    واقعا سپاسگذارم که این اطلاعات را با تمام وجود در اختیار عموم قرار می دهید.

    پاسخ
  8. سعید
    سعید گفته:

    سلام
    هزینه اعلامی برای هر متر شامل چه چیزایی میشه؟
    شامل هزینه جواز و شیر آلات و برق کاری هم میشه؟

    پاسخ
  9. وحید
    وحید گفته:

    مهندس جان از کجا میگید هزینه تاسیسات مکانیکی و برقی مثلا یک واحد ۱۰۰ متری ۲۰ درصد هزینه ها میشه؟ مثل اگر ۱ میلیارد هزینه ساختش میشه چطور میگید هزینه تاسیسات و برقش میشه ۲۰۰ میلیون؟در حالی که میشه با زیر ۵۰ میلیون جمعش کرد

    پاسخ
  10. محمدی
    محمدی گفته:

    سلام مهندس من پروانه ساخت گرفتم زمین ۲۰۰ متری یه دونه پارکینگ وبالای اون مغازه و دو واحد بالای مغازه میشه مغازه تمام بنا میشه واحد ها ۱۲۵ متری میشه من با چقدر میتونم تموم کنم الان متر مربع با احتساب قیمت زمین ۱۰ تومن میشه

    پاسخ
  11. نابغه
    نابغه گفته:

    درود یک زمین با مجوز 4طبقه با پیلوت اگر بخواهیم هزینه بعد از سفت کاری محاسبه بکنیم آیا باید هزینه متراژ پیلوت هم مثل هزینه واحد ها حساب کرد یا خیر /مثلاً متری 10 تومن هزینه ساخت هست بعد از سفت کاری آیا متراژ پیلوت هم متری 10 حساب باید بکنیم یا خیر

    پاسخ
  12. علی
    علی گفته:

    سلام. خسته نباشید می خواستم بدونم
    هزینه ساخت ساختمان سه طبقه هر طبقه یه واحد ۱۶۰ متری که اول فقط سقف سوم بزنم بعد طبقه اول تمام کنم که قابل سکونت باشه
    چقدر میشه
    و اینکه این هزینه شامل کابینت در پنجره و سایر تاسیسات هم میشه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام صفر تا صد از مترمربعی ۱۰ میلیون تومن ب بالا درمیاد و شامل تمامی موارد میشه
      از این ۱۰ میلیون تومن حدود ۳ میلیون تومن تا پایان سقف ها هزینه میشه

      پاسخ
  13. مهدی اسدی
    مهدی اسدی گفته:

    با سلام و احترام لطفاً میزان وزن سیمان و گچ مصرفی در متر مربع مسکونی را در دو اسکلت فلزی و بتنی بفرمایید. با تشکر التماس دعا

    پاسخ
  14. رضا
    رضا گفته:

    سلام مهندس عزیز وقتتون بخیر خدا قوت
    برای یه زمین 180 متری چه مقدار اجازه ساخت میدن و اینکه اگه بیشتر از مقدار مجاز بخوایم ساخت کنیم شرایطش چطوریه؟

    پاسخ
  15. سعید اعلایی
    سعید اعلایی گفته:

    سلام و ممنون از مقاله خوبتون،
    ببخشید من توی مجله اقتصاد آفرین مطلبی خوندم، نوشته بود ساختمان های ۱ یا ۲ طبقه حدودا ۶ تا ۷ میلیون تومان بر مترمربع هزینه ساختشون هست، خواستم بدونم چقدر این عدد درست هستش؟

    پاسخ
      • محمدرضا
        محمدرضا گفته:

        باسلام درخصوص اعلام نرخ نظام مهندسی ساختمان ۳تا۵طبقه قیدشده متری۱۰میلیون و۹۰۰هزارتومان آیااین نرخ ازاولی که زمین رو تحویل میگیرندتا زمانی که کلیدمیدهند حساب شده وپایانکار وغیره هم شامل آن میشودیاخیر

        پاسخ
  16. ایرج
    ایرج گفته:

    سلام و ارادت
    در خصوص طراحی پلان زمینهای جنوبی متاسفانه من هر آپارتمانی را که در مشهد دیدم خواب ها را طرف حیاط در آورده اند و پذیرایی را طرف معبر که
    باعث شده نور و افتاب در پذیرایی کم باشه.

    پاسخ
  17. قاسم عباسی
    قاسم عباسی گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یه زمین ۲۶۵ متری دارم جواز گرفتم دو. واحد. ۲۰۰ متری
    در مجموع ۴۰۰ بنا با همکف هزینه ساخت چقدر میشه ؟ متری ۱۰ حساب کنم میشه ۴ میلیارد یا بیشتر؟ بعد واحد لخت و کیفیت پایین میخواستم قیمت بدونم چقدر میشه
    ،🙏🙏🙏

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام اگه ۲ طبقه روی پیلوت باشه میشه ۶۰۰ مترمربع با متری ۱۰ تومن میشه ۶ میلیارد تومن حداقل که بستگی ب منطقه داره
      در مورد سوال دوم حدود متری ۷ تومن

      پاسخ
  18. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس جان
    در مثالی که زدید هزینه مجوزها رو محاسبه نکردین.
    ۱۰ م د ت پول زمین شد
    ۷ م د ت هزینه ساخت
    دلیل خاصی داشت؟

    پاسخ
  19. مصطفی
    مصطفی گفته:

    سلام و عرض احترامو خدا قوت
    مطالب بسیار عالی و کاربردی بود. اشنالله که همه مردم بتوانند از آن استفاده مفید داشته باشند
    ممنون

    پاسخ
  20. تبریزی
    تبریزی گفته:

    سلام مهندس جان
    یک خانه کلنگی چوبی دوطبقه به متراژ 50متر را اگر سقف هارا تبدیل به تیراهن بکنیم بدون مجوز و با تغییرات داخلی ..هزینه تقریبی چند براورد میشود؟

    پاسخ
  21. ماهان
    ماهان گفته:

    سلام خسته نباشید .. زمین بنده ۲۳۰ متر هست که حدود ۱۶۰ رو میخوایم زیربنا بزنیم ۵ طبقه هر طبقه ۲ واحد ٨۰ متری با پارکینگ .. حدود هزینه چقدر میتونه باشه .. ممنون

    پاسخ
  22. ابراهیم
    ابراهیم گفته:

    سلام. وقت شما‌به‌خیر. برای سربندی خانه‌ای دو طبقه با متراژ ۶۳ متر در روستا(شمال کشور) حدودا چقدر هزینه می‌شود؟

    پاسخ
  23. Amir
    Amir گفته:

    درود مهندس،ببخشید میخواستم بپرسم این هزینه ای که اعلام کردین بر اساس متراژ خالص هست یا نا خالص

    پاسخ
  24. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من یا زمین به متراژ ۴۵۰ متر دارم
    میخوام چهار واحد به متراژ ۱۲۰ متر بزنم یعنی توی هر طبقه دو واحد باشه
    حالا با احتساب هزینه پیلوت پایین و دو طبقه هم روش،تقریبا چقدر هزینش در میاد؟؟

    پاسخ
  25. حلفی
    حلفی گفته:

    سلام جناب مهندس هزینه تقریبی ساخت پارکینگ زیر زمینی با رمپ برای زمین ۲۵۰ (۱۰×۲۵) متری جنوبی با سطح اشغال ۷۰ درصد چقدر میشه و اینکه اگر همکف هم پارکینگ باشه مجموعا چه تعداد پارکینگ برای این ملک تایید میشه (در حال حاضر تنها در همکف ۶ عدد پارکینگ تایید شده)

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام هزینه پیلوت و پارکینگ زیرزمین جداگانه اطلاع ندارم چون معمولا همه را با هم حساب کنیم
      در مورد تعداد جای پارکینگ هم باید کار دیده بشه و بعد پلان پارکینگ طراحی بشه

      پاسخ
  26. مریم
    مریم گفته:

    سلام درود بر شما
    در سایت سازمان نظام مهندسی هزینه ساخت ساختمان پنج طبقه را متری شش و دویست اعلام کردند اما شما می فرمایید متری دوازده تومن. دلیل این اختلاف چیست ؟

    پاسخ
  27. امیر
    امیر گفته:

    مهندس جان تشکر از زحمتی که کشیدید برای مقاله ولی من دست آخر متوجه نمیشم وقتی مثلاً نظام قیمت امسال رو اعلام کرده برای پنج طبقه حدود متری ۱۱ این فقط قیمت ساخت هست یا قیمت زمین هم توش دیده شده؟ از اونجایی میپرسم که شما تو ویدئو قیمت زمین رو هم تو قیمت ساخت لحاظ کردید.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام خیر – قیمت های نظام اصلا درنظر نگیرید.
      هزینه ساخت تو هر منطقه ای فرق میکنه از افرادی که تو منطقه خودتون کار میکنن بپرسین

      پاسخ
  28. Amir Norouzi
    Amir Norouzi گفته:

    سلام وقت بخیر آقای مهندس
    ما فونداسیون و سقف و ستون که بتنی هست رو اجرا کردیم
    حالا مابقی کار را میخواهیم بدهیم پیمانکار بدون مصالح اجرا کنه هزینه اش متری چند میشه ؟

    پاسخ
  29. معصومه افشار
    معصومه افشار گفته:

    سلام وقتتون بخیر. ببخشید میخواستم بدونم هزینه ی ساخت طبقه دوم (طبقه اول از قبل ساخته شده) با اسکلت فلزی چقدر میشه
    هزینه آسانسور و هزینه های شهرداری رو هم در نظر نگیرید لطفا

    پاسخ
  30. علی تفویضی ونی
    علی تفویضی ونی گفته:

    سلام زمین دارم ۳۵۰ متر اگه ۳۰۰ متر زیر بنا بسازم ودوطبقه کنم خانه رو چقدر پولش میشه کل پولش چقدر ؟؟؟؟

    پاسخ
  31. حسین
    حسین گفته:

    سلام مهندس ضمن اینکه به خاطر سبک آموزشتون تشکر میکنم واضح و کمک کننده . خودم مکانیک خوندم . ولی چند ماهیه در اوقات فراغت در مورد ساخت مطالعه میکنم چون با بود جه کمم میخوام یه 120 متری یه طبقه به سبک مدرن مینیمالیستی،و تاجای ممکن خودم بسازم. یقین پیدا کردم با خلاقیت و رعایت چند مورد که فرمودین هزینه هارو با قیمت امروز به حدودا5 الی 6 میلیون تومن میشه رسوند. البته با یک معماری قابل قبول و زیبا و طراحی فنی خوب. نظر شما برام مهمه . ممنون

    پاسخ
  32. حبیبی
    حبیبی گفته:

    سلام مهندس
    درود بر شما مطالب بسیار عالی هست
    کاش شیراز بودین و از علم و تجربه تون استفاده می بردیم

    پاسخ
  33. میلاد
    میلاد گفته:

    سلام وقت بخیر
    مهندس شما در هزینه ساخت فرمودید حداقل متری 8 تومن
    آیا شامل قیمت زمین هم می شود ؟

    پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس گفته:

      سلام مهندس ممنون از پاسخگویی و انرژی مثبت شما
      من ساختمانی در مازندران دارم که اسکلت و سقفها کامل شده ساختمان شامل پارکینگ ۴۵۰ متر روی آن تجاری ۴۵۰ متر و دو طبقه مسکونی دو واحدی با متراژ مفید و غیر مفید ۴۰۰ متد و طبقه مسکونی سوم ۱۸۰ متر تک واحدی میباشد با توجه به طبقه همکف تجاری تقریبا هزینه ساخت تا کامل شدن را چقدر محاسبه میفرمایید در حال حاضر قیمت مسکونی نوساز منطقه متری ۵۰ میلیون میباشد

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام ممنون از لطف شما
        مترمربعی ۷ میلیون تومن ب بالا هزینه ساخت از این ب بعد درنظر بگیرید. دقیقتر نمیشه گفت چون باید نقشه های اجرایی طراحی بشه و لیست متریال مشخص باشه که بشه برآورد دقیقتری انجام داد. علی الخصوص که دارین وارد نازک کاری هم میشین و این بخش با هزینه های متغیری داره

        پاسخ
  34. آریا
    آریا گفته:

    جناب مهندس زارع درود
    تشکر بابت اطلاعات جامع ،فنی ،کاربردی و از همه مهتر بی منت شما
    مهندس جان از اهواز مزاحم شما میشم.لطفا هزینه ساخت بصورت صفر تا صد(شامل همه موارد تا صفر تا نصب کابینت .آسانسور .هود .کلید وپریز .دربها و نصب شیر الات و کولر …) برای یک ساختمان۶ طبقه مسکونی روی یک طبقه پارکینک با متریال خوب بصورت متر مربع بفرمایید متشکرم

    پاسخ
  35. مریم
    مریم گفته:

    سلام درود بر شما مهندس
    من یک زمین پدری به متراژ 120 متر دارم.
    الان شهرداری برای هر واحد 95 متر زیربنا داده برای ساخت.
    برای محاسبه هزینه ساخت کل باید 95 متر را ملاک قرار بدم یا 120 متر رو؟

    پاسخ
  36. میلاد
    میلاد گفته:

    سلام وقت بخیر مهندس جان
    شما فرمودید حداقل هزینه ساخت از متری 9 تومن شروع میشه.
    آیا شامل هزینه صفر تا صد ساختمان مثل شیرآلات ، پکیج ، کولر ، کابینت و… هم میشود یا فقط شامل هزینه ساخت خام می باشد؟
    تشکر

    پاسخ
  37. احمد
    احمد گفته:

    باعرض سلام و خسته نباشید
    جناب مهندس زارع سوالی داشتم اینکه این هزینه ها شامل نصب و راه اندازی آسانسور هم میشه؟ممنون میشم پاسخ بدید.

    پاسخ
  38. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام خدا قوت
    |آقا من یک سوال داشتم در مورد ناظر و ماده 27
    من قبلا منزل خودم ساختم و. حالا دارم پروانه میگیرم جهت ساخت طبقه دوم و ناظر طبقه اول دیگه نظارت نمیکنه و در یک از شهرهای استان فارس هستم . الان از نظام مهندسی یه نوبت کارشناس درصد پیشرفت کار اومده بازدید و دوباره نظام مهندسی شیراز گفته باید کارشناس ماده 27 هم بازدید کنه و سه میلیون از من گرفتن آیا این واریزی قانونی بوده آیا واریزی ماده 27 برا شهر شیراز و شهرهای کوچکتر هم به یک اندازه واریز باید باشه یا اصلا کار من به ماده 27 مربوط نمیشده لطفا پاسخ بدید ممنون

    پاسخ
  39. mehdi
    mehdi گفته:

    با سلام خدمت آقای مهندس عزیز
    زمین ۲۰۰ متری دارم میخوام ۳ طبقه بسازم ۲ واحدی با پارکینگ که در مجموع ۴ طبقه میشه …
    میخواستم بدونم از اجرای فنداسیون تا اتمام کار (کلید) کل هزینه ساختمان با سازه بتنی چقدر میشه ؟
    در ضمن متراژ من برای ساخت کلا ۳۶۰ متر میشه ۳ سقف یا ۴۸۰ متر ۴ سقف؟
    با تشکر فراوان از شما

    پاسخ
  40. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس جان این متری ۸تومن که میفرمایید توزیر بنای ۱۴۰ متر ضربه ۱۴۰ میشه یا ۲۸۰

    پاسخ
  41. حمید
    حمید گفته:

    کاهش مدت ساخت چقدردرافزایش سودموثراست ؟
    افزایش وطولانی شدن زمان ساخت چطور؟

    پاسخ
  42. سورنا
    سورنا گفته:

    سلام ببخشید زمین به ابعاد ۱۲در۲۰ هست ۱۲مترحاشیه خیابان اصلی میخوام پروانه بگیرم زیرزمین و ۳تاهم بالا به نظرشما واسه مغازه زمین جنوبی ساخته بشه بهتره یاشمالی چون واسه پروانه جنوبی بایداستعلام بگیرن وگفتند۳ماه زمان میبره تاجوابش ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
  43. میلاد
    میلاد گفته:

    سلام وقت بخیر مهندس جان
    برای ساخت آپارتمان چهار طبقه با پارکینگ با متراژ هر طبقه ۹۵ متر چقدر سرمایه نیاز هست؟ هر متر مربع چقدر پول میخواهد؟ و اینکه هزینه جواز ساخت و خلافی و تسویه شهرداری جداست؟
    ممنون از لطفتون.

    پاسخ
      • مسعود
        مسعود گفته:

        وقت بخیر وقتی می‌گوییم هزینه ساخت متری ۱۲.۵ این مبلغ شامل همه هزینه ها از جمله هزینه های شهرداری و تامین اجتماعی و … هم می شود؟ متشکرم

        پاسخ
  44. نیما
    نیما گفته:

    سلام وقت بخیر ،هزینه ساخت ۳ طبقه تجاری هر طبقه ۵۰۰ متر مربع،
    میخواستم ببینم در مجموع کل هزینه ها اعم از هزینه ساخت و ساز و جواز و نظام مهندسی و عوارض و بیمه و … به ازای هر متر مربع چقدر میشه ؟ خیلی ممنون

    پاسخ
  45. kıarash
    kıarash گفته:

    سلام جناب مهندس. خسته نباشید.
    اگر زیر بنا یک زمین 130 متر باشه، برای ساخت 1 طبقه روی پیلوت، به منظر بدست اوردن هزینه کل کار، چند متر زیر بنا مجموعا حساب میشه ؟
    260 متر یا 390 متر ؟
    ممنون.

    پاسخ
  46. ساختمون ساز بی بول
    ساختمون ساز بی بول گفته:

    ضمن تشکر از توضیحات کامل شما
    من یک زمین 360 متری با ابعاد 10*36 دارم که ده متر ان سر خیابان اصلی می باشد. فرق هزینه ساخت بین دو واحد تجاری و یک طبقه بالای اونا با واحد تجاری و دوطبقه بالاشون توی اجرای بی و شالوده ساختمان چقدر تفاوت ایجاد میکنه و اینکه بنطرتون مقرون به صرفه هست؟

    پاسخ
  47. تاجدینی
    تاجدینی گفته:

    سلام هزینه که سازمان مهندسی برای ساخت اعلام می کنه چه مواردی در ساخت در نظرمی گیره؟مثل جواز و ناظر اجرا و …،؟و این هزینه ها چقدره؟

    پاسخ
  48. حامد
    حامد گفته:

    سلام مهندس
    ملک کلنگی بامتراژ ۲۰۰ متر زمین در اراک داریم که
    جواز ۴ طبقه ۱۲۰ متری و پارکینگ میدهند (در مجموع ۵سقف)
    اگه بخواهیم در حد معمولی بسازیم متری چند در میاد؟
    هزینه جواز جداحساب میشه ؟

    پاسخ
  49. احمد رضا
    احمد رضا گفته:

    سلام و خدا قوت بنده یک واحد آپارتمان پیش خرید کردم خرید زمین و پروانه سال 1399 حدود 340 م تمام شده دو سال زمان پروژه از زمان پروانه (شهریور 1400) بوده سال اول 300 م سال دوم 560 و سال سوم با وام 740 م از ما پول گرفتن آیا قیمت تمام شده برای ما منصفانه بوده؟

    پاسخ
  50. حمید
    حمید گفته:

    مقایسه هزینه ساخت بااسکلت بتونی واسکلت فولادی ومزایاومعایب هرکدام در۷طبقه یک طبقه منهای یک وشش طبقه بالا بفرمایید۰

    پاسخ
  51. مجید
    مجید گفته:

    سلام مهندس جان وقت بخیر
    میخواستم بدونم هزینه ساخت مسکونی بدون نصبیات حداقلش متریال ساده متری چند است؟
    هزینه ساخت مشاعات متری چند است؟

    پاسخ
  52. مجید
    مجید گفته:

    سلام مهندس جان
    زمینی داریم به مساحت 400 متر.میخواستم بدونم هزینه ساخت برای 7 سقف به صورت 5 سقف مسکونی با 2 سقف پارکینگ(یکی رمپ) با متریال ساده و تقریبا اولیه بدون نصب موارد ذیل حدودا متری چقدر در میاد با هزینه امروز؟ (مثلا کف سرامیک ارزان)
    در واقع مهندس میخوام بدونم حداقل هزینه ساخت برای مسکونی چقدره؟حداقل هزینه ساخت برای مشاعات متری چقدره؟
    مواردی که نصب نمیشود:شیرآلات-گاز-هود-رادیاتور-کولر -روشویی و سینک-کابینت -قرنیزز-کمد دیواری و بدون نقاشی
    در صورتی که موارد بالا نصب بشه اونم با متریال ساده چقدر در میاد؟
    سپاس بیکران

    پاسخ
  53. Saeideh
    Saeideh گفته:

    سلام وقت شما بخیر .هزینه ساخت یک زمین تجاری ۴۰ متری با دو سقف در صورت استفاده کم هزینه ترین مصالح چقدر هزینه دارد ؟
    ممنون

    پاسخ
  54. علی نوتاش
    علی نوتاش گفته:

    سلام جناب مهندس وقت بخیر هزینه ساخت با متریال خوب برای 1196متر کل زیربنا امروز حدودا متری چند درمیاد؟ و اگر امکان داره هزینه مدیریت بیمان را بفرمایید و مهندس مشاور ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی ب منطقه داره
      حدود متری ۱۵ تومن درنظر بگیرید.
      مدیریت پیمان ۶ درصد انجام میدیم براتون نیاز ب هزینه جداگانه برای مشاور هم نداره اگر مدیریت پیمان نخواین فقط مشاور بخواین متری ۱۵۰ هزارتومن

      پاسخ
  55. م.ب
    م.ب گفته:

    سلام مهندس وقت بخیر
    میخواستم راهنمایی بفرمایید برای ساخت یک واحد در شمال حدود110متر زیربنا از صفر تا مرحله خاک گچ و نصب درو پنجره که فعلا بشه ازش استفاده کرد البته برق وگاز و آب هم داشته باشه چقدر باید سرمایه داشته باشیم. کاشی سرامیک و سفیدکاری و نما فعلا انجام نشه.زمین 200متره هست.

    پاسخ
  56. هادی فقیهی
    هادی فقیهی گفته:

    سلام
    هزینه ساخت که بین 9 تا 19 میلیون تومن زددد با بخشنامه سازمان نظرام مهندسی که بین 5 تا 10 میلیون تومن زده چرا اختلاف داره؟
    مبنای محاسبات شما و اونها چیه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام اعدادی که ما آوردیم مربوط ب ابلاغیه پیشین بوده ولی چون منطقی تر هست مبلغ ها نسبت به ابلاغیه جدید دیگه تغییرش ندادیم.
      در کل به اعدادی که اعلام میکنن نمیشه استناد کرد.

      پاسخ
  57. ه
    ه گفته:

    سلام مهندس عزیز زمین 120متری ماده صد میخوام بسازم
    90متر بنا….گودی هم داره تا طبقه سه، چقدر هزینه بره

    پاسخ
  58. امید
    امید گفته:

    سلام آقای زارع وقتتون بخیر باشه
    تو یک زمین ۲۰۰ متر میخوایم یک ساختمان ۵ طبقه با متراژ کلی ۷۰۰ متر و هم چنین دو طبقه پارکینگ زیر کار با مصالح درجه ۱ بسازیم
    ممنون میشم هزینه ساخت بدون قیمت زمین رو برامون محاسبه کنید ، خیلی ممنون

    پاسخ
  59. محمد
    محمد گفته:

    سلام وقت بخیر
    ساختمان دو طبقه با متراژ ۳۲۰متر(زمین ۲۶۰متری) داریم ک میخواییم تخریب و ۵سقف بزنیم

    متریال هم اسکلت فلزی مهره ای با سقف عرشه فولادی
    بر آورد شما برای هزینه فقط اسکلت و نمای کار چقدر هست؟(فقط اسکلت رو بزنیم و تیغه چینی و نمای دوطرف با درب و. پنجره)

    پاسخ
  60. روزبه
    روزبه گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای مهندس هزینه اجرای سفت کاری یک سازه بتنی با 6 سقف و سیستم سقف وافل یکطرفه به همراه دیوار برشی و یک طبقه زیرزمین ( حدود 2000 متر زیر بنا) تقریبا چقدر خواهد شد. همپنین تیغه چینی به همراه اجرای والپست قابل قبول با سفال، هبلکس و لیکا تقریبا چه مقدار به این مبلغ اضافه میکند؟
    متشکرم بابت پاسخگویتان

    پاسخ
  61. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام وقت بخیر
    روی زمینی به ارزش ۱۰ میلیارد در کرمان قصد ساخت ۶ طبقه (۵مسکونی ۱ پارکینگ) هر طبقه دو واحد ۱۳۰ متری
    متراژ کل زمین ۳۶۰ متر
    براورد حدودی ساختش چقدر میشه ؟ با متریال خوب

    پاسخ
  62. یحیی
    یحیی گفته:

    سلام مهندس لطفا هزینه ساخت سه طبقه روی پیلوت ومجموعه ۷۲۰متر زیر بنا وساخت با بتن مهانیت ازخاکبرداری تا پایان سقف متری چند محاسبه می‌شود ممنون از راهنمایی شهرقم

    پاسخ
  63. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس خسته نباشید ساخت منزل ۱۲۰ متر زیربنا در زمین های بنیادی در منطقه شرق اصفهان حدوداً چقدر درمیاد.؟؟؟ در ضمن مهندس با توجه به اینکه قانون شده که زمین های روستایی هم باید ضد زلزله باشه ولی اینجا تو روستای ما هنوز دارن دیوار باربر با سقف تیرچه ای میسازن میخوام بپرسم جریمه اش چقدره ؟؟؟ آیا جریمه‌ سنگین در نظر میگیرن ؟؟؟ من حقیقتا از ی نفر پرسیدم می‌گفت روستایی یه طبقه رو کاری ندارن ولی قانون ضد زلزله هست

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام هزینه ساخت احتمالا از مترمربعی ۷ میلیون تومن شروع میشه ب بالا
      ساخت در هر کجا باید اصولی باشه چه شهر چه روستا
      دیوار باربر با سقف تیرچه ایرادی نداره ب شرطی که درست اجرا بشه اصولی هم هست

      پاسخ
    • سعید حسینی
      سعید حسینی گفته:

      سلام
      مهندس جان برای ساخت زمینی در منطقه یک ،زعفرانیه،به ارزش هر متری ۴۰۰ میلیون ،و در متراژ ۳۲۰ متر.
      برای ساخت ۱۸ طبقه مسکونی (تک واحدی) و ۵ طبقه پارکینگ ،که دوتا مثبت یک و دو،،،و ۳ تا منفی یک و دو و سه…براورد شما چقدره برای ساخت،که البته هر طبقه مجزا استخر و سونا و جکوزی رو داره و البته طبقه بیستم به صورت پنت هاووس و درختکاری و ….
      اگه قیمت شما با متریال درجه یک برای ساخت عالی باشد،با هم دیگه گپ و گفتی رو خواهیم داشت..با سپاس

      پاسخ
  64. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس وقت بخیر خداقوت
    جسارتا من یک زمین مسکونی به مساحت 260 متر مربع دارم چه نقشه ای را شما پیشنهاد می فرمائید که بتونم همکف یک واحد و در طبقه اول دو واحد یک خوابه طراحی و بسازم؟ برنامه داریم سه واحد در دوطبقه اجرا بکنم باضافه اینکه بتونم سه پارکینگ هم در آن ببینم … با این وضعیت فکر می کنید طبقه همکف و واحدهای طبقه اول چند متری بشوند ؟ توضیح اینکه زمین من درب به حیاط می باشد. ممنون بابت سایت خوب و پاسخگویی شما هستم.

    پاسخ
  65. ماهی
    ماهی گفته:

    سلام.طبقه دوم ساختمان ۱۲۰متری رو میخوام بسازم در مازندران طبقه اول و راه پله و کف طبقه دوم تکمبل و کامله…تقریبا متری چقدر هزینه بر میداره؟

    پاسخ
  66. سید
    سید گفته:

    سلام مهندس خسته نباشید ی زمین تجاری دارم ۳۶ متر میخوام سه طبقه شامل( زیر زمین و همکف تجاری و طبقه اول مسکونی ) بسازم حدودا هزینش چقدر میشه ممنون از سایت عالیتون و راهنمایی های مفید

    پاسخ
  67. محمدی
    محمدی گفته:

    سلام وقت بخیر
    یه زمین 120 متری دارم با مجوز 60 درصد ساخت که میخوام یه دوبلکس نقلی با متراژ حدود 120 متر بسازم تقریبا چقدر برآورد هزینه ساخت میشه ممنونم

    پاسخ
  68. مجید
    مجید گفته:

    سلام
    زمین ۱۰۰ متری با حاشیه ۶.۷ و طول ۱۵ متر در ممر ۴۵ متری اجازه ساخت تجاری مختلط با تراکم ۱۴۰ در صد در ۲ طبقه ۷۰ متری را دارم .
    ۱- اگر مسکونی بسازم در طبقه با پیلوت سه سقف با داشتن ۲ محل پارکینگ مجاز هستم
    ۲-اگر تجاری بسازم یک طبقه همکف و یک طبقه بالا بدون پارکینگ مجاز به ساخت هستم .
    آیا می توان پروانه درمانی و بهداشتی بگیرم که هزینه پروانه کمتری بدهم .
    لطفا در صورت امکان راهنمایی نمایید .

    پاسخ
  69. حمید
    حمید گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    هزینه افزودن یک سقف اسکلت بتونی با تیرچه و یونولیت در بالای یک آپارتمان که از قبل احداث شده و پیش بینی اولیه شده است چقدر است؟ فقط احداث سقف و کفسازی پشت بام و ایزوگام و دیوار های پشت بام
    بدون هیچ گونه تیغه چینی در طبقه احداث شده

    پاسخ
  70. سید محمد بهشتی
    سید محمد بهشتی گفته:

    سلام روز خوش آقای مهندس عزیز
    من میخوام یه زمین بخرم و یه طبقه بسازم البته اگه بشه جواز ۲ طبقه بگیرم واسه آینده چون الآن توان مالی ۲ طبقه ندارم
    هزینه ساخت یه طبقه ۱۱۰ متری چقدر میشه؟صفر تا ۱۰۰ میخوام

    پاسخ
    • امیر کیانفر
      امیر کیانفر گفته:

      سلام وقتتون بخیر من با یکی مدیریت پیمان رو شریک شدم و زمین برای نفر سومه.
      داریم یه اپارتمان ۴ واحدی هر واحد حدود ۸۵متر با ۳ پارکینگ میسازیم در منطقه پیروزی.میخواستم بپرسم متری چند حدود ساخت ماست و جمع هزینمون چند میشه حدودا.
      ممنون از لطفتون

      پاسخ
  71. شهرام
    شهرام گفته:

    سلام مهندس ممنون که وقت میزارید
    ساخت بنای ۱۰۰ متری
    پیلوت و طبقه اول
    هزینه ساخت در شهر ساری چقد میشه؟

    پاسخ
  72. امیر
    امیر گفته:

    سلام مهندس خیلی ممنون از مطالب مفیدتون من می خواهم یه آپارتمان ۴ طبقه ۱۶۰ متر اسکلت فلزی تو تبریز بسازم (زیربنا ۲۰۰ مترهست) میشه بگید هزینه کل تقریبا چه قدر میشه

    پاسخ
  73. زال
    زال گفته:

    درودبرشما مهندس یک کار کلید تحویل میخام بگیرم 3طبقه رو پیلوت متری12ملیون پارگینگ هم دوازده ملیون محاسبه میشه چرا

    پاسخ
  74. امیرکریمی
    امیرکریمی گفته:

    سلام وقت بخیر
    برای ساخت یک زمین 8*20 ویلایی شمالی یک طبقه در شهر قم
    بنظرتون حدودا متری چند در میاد ساختش(بتنی)؟

    پاسخ
  75. احمد قائمی
    احمد قائمی گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    برای اجرای یک تالار پذیرایی شیک با اسکلت بتن و تاسیسات در حد سه سقف در شهرستان هزینه هر مترمریع چقدر درمیاد

    پاسخ
  76. رضا کاظم زاده
    رضا کاظم زاده گفته:

    سلام مهندس خسته نباشید
    میخواستم بدونم یه زمین 170 متری که تا 4 طبقه و 3واحد هر واحدی هم 95 متری تو رشت حدودا ساختش متری چقد تموم میشه واسمون

    پاسخ
  77. رضا
    رضا گفته:

    سلام مهندس. خداقوت
    یک سوال داشتم خدمت شما
    ما الان در اپارتمان های جنوبی ۲۵۰ متری در مشهد در منطقه ۷
    مجوز زیربنای فروش هر واحد ۱۵۰ متر میدن و ۲۰ متر هم مشاعات در میاد. و ۵ طبقه هم رو پیلوت میدن.
    یعنی ما در جمعا ۷۵۰ متر برای فروش داریم در یک ساختمان ۲۵۰ متری.

    حالا اگه زمین ۵۰۰ متر بشه. ملک شمالی غربی و در قسمت جنوب هم به خیابان اصلی وصله و ۴ تا مغازه هم میشه حاشیه زد.

    ۶ طبقه بزنیم هر طبقه ۳ واحدی بزنیم
    مشاعاتش چقد میشه همون ۲۰ متر در هر طبقه در میاد یا بیشتر میشه ؟
    و هر واحد بنظر شما، مجوز ساخت ۱۲۰ متر مفید برای فروش میدن ؟
    یعنی در هر طبقه ۳ واحد که داشته باشیم میشه ۳۶۰ متر برای فروش. و ۶ طبقه هم داشته باشیم میشه ۲۱۶۰ برای فروش

    پاسخ
  78. هیراد
    هیراد گفته:

    سلام مهندس جان شب بخیر . من یه خانه کلنگی دارم تو یکی از شهرستانهای کرمانشاه متراژ زمینش ۲۵۰ متره اگه بخوام یه طبقه مسکونی بزنم رو پیلوت تقریبا چقدری هزینه ش میشه

    پاسخ
  79. رضا
    رضا گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    تهران یه خونه کلنگی 300 متری دارم میخوام آپارتمان بسازم میخواستم بپرسم حداکثر چند طبقه مجوز داده میشه و چند متر ؟
    و اینکه مجموع کل هزینه ها اعم از هزینه ساخت و ساز و جواز و نظام مهندسی و عوارض و بیمه و … به ازای هر متر مربع چقدر میشه ؟
    یه دنیا ممنونم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      هر منطقه و ملکی ضوابط خودش داره باید از شهرداری منطقه استعلام بگیرید .
      هزینه ساخت هم بستگی داره ب منطقه از مترمربعی ۱۲ میلیون تومن ب بالا درنظر بگیرید.

      پاسخ
  80. Milad
    Milad گفته:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید هزینه ساخت خونه ویلایی نیمه پیلوت در گیلان محدوده روستایی متری چقدر میشه؟ زمین موجود هست فقط هزینه ساخت.
    ممنون از پاسخگویی

    پاسخ
  81. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس به راهنماییت نیاز داریم . ما میخوایم یه خونه توی شهرستان ایلام بسازیم اسکلت میگن بنایی یعنی فلزی نباشه و اسکلت بتنی هم نیست اینجا میگن بنایی . هزینه هر متر چقدر میشه ؟ ۱۳۰ متر میخوایم بسازیم

    پاسخ
  82. زهرا داربوی
    زهرا داربوی گفته:

    سلام
    هزینه ساخت یک طبقه رو پیلوت برای بجنورد بدون هزینه زمین چقدر میشه؟
    حدود100متر زیر بنا

    پاسخ
  83. محمود فیضی
    محمود فیضی گفته:

    با سلام
    برای پرداخت پول نظام مهندسی و شهرداری راهی هست که بشه اقساطی پرداخت کرد ؟

    پاسخ
  84. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام مهندس
    یه زمین 250 متری دارم تو روستای کنار تربت حیدریه . میخوام 100 متر بسازم.فقط میخوام تا اجرچینی ببرمش بالا با کمترین هزینه
    چقدر تموم میشه ؟ متری چقدر تقریبا ممنون از پاسخگوییتون

    پاسخ
  85. مسعود
    مسعود گفته:

    سلام
    جناب مهندس
    مشغول ساخت ۶طبقه ۱۸۰متری هستم، سقف ها ریخته شده و میخوام برای ادامه کار مهندس مشاور بگیرم، هزینه مشاور چقدر هست در ماه؟ و چه مهندسی باید بگیرم معماری؟

    پاسخ
  86. بهمن
    بهمن گفته:

    سلام اقای مهندس تو رو خدا جواب بدین دولت داره مسکن ملی زنجان واقعا ظلم مکنه مخام نظر شخصیتون رو بدون یه واحد ۹۶ متری با نشعابات ۱۳۵ متری در زنجان مسکن ملی ک کلا ۴ طبقه روی پیلوت و هر طبقه ۵ واحده حدودا چند باید دربیاد

    پاسخ
  87. حسن ارض لویی
    حسن ارض لویی گفته:

    با سلام و وقت به خیر .اقای مهندس من یک زمین ۱۰۰۰ متری در روستایی واقع در زنجان دارم ارزش زمین ۲ میلیارده اگه بخوام دور تا درورش رو دیوار کشی کنم ۲.۵ تا ۳ متر ارتفاع داشته باشه هزینه حدودیش چقدر میشه ؟؟؟؟
    مجوز ساخت یه ۱۲۰ متری هم توش دارم هزینه اینم میفرمایید ؟؟؟؟؟؟؟ سپاس گزارم

    پاسخ
  88. کیان
    کیان گفته:

    مهندس خداقوت میخواستم ببینم از اول یک پروژه ۱۰۰۰متری تا پایان حدقل ۱۸ماه طول میکشه تو این دوسال مصالح زمین آپارتمان به صورت پله ای رفتن بالا خوب الان به آخر پروژه رسیدیم چه جوری میشه پولی که خرج ساخت کردی به نرخ روز منظورم بروز کرد و سود پروژه را حساب کرد فرمول درستی داره یا خیر ؟

    پاسخ
  89. اقایی
    اقایی گفته:

    سلام خسته نباشید
    مهندس ما یک خانه کلنگی در جنوب تهران ب متراژ 133 متر و بر 7 داریم فک و داخل اون منطقه فک کنم 4 طبقه با پارکینگ 5 طبقه بدن هر طبقه هم فک میکنم 80 متر اینا بده میخواستم بدونم متری چقد هزینه ساختش میبره و اینکه کل هزینه ساخت چقد میشه با جواز شهداری این چیزا صفر تا صد ساخت؟؟

    پاسخ
    • عباس
      عباس گفته:

      جناب درموردکف سازی بام وطبقات فوم بتن باتوجه به سرعت،تمیزی،عایق کاری و….بهیچ وجه با پوکه ریزی قابل مقایسه نیست

      پاسخ
  90. محمدحسین
    محمدحسین گفته:

    سلام وقت بخیر ممنون که وقت میذارید
    من ملکی دارم که مجوز ۶ طبقه روی پیلوت رو داره و هر طبقه ۲ واحد حدودا ۷۰ متری میخوام بسازم
    الان ساختمون گلنگی هستش در ۲ طبقه هر طبقه ۱۴۰ متر
    سوالم ازتون اینکه هزینه طراحی و پیمان کار که کارو از صفر تا صد انجام بدن چه قدر هست حدودا ؟ من دانشجو هستم و تجربه ساخت ندارم
    اینم اضافه کنم که کاربری ملک اداری هست
    ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام اول باید نقشه هاتون طراحی کنین بعد قیمت بگیرین از چند نفر
      هزینه ساخت کار شما از مترمربعی ۱۰ میلیون تومن شروع میشه ب بالا

      پاسخ
  91. یگانه
    یگانه گفته:

    سلام وقتتون بخیر مهندس یه سوال داشتم از خدمتتون
    زمینی هست به متراژ ۲۲۰ در مرکز شهرستان مبلغ فروشش رو متری ۲۰گفتن حدودا ۴ میلیارد زمین میشه
    اگر بخام۱۲۰ متر زمین روبسازم طبقه همکف رو پارکینگ و مغازه در بیارم و دو طبقه یک واحدی چقدر هزینه داره؟

    پاسخ
    • ایمانی
      ایمانی گفته:

      سلام مهندس جان
      قیمت های اعلامی تو سایتتون هزینه ساخت بنا مفید هست یا کل زیر بنا
      چون بنا مفید حدود ۷۴ تا ۷۵ درصد کل بنا هست.
      دیگه اینکه منظور از ۴ طبقه یعنی ۴ طبقه روی پیلوت هست یا با احتساب پیلوت ۴ طبقه

      یعنی اگر بخواهیم محاسباتمون رو برای مثلا ی ۵ طبقه لحاظ کنیم باید بنای کل رو متری ۱۰۹۰۰ بگیریم دیگه؟

      پاسخ
  92. احمد
    احمد گفته:

    با درود فراوان
    جناب مهندس یک سوال تخصصی داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    قیمت ساخت اسکلت بتنی(تیرچه بلوک) در صبقه پنجم و دهم
    مثلا با طبقات پایین تر چگونه محاسبه میشود
    و چرا اصولا قیمت ساخت در طبقات بالاتر گران تر میشود

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام معمولا همه با هم قیمت میدن و تفاوتی نمیکنه بین قیمت طبقات ولی وقتی یک پیمانکار جدید وسط کار میاد میخواد طبقات بالا انجام بده طبیعی است قیمت بالاتر باید بده چون کار سخت تر میشه
      همچنین در طبقات بالاتر نیاز ب جرثقیل های بلندتر هست

      پاسخ
  93. شهرام
    شهرام گفته:

    سلام مهندس جان عرض ادب و خداقوت من یه زمین 200 متری دارم میخام 160 ازش سه طبقه روی پیلوت بسازم به نظر شما تا مرحله‌ای که آجر چینی تمام بشود چقدر هزینه میشه؟

    پاسخ

    پاسخ
  94. Masoud
    Masoud گفته:

    سلام و عرض ادب به مهندس عزیز، در ابتدا ممنونم که جواب سوالات رو با حوصله و انرژی و وقت گذاری برای هر کدوم می دهید. من مهندس برق هستم ولی تا کنون کار ساختمانی نکردم ، یک زمین دارم 240 متر با ارزش 9 میلیارد در شهرستان که نو ساز در اون جا متری بین 30 تا 35 قیمت گذاری میشه. براوردی که برام انجام دادند دوستان گفتن 144مفید طبقه اول و پنج طبقه بعدی 151 .بنده 6 تا 7 میلیارد هم آپارتمان دارم که ساکنم. خواستم ببینم توجیه ساخت داره خودم بسازم یا بدم پیمانی بسازند؟ واقعا ممنونم از لطف شما در پاسخ گویی.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بله خوبه برای ساخت
      اگر تجربه ساخت ندارید یا به صورت مدیریت پیمان واگذار کنید یا اینکه یک مهندس مشاور در کارتون داشته باشید
      مدیریت پیمان یعنی واگذاری کل کار از خرید مصالح و اجرا …. موقعی خوبه که خودتون فرصت ندارید سرکار بیاین
      ولی مهندس مشاور اگه بگیرین فقط تو کار به شما کمک میکنه و خریدهارو خودتون انجام میدین

      پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس گفته:

      سلام آقای مهندس، من یه آپارتمان 100 متری سال 99 پیش فروش خریدم و خرداد 1402 قراره تحویل بده و تو قراردادمون هم قراره تا 30 درصد تورم مصالح در حین ساخت با فروشنده باشد و مازاد بر آن با خریدار، میخواستم ببینم ازسال 99 تا سال 1402 تورم مصالح چند درصد است؟ ساختمان جمعا 8 طبقه است

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام اطلاع ندارم
        در مورد این چنین مواردی باید به کانون کارشناسان دادگستری مراجعه کنید و درخواست کارشناس بدین برای محاسبه هزینه ها در زمان گذشته و حال

        پاسخ
  95. حسین
    حسین گفته:

    سلام مهندس
    هزینه سفت کاری ای که نوشتید با احنساب هزینه سربندیه یا خیر؟
    و اینکه با متری 8 تومن 3 طبقه 3 واحد قابل ساخت هست یا خیر؟

    پاسخ
  96. عباس
    عباس گفته:

    سلام جناب مهندس وقتتوت بخیر
    یه زنین به متراژ ۱۲ در ۲۰ دارم میخوام یه دوبلکس با متراژ کل ۲۰۰ متر بسازم تقریبا چقدر هزینه ساخت ان میشه؟

    پاسخ
  97. حمید
    حمید گفته:

    سلام مهندس جان من یه زمین 200متری دارم میخام 120ازش دو طبقه روی پیلوت بسازم تو لرستان هست به نظر شما تا مرحله‌ای ک آجر چینی تمام بشود چقدر هزینه میشه پول پروانه ساخت رو حساب نکنید

    پاسخ
  98. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام وقت بخیر خدا قوت و تشکر از وقتی که میذارید
    یک زمین ۲۰۰ متری ۵×۴۰ در کوچه تجاری پایین برای ساخت سوله یا انباربا زیر بنای ۲۰۰ متری با ارتفاع ۵ متر( برای ورود کامیون)

    و بالای سوله یه واحد ساختمان مسکونی به متراژ ۱۵۰ متر
    صفر تا صد حدود چقد هزینشه؟

    پاسخ
  99. Amir
    Amir گفته:

    سلام خسته نباشید مهندس،زمین ۲۲۰ متری برای تجاری یه زیر زمین بعنوان انبار و دو طبقه روش سالن متری چقدر میشه؟

    پاسخ
  100. مسعود الهی
    مسعود الهی گفته:

    با سلام و وقت بخیر
    ممنون از مطالب مفیدتون
    جناب مهندس از اصفهان مزاحم میشم
    زمینی دو کله با بر هفت متر یک طبقه همکف و دو طبقه روی همکف با مجوز ۷۰ درصد ساخت آیا ارزش سرمایه گذاری داره
    قیمت زمین ۴
    قیمتت آپارتمان ۲۲

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام قیمت زمین نگفتید
      هزینه ساخت حداقل متری ۱۰ میلیون تومان درنظر بگیرید با قیمت زمین جمع کنید. مبلغ حاصل باید حداقل ۳۰درصد بیشتر باشه از درآمد حاصل از فروش آپارتمان

      پاسخ
  101. رضا
    رضا گفته:

    سلام و خسته نباشید به عزیزان ببخشید منه جوان 24 ساله میخام یه ساختمان 4 یا 5طبقه بسازم هزینه کلی جمعا چند میلیارد میشه حتی داخل ساختمان. یه زمین 200 متری دارم.

    پاسخ
  102. .
    . گفته:

    سلام خسته نباشید مهندس.میخواستم بدونم برای شروع سرمایه حدود ۱۳-۱۴تومن خوبه؟یا مشارکت بهتره؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام برای سازنده مشارکت در ساخت بهتره البته اگر تجربه ساخت داشته باشید.
      اگر تازه میخواین شروع کنین و تجربه ساخت ندارین زمین ارزان تر بردارید و خودتون بسازید.

      پاسخ
  103. پدرام
    پدرام گفته:

    سلام. اگر فرض کنیم هزینه ساخت ساختمان با اسکلت فلزی و بتنی و گودبرداری و ساخت فنداسیون حدود ۱۲ میلیون تومن به ازای هر متر مربع دربیاد، لطفا بفرمایید اگر بخواهم با ۶ یا هفت کانتینر فلزی(همینهایی که برای حمل و نقل کالا در بنادر استفاده میشه) بدون نیاز به گودبرداری و ساخت فنداسیون و صرفا با ساخت کرسی ساده ۱۵ سانتی بتنی بدون میلگرد، کانتینرها رو ترکیب، برشکاری و جوشکاری کنم تا بشه فضاهای بزرگی مثل هال ۵۰ متری از توش درآورد، با احتساب تاسیسات و الکتریک و غیره، کلا به نظرتون متری چند درمیاد؟ و اینکه آیا برای ساخت چنین واحدی، باز مجوز ساخت و عوارض شهرداری و عوارض نظام مهندسی و تامین اجتماعی و غیره نیازه گرفته و پرداخت بشه؟ (فکر کنم برای کانکس های پیش ساخته مجوز نیاز نباشه) لطفا راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
  104. رضا
    رضا گفته:

    سلام جناب مهندس
    زمین ۲۵۰ متری دارم در شهرستان . زمین جنوبی و دو بر هست
    میخواستم بدونم برا زیر زمین و دو طبقه رو
    تا پایان فونداسیون ( دیوار چینی و … )
    حدوداً هزینه چقدر میشه
    ممنون از جواب دهی

    پاسخ
    • مهدی
      مهدی گفته:

      سلام خسته نباشید
      جناب مهندس من یک خونه دارم زمینش ۱۰۵ متره ویلایی یک طبقه(همکف ساخت شده) میخوام سقف طبقه اولم رو بزنم صد در صد ساخت
      تا سفت کاری
      حدودا چقدر هزینم میشه؟
      ممنون

      پاسخ
        • مهدی
          مهدی گفته:

          عذر خواهم جناب مهندس
          طبقه ی همکف ساخت شده و داخلش نشستم،فقط سقف اولم رو میخوام بزنم،ستون انتظار دارم،مجوزات رو هم دارم،فقط هزینه سقف طبقه اول چقدر میشه؟
          ممنون بابت وقتی که میگذارید

          پاسخ
  105. جواد منصوری
    جواد منصوری گفته:

    سلام نظرتون در مورد سازه هایlsf چیه، آیا اون حس راحتی و رفاه سازه های بتنی و آهنی رو میده
    ممنون

    پاسخ
  106. امیر حسین
    امیر حسین گفته:

    سلام و عرض ادب مهندس خدمت مهندس زارع میخواستم بدونم خونه ای 4طبقه 4واحدی ساخت سال 82 با متراژ زمین 200 متر و متراژ هر واحد 140 متر بعد از چن سال کلنگی و فرسوده میشه و روند بازسازی ایش چطور هستش (ساختمان آرماتور بندی و شخصی ساز هستش)

    پاسخ
  107. جعفری
    جعفری گفته:

    سلام خسته نباشید مهندس برای ساخت یک طبقه مغازه 160 متر با بهر 16 با 4 دهنه مغازه کدوم سازه بهتر و صرفه اقتصادی داره تشکر؟

    پاسخ
    • مهدی
      مهدی گفته:

      سلام وقتتون بخیر
      من قصد ساخت یع باشگاه بدنسازی دارم ب صورت هم کف نع زیر زمینی
      ۲۴۰ متر زمین
      ویک پارکینگ زیر زمین ب ارتفاع 2 تا 2.5 متر بزنم
      همین
      خواستم بدونم چقدر هزینه میرم
      یا اینکع بدون پارکینگ فقط یک طبقه باشگاه چقدر هزینه میرم ؟؟؟؟
      🙏

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام وقت بخیر
        به ازای هر مترمربع زیربنا ۸ میلیون تومن ب بالا درمیاد
        دقیقترش بعد از اینکه نقشه های اجرایی طراحی بشه مشخص میشه

        پاسخ
  108. محمود
    محمود گفته:

    با سلام و وقت بخیر و نیکی
    مغازه تجاری نیمه ساخت، اسکلت و سقف و دیوار چینی کردم برای نازک کاری داخل مغازه مشاوره می خواستم. بدنه و کف مغازه از سنگ استفاده کنم یا سرامیک؟ امکان داره طرح و مدل هر کدام را بفرمایید؟ برای مغازه کدام شکیل تر و مقرون به صرفه تر است؟
    پیشاپیش از راهنماییتون متشکرم

    پاسخ
  109. علی اصغر
    علی اصغر گفته:

    سلام .آقای مهندس ببخشید . رشته نقشه کشی با استعداد ساختمان در ماه حدود چند میلیون درآمد دارد؟

    پاسخ
  110. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    یک خانه نیمه ساز دارم که الان سه سقف بتنی آن زده شده، میخوام یک سقف دیگر اضافه کنم، حدود ۱۳۸ متری میباشد، اما دیوار چینی نشده است، میخواستم ببینم حدودا چقدر برای تکمیل شدن نیاز دارد؟

    پاسخ
  111. سعید
    سعید گفته:

    سلام
    آقای مهندس هزینه ساخت و ساز رو با احتساب قیمت زمین محاسبه شده یا هزینه زمین اضافه میشه.
    مثلا برای پنج طبقه با پیلوت که گفته میشه متری یازده میلیون تمام شدش هست بااحتساب پول زمین هست یا خیر؟
    ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
      • محمدرضا حاجی موسایی
        محمدرضا حاجی موسایی گفته:

        سلام ممنون از. توضیحات کامل شما فقط لطف بفرمایید که چرا طبقه ۵با طبق ۹ چهار میلیون اختلاف هزینه ساخت هست آنقدر که فونداسیون و سفت کاری در طبقه اول تا سوم هست طبقه ۹نیست طبقه پایین هم آسانسور داره طبقه ۹هم داره ممنون

        پاسخ
  112. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام جناب مهندس خسته نباشد،یه زمین ۲۸۰ متری که۱/۸ مالک هستم اگه یه ساختمان ۴ طبقه ساخته بشه ومن یه واحد ۹۰ متری بگیرم هزینه ساخت واحدم چقد در میاد؟سپاس.

    پاسخ
  113. مهدی جعفریان
    مهدی جعفریان گفته:

    با سلام.
    سئوالی داشتم از خدمتتون.
    سازمان نظام مهندسی برای محاسبه جدول تعرفه خدمات طراحی و نظارت آیا هزینه خرید زمین را هم در محاسباتش در نظر میگیره یا خیر؟
    در جدول تعرفه سال 1402 قیمت یک متر مربع ساختمان 6 و 7 طبقه 5،300،000 تومان اعلام شده.درحالی که طبق چیزی که شما درج کردید این هزینه حدود 12،500،000 تومانه.

    پاسخ
  114. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام و درود
    میخواستم ببینم اگه نقدینگی لازم برای ساخت به خانه داشته باشم چه مدت رمانی طول میکشه تا خونه کامل تمام بشه؟
    و اینکه اکه بخوام ۴ واحد تو همون رمین بسازم باید مدت زمان و ۴ برابر کنم؟

    پاسخ
  115. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام‌آقا‌مهندس‌عزیزبابت‌مطالب‌ممنون
    من‌می‌خوام‌سازنده‌بشم.چه‌فاکتورهای‌باید‌داشته‌باشم.می‌خوام‌شغل
    بساز‌بفروش‌داشته‌باشم.

    پاسخ
  116. همتی
    همتی گفته:

    درود زمینی دارم حدود ۲۴۰۰ متر که پنجاه و پنج درصد شهرداری میدهد حدود ابعاد ۷۵ در ۳۳ و با توجه به نمای شهر مجوز از ۱۲ الی ۱۶ سقف میدهد ، میخاستم بدونم هر طبقه چند متر ساخت میتوان گرفت؟ و سرمایه کامل ساخت رو ندارم پیشنهاد شما چیست؟ پیشنهاد انبوه سازی زیاد هست ولی اعتمادی ندارم چون شناخت ندارم در اصفهان

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام باید پیش پروانه بگیرین و بر اساس اون ببینین چند واحد میخواین و میتونین بسازین ….اینطوری متراژها مشخص میشه.
      سرمایه ساخت ندارین یا باید مشارکت در ساخت کنین یا تهاتر کنین

      پاسخ
  117. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام و وقت بخیر ، هزینه سفت کاری در مناطق روستایی با کلاف و دیوار باربر حدودا متری چقدر میشه ؟ (خیلی ممنون از دقت و صبر و حوصله تون بابت پاسخگویی)

    پاسخ
  118. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام من دانشجوی مهندسی مکانیک هستم میخواستم ببینم اگر در آزمون نظام قبول بشم چه آینده کاری دارم ؟آیا در آمدم خوبه یا نه،؟

    پاسخ
  119. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام مهندس وقتتون بخیر
    من یه زمین دارم تو شهرستان بر خیابون با عقب نشینی کلا ۳۳۰ متر هست شمالی جنوبی
    شمالی بر خیابون هستش جنوبی هم داخل کوچه
    عرض خونه ۱۵ و طولش هم ۲۲ متره
    بر خیابون ۱۵ متره اگه من بخوام ۳ دهنه مغازه همکف بزنم و ۳ طبقه مسکونی روی مغازه ها هر طبقه هم ۲یا ۳ واحد کلا هزینه ساختش چقدر میشه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      بستگی ب کار و موقعیت زمین داره تا زمانیکه نقشه های اجرایی طراجی نشه نمیشه برآورد درستی کرد.
      بر اساس زیربنا کل متری ۱۰ میلیون تومن ب بالا درمیاد.

      پاسخ
  120. مصطفی
    مصطفی گفته:

    سلام وقت بخیر
    زمین 275 متر با تراکم 60% و 6 سقف پروانه به جز نظام سایر هزینه ها پرداخت شده (قیمت زمین با پروانه ۱۱ میلیارد):
    قیمت واحد صفر حدود ۳۳ میلیون
    ۱-هزینه نظام چقدر میشه؟
    ۲- آیا توجیه ساخت داره؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      ۱- حدود متری ۴۰۰ هزارتومان
      ۲- حدود ۲۷ میلیارد تومن میشه فروش – حدود ۱۰ میلیارد تومن هزینه ساخت (البته من از هزینه و کیفیت ساخت منطقه شما اطلاع ندارم) در کل خوبه بنظرم موردهای بهتری هم پیدا میشه اگه بگردین

      پاسخ
  121. مرتضی
    مرتضی گفته:

    سلام مهندس
    اگه متری حساب کنیم
    آیا هزینه ی ساخت یک واحد ۱۵۰ متری با یک واحد مثلا ۷۰ متری
    فرق دارد؟
    چون خیلی هزینه ها فرقی نداره چه متراژی باشه مثل کابینت شیرآلات و…

    پاسخ
  122. مرضیه
    مرضیه گفته:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون ، با احتساب قیمت ها در سال 1402 ، ساخت یک ساختمان سه واحده (همکف پارکینگ و سه طبقه روی پارکینگ) همراه با آسانسور ، بدون محاسبه پروانه ساخت متری چند درمیاد ؟

    پاسخ
  123. ابراهیمی
    ابراهیمی گفته:

    سلام. وقت به‌خیر. ساخت یک خانه دو طبقه به متراژ حدود ۶۰ متر در روستایی در شمال در حدی که فعلا قابل استفاده باشد تا بعدا به نماکاری و گچ کاری برسد، حدودا چقدر هزینه خواهد داشت؟

    پاسخ
  124. ناشناس
    ناشناس گفته:

    باسلام
    زمینی به مساحت ۴۰۷ متر که به صورت ۴۸.۵ مالک به ۵۱.۵ سازنده و شامل ۴طبقه روی پایلوت،هر طبقه دو واحد تقریبی ۱۲۰متر،کلا ۸ واحد میشه،۴واحد سازنده و ۴ واحد مالک سهم سازنده هست،به صورت سرمایه گذاری ۲۵ درصد شرکت کردم که یک واحد سهم من می باشد،حدودی چقد هزینه پام میفته،آیا با توجه به تورم به صورت قطعی متری ۳۷ خرید می کردم برام بصرفه تر نیست،پروژه ۲۴ماهه هست

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      هزینه ساخت بستگی ب کار داره بر اساس زیربنا کل از مترمربعی ۱۲ میلیون تومن ب بالا درمیاد
      ب قیمت روز هزینه ساخت کل پروژه حساب کنید. ۲۵٪ این مبلغ رو مقایسه کنید با قیمت روز ۱ واحد آپارتمان.
      اگه این اختلاف بیش از ۳۰ درصد باشه خوبه

      پاسخ
  125. مقدم
    مقدم گفته:

    آقای زارعی سلام
    زمین ۴۰۰ متری در کرج، با ۴ طبقه + ۱ طبقه پیلوت مجموعا زیربنای ۱۲۵۰ مترمربع هزینه ساخت چقدر میشه در سال ۱۴۰۲؟

    پاسخ
  126. ناشناس
    ناشناس گفته:

    با سلام
    قطعه زمین تجاری 60 متری (100 درصد ساخت) در بندرعباس دارم. که تصمیم به ساخت یک مغازه به همراه نیم طبقه و یک واحد بالای آن را دارم. سوال داشتم که با سازه LSF میتونم اجراش کنم و هزینه آن چقدر میشود..

    پاسخ
  127. صبا
    صبا گفته:

    سلام ما میخوایم یک ساختمان مشترک با برادرشوهرم بسازیم طبقه ی همکف ازما وطبقه ی اول از ایشون تا چه مرحله ای از ساخت هزینه ها مشترک هست ودرچه قسمت ما میتونیم جداگونه پیش بریم منظورم بیشتر روی لوله کشیها وبرق کشی و..هست بعداز اجرای فندانسیون واسکلت وسقف دیگه چه مواردی مشترکه
    یعنی اگر ایشون دراین مرحله دست نگه دارن ما میتونیم داخلی ساختمون رو شروع کنیم بعد طوری نمیشه که بخوان مامثلا خونه رو سفید کرده باشیم بخوان روی گچها لوله بیارن پایین رد کنن؟؟؟

    پاسخ
  128. پیروز عزیزی
    پیروز عزیزی گفته:

    با سلام:
    خانه ای جنوبی کلنگی در جنوب شرق تهران با مساحت ۳۱۵ متر و بر ۱۰.۵ در پهنه R122 با گذر ۱۰ متری چند طبقه و هر طبقه با مساحت چند متر میتواند ساخته شود آیا مجوز طبقه ششم را میگیرد.با تشکر از سایت مفید و ارزنده تان

    پاسخ
  129. پیام
    پیام گفته:

    با سلام
    ممنون بابت توضیحات کامل و دقیق شما
    بسیار آموزنده ، ساده و روان بود
    (یک طبقه ملک 100 متری روی کرسی به ارتفاع 1 متر در شمال کشور براورد ساخت متر مربعی چقدر تموم میشه؟)

    پاسخ
  130. هادی
    هادی گفته:

    آقای زارعی پارکینگ چند متر ارتفاع دارد؟
    میتونم پارکینگ رو یک و نیم متر درست کنم؟
    بعد طبقات اول تا پنجم هر کدوم هر طبقه چند متر ارتفاع لازمشه من میخوام ارتفاعشو ۲ متر کنم کافیه؟

    پاسخ
  131. امین
    امین گفته:

    سلام،وقت شما بخیر،
    یک ساختمان دوطبقه و پیلوت
    جنوبی داریم و میخوایم طبقه ی سوم رو احداث کنیم. صفر تا صد متری حدودا چقد هزینه داره؟
    خیلی ممنونم از شما.

    پاسخ
  132. رضا
    رضا گفته:

    با سلام زمینی به مساحت 280.5متر جنوبی با سه طبقه رو پیلوت با 71% دستور نقشه، با توجه به بر زمین که 12متر میباشد امکان ساخت دو واحد در هر طبقه را دارم.
    اگر بخواهم زیرزمین بعنوان پارکینگ و انباری در نظر بگیریم آیا امکان اینکه طبقه پیلوت را تماما مسکونی کنم هست یا خیر؟
    و اینکه اگر قیمت زمین با قیمت ساخت طبق دستور نقشه برابر باشد آیا مشارکت در ساخت فایده دارد یا نه. ممنون از لطف و عنایت شما مهندس بزرگوار

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      بعید میدونم بشه پیلوت کامل مسکونی گرفت دقیقش از شهرداری منطقه استعلام بگیرید.
      برای اینکه ببینید مشارکت در ساخت فایده دارد یا نه باید درآمد حاصل از فروش آپارتمان ها را با هزینه ساخت و قیمت زمین مقایسه کنید.
      معمولا ملک هایی برای مشارکت خوب است که حداقل ۶ سقف بشه ساخت

      پاسخ
  133. هادی
    هادی گفته:

    سلام.آقای زارع خسته نباشید.
    یک سوال مهم دارم کل هزینه عوارض شهرداری حدودیش چنده؟
    میخوام یک زمین ۷۰ متری بخرم یا ۱۰۰ متری و میخواهم ساختمان ۵ طبقه درست کنم
    ولی قبل از اینکه گود برداری کنم باید برم عوارض شهرداری ببینم مهندس ناضر و بیمه اجباری یا قطار شهری و غیره همشون رو اگه جمع کنی با زمین ۷۰ متر و با ساختمان ۵ طبقه چقدر درمیاد؟ حدودیش
    هر طبقه چقدر عوارص داره؟
    بعد میتونم خودم تنهایی ساختمان رو درست کنم چون نمیتونم حقوق کارگر بدم و میخواهم یک جاهایی رو در حد توانم هست رو خودم درست کنم مثلا فنداسیون میلگرد آجدار رو میسپورم به مهندس ولی درست کردن سیمان و ریختن در گود برداری بعهده خودم ایا شهرداری گیر میده؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام هر منطقه ای یک قیمتی داره از دفاتر پیشخوان شهرداری بپرسین. اگه مشهد هستین به مطلب هزینه جواز ساخت در مشهد مراجعه کنید.
      در ضمن بعید میدونم برای زمین ۷۰ متری ۵ طبقه مجوز بدن. چون هر واحد مسکونی یک پارکینگ میخواد. یک زمین ۷۰ متری ۲ تا پارکینگ بیشتر درنمیاد.
      اگه خودتون استا کار هستین میتونین بعضی از کارهارو انجام بدین ولی اگر نیستین نمیتونین
      در مورد بتن ریزی هم بتن آماده باید بیارین دستی نمیشه درست کرد

      پاسخ
      • هادی
        هادی گفته:

        اقای زارع من استا کار نیستم ولی فقط میخوام دیوارهارو انجام بدم و بتن ریزی فنداسیون رو میسپورم به ماشین میکسر بزرگ که زود تمومش کنه ولی اون ماشین میکسر که شبیه همزن سیمان است اون چقدر روزانه میگیره؟

        پاسخ
      • هادی
        هادی گفته:

        بعد اگر میخواهم ساختمان با زمین ۱۰۰ متر درست کنم اول باید پارکینگ درست کنم؟
        پارکینگ کجا باید قرار گیرد زیر زمین یا طبقه اول؟

        پاسخ
      • هادی
        هادی گفته:

        اگر من پارکینگ رو درست کردم میتوانم گچ کاری و کاشی درست کنم ؟
        اگر درست دیوار‌هارو گچ زدم و کاشی زدم تو پارکینگ آیا میتوان ازش اجاره استفاده کرد؟
        اگر مهندس ناظر فهمید گیر نمیده؟
        شهرداری گیر نمیدن؟

        پاسخ
      • هادی
        هادی گفته:

        آیا با زمین ۱۰۰ متر چقدر میتوانیم زیر بنا درست کنیم و هر طبقه چند تا واحد باید درست کنیم؟
        آیا میشه یک ساختمان بدون واحد درست کرد؟

        پاسخ
          • هادی
            هادی گفته:

            بعد آقای زارعی من چطور بفهمم چند متر گود برداری کردم؟
            میشه برام با یک مثال محاسبه کنید
            مثلا من به اندازه ۴۶۰ متر پی کنی کردم و هر متر قیمت بتنی مثلا ۱ تومن الان من اون ۴۶۰ متر را با ۱ تومن ضریب کنم ؟
            در میاد ۴ملیارد و ۶۰۰ یعنی هزینه بتنی ۴ میلیارد و ۶۰۰ درمیاد درسته؟

            پاسخ
          • هادی
            هادی گفته:

            اقای زارعی شما فکر کنید ۲۰۰ پتر زمین دارید و جمع عوارض شهرداری شد ۳۰ تومن الان من باید ۲۰۰ متر رو ضریب ۳۰ تومن کنم؟

            پاسخ
            • علی زارع
              علی زارع گفته:

              متوجه منظورتون نشدم متاسفانه
              شهرداری عوارض بر اساس متراژ زمین نمیگیره بر اساس زیربنا کل ساختمانی که قرار است بسازین میگیره
              هزینه عوارض در هر منطقه ای متفاوت است با منطقه دیگر. باید از شهرداری همون منطقه استعلام بگیرید.

              پاسخ
      • هادی
        هادی گفته:

        بعد آقای زارعی وقتی زمین ۱۰۰ متر خریدم اول باید برم شهرداری عوارض شهرداری رو پرداخت کنم؟
        اگر رفتم عوارض شهرداری بعد کی برام نقشه کشی انجام میده و اگر مهندس معمار برام نقشه کشی انجام بده کی برام ساختمان رو درست کنه آیا بدون مهندس میشه ساختمان درست کرد چون من فقط میخوام دیوارها رو درست کنم اما فونداسیون و اسکلت و سقف کار من نیست دیگه

        کی برام نقشه کشی انجام میده؟
        آیا اون شخصی که نقشه کشی انجام میده خودش ساختمان رو درست میکنه؟ یا فقط نقشه برداری میکنه و پولشو میگیره و میره و خودم باید مهندس پیدا کنم؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          بله اول به شهرداری یا دفاتر پیشخوان شهرداری مراجعه میکنین درخواست پروانه میدین و فیش های شهرداری پرداخت میکنین بعد میرین دفتر مهندسی نقشه هاتون طراحی میکنن. نظام مهندسی بهتون ناظر معرفی میکنه که بیاد به کارتون نظارت کنه. برای اجرا کارتون هم باید خودتون پیمانکار یا مهندس پیدا کنین

          پاسخ
          • هادی
            هادی گفته:

            بعد آقای زارعی من وقتی برم نقشه کشی هزینه رو بدم‌ میگن هر برگه ۲ تومن هالا من فقط نقشه پارکینگ و طبقه اول پلان رو فقط برام نقشه کشی کنه اینا رو بکشه کافیه؟ چون طبقه اول شبیه طبقه های دیگه هستند و لازم نیست دیگه ۴ طبقه مابقی رو برام بکشه اگه فقط نقشه پلان پارکینگ و نقشه پلان طبقه اول رو برام ترسیم کنه یعنی میشه دو برگه این دوتا برگه درست کنم کافیه؟یا الا باید همه ۵ طبقه رو برام پلان بکشه؟

            پاسخ
  134. عیسی
    عیسی گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت مهندس زارع عزیز
    بنده یک زمین تجاری به مساحت ۱۰۰۰ متر در شهرستان دارم سوال اینجاست اگر بخوام یک طبقه قرفه بندی (بصورت پاساژ) بسازم هزینه تمام شده چقدر می‌شود؟

    پاسخ
  135. امین
    امین گفته:

    سلام جناب مهندس یک ساختمان کهنه ساخت داریم که متراژ زمین ۲۰۰ متر هستش میخواهیم ۴ واحد ۱۳۵ متری و یک واحد ۹۵ متری بسازیم تقریبا هزینه ساخت چقدر میشود ؟

    پاسخ
  136. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام
    ممنون از زحمات شما جهت راه اندازی این سایت

    تفاوت قیمت اپارتمان طبقه اول ودوم و سوم در ساختمانهای بدون اسانسور چند درصد است

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی ب موردش داره باید از املاکی ها بپرسین
      تو ساختمان های با آسانسور طبقه اول (روی پیلوت) ارزش کمتری داره ولی بدون آسانسور طبقه اول بهتره از بقیه در حد ۱۰ درصد فکر میکنم

      پاسخ
  137. Lm
    Lm گفته:

    سلام مهندس
    من یه زمین۱۸۰متری دارم صفر تا صد اگر بخوام بسازمش و واسطه هارو حذف کنم یعنی خودم دنبال کاراش باشم تقریبا چقدر درمیاد؟؟
    توروخدا کمک کنید و بفرمایید حدودی چقدر هزینه میخواد

    پاسخ
  138. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت مهندس زارع گرامی و تشکر بابت پاسخ گویی
    من یک ملک کلنگی توی شهرستان به متراژ ۱۶۰ متر دارم و میخوام کلا ۲ طبقه بسازم و زیر بنای هر واحد ۱۰۰ متر و حیاط ۶۰ متر داشته باشه و از حیاط برای پارکینگ استفاده بشه. سوالن اینه که به نظر شما سازه بتنی بهتر و محکمتره یا اسکلت فلزی؟و اینکه ممنون میشم بفرمایید کل هزینه ها حدودا چقدر میشه؟

    پاسخ
  139. مریم شهریاری
    مریم شهریاری گفته:

    سلام آقای مهندس منزل ما۳۰سال ساخت هست میخواییم تخریب کنیم دوباره بسازیم
    دوطبقه روی همکف یعنی زیرزمین هم میتونیم داشته باشیم یعنی چندواحدعرض ۹×۲۰کوچه ۸متری

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام زمین کوچیک هست نیاز ب زیرزمین نداره
      هم میتونین ۲ تا تک واحدی دربیارین و هم میتونین ۲ تا دو واحدی (مجموعا ۴ واحد) دربیارین.
      اگه زمین شمالی است تک واحدی فقط دربیارین اگه زمین جنوبی است هم تک واحدی میشه کار کرد هم دو واحدی

      پاسخ
  140. علی
    علی گفته:

    سلام و عرض ادب
    زمینی به متراژ 300 متر با عرض11.5 جنوبی که اجازه ساخت 2 طبقه رو فقط میدن البته از کف نه پیلوت چطور نقشه میشه کشید که بهترین بهره رو برد قیمت زمین تو منطقه متری 70 میلیون هست. باتشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام عرض ۱۱.۵ جنوبی مورد خیلی خوبی است همه کار میشه کرد هم میشه دو واحدی درآورد هم تک واحدی
      در مطلب طراحی پلان ساختمان جنوبی کلیاتی در این مورد توضیح دادیم.
      میتونین کارتون به تلگرام یا ایتا شماره ۰۹۱۵۵۱۲۹۷۸۷ ارسال کنین طراحیش براتون انجام میدیم.

      پاسخ
      • سعید
        سعید گفته:

        سلام وقتتون بخیر جناب مهندس
        ببخشید برآورد کل هزینه اعم از نظام ومهندسی وعوارضو ساخت….بابت ۲۲۰ زمین تو بوشهر بصورت همکف تقریبا متری چند درمیاد؟

        پاسخ
  141. فرزانه
    فرزانه گفته:

    سلام جناب مهندس
    وقت بخیر
    طبق لیست هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان بر اساس تعداد طبقه ها که آمده:
    ساختمان‌های یک و دو طبقه متری ۹۳۰۰۰۰۰ تومان
    ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۱۰۹۰۰۰۰۰ تومان

    اگه همکف کلا ًپارکینگ بشه و،دوطبقه مسکونی بالای پارکینگ بسازیم که هرکدوم ۱۲۰ مترمربع باشه،
    هزینه ساخت طبق کدوم محاسبه میشه؟

    A: (۱۲۰×۲) ×۹٫۳۰۰٫۰۰۰
    B: (۱۲۰×۳) ×۹٫۳۰۰٫۰۰۰
    C: (۱۲۰×۳) ×۱۰٫۹۰۰٫۰۰۰
    و درکل، چنین ساختمانی،۲طبقه محسوب میشه یا ۳طبقه؟
    متشکرم.

    پاسخ
  142. رضا
    رضا گفته:

    ممنون جناب مهندس
    اطلاعات خیلی مفیدی دادید. خودم مواردی پیش خرید دارم و دنبال کسب اطلاعات ساخت و ساز بودم که در فایل شما موجوده

    پاسخ
  143. محمد رحمانی
    محمد رحمانی گفته:

    سلام
    با عرض سلام و خسته نباشید به مهندس عزیز مشکلی دارم که نیازمندراهنمایی شما بزرگواری میباشیم
    ما در ملک پدری یک ساختمان چهار طبقه روی پیلوت بنا کردیم که هفت واحد میباشد و طبقه آخر تک واحدی است با زیر بنای کلی ۱۰۳۵ متر مربع که اکنون جهت تقسیم هزینه ها به مشکل خورده ایم.من کل هزینه تمام شده ساختمان را تقسیم بر کل زیربنا کرده و حاصل راضرب در مساحت آشغال شده هر واحد با احتساب راه پله و آسانسور نموده و همچنین هزینه پیلوت و خر پشته را بصورت مساوی بین واحد ها تقسیم نمودم.آیا عدالت رعایت شده یا باید روشی دیگری اجرا شود
    ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام پیلوت و خرپشته نباید به صورت مساوی تقسیم کنین. اونارو هم باید به نسبت مساحت واحدها تقسیم کنین
      مساحت کل زیربنا حساب کنید ( یعنی مساحت همه سقف ها شامل مسکونی و مشاعات و خرپشته و …)
      مساحت مفید هر واحد هم حساب کنید.
      درصد سهم هر واحد میشه مساحت مفید اون واحد تقسیم بر زیربنا کل ساختمان

      پاسخ
      • محمد رحمانی
        محمد رحمانی گفته:

        پیرو فرمایشات جناب عالی خواستم عرض کنم در واحد طبقه آخر تک واحدی در قسمت تراس رو باز نمای ساختمان را سیمان سفیدکردن در صورتی نقشه سنگ تروارتن سفید داده .آیا حالا که من طبق زیر بنا دارم هزینه پرداخت میکنم .تکلیف این کم کاری به چه صورت حساب شود.چون بالاخره ارزش ساختمان کم میشود بابت نمای ناقص

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          بله باید اختلاف این هزینه ها محاسبه بشه.
          از یک کارشناس رسمی دادگستری در رشته ساختمان بخواین تا بیاد و این اختلاف هزینه براتون محاسبه کنه

          پاسخ
    • محمد یزدانی
      محمد یزدانی گفته:

      سلام مهندس عرض ادب
      زمین 335متر شمالی ۱۵*۲۲ میباشد .مجوز ۴سقف میدن
      حال میخوام دو واحد در هر طبقه که جمعا۶واحد بالای پیلوت بسازم .
      حال بفرمایید با توجه به اینکه یک راه پله و اسانسور اجرا میشه چقدر هزینه ساخت کمتر میشه .
      دوم اینکه اگه دوبلکس برا طبقه بالا بگیرم در هزینه ها چقدر اضاف میشه .
      سوم اینکه تمام مصالح و تجهیزات یکجا خریداری بشه چقدر منفعت داره .
      ممنون از توضیحات عالی شما .
      ارادت

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام اگر بخواهید دقیق برآورد هزینه بکنین باید نقشه های اجرایی براتون طراحی کنیم.
        در ۲ واحدی هزینه ساخت بیشتر از تک واحدی است.
        همچنین متراژ مفید مسکونی کمتر میشه نسبت به تک واحدی. چون در طبقات دو واحدی مساحت مشاعات بیشتر هست نسبت به تک واحدی
        اینکه مصالح از کجا بخرین مهمتر است از اینکه یکجا بخرین. اگر بتونین هرچیزی از منبعش بخرین قطعا فرق میکنه ولی نه اینکه الان تو برآورد هزینه ها کمتر درنظر بگیرید
        مورد مهمتر اینکه چون زمین شمالی هست برای طبقات دو واحدی بهتره به صورت دو واحد شرقی و غربی طراحی بشه . اما از طرف دیگه چون شکل پلان به صورت مربع هست شاید بهتر باشه راهپله بره یک گوشه ساختمان که این باعث میشه طراحی پلان دو واحدی سخت بشه. این مورد تو مطلب طراحی پلان ساختمان شمالی بیشتر توضیح دادم. در کل پیشنهادم اینه که قبل از اینکه در مورد تک واحدی و دو‌ واحدی تصمیم بگیرید با یک مهندس معمار مشورت کنین.

        پاسخ
  144. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس جان… زمین 185 متری 15 متر بر.. تو شهرستان . طبقه اول رو حالت انباری میخوام بسازم طبقه دوم هم یه تک واحدی بر ا خودم.. چقدر هزینه بر میداره

    پاسخ
  145. امیر رهایی
    امیر رهایی گفته:

    سلام.وقت بخیر
    ممنون از اطلاعات خوبی که ارائه میدید.
    ملکی داریم به ارزش ۴ میلیارد که مجوز ساخت ۴ سقف با متراژ ۱۴۰ متر
    زیر زمین ساختمان، ۵۰ متر
    سوال:ایا هزینه ساخت پارکینگ در زیرزمین خیلی بیشتر از ساخت پارکینگ در همکف میشه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      بستگی ب کار داره
      هزینه گودبرداری باید درنظر بگیرید و اگر همسایه های اطراف زیرزمین نداشته باشن باید سازه نگهبان اجرا کنین که هزینش بالاتر میره
      در کل فکر نمیکنم بتونین زیرزمین بزنین چون زمین کوچیکه شیب استاندارد رمپ احتمالا تامین نمیشه حالا اگر زمین شمالی باشه شاید امکانش باشه چون در زمینهای شمالی رمپ زیرزمین از داخل حیاط شروع میشه ولی اگر زمین جنوبی باشه چون رمپ باید از داخل ساختمان شروع بشه بعید میدونم رمپ جواب بده

      پاسخ
  146. سما
    سما گفته:

    سلام وققتون بخیر اقای مهندس زارع خسته نباشید
    من چند سوال داشتم یه زمین مسکونی تجاری هست به مساحت۱۳۰متر میخوام بخرم
    اگر بخوام پاینشو خونه بندازم و بالاشو یه خونه دو خوابه یا سه خوابه چقدر هزینه میخواد یا متری چند میافته باهام

    پاسخ
    • abdolsaheb dehghani
      abdolsaheb dehghani گفته:

      سلام مهندس جان خیلی ممنون ازراهنمایی های خوبتون .یه سوال داشتم که خیلی واه زندگیم مهمه.
      یه خونه ویلایی دارم ۲۴۳متر بااعیان ۱۶۸متر وعرصه۷۵متر.بافت فرسوده هست ومجوز۵طبقه روپیلوت بهم میدن.قیمت خونه ۳میلیاردو۷۰۰میلیون.و۳تومن نقدینگی دارم.باتوجه به شمالی جنوبی بودن وداشتن درب ازهردوسمت خونه مشکل پارگینگ تا۶یا۷تانداره.قیمت آپارتمان نوساز۲۵میلیون متری. ۶۰درصدساخت.اگه بخوام تک واحدی بسازم چقدرهزینم میشه واگه ۲واحدی ۲طبقه روبسازم چی.درکل بااین پول خونه میتونم یک آپارتمان ۱۰۰متری بخرم.حالاکدوم روانجام بدم بهتره وسودساخت چقدرمیشه وهزینه هاش.وام بافت فرسوده تعلق میگیره وهزینه مجوزتقریبا۲۰۰میلیون میشه.شرمنده طولانی شد.لطفا عجله دارم.

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام با پول شما میشه ۳۰ درصد کار انجام داد نهایتا یعنی تا پایان سقف ها … برای کل کار حداقل ۱۰ میلیاردتومان نیاز است.
        اگر همه طبقات دو واحدی کنین که پارکینگ کم میارین میتونین بعضی طبقات دو واحدی کنین بعضی تک واحدی
        اگه دو واحدی بشه واحدهای خیلی کوچیک درمیاد باید ببینین تو منطقه شما خریدار داره یا نه
        اگه دو واحدی باشه هزینه ها حدود ۲۰ درصد بیشتر میشه و همچنین متراژ مفید واحدها هم کم میشه. به این خاطر که برای طبقات دو واحدی حدود ۴ مترمربع بیشتر برای فضای جلو آسانسور نیاز است.

        پاسخ
    • محمدرضا رجب زاده
      محمدرضا رجب زاده گفته:

      سلام وقت بخیر جناب مهندس
      بنده 250 متر زمین دارم و مجوز ساخت 180 متر زیر بنا با 7 سقف که سقف اول پارکینگ میباشد و 6 سقف مسکونی و در هر طبقه 2 واحد 85 متری، 3 میلیارد سرمایه دارم، لطف میکنید هزنیه نهایی(تقریبی) ساخت رو بفرمایید

      پاسخ
  147. ش ش
    ش ش گفته:

    سلام روز خوش خسته نباشید ببخشید خونمون ۷۰متره می خواییم طبقه بالا رو بسازیم می خواستم بدونم بدونم کابینت اینا چیزا متری چند در میاد؟ و اینکه الان هزینه مجوز ساخت چنده؟ خونه سند داره و پایان کار داره مهندسی سازه ۳۰سال ساخت و سقف بتونی

    پاسخ
  148. م.ح
    م.ح گفته:

    سلام مهندس ارادت
    خانه گلنگی اسکلت فاز داریم ۳ طبقه
    جواز ساخت گرفتیم ۵ طبقه تکواحدی ۱۵۰ متری
    زیرزمین هم دارو و گود برداری نداریم
    تقریبا ۹۰۰ متر زیر بنا داریم با اسکلت بتنی و ساخت مناسب منطقه ۶ چقدر هزینه داره و اگه من بخوام ۲ واحد رو تا تکمیل پیش ببرم و ۳ واحد رو فقط تا سفید کاری چقدر باید هزینه کنم ممنون از راهنمایی و لطف شما

    پاسخ
  149. مرادی
    مرادی گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    بنایی داریم روی پیلوت 5 طبقه حدود زمین 300 متر
    روی پشت بام حدوداً 80 متر میخوام سبک سازی بکنم
    با هبلکس حدودا متری چند درمیاد
    ممنونم ازراهنمایتون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام هزینه چی چقدر درمیاد؟
      دیوار چینی با بلوک هبلکس قیمت ندارم.
      اجرت دیوارچینی از مترمربعی ۵۰ هزارتومان هست به بالا
      بلوک هبلکس هم از مصالح فروشی قیمت بگیرین

      پاسخ
  150. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام آقای مهندس ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار میدید.
    سوالی از خدمتتون دارم، یک زمین ۱۲۰ متری با عرض ۸ متر در یک خیابان ۸ متری داریم. با این مساحت مجوز ساخت ۴ سقف که زیر بنا هر واحد ۱۰۰ متر باشه رو میدن؟ و این که میشه تو پارکینگ یه واحد حدودا ۶۰ متری ساخت؟
    ممنون

    پاسخ
  151. بهرامی
    بهرامی گفته:

    درود بر شما مهندس عزیز.
    آیا درخواست مشارکت به پیمانکار برای ساخت سه طبقه روی پیلوت روی یک زمین 180 متری در به حیاط میتونه منطقی باشه؟ در چنین شرایطی سهم طرفین در صورتی که آورده من فقط زمین باشه از این سه طبقه به چه شکلی خواهد بود و آیا این مشارکت منطقی هست ؟
    سپاس

    پاسخ
  152. مهدی
    مهدی گفته:

    مهندس سلام وقت بخیر . هزینه طراحی نقشه جوازی و اجرایی رو اگه شما بخایید زحمتشو بکشید چجوری حساب میکنید؟

    پاسخ
  153. محمود ابراهیمی
    محمود ابراهیمی گفته:

    با سلام خدمت مهندس زارع
    یه خونه کلنگی حدودا۱۰۰متری دارم میخوام برای پسرم یه طبقه حدودا ۶۴ متری بدون جواز روی بنا اضافه کنم حدودا متری چند تموم میشه؟

    اگه بخوام جواز بگیرم بهم میدن؟؟اگه بله مراحلشو در جریان هستید که راهنمایی کنید چیکار کنم ؟؟؟و اینکه حدودا چقدر زمان میبره که بخوان جواز بدن؟؟؟

    پاسخ
      • اسدالله عظیمی
        اسدالله عظیمی گفته:

        سلام مهندس
        من در اراک یک دو طبقه قدیمی دارم متراژ زمین ۱۰۰ متر است مجوز ۸۰ متر دو طبقه و پیلوت بهم میدن خانه جنبی است قصد ساخت پیلوت ۸۰ متر و دو طبقه با بیست متر خلاف با نصب آسانسور و جهت مصرف شخصی مقرون به صرفه است ؟؟ میتونم با یک و نیم میلیارد جمعش کنم ؟؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام برای شخصی که خب اره احتمالا صرفه داره اما اگر به دید فروش بهش نگاه میکنین باید قیمت آپارتمان نوساز با هزینه ساخت و قیمت زمین مقایسه کنید.
          نه بعید میدونم با ۱.۵ جمع بشه

          پاسخ
  154. توکلی
    توکلی گفته:

    سلام
    در تنکابن ویلایی ساختم دوبلکس،هر طبقه صدمتر،سفت کاری تمام شده،هزینه تقریبی رو میشه بفرمایید برای ادامه ساخت.
    خیلی ممنون

    پاسخ
  155. حسین
    حسین گفته:

    سلام ممنون از مطالب خوب و مفیدتان. هزینه پروانه ساخت حدودا چند درصد از هزینه ساخت را شامل می شود؟با احتساب هزینه پروانه متری حدود 10 تومان هزینه بر است یا بدون آن؟

    پاسخ
  156. مشهد
    مشهد گفته:

    سلام جناب مهندس زارع
    درمنطقه 9 دلاوران
    یه منزل مسکونی دوبلکس به مساحت زمین 100متری
    مجوز 3طبقه میدن فکر کنم اینجا سطح اشغال 60درصد باشه طبق گواهی پایان کار سال 90 شاید الان بیشتر شده باشه شما اگه اطلاع دارید بفرمایید
    قصد تخریب و ساخت 3طبقه دارم
    هزینه تخریب و خاکبرداری و گودبرداری
    هزینه ساخت 2طبقه تا پایان مرحله نازک کاری و طبقه سوم فقط تا مرحله سفت کاری با سازه کم هزینه ترکیبی بتن و فلز
    تقریبا متری چقدر برآورد هزینه میکنید؟

    پاسخ
  157. حسین ربانی
    حسین ربانی گفته:

    سلام وقت بخیر مهندس جان بنده میخوام آپارتمان ۳ طبقه بسازم برای اینکه هر طبقه ۳ خواب دربیاد حالت نرمالش باید چند متر زیر بنا در نظر بگیرم ؟؟

    پاسخ
  158. حسین
    حسین گفته:

    سلام من سوالی نداشتم ولی سوالات مردم رو میخوندم لذت بردم از جواب های جناب مهندس بادقت وکامل خدا حفظش کنه

    پاسخ
  159. ناشناس
    ناشناس گفته:

    با تشکر از مطالب بسیار عالی تون ،
    قصد خرید یک زمین به متراژ ۱۳۰ متر ،دو‌نبش را دارم، می‌خوام به چشم سرمایه گذاری و آپارتمان ۵ طبقه بهش نگاه کنم ،تقریبا چقدر هزینه تکمیل ساختش خواهد بود و آیا راهی برای کاهش زیاد هزینه در شروع کار رو دارید ؟!

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      بستگی ب منطقه و کیفیت ساخت داره
      حداقل متری ۱۰ میلیون تومان درنظر بگیرید. برای برآورد هزینه و کاهش هزینه ها باید ابتدا نقشه های اجرایی تهیه کرد. جهت طراحی نقشه های اجرایی پیام بدین یا تماس بگیرید در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  160. محمد
    محمد گفته:

    سلام
    مطالبتون خیلی دقیق و خوب هست، خسته نباشید

    من یه زمین ویلایی دارم اگه بخوام یه 90 متری فلت دوخوابه، بدون اسکلت تیراهنی( بجاش از قوطی استفاده کنم) متری چند برام تموم میشه حدودا
    ممنون

    پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس گفته:

      سلام مهندس
      مقاله جامع و کاملی بود
      هر چند من به شخصه اطلاعات زیادی از ساخت و سازنداشتم ولی یه کلیتی از کار بهم داد
      من میخوام یه زمینی در روستای گردشگری بخرم که حدود ۲۳۹ متر است
      میخوام طبقه هم کف را دو واحد بگیرم برای گردشگری و طبقه بالا را یک واحد
      موقعیت زمین نسبت به کوچه شمال غربی است که با توجه به توضیحات شما بنظر میرسه نقطه ضعفش است.
      دو تا سوال
      آیا ارزش داره روش فکر کنم
      دوم اینکه اگر خریدم چطوری میتونم از راهنمایی های شما برای طراحی کمک بگیرم
      با تشکر

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام برای اینکه ببینید ارزش ساخت داره یا نه باید هزینه ها که شامل هزینه خرید زمین و هزینه ساخت است را با درآمد حاصل از فروش واحدها مقایسه کنید.
        در مورد طراحی شماره تلفن گذاشتیم پایین سایت درخدمتتون هستیم

        پاسخ
  161. علیرضا مقدم مطلق
    علیرضا مقدم مطلق گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت شما مهندس گرامی مهندس جان میخواستم بدونم هزینه ساخت در سال 1402 برای یک ساختمان 30 واحدی با پارگینگ و انباری چقدر میشه هر طبقه شش واحد و در 5 طبقه هر واحد 75 متر سازه بتنی به صرفه هست یا اسکلت فلزی

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام اینکه سازه بتنی باشه یا فلزی باید بعد از پلان معماری نظر داد در کل سازه بتنی معمولا ارزان تر تمام میشه
      در مورد هزینه کل هم بنظرم متری 15 میلیون تومن درنظر بگیرید بازم بستگی ب منطقه و کیفیت کار داره
      اگر میخواهید دقیقتر برآورد هزینه کنید باید نقشه های اجرایی کامل تهیه کنید.

      پاسخ
  162. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام اقای مهندس زمینی دارم و چهارمیلیارد تومن بنظر شما این مقدار سرمایه برای شروع کافیه و اگر کافیه یه راهنماییم کنید که با ساخت چند واحد میتونم شروع بکار کنم ممنون

    پاسخ
  163. ایمان
    ایمان گفته:

    سلام جناب مهندس ممنون از سایت خوبتون
    با توجه به افزایش مصالح و … برای ساخت ۴+۱ ،حداقل هزینه ساخت متری چند میلیون است ؟

    پاسخ
  164. بهتام
    بهتام گفته:

    درود به شما مهندس،
    فکر میکنید قیمت سفت کاری ۱۴۰۲ با انتظارات تورمی حدودا متری چند باید حساب کرد؟

    پاسخ
  165. علی احمدی
    علی احمدی گفته:

    سلام آقای مهندس
    یه زمین توو کاشان دارم که قیمتش حدود 4 میلیارد میشه که میخوام دو واحد 60 درصد بسازم یعنی تقریبا هر واحد 150 متر و اینکه واحد اول تجاری و مثل یک سالن میشه و واحد دوم مسکونی. به نظر شما سازه فلزی واسه این منطقه بهتره یا بتونی؟ و اینکه قیمت حدودیش چقد در میاد؟بدون مجوز. ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام اول باید پلان معماری نهایی بشه تا بعد تصمیم گرفت که سازه بتنی یا سازه فلزی انتخاب کنیم.
      اینکه تو منطقه شما کدوم بهتره باید از مهندسین همون منطقه بپرسین
      هزینه با فونداسیون حداکثر مترمربعی 3 میلیون تومان

      پاسخ
  166. شایان
    شایان گفته:

    سلام مهندس جان.
    یه سوالی فرستادم واسه تون میشه لطفا جواب بدید.
    خیلی حیاتی است برای زندگی کاری و اینده من.
    خواهش میکنم من را مطلع کنید.
    از خدا براتون بهترین ها را میخوام در سال جدید

    پاسخ
  167. میلاد
    میلاد گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یه ساختمون ۸ واحدی دارم میسازم الان اسکلت و سقفارو دیوارو زدیم میخوایم شروع کنیم تاسیسات بزنیم به نظر شما چند درصد کار انجام شده و به نظرتون چقدر دیگه حدودا باید هزینه کنیم تهران هستیم منطقه ۸ اینجا زمین متری ۶۵ هست و آپارتمانم ۶۰ تومن

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام حدود ۴۰-۵۰ درصد پیشرفت داشته کار تا الان
      در مورد ادامه هزینه ها بستگی ب منطقه و کارتون داره از مترمربعی ۴-۵ میلیون تومان ب بالا درمیاد

      پاسخ
  168. مروت ذوالقدر
    مروت ذوالقدر گفته:

    سلام
    ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار مردم قرار میدهید وبه قولی ذکات علم تون رو ادا میکنید .خدا خیر تون دهد
    اگر سوالم نکردی هست ببخشید احساس کردم فرستاده نشد مجددا مزاحم شدم.
    مهندس زمینی دارم ۱.۵ متر بعد از عقب نشینی ۹۵.۶ به گذر ۲۸ متر البته بیشتر از اینکه ولی شهر داری همین تو نقشه شون هست.
    ساختمانی سه طبقه با سازه بتون و اپراتور میخوام بسازم روی تجاری ۲۶ متر و انباری و پارکینگ به شرطی که طبقه سوم فقط ستون و سقف و دیوار حساب کنیم و اون دو طبقه ریزی با تجاری تکمیل و نما کاری .چقدر هزینه بر می داره.
    ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام خواهش میکنم
      کل هزینه ساخت مترمربعی 7 میلیون تومن حداقل در نظر بگیرید.
      منتها طبقه سوم که فقط سفت کاری قراره انجام بشه مترمربعی 3.5 میلیون تومن در نظر بگیرید.

      پاسخ
  169. مسیح
    مسیح گفته:

    سلام جناب مهندس یک سوال از خدمتتون داشتم.خواستم بدونم وقتی هزینه ساخت محاسبه میشود ، هزینه مواردی مثل آسانسور هم در این قیمت منظور شده یا باید هزینه اسانسور را بطور جداگانه حساب کرد

    پاسخ
  170. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام
    مهندس جان
    بنایی میخوام بسازم ۶×۱۵.۵ با سه طبقه رو پلوت و تجاری تمام بنا .جنوبی عرض معبر ۳۰ هست ولی شهرداری قبلی رو حساب گذاشته ۲۸متر .
    اگر من طبقه سوم رو در حد ستون وسقف و فقط دیوار چینی و طبقه یکم و دوم و تجاری ۲۶ متر و پارکینگ رو کامل کار کنم چقدر هزینه بر می داره.
    خیلی ممنون
    09302692723
    ممنون از لطف شما

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام طبقاتی که میخواین کامل کنین حداقل مترمربعی ۷ میلیون تومن و طبقه سوم که فقط تا پایان سفت کاری میخواین کار کنین مترمربعی ۳.۵ میلیون تومن درنظر بگیرید.

      پاسخ
  171. رضا آذری
    رضا آذری گفته:

    سلام مهندس زارع لذت بردم از این همه مطالب خوب
    خانه کلنگی دارم تو فکوری ۱۱صیاح۸ باکد نوسازی967512000
    شما که بچه محل ما هستید بهتر میتوانید کمکم کنید
    این خونه را با همین وضع موجود بفروشمش بهتره یا بسازیم
    البته من شقلم کار ساختمان است ولی تو براوردش مشکل دارم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنون از لطف شما آقای آذری
      اگر کد نوسازی شما ۱۲-۷۵-۶-۹ باشه اینطور که من دیدم ۳ سقف بیشتر نمیدن بهش
      بنابراین ساخت با این شرایط بدرد نمیخوره مگر اینکه با اون قطعه های کوچیک اطرافتون تجمیع کنین که بشه تعداد طبقات بیشتری ساخت
      یا اینکه بفروشین …

      پاسخ
  172. بیژن
    بیژن گفته:

    سلام مهندس وقتتون بخیر
    ما یه خونه 120 متری داریم که کلنگی هستش تو تبریز
    برای تخریب خونه و ساخت 90 متر از 120 متر دو طبقه بدون مجوز و اسکلت فلزی متری چند درميادش؟

    پاسخ
  173. محمد
    محمد گفته:

    سلام وعرض ادب یه زمین 300متری شمالی دارم در مشهد ارزش زمین حدود 10میلیارد و میشه 1200متر ساخت.قیمت آپارتمان هم حدود 31.32در میاد.بنظرتون ارزش ساخت داره اگه میشه یه توضیحی بدید لطفا

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام 6 سقف میتونین بسازین؟
      اگر 6 سقف باشه و 70 درصد زمین بتونیم سطح اشغال بگیریم میشه 210 مترمربع هر سقف
      20 مترمربع بابت مشاعات اگه کم کنیم مفید هر واحد میشه 190 مترمربع
      با فرض مترمربعی 31 میلیون تومن در 5 طبقه 190 متری میشه حدود 30 میلیاردتومن درآمد حاصل از فروش آپارتمان ها
      هزینه ساخت با هزینه جواز هم اگه حدود متری 12 حساب کنین با درنظر گرفتن ارزش زمین (10 میلیاردتومن) کل هزینه های شما میشه حدود 24 میلیاردتومن
      یعنی 6 میلیاردتومن سود داره
      در کل مورد بدی نیس خوبه اگه بشه زیربنای بیشتری گرفت یا 7 سقف ساخت خیلی بهتر میشه

      پاسخ
  174. وحيذ
    وحيذ گفته:

    سلام جناب مهندس
    زميني دارم ارزشش ٣/٥ ميليارده
    مجوز ٨ واحدي ميدن هر واحد ٩٥ متر
    هزينه مجوز ٢ ميليارد ميشه
    قيمت اپارتمان تو ابن منطقه متري ٢٨-٣٥ ميليون
    بسازم و بفروشم سودش خوبه بنظرتون
    اسكلت بتني ميخوام بسازم اگر بشه
    تر جزيره قشم هستم بنظر شما خوبه ؟
    ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    پاسخ
  175. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام وقت بخیر من یه خونه 250 متری دارم به ارزش 8 میلیارد در شهرستان به صرفه تر هست بفروشمش و یه ویلایی در کرج بخرم یا همینی بسازم 6 طبقه مشارکتی و بعد واحدهای خودمو بفروشم و یه خونه در کرج بخرم؟
    منظورم اینه که تا این واحدها تکمیل بشن خونه توی کرج هم گرون تر شده و صرفه داره برام یا نه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      به قیمت همین الان ببینید اگر واحدهای سهم شما ساخته بشن چقدر میرزن ؟ اگر بیشتر از ۱۰ میلیاردتومن هست ساختش خوبه
      باید ببینید رشد ملکی که قصد خرید دارید در آینده چطور است؟ اگر پیشرفتش از منطقه ای که الان هستید بیشتره خب اینو بفروشین برین کرج بخرین

      پاسخ
    • علی
      علی گفته:

      سلام وقت بخیر، میخواستم بپرسم هزینه ساخت یک مغازه صفر تا ۱۰۰ در یک قطعه زمین ۳۰ متری تو شهرستان شمال حدودا چقدر میشه ممنونم

      پاسخ
  176. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس عزیز
    برای یک ساختمان یک طبقه تو باغ در منطقه گرمسیر به متراژ ۴۰ متر مربع
    چه سازه ای رو پیشنهاد میدید ؟ ایمنی اولویت اول و بعد هزینه در انتها زیبایی رو مد نظر قرار بدید
    لطفا هزینه ساختش رو هم حدودی بفرمایید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      تو متراژ کم خیلی فرقی نمیکنه
      در کل باید اول نقشه معماری مشخص بشه و بعد در مورد نوع سازه تصمیم گرفت.
      هزینه ساخت اسکلت و سقف و فونداسیون مترمربعی ۲.۵-۳ میلیون تومان برآورد میشه

      پاسخ
  177. م.س
    م.س گفته:

    سلام جناب مهندس
    بعنوان مالک یک ملک کلنگی با یک پیمانکار سازنده درحال مذاکره هستم.
    میخواستم بدانم که چون در حال حاضر دارای منفی 2 و منفی یکهست ملک و اگر پس از تخریب و نوسازی بخواهیم از این 2 طبقه منفی بعلاوه همکف بصورت پارکینگ و انباری ( بدلیل وجود یک واحد تجاری در طبقه همکف و نیاز به 2 عدد پارکینگ اضافی ) استفاده کنیم سازنده گفته من خودم باید هزینه طبقه منهای 2 را بپردازم .سوال من اینست که اگر سازنده بخواهد سهمی در این منهای 2 نداشته باشد چقدر باید بعنوان اضافه هزینه داد . ضمناینکه ملک جنوبی و نیازبه 2 رامپ داخلی حیاط خواهد بود . البته در منهای 2 ضوابط شهرداری 80درصد سطح اشغال زمین است و ملکدر تهران است. سپاس گزار میشوم در پاسخ تسریع فرمایید.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      بهترین کار این است تا نقشه های اجرایی کامل قبل از قرارداد تهیه کنین تا بشه برآورد درستی از کل هزینه ها به تفکیک مراحل مختلف انجام داد.

      پاسخ
  178. احمد
    احمد گفته:

    نظرات تون در مورد نقشه ها کاملا اشتباه بود، خواب ها سمت گذر، صدای صبح رفتگر ها، و هزار مورد دیگه،، به جز کپی کردن، هیچ هنری ندیدم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام دوست عزیز
      اتفاقا چون نمیخواستیم کپی باشیم پیشنهادی دادیم که کمتر از آن استفاده شده و همچنین عرض کردم که میتوانید به دلخواه خود جای خواب و پذیرایی را عوض کنید. حتی خانه خود ما هم مثل اکثر خانه ها همینطور است. در طول روز خواب ها کاملا روشن است در حالیکه کسی از آنها استفاده نمیکند. اما پذیرایی و آشپزخانه که در طول روز بیشتر استفاده میشود نورکافی ندارد.
      در مورد آلودگی صوتی که فرمودید در ویدیو اشاره کردم که امروزه با پنجره های دوجداره و عایق های صوتی این مورد قابل حل است ای کاش یک مورد دیگر از آن هزار مورد دیگر را نیز میفرمودید تا ما هم یاد میگرفتیم.
      برای اینکه وقت با ارزش شما برای مطالب کپی ما گرفته شد عذرخواهم…
      موفق باشید.

      پاسخ
  179. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس جان. بنده یک واحد آپارتمان دارم خواستم این واحد رو بفروشم ولی به این فکر افتادم تا واحد رو تکمیل کنم و بعد بفروشم. آیا این کار باعث میشه که واحد رو با مبلغی بیشتر از خرج انجام شده بفروشم. چقدر تاثیر داره این کار. با تشکر

    پاسخ
  180. موسی کریمی
    موسی کریمی گفته:

    باعرض سلام و ارادت خدمت جناب مهندس
    ی خونه 210متری دارم جنوبی تقریباً با بر10.5 در 20 متر داخل کوچه11متری یک متر هم تعریض میخوره مجوز4طبقه و پیلوت میدن خواستم بدونم هزینه ساختش چقدر میشه
    با تشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بدون جواز ساخت مترمربعی ۸ میلیون تومن ب بالا
      در مورد تعداد طبقات قابل ساخت باید از شهرداری منطقه خودتون استعلام بگیرید

      پاسخ
  181. رجبی
    رجبی گفته:

    سلام. جناب مهندس وقت بخیر.
    هزینه ساخت ساختمان 3 طبقه با پارکینگ در کل 650 متر مربع چقدر می شود؟

    پاسخ
  182. تیموری
    تیموری گفته:

    سلام آقای مهندس با تشکر از پاسخگویی شما به سوالات همه.
    سوال من این است که هزینه ساخت یک خانه یک طبقه ۷۰ متری در روستا بدون در نظر گرفتن قیمت زمین و با نازک کاری معمولی غیرلوکس چقدر است؟ ودر حالتیکه تمام مسايل مربوط به ضد زلزله بودن ( از تست زمین تا مقاومت پی و بنا و نوع دیوارها ویا سبک سازی) اجرا شود قیمت چقدر خواهد شد؟

    پاسخ
  183. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام میخواستم ببینم این قرارداد سود داره یا نه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم متر
    ۴ طبقه روی پیلوت هر طبقه ۴ واحد
    مدت اجرا ۳ سال
    محل پروژه تهران
    قیمت هر متر مربع ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که با اعمال تعدیل‌ها به ۸ میلیون و ۳۰ هزار تومان می‌رسد
    تعدیل سه ماهه دوم واول ۱۴۰۱ در مجموع ۲۴٪ اعمال شده است
    تعدیل های بعدی هم طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه اعمال خواهد شد
    برداشت اولیه تا سقف ۲۰٪ مبلغ کل قرارداد با شرط ارائه ضمانت‌نامه بانکی یا سند
    برداشتهای بعدی طبق صورت وضعیت
    امکان ارائه اوراق خرید کالا تا ۶۰٪ برای خرید مصالح از سوی بانک مسکن
    اسکلت بتون
    کابینت ندارد
    چاله اسانسور جزو تعهد سازنده
    نما سیمان
    ابعاد ستون ۴۰ در ۴۰ و ۵۰ در ۵۰
    سقف تیرچه و فوم
    منفی ندارد
    محوطه سازی ندارد( امکان عقد قرارداد مجزا جهت محوطه سازی میباشد)
    کانل کش کولر دارد
    کلید پیریز
    کف سرامیک درجه سه
    سرویسها کاشی و سرامیک درجه ۳
    پنجره ها یو پی وی سی
    شوفاژ ندارد
    پکیج ندارد
    کف پیلوت موزائیک
    قرنیز هر نوع به انتخاب سازنده
    اشپزخانه تا ۵۰ سانت به سقف موزاییک درجه ۳
    کف راهرو سنگ درجه ۳
    راه پله گچ و نرده راه پله اهن
    سقف گچ
    دیوارها گچ و سفیدکاری بدون رنگ
    پوشش بام پوکه و ایزوگام
    شیرالات درجه ۴
    لوله اب پی وی سی سفید
    درب ورودی ضد سرقت درجه ۴
    کمد دیواری ندارد

    پاسخ
  184. علی احمدی
    علی احمدی گفته:

    سلام مهندس وقت بخیر من یه زمینی داشتم بایکی شریک شدم بسازم شریکم سال ۹۷ شروع کرد به ساختن پی و ستون اول وزد ول کرد خواستم ببینم هزینه پی وستون الان چقدر میشه پی ساختمان ۹۸ متر دوطبقه با ۱۱ ستون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      فونداسیون بر اساس زیربنا کل حداکثر مترمربعی ۴۰۰ هزار تومان
      ستون ها هم حداکثر بر اساس زیربنا هر سقف مترمربعی ۶۰۰ هزارتومان

      پاسخ
  185. علی دهقانیان
    علی دهقانیان گفته:

    سلام جناب مهندس وقت بخیر
    من یه خونه ی قدیمی به متراژ ۴۰۰ متری دارم با مجوز m6 و حدود ۸ میلیرد بودجه دارم ایا امکان ساخت دارم و سود مناسبی بهم تعلق میگیره ؟

    پاسخ
  186. ابراهیم محمودی
    ابراهیم محمودی گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت مهندس عزیز
    با این قیمتهای نجومی به فکر افتادم که یه طبقه روی خونه ویلایی 110متریم بسازم که پسرم از مستاجری نجات پیدا کنه بنای بالا رو 50متر در نظر دارم
    اگه بخوام4تا ستون بزنم و مقاومت ساختمون را افزایش بدم به نظر شما الان با متری چند تومن میتونم بسازم؟؟
    کنترات بدم بهتره یا مصالح رو خودم بگیرم و بدم بنا بسازه بهتره؟؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      فقط با اضافه کردن ستون نمیشه مقاومت ساختمان افزایش داد. فونداسیون ساختمان مهم ترین مورد است که باید تقویت شود. برای اینکار به یک مهندس طراح سازه مراجعه کنید تا بهتون طرح تقویت بده اگه امکانش باشه
      مصالح همیشه خودتون بخرین براتون بهتره
      هزینه ساخت هم بستگی ب کار داره و مقدار تقویتی که لازم داره

      پاسخ
  187. حمید رضا
    حمید رضا گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما میخواستم هزینه ساخت دو دهنه مغازه ۳×۵ رو برام محاسبه کنید اسکلت فلزی بهتره یا بتنی چه نو فنداسیون به کار بره به صرفه تره ممنون از وقتی که برای من و دیگران میگذارید.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام از متری ۷ تومن ب بالا درمیاد
      تو متراژ کم خیلی تفاوتی نداره بین هزینه سازه بتنی و فلزی
      در مورد فونداسیون هم باید کار طراحی بشه تا مشخص بشه دو حالت میتونه اجرا بشه . حالت اول به صورت نواری حالت دوم پی منفرد که به صورت شناژهایی با عرض باریکتر به هم متصل میشن

      پاسخ
  188. رضا
    رضا گفته:

    مهندس جان سلام وقت بخیر. ممنون از اینکه حوصله میکنید و پاسخگو هستید

    یه خونه ویلایی کوچیک ۶۰ متری دارم (استان تهران منطقه اسلامشهر)
    خونه کلا قدیم ساخت هست (سنددار)یعنی بکوبم و از اول بسازم. میخواستم دوطبقه کنم(دوبلکس) یعنی میشه ۱۲۰ متر.

    میخواستم ببینم اگه کُنترات بدم به یه معمار بسازه برام، متری چند در میاد. و اینکه خونه یه متر عقب نشینی داره، آیا از جهت شهرداری به مشکل میخورم اگه عقب نرم. چون چندتا خونه هم ساخته شده و عقب نشینی نکردند

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      از متری ۸ تومن ب بالا درمیاد خودتون بسازین و بستگی داره به منطقه و کیفیت ساخت
      در مورد دادن کار دست معمار به صورت کنتراتی به شرط اینکه قرارداد درست و اصولی بنویسین خوبه و معمولا حداقل ۱۵ درصد بیشتر درمیاد هزینه تمام شده
      بابت عقب نشینی هم حتما برین عقب اینکه شهرداری الان چیزی نمیگه ملاک نیست. اگه بخواین ملک بفروشین بعدا به مشکل میخورین با شهرداری

      پاسخ
  189. Yaser ebadi
    Yaser ebadi گفته:

    سلام مهندس الان قیمت پیمانکاری یا کلید تحویل چنده فقط کار بنای بجز بتن اسقلت وتاسیسات وایزوگام وابزار کج وسنگ نما فقط ساده ممنون میتونین ایمیل بفرستین جوابو

    پاسخ
  190. رضا
    رضا گفته:

    با سلام و احترام
    جناب آقای مهندس اگه بخوام یک طبقه بیشتر از پروانه ساختمانی با مساحت 220 متر مربع بسازم هزینه چقدر در میاد، واگر موقعیت زمین و منطقه مورد ساخت از ویژگی های خیلی خوبی برخوردار باشد آیا در صورت مشارکت با سازنده و برآورد هزینه ساخت برابر با قیمت زمین، درصد مشارکت 60 به 40 باید باشد یا مساوی50، 50. با تشکر از صبر و شکیبایی شما مهندس گرامی و ارجمند.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام برای منطقه خوب هزینه ساخت بدون درنظر گرفتن جواز از مترمربعی ۱۲ میلیون تومن به بالا درمیاد
      برای تعیین درصد مشارکت در ساخت آورده طرفین را مشخص کنید و به نسبت به آورده طرفین قدرالسهم هر طرف به دست می آید. اگر آورده طرفین برابر باشد ۵۰-۵۰ میشود.

      پاسخ
  191. رضا
    رضا گفته:

    با سلام زمینی به مساحت 280 متر مربع با دستور نقشه 71% دو بر که بر آن 12متر و عرض 24متر و مجوز سه طبقه رو پیلوت، به نظر شما در حال حاضر متر مربعی چقدر میشه. و اگر بخوام طبقات دو واحدی باشند نقشه خوب بهم میده(شمالی، جنوبی) و میشه برای تامین پارکینگ از زیر زمین استفاده کرد. ممنون از لطف و محبت شما مهندس عزیز.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام مترمربعی ۸ میلیون تومن ب بالا درنظر بگیرید
      بله متراژ زمین خوب هست هم بر خوب داره و هم نور داره دو واحدی خوب درمیاد
      زیرزمین هم درمیاد ولی ۶ تا پارکینگ تو همکف جواب میده

      پاسخ
  192. farhad
    farhad گفته:

    جناب مهندس سلام خواستم بپرسم یک خانه وهل متری برای ساخت با اهن هزینه ساختش چقدره حالا حتی المقدور هزینه اهنش چقدره

    پاسخ
  193. عباس
    عباس گفته:

    سلام مهندس خسته نباشی با این شرایط تورمی بصرفه هست که بخوام برای اوایل سال آینده روی خونه ویلاییم یه بنای50-60متری احداث کنم ؟؟؟
    اگه بله میشه یه قیمت حدودی برای هر متر با افزایش مواد و دستمزد برای اوایل سال آینده بفرمایید؟؟؟

    پاسخ
  194. Mohammed Salari
    Mohammed Salari گفته:

    سلام مهندس خدا قوت
    برای اجرای سقف سبک یک واحد 70متری ویلایی چه نوع سقفی غیر از رابیس و یافوم جهت عایق بیشتر در مقابل سرما و گرما پیشنهاد میکنید

    پاسخ
  195. رضا
    رضا گفته:

    سلام جناب مهندس روزتون مبارک سفت کاری یک ویلای ۱۰۰ متری بتنی تو شمال مهندسی ساز کلا با متر مربعی چقدر میتونم جمعش کنم ممنون از شما

    پاسخ
  196. سیروس
    سیروس گفته:

    با توجه به قیمت فعلی میلگرد و اینکه بنده بعد از عید میخوام اقدام به ساخت و ساز کنم ، آیا الان میلگرد و بتن خرید کنم و قرارداد ببندم یا بگذارم برای اونطرف سال

    پاسخ
  197. علی
    علی گفته:

    با سلام و ارادت ، یه سوال از خدمتتون داشتم
    با قیمت میلگرد فعلی ، هزینه سفت کاری برای ساخت ۳ طبقه بازیربنای ۳۷۰ متر ، تا دیوار کشی چقدر محاسبه میشه

    پاسخ
  198. رضا
    رضا گفته:

    ضمن عرض سلام خدمت شما مرد شریف و بزرگوار.
    زمینی دارم که کل سرمایه زندگی طی سی سال خدمته،مساحت ۲۸۰متربا بر۱۲متروارزش زمین تقریباً ۹میلیاردمجوزسه طبقه روی پیلوت میدن با سازنده صحبت کردم گفته یه زیرزمین بعنوان پارکینگ و دو طبقه تراکم با توجه به موقعیت خوب زمین میخواددرنظربگیرد، حال اگه قیمت پیش فروش آپارتمان نوساز تو منطقه بین ۲۴تا۲۵باشد، مشارکت بهتره یا پیش فروش. ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      آپارتمان تکمیل شده نوساز تو اون منطقه چند هست؟
      3 طبقه روی پیلوت که خیلی کمه
      برای سازنده بعید میدونم بصرفه بیاد مشارکت کنه با شما برای شما هم مشارکت توجیه نداره
      در کل ساخت اون زمین شاید خیلی صرفه نداشته باشه یا این بفروشین یک زمین با تراکم بالاتر بخرین یا بفروشین برین آپارتمان جای دیگه بخرین

      پاسخ
  199. ابوالفضل
    ابوالفضل گفته:

    سلام آقای مهندس. دمتون گرم.واقعا مطالبتون خیلی مفید و مختصر و جامع هستند.انشالله در مورد مصالح و سبک ساخت ها هم با یه برنامه مداوم آموزش بدین،خیلی عالی میشه.

    پاسخ
  200. محمدرضا
    محمدرضا گفته:

    مهندس یک سوال دیگه ببخشید.الان آپارتمان سازی در شهرستانی مثل کرمانشاه چقدری هست؟؟بجز محاسبه زمین.فقط هزینه ساخت.ممنونم

    پاسخ
  201. محمدرضا
    محمدرضا گفته:

    مهندس سلام.من همه مطالب رو باجزییات یادداشت کردم.و واقعا ممنونم خیلی اطلاعاتمو بالا برد.یک زمین ۲۲۰متری شمالی دارم البته خونه قدیمیه.میخوام بسازم متاسفانه برا نقشه مشکله نور دارم پشت خونه برای آپارتمان نور کافی بهش نمیرسه.آیا مجوز پنجره ازپشت بهش میدن یا کاردیگه ای میشه انجام دار.و سوال بعدیم اینه که اون منطقه مجوز ۵طبقه و پیلوت میدن آیا میتونم قید سندو بزنم و واحدهارو قولنامه ای بفروشم ولی درعوض ۷طبقه بزنم؟؟و سوال بعدیم اینه توی کلیپتون فرمودین ۶۰درصدش بعلاوه ۲ متردرعرض اجازه ساخت میدن اگر من بخوام ۸۰درصد یا بیشترحتی بسازم میتونم یا نه؟؟مچکرم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      متراژ قابل ساخت و تعداد سقف دقیقش باید از شهرداری منطقه خودتون استعلام بگیرید. در مورد قولنامه ای یا سنددار شدن واحدها هم بستگی داره به منطقه خودتون. باید از چند تا مهندس که تو همون منطقه کار کردن بپرسین. بعضی مناطق کسی که آپارتمان میخره انتظار داره که واحدش سند داشته باشه و پارکینگ بدون مزاحم داشته باشه و بعضی مناطق هم این انتظار ندارن. در کل بازم بستگی داره به شهرداری اونجا که آیا اصلا بزارن همچین کاری بکنین یا نه
      در مورد سوال دیگه سمت خونه همسایه که نمیشه پنجره قرارداد باید قسمتی از زیربنا کم کنین و به نورگیر اختصاص بدین

      پاسخ
  202. غلامرضا خلیلیان
    غلامرضا خلیلیان گفته:

    سلام جناب مهندس زارع عزیز ،
    یک منزل ویلایی یک طبقه حدودا ۳۰ سال ساخت ۲۵۰ متر زمین و ۱۶۰ متر زیربنای هم کف در اهواز دارم که می خواستم یک واحد حدودا ۷۰ متری در طبقه اول اضافه کنم ، آیا با مقاوم سازی با ستونهای تیرآهنی قابل اجرا است و حدودا هزینه ساخت چند می شود ؟
    با تشکر فراوان از جنابعالی .

    پاسخ
  203. محمدرضا
    محمدرضا گفته:

    سلام مهندس وقت بخیر
    هزینه اجرای یک واحد 70متری یک طبقه با سقف سبک تا مرحله اجرای ستون وسقف حدودا چقدر میشه
    باتشکر

    پاسخ
  204. حامد
    حامد گفته:

    سلام مهندس جان در حال حاضر ساخت در تهران متری چند انجام میشه ؟ برای یه زمین ۱۵۰ متری که داخل جمهوری می باشد و شهرداری بیشتر از ۴ طبقه جواز هم نمیده و و ملک ما هم کلا ۳ واحد ۷۳ متری هستیم با ۱۵۰ متر زمین که هیچ سازنده ای ساخت ملک ما را برعهده نمیگیره و میگن اگه جواز ۵ طبقه میدادن برای ما صرفه اقتصادی داشت ولی الان با ۴ طبقه برای ما نمی صرفه .مهندس جان یه راه حل به ما پیشنهاد میدین واقعا توی بن بست گیر افتادین

    پاسخ
      • اسدالله عظیمی
        اسدالله عظیمی گفته:

        سلام مهندس
        من یک ملک با ۱۰۰ زنین دارم در اراک بمن مجوز دو طبقه و یک پیلوت با ۸۰ متر بنا میدن بنظر شما ارزش ساخت دارد با توجه به اینکه پیلوت را پارکینگ و دوطبقه دوم با یک سرویس بهداشتی سالن شود هزینه کل چقدر میشود ایا باید ۲۴۰ متر را متری ۶میلیون حساب کنم ممنون از شما

        پاسخ
    • علی
      علی گفته:

      با عرض سلام
      هزینه ساخت یه برج ۱۶ طبقه در منطقه ۲۲ تهران با سه طبقه منفی و یک طبقه لابی و دوازده طبقه مسکونی بدون در نظر گرفتن هزینه زمین جواز و تراکم چقدر میشه؟ برج فوق بدون موتور خونه هست و اسپیلت و پکیج و کابینت به عهده خریدار هست و از متریال درجه یک ایرانی استفاده می‌کنه و برج های قبلی که ساخته خوش ساخت هستن هر طبقه هم شامل ۲۴ واحد هست و در مجموع ۲۸۸ واحد داره و میانگین متراژ واحد ها ۱۱۰ متر هست

      پاسخ
  205. احسان
    احسان گفته:

    آقای مهندس مطالب مفیدی بود و خیلی اطلاعات من رو بالا برد؛ سوالی داشتم و اینکه ملک 30 سال ساخت دو طبقه روی پیلوت با اسکلت فلزی و طاق ضربی دارم درمنطقه 8 کرج میخواستم اقدام کنم برای ساخت , پیلوت و 4 طبقه جواز میدن ملک 8 در 25 هست و دو کله؛ سوال اینکه نظرتون در رابطه با کل هزینه چه عددی هست؟

    پاسخ
  206. ناشناس
    ناشناس گفته:

    با سلام و تشکر از راهنمایی های ارزشمندتون
    جناب مهندس منزلی دارم به متراژ ۲۰۰ متر نی خواهم بکوبم و چهار طبقه روی پیلوت از ان بسازم قصدم این است تک واحدی و هر طبقه ۱۷۰ متر باشه کل موجودیم ۴ میلیارد است با همه هزینه ها از نقشه و شهرداری و غیره میتوانم کار را تا کجا پیش ببرم

    پاسخ
  207. ابوالفضل
    ابوالفضل گفته:

    سلام خدمت مهندس زارع میخام روی خونه ویلایی حدودا90متری 50سال ساخت یه طبقه تقریبا50متری اضافه کنم اگه بخام ستون بزنم محکم کاری کنم و مواد و مصالح در حد استاندارد کار کنم حدودا متری چند تموم میشه؟

    پاسخ
  208. رضا
    رضا گفته:

    سلام جناب مهندس من میخام یه خونه با متراژ ۹۰ متر بسازم ویلایی یک طبقه متری چند هزینه درمیاد؟

    پاسخ
  209. حمی
    حمی گفته:

    سلام ، مهندس من پروانه ۵ طبقه گرفته ام و بنا به دلایلی فقط توانسته ام سقف را تا طبقه ۲ احداث کنم ، حالا چقدر فرصت دارم تا طبقات بعدی رو بزنم ، ایا اگر سال دیگر سقف رو بزنم ترک میخورد، ؟

    پاسخ
  210. فرشته
    فرشته گفته:

    با سلام و تشکر فراوان میخواستم ببینم با توجه به اینکه خونه‌ درب به حیاطه ایا میشه یه طبقه اضافه را به صورت دوبلکس روی طبقه دوم بسازیم ؟ از لحاظ ارتفاع شهرداری مجوز میده ؟وایا همسایه پشتی میتونه اعتراض کنه اگه به اندازه قانونی عقب نشینی کرده باشیم؟ در ضمن ساختمان رو از ابتدا به قصد حد اقل سه طبقه ساختیم‌ و استحکام لازم را داره

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام باید به شهرداری یا دفاتر پیشخوان شهرداری مراجعه کنید هر ملک ضوابط خودش داره
      در کل برای طبقه اضافه شهرداری ازتون میخواد پارکینگ براش حتما تامین کنید اگر نیاز به رضایت همسایه باشه بهتون میگن

      پاسخ
  211. mohammad
    mohammad گفته:

    سلام
    اگر امکانش هست از هزینه های شهرداری نقشه کشی و خصوصاهزنیه خلافی ها که چقدر به این هزینه های ساختاضافه میکنه بگید
    یک خونه 40سال ساخت داریم که 160 متر زمین ش میشه دو بهر از هر دو طرف امکان خلاف داریم حدود 20متر
    میتونیم مجوز یک طبقه منفی جهت پارکینگ همکف تجاری و سه طبقه مسکونی بگیریم
    با 5 تومن میشه جمعش کرد؟
    بجز هزینه ساخت چقدر به هزینه مون اضافه میشه؟بابت خلاف
    باتشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام کاملا بستگی داره به شهرداری منطقه و ضوابط اونجا
      باید از شهرداری یا از دفاتر پیشخوان شهرداری استعلام بگیرید.
      زمین شما کوچیک است شاید پارکینگ تو زیرزمین جواب نده . باید کارتون بیشتر بررسی بشه

      پاسخ
    • زهرا طالبی
      زهرا طالبی گفته:

      سلام وقتتون بخیر،ملک۲۹۰ متری،مالک۳میلیارد قیمت داده،جواز یک همکف و۴ طبقه میدن،قصد داریم۵ طبقه بسازیم،هزینه زمین و ساخت برای هر واحد حدودا چقدر درمیاد؟سازه بتنی ،اگر ۴ طبقه ساخته شه چطور؟یعنی هزینه خلاف شهرداری رو در نظرنگیریم چطور؟یک همکف و ۰هار طبقه روش،هر طبقه با راه پله حدودا ۲۰۰ متر بنا باشه ،ممنون میشم راهنمایی کنید

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام وقت بخیر
        هزینه ساخت که بستگی داره به منطقه و کیفیت ساخت از مترمربعی ۸ میلیون تومن شروع میشه ب بالا
        تو ۵ طبقه هزینه زمین به ازای هر مترمربع آپارتمان ۳.۳ میلیون تومن درمیاد تو ۴ طبقه ۴.۱ میلیون تومن درمیاد
        در کل اگر ۲ حالت با هم مقایسه کنیم حدود ۱۵۰ میلیون تومن تفاوت است در هزینه تمام شده هر واحد آپارتمان در دو حالت ۵ و ۴ طبقه

        پاسخ
        • زهرا طالبی
          زهرا طالبی گفته:

          استان قزوین هستیم،این منطقه که هستیم الان زمین های ۳۰۰ متری حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد با جواز یک همکف و ۴طبقه روش مجوز میدن،۵ هم خلاف ،الان آپارتمانهای تازه ساخت بدون نصبیجات،خشک،رو متری۱۷،۱۸ میلیون گذاشتن ،شاید بعد عید بیشترم بشه،یعنی با پول زمین و ساخت متری حدودا ۱۲ میلیون درمیاد؟

          پاسخ
  212. mohammad
    mohammad گفته:

    سلام وقت بخیر
    جناب مهندس بابت اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار بسیار ممنون
    چند وقته به فکر تخریب و نوسازی خونه پدری افتادم این مطالب برای من خیلی مفید بود
    با کمال تشکر و ارزوی توفیق روزافزون

    پاسخ
  213. Behrouz
    Behrouz گفته:

    با سلام
    مهندس جان خسته نباشی
    ملکی دارم با جواززیر بنای کل ۲۷۶۰ متر مربع (مفید و غیر مفید) هزینه ساخت باتوجه به داشتن یک نمای اصلی به عرض۱۴متر ، بدون زیرزمین، کیفیت ساخت متوسط در کرج ، یک پیلوت به علاوه ۵طبقه بالای آن ، هرطبقه ۴ واحد هزینه برای هرمترمربع زیر بنای کل یا برای زیر بنای مفید حدودا چقدر میباشد
    با تشکر

    پاسخ
  214. علی
    علی گفته:

    سلام خونه ۲ طبقه هست تراکم ۵ هست در صورت مشارکت بدون پرداخت هزینه چند واحد به من میرسه؟

    پاسخ
  215. ابراهیم
    ابراهیم گفته:

    سلام مهندس جان،
    ۱_هزینه کلی ساخت اضافه اشکوب ۶۰متری روی ساختمان ۲ طبقه در شهرستان چند در میاد کلا؟یه چیز جمع جور نقلی با هزینه های کم
    ۲_متری چند؟

    پاسخ
  216. نعیم
    نعیم گفته:

    با سلام

    هزینه اجرای اسکلت فلز (شش سقف ، مجموع حدود 1850 متر زیربنا) با جوش کارخانه ای و ساخت ستون باکس ها ، حمل و نصب متری حدودا 1600 ، هر متر مربع 50 کیلوگرم( بدون احتساب دیواربرشی و سقف) بنظر شما طراحی بهینه انجام شده یا سازه محافظه کارانه دست بالا طراحی شده است؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام باید کار دیده بشه
      طبق گفته شما چون ستون ها باکس هست احتمالا قاب خمشی است پس باید در طراحی تیر و ستون نیروی زلزله دیده بشه که هر شهری فرق میکنه
      در کل اگر قاب خمشی باشه باید بیشتر دربیاد
      اگر نیست 50 کیلو زیاده
      البته باید بازم کار دیده بشه

      پاسخ
      • نعیم
        نعیم گفته:

        با سلام
        سازه فولادی جوشی همراه با دیوار برشی در شهر زاهدان است
        برای چهار مورد ستون باکس ، طراح ورق 20 میل و عمدتا 30 میل در نظر گرفته، عمدتا تیرآهن نمره 18 (سازه مسکونی با شش سقف ، پیلوت و هر طبقه دو واحد 155 متری حدودا)

        فقط اجرای اسکلت بدون دیوار برشی هر متر مربع حدود 50 کیلو فولاد برده، با هزینه حدودی 1600 هر متر؛ تازه فولاد حدود سه ماه پیش خریداری شده که قیمت ها پایین تر بود!

        نظر شما بطور کلی چیست؟ در خصوص طراحی ، استحکام، هزینه ها..

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام
          اگر دیواربرشی داشته باشید پس سیستم سازه ای قاب خمشی نیست. احتمال زیاد قاب ساده با دیواربرشی است که بنابراین نیاز نبوده ستون ها باکس باشه . البته شایدم دلیل خاصی داشته طراح که اینکار کرده
          بنظرم میشه خیلی سبک تر هم کار دربیاد البته باید دیده بشه کار . نقشه هاتون بفرستین بررسی میکنم.

          پاسخ
  217. م
    م گفته:

    سلام
    زمینی داریم دو کله حدود ۷۳۰ متر در یکی از روستاهای گیلان
    حدود ۳۰۰ متر حریم جاده داره
    ابعاد باقی مانده حدود ۱۶ در ۲۷ حدود ۴۳۰ متر مونده
    جواز ۲۰۰ متر در ۲ طبقه رو گرفتیم هر طبقه ۱۰۰ متر
    چند تا سوال دارم از خدمتتون؟؟
    ۱- براورد هزینه ساخت با توجه به اینکه دو طرف ساختمان نمای اصلی داره؟
    ۲- هزینه اجرای استخر کوچک داخلی و ابعاد لازم؟
    ۳- ایا در مدیریت پیمان میشه مرحله به مرحله قراداد بست؟
    مثلا تا پایان سفت کاری؟؟
    تا پایان سفت کاری چقدر بودجه نیازه؟؟
    ۴- هزینه نیم پیلوت کمتره یا دوبلکس؟
    ۴- نقشه کشی و طراحی پلان با مشاوره کادر مشاوره شما، چقدر هزینه داره؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      ۱- بدون جواز ساخت مترمربعی ۷ میلیون تومن ب بالا
      ۲- بستگی ب خواسته های خودتون داره
      ۳- بله میشه – مترمربعی حدود ۳ میلیون تومن
      ۴- نقشه سازه و نقشه معماری براتون ۱۰ میلیون تومن انجام میدیم.

      پاسخ
    • ژیلا
      ژیلا گفته:

      با سلام خدمت مهندس عزیز
      من یه زمین ۵۰۰ متری اطراف اردبیل دارم میخوم یه ویلای صد متری بسازم ویلا دوبلکس باشه از پذیرای پله بخوره دوتا اتاق بالا باشه …و همچنین زیرش پارکینگ باشه … هزینه ساخت هرمتر چقدر درمیاد؟ هزینه ویلا و پارکینگ زیرش چگونه حساب میشه؟؟؟

      پاسخ
  218. میر رضائی
    میر رضائی گفته:

    سلام مهنس جان. برای ساختمان مسکونی در یک طبقه با زیربنای 180 تا 200 متر، هزینه ساخت چقدر میشه؟ آجر برای مصرف به صورت کامل در محل احداث ساختمان داریم (هزینه خرید و حمل آجر رو حذف کنید). در مورد ICF نظر شما رو می خواستم بدونم برای همین ساختمانی که گفتم. ممنون.

    پاسخ
  219. فرشته
    فرشته گفته:

    سلام اقای مهندس خونه دو طبقه ای دترم که برای ساخت سه طبقه پیشبینی شده ولی مجوز سه طبقه نداره هزینه گرفتن مجوز و هزینه ساخت یه طبقه اضافه چقد میشه ؟ درضمن خونه درب به حیاطه و طبقه دوم ۱۲۰ متر زیربنا داره طبقه سوم‌چقد باید عقب نشینی کنه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      هزینه ساخت یک طبقه اضافه از مترمربعی ۵ میلیون تومن شروع میشه ب بالا
      بقیه موارد بستگی ب ضوابط منطقه داره باید از شهرداری یا دفاتر پیشخوان شهرداری سوال کنین

      پاسخ
  220. امير
    امير گفته:

    سلام آقاي مهندس زارع. به نظر شما هزينه كلي ساخت يك ساختمان ٨ تا ١٠ طبقه در يك زمين ٨٠٠ متري كه هم اكنون يك ساختمان ٤ طبقه به اضافه پاركينگ با عمر ٤٣ سال در اون ساخته شده و بوسيله خود مالكان كه ١٢ واحد هستند و با توجه به اينكه مالكان ديگه هزينه خريد زمين كلنگي رو پرداخت نميكنند به صورت تقريبي چقدر خواهد شد ؟
    با تشكر

    پاسخ
  221. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام علیکم هزینه پیمانکار که تمام کار را از شهرداری تا پایان کار اجرا نماید چقدر است؟ با سپاس

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام معمولا کارهایی که صفر تا صد واگذار میشه به صورت قرارداد مدیریت پیمان هست. در این حالت حق الزحمه مدیریت پروژه درصدی از هزینه های کل پروژه است. مثلا ۵ درصد به بالا
      اگر خواسته باشید کل کار را به صورت مترمربعی واگذار کنید باید نقشه های اجرایی کامل تهیه بشه تا پیمانکار بتونه قیمت درست بده بهتون

      پاسخ
  222. تیارا
    تیارا گفته:

    سلام آقای مهندس میخواستم بدونم ما یه زمینی داریم ۱۰۰ متره میخوایم یه پیلوت با سه طبقه بسازیم هزینش چقد میشه

    پاسخ
  223. رضا میررضائی
    رضا میررضائی گفته:

    سلام روزتون بخیر خواستم تشکر کنم ازمطالب آقای مهندس که خیلی میتونه کمک کنه چون از روی تجربه وتخصص فرمودن ومن جایی به این صورت ریزوکامل ندیدم آرزوی موفقت وسلامتی براتون می کنم

    پاسخ
  224. امیرعطایی
    امیرعطایی گفته:

    با سلام و احترام اقای مهندس زارع، میخاستم بدونم بنایی با بر ۵ متر و ۶۰متری میشه ۴ واحد ساخت با پارکینک؟ حداکثر هزینه تقریبی چقد میشه؟محدوده سیلو مشهد

    پاسخ
    • محمدرضا
      محمدرضا گفته:

      باسلام ۹۵مترزمین دارم ۶۵مترزیربناکردم ۳۰مترحیاط ۱۸سال قبل الان میخوام طبقه دومش بسازم طبقه دوم بابالکن که گرفتم کلا۷۵مترطبقه بالاهست لطفا راهنمایی بفرمایید متری چقدر تمام کارهزینه ام میشه …ومتری چقدر اگرنخوام تمام کارش کنم فقط درحداسکلت وسقف وایزوگام بعدکارای داخلیش انجام بدم خوردخورد الان دردومرحله چقدرهزینه بایدبزارم وآیا خودم پای کارباشم هزینه هاکمترمیشه یابدمش،دست پیمانکارممنونم

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام
        برای طبقه اضافه باید ببینید ساختمان حوابگو هست یا نه که اگه جواب گو نباشه نیاز به طرح تقویت داره . هزینه طرح تقویت هم بستگی به کار داره
        برای طبقه اضافه پیشنهاد من سازه lsf است.
        در کل هزینه ها ازمترمربعی ۵ میلیون تومن شروع میشه ب بالا
        اینکه پیمانکار بگیرین یا نه بستگی به خودتون داره اگر تجربه ندارین پیمانکار بگیرین و اگر تجربه دارین خودتون پای کار باشین

        پاسخ
  225. ناشناس
    ناشناس گفته:

    با سلام خدمت مهندس بزرگوار
    خانه کلنگی دارم به متراژ ۲۴۰ متر دارم که در حال گرفتن مجوز ساخت هستم برای سه طبقه و پارکینگ که فعلا میخوام پارکینگ و یک طبقه رو بسازم و بعدا برای ساخت طبقه دوم و سوم اقدام کنم.چکار کنم که تا زمان ساخت همین دو طبقه اثر تورم رو کم کنم امکان انبار هم ندارم

    پاسخ
    • انسان
      انسان گفته:

      عرض ادب و احترام خدمت مهندس عزیز.
      یه ملک کلنگی به‌ متراژ ۱۹۵ در گچساران دارم. میخوام ۳طبق رو پارکینگ کار کنم. نقدینگی نهایت۳تومن دارم. البته‌ یه درآمدی هم دارم سالانه حدودا۸۰۰تومن.آیا با این اوضاع گرانی میتونم شروع کنم.
      بعد امکان داره با این متراژ ۳خواب کار کنم. بر زمین ۱۳.۵ و شمالی هست.
      سوال آخر هم اینه اصلا وام میدن برا ساخت؟
      سپاس از شما

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام و ارادت
        بله با پولتون میتونین تا سفت کاری کار جلو ببرین
        ۳ خواب درمیاد
        وام خیلی دقیق نمیدونم ولی فکر میکنم کار باید تا مرحله ای از ساختمان پیش بره بعد وام میدن

        پاسخ
  226. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام آقای مهندس زارع. حالتون خوبه؟ خسته نباشید.

    روز مرد و میلاد حضرت علی (ع) بر شما که جوانمردید و الگوی انسانیت مبارک باشه ان شاالله. اطلاعات ناب و کم‌نظیرتون رو بی‌چشمداشت و عوض در اختیار دیگران قرار می‌دید، سپاسگزارم.

    آقای مهندس زارع، می‌خواستم خواهش کنم در این خصوص راهنمایی کنید که آیا هزینه ساخت و احداث هر متر مربع تجاری مغازه (به استثنای عوارض پرداختی به شهرداری) از هر متر مربع مسکونی آپارتمان کم‌تره؟ خیلی ازتون ممنونم.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنون از لظف شما
      عیدشما هم مبارک
      مغازه در اکثر اوقات هزینه ساختش کمتر درمیاد ب غیر از هزینه دکوراسیون مغازه که شاید بالاتر ببره هزینه هارو نسبت ب مسکونی

      پاسخ
  227. بیوک
    بیوک گفته:

    سلام آقای زارع انشالله اجرت با خدا. راهنمایی به این میگن. با در نظر گرفتن صحبتهای حضرتعالی و اون برنامه مستند طرح های عظیم شبکه چهار ، بهترین راه ساخت ، همون مدیریت پیمانی هست که فرمودین.

    پاسخ
  228. حامد حاجی زاده
    حامد حاجی زاده گفته:

    سلام وقت بخیر مهندس عزیز
    ما میخوایم یه ساختمان با 100 متر بنا بسازیم 3طبقه بالای پیلوت اینطوری مجبور به جریمه و اجبار برای آسانسورمیشیم آیا اگر رمپ بزنیم جریمه نمیشیم و هزینه رمپ نسبت به آسانسور کمترمیشه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      برای زمین ۱۰۰ متری رمپ جواب نمیده
      چون حداقل طول زمین باید ۲۰ متر باشه تا هم شیب رمپ استاندارد باشه و هم خودرو فضا برای گردش داشته باشه

      پاسخ
  229. حبیب
    حبیب گفته:

    سلام مهندس من یک زمین ۲۰۰ متری دارم و میخواهم همکف پارکینگ و سه طبقه روی آن بسازم و همسایه ها پیشروی داشته اند و هر طبقه ۱۵۰ متر زیر بنا به من میدهد و مجموع زیر بنا ۴۵۰ متر میشود و در طبقه همکف سه پلرکینگ و انباری در مجموع ۳۶ متر و سوئت ۱۰۰ متری در بیاورم. هزینه ساخت و کلید تحویل به صورت متوسط چقدر میشود ؟

    پاسخ
  230. جابر
    جابر گفته:

    سلام و عرض ادب جناب مهندس بزرگوار ی خونه ویلایی دارم به مساحت ۳۵۰ متر مربع که دوبر داره و سال ۹۷ چون قصد زندگی در ملک مزبور داشتم با بهترین مصالح باز سازی کردم اکنون که ملک ارزش زیاد پیدا کرده می خوام با یک سازنده مشارکت در ساخت داشته باشم سوالم اینجاست که آیا جهت قیمت گذاری ملک باید تنها قیمت زمین را ملاک قرار دهیم یا قیمت ساختمان هم در قیمت گذاری مهمه و اینکه به چه نحوی تقسیم کنیم که هر دو طرف سازنده و مالک حالت برد برد داشته باشیم و یادآوری کنم که ساختمان در بهترین جا قرار داره و با توجه به بر ۲۴ متری که به خیابان می خوره میشه دو دهنه مغازه روی ۵ طبقه ساختمان درست کرد

    پاسخ
  231. محمد غلامی
    محمد غلامی گفته:

    سلام،وقت شما بخیر
    مهندس لطفا راهنمایی می‌کنید، درصد اسکلت خام (شامل پی، ستون وسقف) به درصد (دیوار چینی، والپست، کف سازی و گچ خاک) چند به چند هستن؟

    پاسخ
  232. حسن میناب
    حسن میناب گفته:

    با سلام و احترام. مهندس لطفا راهنمایی میفرمایید نسبت ساخت بنای تجاری یک طبقه با ارتفاع ۶ متر و دهانه ۶ متر و عمق ۱۵دمتر تعداد اجرا ۱۰ باب چسبیده بهم میباشد حدود قیمت سازه بتنی یا 3dپنل با تشکر و قدردانی میباشد

    پاسخ
  233. Moslem
    Moslem گفته:

    سلام مهندس وقتتون بخیر .ما یه واحد مشارکتی گرفتیم توی یه ساختمان ۵ طبقه که یکی از طبقات پیلوت هست سه طبقه روی پیلوت رو سال ۱۴۰۰ به مرحله گچ و خاک رسوندن و طبقه ۵ رو سال ۱۴۰۱ تا الان دارن اماده میکنن که خام تحویل بدن هر طبقه هم ۳ واحد ۱۰۰ متری هستن یعنی جمعا ۱۲ واحد .حدودا متری چند درمیاد واحد ۱۰۰ متری ما هزینه سفت کاری و نازک کاری و نما هم سنگ زده شده دو طرف ساختمان .تا مرحله خام چقد میشه

    پاسخ
    • حسن
      حسن گفته:

      سلام آقای مهندس خسته نباشید.من یک زمین گرفتم تونیشابور حدود۲۰۰منرولی شهرداری مجوز۳طبقه بالای پیلوت بیشتر بهم نمیده و۵۰درصدساخت به نظر شما صبر کنم مجوزات مثل قبل بشه یا درست کنم قیمت زمین ۲۶۰۰

      پاسخ
  234. زمانی
    زمانی گفته:

    سلام مهندس
    یه خونه کلنگی 260 متری توی بافت فرسوده خریدم سه میلیارد و صد و بیست میلیون (سند دار) تو شهرستان.
    تعداد طبقاتی که شهرداری میده 4 طبقه با پارکینگ .
    حدودا 50 – 60 متر هم تجاری داره.
    اگه تو هر طبقه دو واحد بزنم میصرفه ؟؟
    قیمت نوساز هر واحد هم تا 16 الی 17 تومن هست

    پاسخ
  235. رها
    رها گفته:

    سلام و عرض ادب من در قم هستم و میخوام
    یک ساختمان با زیر بنای ۱۵۰ رو به صورت یه آپارتمان ۵ طبقه بسازم. هزینه ساخت این آپارتمان به چه صورت هست
    و اینکه اگر بخوام به صورت مشارکتی بسازم، باید چطوری اقدام کنم
    ممنون از شما و مطالب مفیدتون

    پاسخ
  236. محمدرضا
    محمدرضا گفته:

    سلام اقای مهندس در ملکی که ۳ طبقه پارکینگ منفی داشته باشه و همکف و ۶ طبقه بالا.هزینه ساخت هر مترمربع فرمول متفاوتی داره؟ در خصوص پارکینگ ها عرض میکنم.ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام برای برآورد هزینه ساخت معمولا همه با هم حساب میکنیم و زیرزمین یا پارکینگ جدا نمیکنیم
      هزینه پیلوت و پارکینگ من تا حالا جداگانه روی کاغذ نیاوردم که ببینم نسبت به طبقات چقدر تفاوت داره
      اگر اشتباه نکنم حدود ۶۰٪ طبقات هزینه داشته باشه

      پاسخ
    • مجید افروغ
      مجید افروغ گفته:

      سلام مهندس وقت بخیر. الان برای یه ساختمان که 6 طبقه باشه در ورامین قیمت زمین هم 2600 میلیارد باشه. و دوطبقه هم غیر مجاز باشه. و با راهنمایی هایی که کردین بخایم بسازیم. درکل چند درصد از هزینه زمین و ساخت به ما سود میده. حداقل شو بگین ممنونم میشم

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام
        قیمت آپارتمان نوساز تو اون منطقه چنده؟
        هزینه ساخت با قیمت زمین جمع کنین بعد این مبلغ با درآمد حاصل از آپارتمان های نوساز مقایسه کنین

        پاسخ
  237. داود
    داود گفته:

    سلام مهندس ،وقت بخیر
    برای زمین ۲۰۰ متری مجموع متراژ راه پله و آسانسور برای هر طبقه چند متر هست ؟
    مچکر از زحمات

    پاسخ
  238. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام اقای مهندس خونه کلنگی ۱۶۰متری دارم میخام بکوبم و دوباره بسازم چند متر میتونم مجوز ساخت بگیرم و هزینه ساخت ۲طبقه روی پیلوت چقدر میشه ؟؟

    ۱/۵میلیارد پول دارم کافیه ؟؟؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی داره به ضوابط شهرداری حدود ۷۰٪ اگه بهتون بدن میشه هر طبقه ۱۱۲ مترمربع در سه سقف میشه ۳۳۶ مترمربع
      یعنی با پول شما حداکثر مترمربعی ۵ میلیون تومن میتونین هزینه کنین که کمه
      البته بازم بستگی داره به منطقه

      پاسخ
  239. احمد
    احمد گفته:

    با سلام من یک زمین دارم ۸۵ متر مربع و مجوز ساخت دوبلکس گرفتم سنتی آجری و ۱۶۰ متر مربع زیربنا برای مرحله سفت کاری حدودا چقدر هزینه ساخت میشود؟ ممنون

    پاسخ
  240. رضا
    رضا گفته:

    سلام خسته نباشید.من یه زمین 120متری دارم..میخوام دوبلکس بسازم..پایین فقط سالن..بالا سه خواب و سرویس و آشپزخونه..پایین حدود60متر و بالا حدود120میذارم..هزینه ساخت سالن پایین بازهم متری7تومن هست؟ممنون

    پاسخ
  241. داود
    داود گفته:

    سلام ،وقت بخیر مهندس عزیز ، ممنون که وقت می‌گذارید
    بنده اصفهان هستم ، قصد خرید زمینی دارم به متراژ ۱۹۰ متر دارای ۴ طبقه پروانه روی پیلوت

    اگر زمین را متری ۳۵ میلیون بخرم و قیمت اپارتمان ۳۲ میلیون باشه و متراژ مفید هر طبقه ۱۱۴ متر باشه
    آیا این کار به صرفه هست و توجیه اقتصادی داره؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      هزینه خرید زمین : 6.65 تومن
      هزینه ساخت (متری ۹ تومن) : ۶ تومن
      فروش آپارتمان (456 مترمربع) : 14.5 تومن
      بنظرم جالب نیست مگر یک سقف بیشتر بتونین بگیرین یا اینکه هزینه ساخت تو اون منطقه با احتساب جواز ساخت کمتر از متری ۹ میلیون تومن که من فرض کردم دربیاد

      پاسخ
  242. جلیل نیکویی
    جلیل نیکویی گفته:

    سلام مهندس من یک زمین 200 متری دارم ایا با متری 7تومن میتونم 120متر بنای متوسط بسازم

    پاسخ
  243. عبدالصاحب
    عبدالصاحب گفته:

    سلام.مهندس ممنون اززحمات بی دریغتون.لطفاراهنمایی کنید جهت خریدد زمین چه شرایطی داشته باشه بهتره مثلادرب ازساختمان باشه یاحیاط وشمالی یاجنوبی بودن وازکجامیشه فهمید کف زمین زیرش سنگ هست یاخاک برای خاکبرداری.یه توضیح کامل بفرمایید؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام درب از ساختمان باشه میشه جنوبی و اگر از حیاط باشه میشه شمالی
      ملک های جنوبی با ارزش تر هستن چون از هر دو سمت نور دارن ولی ملک های شمالی فقط از سمت حیاط نور دارن و برای اینکه از پشت هم نور داشته باشه باید بخشی از زیربنا کم کنیم و به نورگیر اختصاص بدیم.
      سوال دوم متوجه نشدم برای چی میخواین؟ اگر میخواهید نوع خاک منطقه بدونین از همسایه های اطراف که ساختن بپرسین یا از آزمایشگاه های مکانیک خاک بپرسین
      معمولا ما در اکثر مناطق خاک داریم که نوع اون رس یا شن و ماسه هستن. مناطقی که نزدیک کوه ها هستن بستر سنگی دارن احتمالا

      پاسخ
  244. جمالی
    جمالی گفته:

    سلام وقت بخیر. یک مشورت در مورد ساخت مشارکتی ازتون میخواستم.ممنون میشم توضیحات رو کامل بخونید. تو محله جانباز مشهد یک ملک سنددار شمالی،دوطبقه ،20 سال ساخت با متراز230 مترمربع و یک مغازه 21 متری با تجاری دارم.تو یک خیابون 20 متری. یه سازنده پیشنهاد مشارکت 50 50 داده وهزینه ساخت با خودشه. قیمت فعلی ملک حدود 9.5 میلیارده، تا 6 طبقه مجازه ،ولی سازنده گفته 7 طبقه میسازم هرطبقه 175 متر،وتوهرطبقه 2 واحد کلا 14 واحد. که طبقه آخر غیرمجاز میشه وعملا سند ازبین میره و البته تجاری مغازه هم همینطورچون مغازه باید تخریب بشه(قیمت فعلی مغازه حدود 1.2 میلیاردتومن و هزینه ای که بابت تجاری مغازه کردم متری 60 میلیون تومن بود.). امتیازات برق 3 تا کنتور، گاز 2 تا و آب 3 تا انشعاب دارم که بعد ساخت یک امتیازاز آب،برق وگاز برای من ثابت میمونه و یقیه 50 50 بین من وسازنده تقسیم میشه. مجموع اجاره ای که از مستاجره طبقه پایین و مغازه میگیرم ماهانه 5 میلیونه.باتوجه به اینکه من الان تو این ملک ساکنم،سازنده پیشنهاد داده تا زمان تکمیل ساخت (یکسال) هزینه رهن واجاره اپارتمان موقت من رو میده .گفته 7 واحد سهم من میشه و بعدساخت ،حدود 12 میلیارد دست من رو میگیره.حالا باتوجه به هزینه های پنهانی که من بابت تخریب (ازبین رفتن مغازه وتجاری وهمچنین اجاره ها) باید پرداخت کنم آیا بنظر شما این مشارکت 50 درصدی برای من به صرفه است؟ سوال بعدی، اینکه چه قراردادی تنظیم کنیم که بعدها سازنده بابت افزایش قیمت آهن مصالح،ازسهم من کم نکنه؟ بهتر نیست همون 6 طبقه رو بسازیم که مجوز ساخت داره و سند تعلق میگیره و تجاری مغازه هم ازبین نمیره ؟
    با سپاس فراوان

    پاسخ
  245. صالح
    صالح گفته:

    سلام آقای مهندس
    سایت شما را در فاصله آذر ماه تا الان ملاحظه کردم و بسیار عالی است که در کنار مشغله کاری آنرا بروز میکنید
    سفت کاری را بسیار مناسب شرح دادید ، چقدر خوب میشود که کمی شرح نازک کاری و مکانیک را بسط بدهید و بفرمایید که هزینه آسانسور شامل کدام بخش میشود همچنین درصد کسر از هزینه تقریبی را در ساخت و ساز به اصطلاح خام تقریب بزنید
    با آرزوی توفیق بیشتر برای شما

    پاسخ
  246. مجید محمدی
    مجید محمدی گفته:

    سلام جناب مهندس خسته نباشید
    بالای یه خونه ویلایی80متری ایا امکان یه خونه حدودا45تا50متری هست؟
    با محکم کاری از بابت ستون و تقویتی چقدر هزینه ام میشه؟

    پاسخ
  247. رضا ملکی
    رضا ملکی گفته:

    سلام وقت بخیر مهندس

    من یه زمین دارم. 10.50*24==252متر مربع میشه
    من می خوام در هر طبقه ۲واحد در بیارم.
    مجموع راه پله و آسانسور میشه. ۲۰ درسته
    از جلو ۲.۵ متر فاصله واز عقب ۱.۵ متر فاصله
    می خوام بدم
    چون متراژ واحد که بالا باشه فروش سخت هست
    بخاطر همین. دارم ۲ واحدی در میارم
    جهت تامین پارکینگ می خوام دوطبقه کنم آیا هزینه بالا میره
    متراژ واحد هر واحد فکر کنم ۹۸ متری در میاد.
    از نظر شما اوکی هست یا خیر. ممنون میشم راهنمایی کنید بنده رو

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      دو واحدی قطعا هزینه ساختش بیشتره از یک واحدی که مقدار اون بستگی ب منطقه داره فکر میکنم حداقل متری ۱ میلیون تومن فرق داشته باشه
      اگر بخواین زیرزمین بزنین برای پارکینگ یعنی دارین زیربنا کل افزایش میدین که خب قطعا هزینه بالا میره ولی زیرزمین هزینش کمتر از طبقات هست
      باید روی کاغذ بیارین هزینه هارو و همچنین درآمد حاصل از فروش در هر دو حالت تک واحدی و دو واحدی تا ببینین به صرفه است یا نه

      پاسخ
  248. امین ترکی
    امین ترکی گفته:

    سلام مهندس عزیز .
    ببخشید اگر زیر بنا ما مثلا متری هفت میلیون میشه بصورت کلید تحویل .
    مثلا بخش ایوان خانه هم که سقف داره هم متری ۷ میلیون باید حساب بشه ؟

    پاسخ
  249. احسان
    احسان گفته:

    سلام. خیلی ممنون از این همه راهنمایی های خوب و ارزنده.
    من یک اپارتمان خام ۹۰ متری خریده ام. میخام کابینت و شیرآلات و گاز صفحه ای و توالت فرنگی و پکیج و رادیاتور بزارم. هزینه ام چقدر میشه؟

    پاسخ
  250. احمد
    احمد گفته:

    عرض سلام و ادب
    هزینه سفت کاری سه طبقه و پارکینگ برای زمین 200 متری با زیربنای 160 متر در شهر ایلام حدودا چقدر میشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام تا پایان سفت کاری حدودا هر مترمربع زیربنا ۳ میلیون تومن هزینه میشه
      یعنی ۴ تا ۱۶۰ متر که میشه ۶۴۰ زیربنا کل درمیاد حدود 1900

      پاسخ
  251. ابراهیم حدادی
    ابراهیم حدادی گفته:

    مهندس جان خود من از اصفهان مزاحمت میشم فقط خواستم بگم خیلی مردی… شیر مادر ونان پدر حلال دلاور

    پاسخ
  252. سلیم
    سلیم گفته:

    مهندس سلام ،
    یه ملک کلنگی به متراژ 258 متر شمالی هست ایا میشه جلو و عقب رو ساخت یعنی تو هر طبقه دو واحد ؟
    ملک بغل دستی تجاری هست کل مساحت زمینو غیر از 2 متر عقب نشینی و مجموعا 20 حیاط بنا گرفته ایا خلاف کارکرده یا قانونی بوده ؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بله ۲ واحد میشه مشکلی نداره منتها واحد پشتی باید نورگیر بدین
      اینکه چقدر میشه زیربنا گرفت بستگی ب سطح اشغال داره که باید ضوابط ساختش از شهرداری استعلام بگیرین
      در مورد همسایه معلوم نیس

      پاسخ
  253. رضا
    رضا گفته:

    سلام . اقای مهندس بنده دیوار چینی منزلم تمام شده , الان به ترتیب تاپایان کار چه مراحلی رو باید انجام بدم ؟؟؟؟

    پاسخ
  254. سلطانی
    سلطانی گفته:

    باعرض سلام ووقت بخیر خدمت شما و تشکر بابت اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتید.
    جناب مهندس ما حدود ۳ ، ۴ سال قبل دراصفهان دریک محله به نسبت خوب یک منزل ویلایی خریدیم و حدودا دو سال قبل یک بازسازی اساسی و کامل که در واقع نوسازی هست و همه چیز رو خراب کردیم و فقط چندتادیوار مانده بود ، از نو ساختیم و بهترین متریال رو هم استفاده کردیم به این تصور که ما میخواهیم حداقل ۲۰ سال اینجا زندگی کنیم ، ولی الان متاسفانه به علت اینکه به پولش احتیاج پیدا کردیم میخواهیم بفروشیم الان ما باید ساخت را متری چند درفروش حساب کنیم .( منزل یک طبقه است و یک سوییت هم پایین دارد)

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      الان هزینه ساخت بعد از سفت کاری برای یک کار خوب از متری ۵ میلیون تومن به بالا درمیاد
      ولی اینطوری نمیشه قیمت گذاری کرد بستگی به منطقه و تقاضا داره

      پاسخ
  255. حسین
    حسین گفته:

    سلام خسته نباشید
    ساخت اشکوب روی بنای قدیمی که نیاز به تقویت داره امکان پذیر هست اگه هست متری چند در میاد؟

    پاسخ
  256. احمد ساسانی
    احمد ساسانی گفته:

    روز بخیر جناب مهندس و ممنون بابت اطلاعات بسیار مفید
    خانه ویلایی دارم زمین 335 و بنا در دوطبقه زیرزمین و اول روی هم 270 مت زیربنا، راهنمایی کنید، معاوضه کنم با سه طبقه اپارتمان بهتره یا 4 طبقه بسازمش، 8 واحد
    و سوال دومم اینه که محدوده کریمی و عبدالمطلب هست و جنوبی، بغیر از قیمت زمین، هزینه ساخت تا کلید بخوره شامل مجوز و مهندسی و کارگری و مصالح متری چند در میاد؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      ساختش به احتمال زیاد بهتره ولی برای اینکه دقیقتر بررسی کنین باید هزینه ساخت و قیمت ملک کلنگی با قیمت آپارتمان صفر در همان منطقه مقایسه کنین تا ببینید چقدر سود دارد ساخت ملک کلنگی شما
      هزینه ساخت متری ۸-۹ درنظر بگیرید.

      پاسخ
      • امیر
        امیر گفته:

        سلام مهندس جان.ما یه خونه ی ۲ طبقه توی یک شهرستان کوچیک داریم که ۹ سال پیش ساخته شده حالا میخوایم برای ساخت طبقه ۳ اقدام کنیم،با ۱۲۰متر،سرمایه کلی من ۳۵۰میلیون هست میخواستم ببینم با این پول میشه سرو تهش رو هم بیارم؟؟با مصالح معمولی بدون نما و دکوراسیون آنچنانی،کاملا ساده و کم هزینه.و اینکه طبقات پایینی از آجر ساخته شدن میشه با lsfساخته بشه این طبقه به منظور هزینه کمتر؟؟؟؟

        پاسخ
  257. وحید
    وحید گفته:

    سلام وقت بخیر بالای یه خانه ویلایی100متری قصد یه بنای50متری رو دارم حدودا بهای تمام شده اش متری چند در میاد؟

    پاسخ
      • وحید
        وحید گفته:

        ممنون از وقتی که گذاشتی بزرگوار
        این ملک در شهرستان قرچک هست ساخت بدون جواز(با فرض موقعیت ملک که آیا تاثیری در قیمت تمام شده اش داره یا نه؟اگه تاثیری داره ممنون میشم از پاسخگوییتون)و اینکه اگه تحمل بار اضافه رو نداشته باشه با فرض اینکه بخواییم تقویتش کنیم میفرمایید که حدودا چقدر بهای تمام شده اش میشه

        پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس گفته:

      ممنون آقای مهندس .حقیقتا بااین مقالها کمک شایانی به من کردین.من ۲۲۰متر زیربنا کامپوزیت گرفتم که با راهنمایی شما نقشه رواز کامپوزیت به بتونی تغییر دادم.
      سپاس از اطلاعاتتون

      پاسخ
  258. مهدی کدخدامزرجی
    مهدی کدخدامزرجی گفته:

    سلام،حاشیه ملک12متر ،پارکینگ رمپ در طبقه منفی یک،همکف کلا تجاری با سقف بلند، طبقات 5تا دو واحدی ،سقف وافل امکانش هست که ستون استفاده نشود؟ممنون از راهنمای شما

    پاسخ
  259. علی
    علی گفته:

    سلام
    ببخشید هزینه هر متر ساخت سازه در استان کهگیلویه و بویراحمد «یاسوج» در منطقه بالا شهر و ویو عالی چقدر براورده میشود؟

    پاسخ
  260. حسن
    حسن گفته:

    سلام و‌روز بخیر
    مشارکت در خرید پیش فروشی یک باب آپارتمان داشتم
    تا موعد تحویل به صورت صفر
    بعد از تحویل ، هزینه های داکت اسپیلیت و پکیج و شیرالات و‌روشنایی و کابینت و کمد و روشور و فرنگی و رنگ و کناف و طراحی دکوراسیون داخلی را خودم انجام دادم
    بعد از فروش آپارتمان
    نسبت مشارکت چطوری محاسبه بشه؟

    پاسخ
  261. احمد
    احمد گفته:

    با سلام خدمت مهندس بزرگوار
    بنده زمینی به متراژ ۲۰۰ متر دارم که در حال گرفتن مجوز ساخت هستم برای سه طبقه و پارکینگ که فعلا میخوام پارکینگ و یک طبقه رو بسازم و بعدا برای ساخت طبقه دوم و سوم اقدام کنم و با توجه به اینکه ملک در بافت فرسوده شهر واقع است آیا برای طبقه ۲ و ۳ که بعدا میخوام بسازم باز هم میتونم آن زمان وام بافت فرسوده مربوط به اون طبقات رو دریافت کنم؟ ممنون میشم اگر اطلاع دارید پاسخ بدید سپاسگرازم

    پاسخ
  262. محمد1
    محمد1 گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    اگه خونه ویلایی ۱ طبقه با زیر بنای ۱۶۰ متر داشته باشیم بخوایم طبقه دوم دو واحد تقریبا ۸۰ متری روش بسازیم، حدودا چه مقدار نقدینگی لازم هست؟

    پاسخ
      • جمالی
        جمالی گفته:

        سلام وقت بخیر. از اراضی شرکت نوید پشت الماس شرق،قطعات 183,202و210 متری هست که قیمت زمین حدودمتری6میلیون و قیمت آپارتمان این منطقه متری حدود 17ونیم میلیون تومن قیمت خورده.مجوز5 سقف داره،ومجموع4طبقه، 540مترمربع مفید داره،بنظرتون آیا ساخت و ساز میصرفه ووچقدسود داره؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام
          طبق گفته خودتون اگر ۵۴۰ مترمربع زیربنا مفید بشه متری ۱۷.۵ فروخت میشه ۹.۴۵ میلیاردتومن مبلغ فروش آپارتمان
          هزینه ساخت اگر متری ۸ تومن در نظر بگیریم کل هزینه ساخت میشه حدود ۶.۲ میلیاردتومن
          ۱.۲ میلیاردتومن هم قیمت زمین اگر باشه مجموع هزینه شما میشه ۷.۴ میلیاردتومن
          با این حساب سودش میشه ۲۷٪ اگر هزینه هاتون کمتر از متری ۸ تومن دربیاد خوبه

          پاسخ
  263. aa
    aa گفته:

    با عرض سلام بر مهندس جوان و زحمت کش زمینی با زیربنای هر طبقه ۵۰۰ متر طبقه هم کف تجاری و طبقه اول و طبقه دوم هر هر طبقه ۲ واحد ۲۵۰ متری کل زیر بنا از صفر تا طبقه دوم ۱۵۰۰ مترمربع متر مربعی چقدر تمام میشه بدون جواز بگید ممنون میشم

    پاسخ
  264. مهدی حسینی
    مهدی حسینی گفته:

    سلام و ارادت
    وقت بخیر ممنون بابت وقت وپتانسیلی که میگذارید
    مهندس زمینی به مساحت ۳۱۰متر در شهرستان ساوه مشارکت گرفتم شهرداری مجوز۴طبقه روی پیلوت رو به هم داده ملک شمالیست و متاسفانه در تامین پارکینگ دچار مشکل هستیم ویک واحد تک واحدی باید بسازیم
    ضمنن کار اولم هست مالک ۳۰۰متر ازبنده واحد خواسته
    میخواستم بدونم چقدر هزینه تمام شده ساختمان هستش اگر جسارت نیست بنا مفید وغیره مفید رو جداگانه بگین
    این حقیر ممنون زحمت جنابعالی هستن.باتشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      معمولا ۶۰٪+۲ متر را میتوانید به عنوان سطح اشغال در نظر بگیرید که این مساحت غیرمفید شما میشود
      از این عدد ۲۰ مترمربع بابت راهپله و راهرو و آسانسور کم کنید تا متراژ مفید واحد بدست بیاد

      پاسخ
  265. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس وقت بخیر. زمین با متراژ 185 متر و عرض 10 مستطیلی رو میخوام پایلوت و دو طبقه روش ( دوبلکس) بسازم. اگر سازه بتنی بخوام فقط اسکات بتنیش چقدر در میاد هر طبقه 125 متر متراژ باشه؟ بدون هزینه دیوارچینی و دیگه مراحل سفت کاری فقط اسکلت بتنی پایلوت و دو طبقه بالاش. تشکر مهندس گل

    پاسخ
  266. ناهید
    ناهید گفته:

    سلام مهندس . نازک کاری شامل چه مراحلی میشه ؟؟؟ و هزینه نازک کاری در حد خوبش متری چند در میاد ؟؟؟

    پاسخ
  267. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس اجرت ساخت ۲طبقه چقد میشه؟ متری چند در میاد فقط دستمزد پیمانکار کار کنه کلا بدون مصالح ممنون

    پاسخ
  268. نیما
    نیما گفته:

    سلام مهندس
    میخواستم بدونم برای ساخت هر ساختمان حدود چند نفر ساعت لازم هست؟ مثلا یه ساختمان اسکله بتنی زیر بنای ۱۵۰ متر ۴ طبقه چند نفر ساعت کار لازمه ؟

    پاسخ
  269. رضا جعفری
    رضا جعفری گفته:

    سلام مهندس
    ببخشید هزینه ساخت یک مرکز تجاری ۱۲ طبقه با کیفیت خیلی بالا بدون در نظر گرفتن قیمت زمین و هزینه های پروانه، فقط هزینه ساخت، متری چند پیش بینی می فرمایید؟
    با سپاس

    پاسخ
  270. رزیتا
    رزیتا گفته:

    سلام . اقای مهندس هزینه نازک کاری و سفت کاری بصورت مجزا متری چند در میاد ؟؟؟؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام نازک کاری که کاملا بستگی ب کار داره از متری ۲-۲.۵ میلیون تومن ب بالا
      تا پایان سفت کاری هم حدود متری ۲.۵ هزینه میشه خود سفت کاری که شامل دیوارچینی – والپست – کفسازی – شیب بندی – خاک گچ و کم درب ها هست از متری ۵۰۰ ب بالا

      پاسخ
  271. Alirezamehrali
    Alirezamehrali گفته:

    سلام آقای مهندس ببخشید یه زمین به متراژ 230 متر دارم که میخوام مجوز دوطبقه بگیرم وفعلا یک طبقه رو بسازم که هر طبقه زیر بنا 80مترباشه زمین در یکی از روستاهای اطراف اصفهان هستش وازاسفند ماه قرار شروع به ساخت کنم میخواستم ببینم چقدر هزینه میبره که یک طبقه روبه صورت کامل بسازم یعنی قابل سکونت شده باشه ممنونم پاسخم رو بدید

    پاسخ
      • ابراهیم گرمسیریان
        ابراهیم گرمسیریان گفته:

        درود وسلام برمهندس علی زارع عزیز چه خوب جواب مردم میدین .مطالبتون وجوابدهتون به مردم عالی بود.واقعا مثل خیلیا سایت کلاهبرداری بخاطر لایک نذاشتی..اگر سایتی دراختیار مردم گذاشتی باوجدان وانسانیت کامل جواب تک تک نفرات دادی فقط در آخر میگویم دعای خیر تک تک مابدرقه راهت برای تما ممسیرهای ترقی وسلامتیت درتمام مراحل زندگیت لاد.درودبرشرفت

        پاسخ
  272. احمدی
    احمدی گفته:

    سلام آقای مهندس زارع.
    من میخوام یک طبقه رو پارکینگ پروانه بگیرم بسازم. البته همراه با اسکلت و فونداسیون طبق مهندسی سازه ای که طرح تفصیلی اجازه میده یعنی سه طبقه رو پیلوت هست.
    به نظر شما اگر مثلا 3-4 سال دیگه خواستم برم طبقه های بعدی را بسازم دچار مشکل نمیشم و آیا ممکنه قوانین به طوری عوض بشه که اجازه چنین کاری داده نشه ؟
    ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگر ۳ طبقه بر اساس طرح تفصیلی هست که مشکلی نداره منتها فکر میکنم بعد از پایان مدت اعتبار پروانه مجدد به نرخ روز عوارض حساب میکنن

      پاسخ
      • احمدی
        احمدی گفته:

        ممنون از پاسخ ارزشمند شما.
        با توجه به این وضعیت، به نظرتون بیام برای یک طبقه مجوز بگیرم یا برای سه طبقه مجوز بگیرم ولی فقط طبقه اول را بسازم ؟ با در نظر گرفتن اینکه شاید تا 3-4 سال دیگه برنامه ای برای ساخت طبقات دوم و سوم روی پیلوت نداشته باشم؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          اگر اختلاف قیمتش خیلی زیاد نیست الان 3 طبقه بگیرین
          در ضمن توجه داشته باشید اگه آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان در آینده عوض بشه برای توسعه بنا باید ساختمان مجدد با آیین نامه های جدید طراحی بشه

          پاسخ
          • احمدی
            احمدی گفته:

            درود بر شما.
            یعنی میفرمایید مثلا سه سال بعد از تکمیل طبقه اول و درخواست برای گرفتن پروانه ساخت برای طبقه دوم رو پیلوت ، دیگه چنین اجازه ای داده نشه حتی با اینکه سازه ساختمان برای سه طبقه برنامه ریزی شده ؟

            پاسخ
            • علی زارع
              علی زارع گفته:

              بله ولی احتمالش خیلی کمه مخصوصا تو سه سال که زمان کوتاهیه
              موردی که الان باهاش روبرو هستیم اینه که مثلا ساختمان در دهه 80 ساخته شده الان میخوان یک طبقه اضافه کنن ….. با اینکه اون موقع طبقه اضافه دیده بودن تو طراحی سازه ولی تو این مدت آیین نامه های طراحی سازه عوض شده و با ضوابط جدید جواب نمیده

              پاسخ
    • سينا
      سينا گفته:

      سلام مهندس جان، خسته نباشيد.
      يه زمين ٣٠٠متري گرفتم كه مجوز ساخت ٧طبقه و پيلوت وزيرزمين رو داره،
      خواستم بدونم هزينه ساخت زيرزمين كامل سيصدمتري چقد درمياد؟ بصورت مجزا جهت استفاده انبار.
      تشكر

      پاسخ
  273. رزیتا
    رزیتا گفته:

    سلام . آقای مهندس ابعاد استاندارد عرفی اتاق پخت و آشپزخانه بصورت مجزا به چه متراژیه ؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  274. مهدی
    مهدی گفته:

    با سلام و احترام،آقای مهندس یک تیر بتنی با فاصله ۶.۵ متر اکس تو اکس با تیرچه های ۴ متری از هر دو طرف جواب میده؟
    تیر بتنی دارای ۴ میلگرد نمره ۲۰ پایین و ۴میلگرد نمره ۲۰ بالا بوده و ضخامت تیر ۴۰ سانتیمتر هست.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام تو سازه بتنی نمیشه نظر داد باید طراحی بشه
      در سازه فلزی با قاب ساده از آنجایی که تیرها فقط بار ثقلی تحمل میکنن میتوان حدودی تخمین زد ولی سازه بتنی چون قاب خمشی است و تیرها باید برای نیروی زلزله هم طراحی بشن نمیشه نظر داد.

      پاسخ
  275. محمد
    محمد گفته:

    سلام و عرض احترام مهندس عزیز.من قم هستم و منزل کلنگی هست که پروانه 4 طبقه و یه نیم طبقه در پیلوت دارم.. کل ملک حدود 240 متر هست… اما زیر بنا 4 طبقه و نصفش حدودا در میاد حدود 700 متر… میخواستم بدونم هزینه ی ساخت الان حدودا چقدر در میاد؟ کلا با نمای خارجی حدودی

    پاسخ
  276. مریم
    مریم گفته:

    سلام وقتتون بخیر.فرموین هزینه ساخت کلی هر متر حدودا ۷ میلیون تومان میشود.(سفت کاری،نازک کاری،تاسیسات ).سوالم اینه ک این متری ۷ تومن همراه با نمای بیرون ساختمان است یا جدای از نمای بیرون متری ۷ میلیون تمام میشود؟

    پاسخ
      • مریم
        مریم گفته:

        متشکرم.ما ۱۰۰ متر زمین داریم ک میخوایم همکف رو ۴۰ مترش رو پارکینگ در بیاریم ۶۰ مترش رو فعلا دست نزنیم در آینده تجاری کنیم.و طبقه اول رو کامل مسکونی کنیم ک طبقه اول با کنسول ها حدودا ۱۲۰ متر میشه.میخواستم بدونم هزینه ساخت این دو طبقه‌ بدون در نظر گرفتن نمای بیرون و جواز ساخت و نظام مهندسی و هزینه های شهرداری حدودا چقد در میاد؟(امتیاز آب و برق و گاز و تلفن هم داریم .همکف هم عرض کردم فعلا ۴۰ متر پارکینگ فقط میخوایم در بیاریم بقیه اش رو دست نمی زنیم و می ریم برای ساخت طبقه اول کامل مسکونی)

        پاسخ
  277. بهزاد
    بهزاد گفته:

    با سلام مهندس جان
    برای یک ساختمان ویلایی مسکونی داخل شهر به مساحت اعیانی 180 متر مربع و عرصه 246 متر مربع ساختمان بنایی با سقف تیرچه بلوک و 36 ساله در شهرستان میاندواب البته قابل سکونت و تقریبا تمیز هست و دیوار ها باربر خواستم ببینم مترمربع اعیان رو چقدر حساب کنیم؟
    با تشکر

    پاسخ
    • مهدی
      مهدی گفته:

      سلام و خسته نباشید ، سوالی داشتم ؛‌ زمینی دارم ۲۰۰ متری با ۵/۵طبقه تراکم ساخت که ۶۲۰متر ساختش میشه ، قیمت زمین هم ۵میلیارد هست و بنا دارم بدم مشارکت بسازن خواستم ببینم درصد عادلانه مالک و سازنده چند هست ؟ اصولا هزینه کلی ساختش چقدر میشه حداقل

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام بستگی داره به کیفیت ساخت که باید از افرادی که تو همون منطقه کار میکنن سوال کنین
        برای ملکی با این مشخصات فکر میکنم کل هزینه ساخت نهایت متری ۸ میلیون تومن باشه که اگر ۶۲۰ متر که شما گفتین زیربنا کل باشه (مساحت کل سقف ها) میشه همون ۵ ملیاردتومن
        یعنی ارزش ملک شما
        یعنی ۵۰-۵۰ بنظرم باید منطقی باشه

        پاسخ
  278. رضا
    رضا گفته:

    سلام . اقای مهندس من با سختی و مشکلات و چن سال مستاجری تازه دارم تو100 متر یه الونک میسازم تا از درد مستاجری راحت شم اما شهرداری الان چند بار اخطار داده و پروندمو فرستادن ماده 100 و چندین میلیون برام بریدن . حالا سوالم اینه اگه نرم شهرداری و پرداخت نکنم و روزای طعتیل بسازم غیر اب و برق ایا واسم مشکلی پیش میارن از جمله تخریب خونم ؟؟؟؟

    پاسخ
  279. آشیانی
    آشیانی گفته:

    سلام جناب مهندس. وقت بخیر.
    زمین دارم 180 متر، 70% بهم مجوز ساخت میدن.
    میخوام یک طبقه رو پیلوت بسازم. ولی همکفش چیزی نیست و همش آزاده و فضای سبز و پارکینگ بشه. به نظر شما با 1 میلیارد تومن نقدینگی تا کجای کار پیش میره ؟
    ارادت.

    پاسخ
  280. رضا
    رضا گفته:

    سلام . مهندس سفت کاری خونم تموم شده , بنظرتون مابقی تا انتها متری چند در نظر داشته باشم ؟؟؟؟؟

    پاسخ
  281. آریا
    آریا گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای مهندس زارع
    ممنون از مطالب خوب و پاسخگوییتون.
    زمینی به متراژ 220 متر بر اول بلوار تجاری دارم که حدودا 21 متر بر داره (دو بره و بر داخل کوچه تقریبا 10 متره). با توجه به عدم دسترسی به منابع مالی در این زمان، تصمیم گرفتم که فعلا فقط مغازه بسازم. آیا میشه مغازه رو ساخت و استفاده کرد و بعدا دوباره بعد 2 یا 3 سال دیگه ادامه طبقات رو ساخت. یا اینکه مجوز استفاده داده نمیشه تا پایان کار ساختمون بر اساس پروانه انجام نشه؟
    اگر تا این مرحله اجازه بدن تقریبا متری چند هزینه ساخت و مجوز میشه (زمین تقریبا متری 100 تا 120تومن فروش میره).
    متشکرم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام مجوز استفاده داده میشه ولی معمولا مدت اعتبار پروانه ۲ سال است بعد از آن فکر میکنم با مبلغی یک دوره دیگر تمدید می‌شود و بعد از آن باید مبلغ پروانه به روز پرداخت شود.
      هزینه ساخت مغازه بستگی ب کیفیت کار داره احتمالا از متری ۷ میلیون تومن به بالا درمیاد. هزینه جواز هم بستگی به منطقه داره از شهرداری منطقه خودتون سوال کنین.

      پاسخ
        • حسین صیادی
          حسین صیادی گفته:

          سلام مهندس
          ملک مسکونی دارم میخواستم بفروشم زمین خام باغی مجوز دار بخرم بسازم بفروشم ، آیا صرفه اقتصادی داره ،؟ و ریکسش میرزه

          و اینکه متری چقدر برای باغ شیک و عامه پسند در میاد
          ممنونم

          پاسخ
    • ارشیا
      ارشیا گفته:

      سلام مهندس. خونه ویلایی دارم ۲۰۰ متر زمین. ۱۲۰ متربنا . قصد دارم ۱۲۰ متر طبقه دوم بسازم .چقدر هزینه لازم هست؟ شهرستان اطراف مشهد هستم .

      پاسخ
  282. بلدی
    بلدی گفته:

    سلام مهندس هزینه سقف ستون یک ساختمان ۴طبقه بازیربنای ۵۵۰مترمربع بدون دیواربرشی چقدرمیشه؟همچنین سفت کاری؟ممنون

    پاسخ
  283. مهران هاشمی
    مهران هاشمی گفته:

    سلام وقت بخیر مهندس در جهانشهر کرج زمینی به مساحت ۱۰۰ متر پیشنهاد شده به بنده برای مشارکت در ساخت با توافق ۵۰-۵۰ بدون بلاعوض٫ایا در زمین ۱۴*۷ ساخت ۷ سقف با ۲ منفی ارزش من ه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر بنده با منطقه شما آشنایی ندارم
      قیمت زمین و قیمت آپارتمان صفر را روی کاغذ بیاورید و با در نظر گرفتن هزینه ساخت ببینید آیا ارزش دارد یا نه

      پاسخ
  284. راد
    راد گفته:

    مهندس عزیز وقت بخیر و سپاس از سایت عالی شما
    مهندس جان هزینه دیوار کشی یه زمین 270 متری که ا یک ساختمان ویلایی 120 متر زیر بنا یکطبقه دوخوابه با اجر حدودا میشه بفرمایید چقدر میشه؟
    ممنون از شما

    پاسخ
  285. کامی
    کامی گفته:

    سلام مهندس جان
    زمینی دارم بر خیابان اصلی به متراژ ۱۹۵متر مربع واقع در استان گیلان شهرستان لاهیجان. می خواهم در دوطبقه بسازم. در طبقه همکف و بالکن بین از 150 تا 200متر مربع مغازه و در طبقه دوم 2 واحد ۷۰ تا ۷۵ متری. ممنون میشم هزینه ساخت را برآورد بفرمایید.
    مقصود از ساخت نیز مصرف شخصی واحد مسکونی و احداث فروشگاه.
    نوع ساخت نیز با مصالح استاندارد و نه لاکچری.
    اگر ممکنه برآورد ساخت هر متر مغازه را هم بفرمایید ممنون میشم.
    سپاس

    پاسخ
  286. عبدالصاحب
    عبدالصاحب گفته:

    سلام مهندس ممنون ازراهناییهای خوبتون.لطفاراهنمایی کنیددرزمین ۲۵۰متری مجوز۳طبقه روی پیلوت میدن منتهامن کلا ۱میلیارد پول دارم به نظرشمابهترین نوع ساخت (ویلایی یا روی پیلوت یابازیرزمین) باتوجه به لزوم وداشتن آسانسورازنظرخودم چه کاری انجام بدم بهتره .که ارزش ملک درآینده ازبین نره وبتونم بعدهاکاملش کنم.

    پاسخ
  287. بهمن
    بهمن گفته:

    باسلام خدمت مهندس عزیز، هزینه ساخت یک واحد وپیلوت 40متری چقدر میشه،، البته خانه قدیمیه و باید تخریب بشه،، با تشکر

    پاسخ
  288. حمید
    حمید گفته:

    سلام مهندس
    درسته تو منطقه 9 و 11 مشهد دیگه تراکم مازاد نمیدن و حداکثر 5 سقف پروانه میدن؟
    شما اطلاع دارین الان چه منطقه ای تو مشهد ارزش ساخت داره؟
    ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام حدود یک سالی میشه که در مورد منطقه ۹ و ۱۱ این میشنویم ولی من کارفرما دارم که برای ملکی با تراکم کم در همین منطقه ۱۱ هفت سقف پروانه گرفته و داره میسازه
      در کل مناطق زیادی هستن که اززش ساخت دارن ولی فکر میکنم اطراف حرم در دوران کرونا به اندازه بقیه شهر رشد نکرده و جا مونده و احتمالا این جاموندگی خودشو جبران کنه

      پاسخ
  289. امیر
    امیر گفته:

    سلام مهندس با تشکر از زحماتتون برای مطالب مفید
    برای ساخت منزل یک طبقه ویلایی 130متری با مصالح معمولی هزینه ساخت حدودا چقدر میشه ؟؟ اگر برای فونداسیون و ستونها پیش بینی 3طبقه کنیم چقدر فرق میکنه؟؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر از ۷۰۰ میلیون تومن ب بالا در نظر بگیرید.
      فونداسیون و ستون های طبقه اول ساختمان ۳ طبقه احتمالا ۶۰-۸۰ میلیون تومن هزینه بیشتری خواهد داشت نسبت به ساختمان یک طبقه

      پاسخ
  290. م.محمدی
    م.محمدی گفته:

    سلام. وقت بخیر.
    ببخشید. من یه زمین دارم در یکی از شهر های استان بوشهر. موقعیت زمین نسبت به بلوار اصلی، پایین تر است ( فرضا حدود 2 متر از سطح بلوار و پلاک دوم از بلوار است ). اندازه زمین 253 متر و عرض 10 متری است.
    برای ساخت تک واحد با مقاوم سازی برای واحد 2، متری چقدر برای من تمام می شود؟ و اینکه هزینه های عوارض، پروانه، شهرداری و … چقدر هست تقریبا؟

    پاسخ
  291. Ram
    Ram گفته:

    سلام مهندس وقتتون بخیر.
    ممنون میشم اگر به سوالم پاسخ بدید
    قصد داریم یک طبقه روی همکف بسازیم. زیر بنای خانه ۱۰۰ متر هست و میخوایم طبقه ی بالا رو به شکل سالن ۱۰۰ متری دربیاوریم. آهن انتظار روی پشت بام هست.
    سوالم اینه
    مقرون بصرفه ترین نوع ساخت برای ما کدام هست و حدودا چقدر هزینه داره ؟
    ممنون از شما و سایت خوبتون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      چون یک طبقه قراره اضافه بشه باید بررسی بشه که جوابگو هست یا نه
      مقرون به صرفه ترین کار اسکلت فلزی است ولی شاید نشه استفاده کرد و مجبور به اجرای سازه سبک lsf شوید
      مترمربعی حدود 2 میلیون تومن هزینه اسکلت درنظر بگیرید.

      پاسخ
  292. رزیتا
    رزیتا گفته:

    سلام . مهندس عزیز سهم هر مرحله از ساخت یک ساختمان اعم ازسفت کاری نازک کاری و … چطوریاست ؟؟؟ هزینه هر متر در هر مرحله چقده ؟؟؟؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام سفت کاری و نازک کاری هر کدام حدود متری ۲.۵ میلیون تومن
      تاسیسات هم حدود متری ۲ میلیون تومن
      مجموعا ۷ تومن

      پاسخ
      • عبدالصاحب
        عبدالصاحب گفته:

        سلام.مهندس جان ممنون ازتوضیحات خوبتون.میخواستم بپرسم یک زمین ۲۵۰متری با۴طبقه ساخت هرطورحساب میکنم قیمت آپارتمان صفرمتری۱۵میلیون وقیمت زمین متری۱۲میلیون.آیاارزش ساختن داره .وچقدرحدوداسودمیده؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام مجدد
          قیمت زمین ۳ میلیاردتومن
          هزینه ساخت حدود متری ۷ دربگیرید میشه حدود ۷ میلیارد تومن
          مجموع هزینه ها ۱۰=۳+۷ میلیاردتومن
          درآمد حاصل از فروش هم بین ۱۱تا۱۲ میلیاردتومن میشه
          ارزش ساخت با این شرایط نداره مگر بتونین تعداد طبقات بیشتری بسازین

          پاسخ
  293. Behrouz
    Behrouz گفته:

    با عرض سلام خدمت شما
    مهندس جان برای برآورد هزینه ساخت، زیربنای کل لحاظ میشود یا زیر بنای مفید؟
    ملک جنوبی دو نبش با ابعاد ۱۲*۲۰ دارم که مشرف به گذرهای ۱۰ و ۱۲ متری هست.

    پاسخ
  294. پوریا
    پوریا گفته:

    سلام وقت به خیر ممنون از سایت خوبتون
    زمین ۲۵۰ دارم در اوایل هاشمیه مشهد
    ۷ سقف میتونم بسازم
    میخواستم هزینه کلی ساخت صفر تا صد را بدونم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  295. یاسر
    یاسر گفته:

    با سلام
    ضمن تبریک به حضرتعالی بابت ایجاد همچین سایت جامعی و پاسخ دهی مرتب و بروزتون.
    برای 380 واحد مسکونی در یک بلوک 20 طیقه هزینه اجرا و پیمانکاری در بندرعباس تقریبا چقدر میتوان قیمت داد.

    پاسخ
  296. رزیتا
    رزیتا گفته:

    سلام اقای مهندس . مهندس یک طبقه که سفت کاریش امادس مابقی کارها تا اتمام پروژه بنظرتون متری چقد هزینه میگیره ؟؟؟؟

    پاسخ
    • مصطفی
      مصطفی گفته:

      سلام مهندس عزیز. برای ساخت 7طبقه تک واحدی بر روی یک خانه 260 متری که حدودا هر واحد 150 متر در میاد. هزینه هر متر مربع چقدر در میاد. ملک در اهواز هست. ممنون از پاسخگوییتون

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام از هزینه های ساخت و کیفیت ساخت منطقه شما اطلاع ندارم
        تمام شده مترمربعی ۸ میلیون تومان ب بالا احتمالا دربیاد

        پاسخ
  297. جمالی
    جمالی گفته:

    درود برشما
    من دو قطعه زمین 180 و 210 متری که کنارهم هستند در اراضی نوید (پشت میدان بار سپاد ) دارم که برای یکی مجوز 5 سقف با پیشروی ویکی دیگه مجوز4 سقف گرفتم. میخواستم هزینه ساخت رو بدونم چقدرمیشه ؟بتنی بصرفه تره یا فلزی؟ برای این متراژ واین ناحیه بهتره شریک بگیرم برای ساخت یا تنهایی بسازم مقرون بصرفه تره؟ سبک سازی سازه رو پیشنهاد میکنید یا نه؟ آیا هزینه ساخت شامل مصالح، دستمزد استاد بنا وکارگروبیمه آنها میشه یا بیشتر از اینهاست؟
    ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      متری ۷ میلیون تومان کل هزینه هارو در نظر بگیرید. مصالح – دستمزد ها و مجوزها
      بتنی معمولا حدود ۲۰-۳۰ درصد ارزان تر درمیاد
      اگر از عهده خودتان برمیاد تنهایی کار کنید
      سبک سازی که مورد تایید نظام مهندسی باشه و درست انجام بشه تایید میکنم ما خودمون طراحی که میکنیم سبک هم میکنیم و نیازی به سبک سازی نداره

      پاسخ
  298. علی محمودی
    علی محمودی گفته:

    سلام مهندس جان.
    برای ساخت اسکلت بتنی یک ساختمان یک طبقه روی پیلوت با استحکام سه طبقه با ابعاد ١۶*٩ تقریبا چقدر هزینه دارد؟

    پاسخ
  299. سجاد
    سجاد گفته:

    سلام مهندس ارادت .مجوز سه سقف برا ی زمین 150 متری با عرض 7 و نیم متر در منطقه کشف مشهد دارم.هزینه و مدت زمان ساخت با توجه به منطقه چقدره فکر میکنید. آسانسور و پارکینگ نمی خوام بزنم. ممنونم

    پاسخ
  300. کیان
    کیان گفته:

    درود بر شما اقای مهندس.
    بخاطر وبسایت خوبتون و سخاوتمندی شما در به اشتراک گذاری دانش و تجربیات ارزنده تون از شما ممنونم و بهتون تبریک می گم.
    ممنون خواهم شد که در مورد زیر من رو راهنمایی بفرمایید.
    زمینی که برای سه طبقه روی پیلوت جواز گرفته و اماده ی عملیات ساختمان هست را اگر فقط یک طبقه روی پیلوت بسازیم
    پیلوت و ان یک طبق راتکمیل کنیم و برای ستونهای طبقه بالاتر میلگرد انتظار گذاشته و ادامه ندیم.
    (با توجه به اینکه هنوز طبقات دو و سه اجرا نشده ) ، بعد از تمام شدن مهلت قانونی اتمام عملیات ساخت مندرج در جواز ، تکلیف جواز چه میشود؟
    و ایا بخاطر تمام نکردن کار و تا وقتی که کار تمام نشده شهرداری جریمه دیرکرد در تکمیل خواهد گرفت ؟
    ایا چون کار به اتمام نرسیده ما باید هر سال هزینه های نظارت را پرداخت کنیم؟

    پیشاپیش از توضیحات شما ممنونم.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنون از لطفتون
      نه اینطور نیست دوباره جواز تمدید میشه مگر اینکه مدت زمان خیلی زیادی بگذره که بگن دوباره بیا پروانه بگیر و دوباره باید همه کارها از اول انجام بشه و مهندس ناظر های جدید بیان کار امضا کنن

      پاسخ
      • عظیمی
        عظیمی گفته:

        با سلام و خسته نباشید
        قصد خرید ملکی باغی در نزدیکی لشت نشا در شمال داریم که به ان پروانه ساخت دو طبقه 100 متری داده اند. ما چون نیازماننیست این متراژ، در فکر ساختن یک طبقه صد متری و یا (یک طبقه 60 متری و طبقه 40 متری با تراس 20 روی آن هستیم) خواستم ببینم هزینه هر کدام ازین حالت ها تقریبی چقدر میشود. ثانیا در اینجا معمول شده برای کاهش هزینه ها رو بلوکها را فقط سیمان سفید میکشند و نمای سنگی نمیگذارند، این چقدر در کاهش متر مربعی هزینه ها تاثیر دارد؟ سپاس گذارم از وقت شما

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام هزینه ساخت در شمال من اطلاع ندارم ولی حدودا به ازای هر مترمربع زیربنا ۶ میلیون تومن درنظر بگیرید. قطعا اگر یک طبقه باشه هزینه خیلی تفاوت میکنه با اینکه همون متراژ در دو سقف اجرا بشه
          در مورد هزینه نما هم بستگی داره به طرح و پیچیدگی نما – متراژ نما و همچنین سنگ نما که نمیشه نظر قطعی داد در مورد قیمت آن

          پاسخ
  301. مهرداد
    مهرداد گفته:

    درود خدمت شما

    من یه زمین 220 متری با عرض 11 متر در بندرعباس دارم که قصد دارم 3 واحد (2 واحد دوبلکس و یک واحد تکی) مجموعا 5 طبقه بسازم. چند تا سوال دارم

    1- با توجه به قیمت مصالح در حال حاضر یه کار با اسکلت بتنی و مصالح معمول برای این پروژه ای که گفتم تقریبا متر مربعی چقدر میشه ؟
    2- با توجه به متراژ زمین و اینکه با محاسبه ی 60 درصد به اندازه ی 3 پارکینگ رو میشه در آورد بدون پیلوت (با توجه به 3 واحدی بودن ساختمان) مجوز می دن ؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      ۱- مترمربعی 5-6 احتمالا
      ۲- فکرنمیکنم مشکلی داشته باشه دقیقش از شهرداری همون منطقه بپرسین

      پاسخ
  302. دو طبقه 87 متر زیربنا
    دو طبقه 87 متر زیربنا گفته:

    سلام مهندس جان.
    سایت خیلی خوبی داری. دمت گرم اطلاعاتت را برای ما به اشتراک گذاشتی.
    آقا یک خواهش دارم اگر جواب بدی، ممنونت میشم.
    من یک زمین دارم که با پیشروی که داره، تهش 87 متر زیربنا میمونه.
    حالا اگر بشه میخوام 2 طبقه رو پیلوت بزنم. پیلوت هم با این مقیاس کم فکر کنم همش پارکینگ بشه.
    رو حساب مثال شما، من یک ساختمان 3 طبقه یعنی 4 سقف دارم.
    متراژ کل میشه 4 * 87 = 348متر
    حالا برای اینکه هزینه سفت کاری مشخص بشه، 348 متر * 3 میلیون میشه یا هزینش کمتر میشه ؟
    ممنون.

    پاسخ
      • مصطفی
        مصطفی گفته:

        سلام مهندس جان
        ما فروردین ۱۴۰۱ یه کار توی روستا شروع کردیم، ۳ سقف، ۲ طبقه مسکونی روی پیلوت، متراژ هر طبقه ۹۰ متر.
        با توجه به اینکه اینجا روستا هست، قیمت های مصالح به خاطر حمل مصالح از شهر به روستا و حمل دوباره داخل روستا بالا درمیاد، مثلا تمام شده سیمان ۳۲ تومنی برامون در اومده دونه ای ۵۱ تومن پای کار
        همچنین دستمزد اسکلت کار جمعا بستیم ۱۸۰ میلیون (که نسبت به شهر خیلی بالاست، یعنی با احتساب فونداسیون ۵۰درصد، میشه متری حدود ۵۵۰ تومن، البته با ساخت بتن دستی)

        یعنی براوردم اینه برای اسکلت بتنی این ساختمان، حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تمام بشه برامون.

        حالا خواستم ببینم با این اوصاف، هزینه نهایی ساخت رو چند براورد می کنید؟
        لطفا کیفیت معمولی ساخت رو در نظر بگیرید.
        سپاس

        پاسخ
  303. میلاد
    میلاد گفته:

    با سلام وقت بخیر

    من یه زمین 143 متری دارم تو یکی از شهر های شمالی هزینه ساخت برای بنای 120 متری چقدر میشه ؟ با این متراژ زمین اگر بخوام مغازه لزنم چه تعداد می تونم بزنم و هزینه ساخت مغازه چقدر میشه؟

    ممنون از شما

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام فکر کنم متری ۵-۶ در نظر بگیرید خوب باشه برای مسکونی
      در مورد مغازه اطلاع ندارم متاسفانه

      پاسخ
  304. ناهید
    ناهید گفته:

    با سلام خدمت اقای مهندس . مهندس جان اگه من بخام یک طبقه 120 متر رو پیلوت بسازم و فقط داخل یک طبقه رو تموم کنم و مابقی اعم از پارکینگ , نماهای عقب و جلوی ساختمان رو بزارم برا بعدا , بنظرتون چقد واسم هزینه میبره ؟؟؟؟

    پاسخ
      • محمدرضا
        محمدرضا گفته:

        سلام مهندس جان امیدوارم حالتون خوب باشه ..سوال ایشون سوال منم هست..یک مقدار هزینه رو زیاد نفرمودید؟من برا این شرایط بین ششصد تا حداکثر هفتصد تومن حساب میکنم درمیاد

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام ممنون
          خب منکه اطلاع ندارم شما چقدر میخواین تو کار هزینه کنین
          چرا با اون مقدار هم میشه کارو جمع کرد.

          پاسخ
    • پایانی ؟
      پایانی ؟ گفته:

      آیا جدیدا این قانون در شهرداری اجباری نیست که برای گرفت پایانی ساختمان، تکمیل نما در تمامی جهاتی که مشرف به عموم هست، باید تکمیل باشد ؟

      پاسخ
  305. امیر
    امیر گفته:

    سلام و عرض خسته نباشید
    یک زمین 243 متری جنوبی در مشهد خیابان امام رضا (فلکه ضد) داشتم .
    آیا اگه با کسی مشارکتی بسازم صرفه داره یا نه ؟
    اگه جواب بله است آیا صاحب زمین سود بیشتری میبرد یا سرمایه گذار؟
    زمین در بلوک آموزشی و بهداشتی قرار دارد تراکم کم و جمعا تا چند سقف می توان از شهرداری گرفت؟ (قانونی و خلاف)
    هزینه ساخت هر متر مربع با تمام هزینه های شهرداری و غیره چقدر است ؟
    چون در مشهد هستید آیا قیمت زمین کلنگی و نوساز را هم در این منطقه دارید؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگر خودتون سرمایه دارین کارو جلو ببرین تا جایی که میتونین مابقیش پیشفروش کنین بهتر است تا اینکه مشارکت کنین
      سازنده چون داره کار میکنه و هم سرمایه میزاره باید سود بیشتری ببره از مالک که فقط زمین داره و کار نمیکنه
      تراکم کم ۳ سقف قانونی داره ۲ سقف اضافه هم معمولا میفروشن… بیشتر از دو سقف بستگی ب شهرداری منطقه و پیگیری های خودتون و تعداد طبقاتی که همسایه ها گرفتن داره
      حدود متری ۷ تومن
      قیمت زمین و آپارتمان ندارم متاسفانه از املاکی های همون منطقه استعلام بگیرید

      پاسخ
  306. رضوان
    رضوان گفته:

    سلام آقای مهندس .بابت سایت عالی و مفید و پاسخگویی کامل و با حوصله تون ازتون تشکر میکنم .
    لطفا اگه امکانش هست بفرمایید برای ساخت یک آپارتمان در مشهد چه مراحل اداری باید طی بشه ؟منظورم مواردی که مربوط به شهرداری و نظام مهندسی هست از گرفتن پروانه تا بهره برداری کامل.
    سوال دوم اینکه آیا مراحل باید حضوری انجام بگیره یا الکترونیکی شده و میشه غیر حضوری هم انجام داد .

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنون از لطفتون
      بخشی از مراحل الکترونیکی هست ولی برای برخی موارد هم باید حضوری تشریف ببرین
      اول باید به یک دفتر پیشخوان شهرداری مراجعه کنین و مدارکتون ببرین تا درخواست صدور پروانه تو سیستم شهرداری ثبت بشه. بعد طی یکسری مراحلی فیش شهرداری صادر میشه که باید پرداخت کنین و همزمان مراجعه میکنین به یک دفتر طراحی بابت طراحی نقشه ها و امضا مهندسین و پرداخت فیش نظام مهندسی
      و …

      پاسخ
  307. پدرام
    پدرام گفته:

    درود به شما جناب مهندس ممنون از این مقاله جامع و عالی و سایت مفیدی که ایجاد کردید.

    در یک زمین 180 متری درب حیاط، در نظر دارم پروانه ساخت دو طبقه + یک همکف(منهای شصت بگیرم)

    اگر فقط بخوام واحد منهای شصت را بسازم و ستون های طبقه 1 را ازاد بزارم برای آینده، این هزینش چقدر میشه ؟
    در این صورت آیا شهرداری بهم پایانی برای این تک واحد میده؟

    سپاس از شما.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      حدودا مترمربعی ۲ میلیون تومن هزینه میشه
      در مورد شهرداری : هر واحدی ک ساخته میشه باید براش تامین پارکینگ بکنین مشکل دیگه ای فکر نمیکنم داشته باشه دقیقترش از دفاتر پیشخوان شهرداری منطقه خودتون سوال کنین

      پاسخ
      • پدرام
        پدرام گفته:

        سپاس از توضیحات شما. بله پرسیدم مامور بازدید گفت میتونید 1 طبقه روی پیلوت پروانه بگیرید ولی با مهندس سازه برنامه ریزی برای استحکام لازم 3 طبقه روی پیلوت در آینده داشته باشید.
        فقط جناب مهندس، من در توضیحات عالی شما، متاسفانه یک چیزی را متوجه نشدم. اگر به فرض من 125 متر زیربنا داشته باشم و 1 طبقه روی پیلوت(پیلوت تمام پارکینگ) ساخت داشته باشم، مجموع متراژی که برای کل این اسلکت بتنی+فونداسیون حساب کنم چند متر هستش؟ آیا باید 125 را در 2 ضرب کنم یا در 2.5 ؟
        سپاس مجدد

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام
          زیربنا کل شما که 250 هست ولی دستمزد اجرای فونداسیون جدا از اسکلت هست. متراژ فونداسیون (برای پرداخت دستمزد) حدود 50 درصد مساحت سقف اول در نظر گرفته میشه

          پاسخ
  308. علی
    علی گفته:

    سلام آقای زارع
    یک قطعه زمین در شمال دارم که میخام به صورت دوبلکس ( هر طبقه 100 متر جمعا 200 متر زیر بنا) با سقف شیروانی بسازم البته بدون پارکینگ، به نظر شما با محوطه سازی چقدر هزینه داره؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام حدود ۱ میلیارد تومان یک کار معمولی
      البته من در مورد خواسته های شما اطلاع ندارم

      پاسخ
  309. پوریا
    پوریا گفته:

    با سلام. مهندس جان یه زمین 200 متری در هشتگرد کرج با احتساب 60 درصد زیر بنا (120 متر) بخوام یک پیلوت و یک دوبلکس بسازم هزینه ساخت با اسکلت بتنی چقدر میشه ؟ آیا این هزینه شامل جواز و نظام مهندسی و کابینت و شیرآلات و … میشه ؟ و اینکه هزینه ساخت پیلوت با واحد مسکونی یکی هست یا خیر ؟
    با تشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      بنده از کیفیت ساخت و هزینه های منطقه شما اطلاع ندارم ولی حدودا کل هزینه هارو به ازای هر مترمربع زیربنا ۸ – ۷ تومن در نظر بگیرید.
      هزینه پیلوت با مسکونی یکی نیست ولی برای راحتی کار میانگین میگیریم و همه را به پای هم حساب میکنیم.

      پاسخ
  310. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام
    مهندس وقت بخیر
    یه قطعه زمین ویلا میخواد ساخته بشه
    زمین ۵۴۰متر
    بنا در ۲طبقه۴۰۰متر
    مجوز حاضره
    هزینه ساخت متری چند برآورد میکنید

    پاسخ
  311. زمانی نژاد
    زمانی نژاد گفته:

    سلام. ببخشید آقای مهندس چگونه مساحت فونداسیون را به دست آورید؟ میشه لطفا فرمول آن را بگید

    پاسخ
  312. زمانی نژاد
    زمانی نژاد گفته:

    سلام آقای مهندس. برای به دست آوردن مساحت فونداسیون باید حداقل عرض نوارهای پی را محاسبه کنیم و در طول پی ضرب کنیم و در جایی خواندم که طول پی نواری ۴ برابر عرض آن می باشد آیا این مطلب درست است؟ و با ضرب کردن طول و عرض پی نواری مساحت فونداسیون درست به دست می آید؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      من تا الان نشنیدم که ۴ برابر باشه شاید درست باشه
      بله طول در عرض ضرب بشه مساحت نوار به دست میاد بعد جمع همه نوارهارو حساب کنین مساحت فونداسیون به دست میاد.
      بعدش مساحت فونداسیون در عمق فونداسیون ضرب کنین مقدار بتن بر حسب مترمکعب بدست میاد.

      پاسخ
      • زمانی نژاد
        زمانی نژاد گفته:

        با سلام. ببخشید مساحت سطح فونداسیون که باید جمع همه نوارها به دست بیاد من نقشه ای ندارم که بتوانم آنها را حساب کنم. در مورد طول پی که گفتم ۴ برابر عرض فونداسیون است آیا برای طول فونداسیون فرمولی هست که بشه آن را به دست آورد؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          طول فونداسیون که میشه همون طولی از زمین که جزء زیربنا هست. ولی با این نمیشه مساحت فونداسیون بدست آورد
          کارتون چند سقف هست؟‌ و چقدر زیربنا؟

          پاسخ
            • علی زارع
              علی زارع گفته:

              یعنی ۹۵۰ مترمربع هر سقف درمیاد
              اگه پلان ساده باشه حدود ۷۰ سانت ضخامت فونداسیون میشه و حدود ۴۰۰ مترمربع هم مساحت فونداسیون
              یعنی چیزی حدود ۲۸۰ مترمکعب بتن ریزی
              البته بازم کار باید طراحی بشه اینا تخمین اولیس

              پاسخ
  313. روح الله
    روح الله گفته:

    سلام جناب مهندس یک زمین 200 متری با مجوز 5 سقف با مجوز 70 درصد کمی بیشتر هم میتونه باشه
    زمین رو گفتن 2میلیارد و 700
    قیمت ملک صفر در منطقه 12 تومن هست .
    توجیه ساخت داره ؟ سوداوری داره ؟
    هزینه ساخت چه قدر میشه ؟

    پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        ۷ سقف بتونین بسازین میرزه
        چون هزینه ساختش فکر نکنم کمتر از متری ۶ بتونین دربیارین
        البته هزینه ساخت از سازنده های اون منطقه سوال کنین بهتره

        پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      هزینه ساخت متری ۶ درنظر بگیریم میشه 4.2 میلیاردتومن + زمین 2.7 = 6.9
      هر واحد اگه ۱۲۰ مترمربع دربیاد میشه 1440 در ۴ واحد میشه 5.76 میلیاردتومن درآمد
      که توجیه نداره اینطوری

      پاسخ
    • سپاهی مرادبخش
      سپاهی مرادبخش گفته:

      سلام مهندس زیر بنا دویست مترمربع ویه طبقه بدون زیر زمین وپارگینگ اسکلت فلزی وجدا جدا از فنداسیون وتا اسکلت وسقف وغیره با مصالح که بکار میره هزینه اش چند در میاد مثلا چه سایز میلگرد واهن وچه اندازه بکار میره ممنون وتشکر

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام
        سایز تیرآهن ها که بعد از طراحی نقشه معلوم میشه
        در مورد هزینه معمولا ساخت اسکلت حدود ۱۵۰۰- ۱۷۰۰ درمیاد
        میلگرد مترمربعی ۱۰ کیلو و آهن مترمربعی ۴۰ کیلو حدودا درنظر بگیرید.

        پاسخ
  314. محمد
    محمد گفته:

    سلام.زمین ۲۰۰ متری داریم تفکیک شده آماده ی ساخت ۷۰ درصد.میخواستم ببینم هزینه ی یه طبقه همکف ۱۰۰ متری با سقف پارکینگ که بشه ۱۴۰ متر همراه با یک طبقه ۱۴۰ متری دیگه روش کلا چقدر هزینش میشه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام زیربنا کل حساب کنین (مجموع مساحت همه سقف ها)
      متری ۵-۶ میلیون تومن درنظر بگیرید.

      پاسخ
  315. احسان صادقی
    احسان صادقی گفته:

    باسلام‌‌؛
    برای ساخت 140 متر ساختمان یک طبقه روی پیلوت، حدود قیمت ساخت چند میشه؟

    پاسخ
  316. مسعود
    مسعود گفته:

    با عرض سلام خدمت شما مهندس گرامی. باجناق بنده یک زمین ۳۰۰ متری با عرض ۱۰ متر در بهترین محله زاهدان خیابان دانشگاه داخل کوچه دارد. من هم ۳ میلیارد پول دارم و بهش پیشنهاد ساخت ۶ طبقه روی پیلوت رودادم ( طبق عرف محل ۴ طبقه عادی و دو طبقه با خرید تراکم امکان پذیر هست) در مجموع ۱۲ واحد ۱۳۰ متری حالا با توجه به پول من ۳ میلیارد نقد و هر واحد هم ۴۰۰ میلیون وام مسکن وپیش فروش یک واحد برای تکمیل هزینه ساخت آیا میتونم از پس ساخت پروژه بر بیام و برای من میصرفه. در ضمن راهنمایی کنین وقتی زمین از باجناقم باشه و ساخت ازمن سهم هرکی چند واحد میشه. با تشکر از شما.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام کل هزینه ساختش چیزی حدود 9-10 میلیارد تومن میشه
      اینکه سهم هرکی چقدر میشه باید نگاه کنین به عرف منطقه و ارزش زمین. احتمالا سهم شما از شریکتون بیشتر میشه چون ارزش زمین احتمالا کمتر از هزینه ساخت هست.
      اینکه برای شما صرفه دارد یا نه باید نگاه کنین به هزینه ساخت و قیمت فروش آپارتمان صفر در اون منطقه

      پاسخ
  317. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام مهندس جان عرض ادب قطعه زمین ۲۶۴متری شمالی دارم بر خیابان اصلی ۴۵متری در بروجرد استان لرستان که بر زمین ۷.۵ متر است اگه بخوام دو دهنه مغازه اسکلت فلزی سقف بلند بسازم هزینه ساختش چقدر میشه و آیا میتونم چون بر زمین کم هست برای ساخت یک طبقه مسکونی بالا دوتا مغازه بیام رمپ بدم به سمت پایین ورودی منزل و پارکینگ پایین بده و ورودی مغازه ها را پله خور بکنم ؟ممنون میشم اگر پاسخ بدید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام با یک مهندس معمار مشورت کنین
      چون بر کم زمین کم هست فکر نمیکنم بشه اینکارو کرد.

      پاسخ
  318. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام مهندس جان عرض ادب قطعه زمین ۲۶۴متری شمالی دارم بر خیابان اصلی ۴۵متری در بروجرد استان لرستان که بر زمین ۷.۵ متر است اگه بخوام دو دهنه مغازه اسکلت فلزی سقف بلند بسازم واینکه میتونم چون بر زمین کم هست برای ساخت مسکونی بالای دوتا مغازه بیام مثل رمپ مانند به سمت پایین شیب بدم به سمت پایین ورودی حیاط و پارکینگ باشه و بره زیر زمین که ورودی حیاط و پارکینگ فضای تجاری را نگیره و ورودی مغازه ها را چند پله بخورن به سمت بالا ؟ممنون میشم اگر پاسخ بدید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام با یک مهندس معمار مشورت کنین
      چون بر کم زمین کم هست فکر نمیکنم بشه اینکارو کرد.

      پاسخ
  319. گودرزی
    گودرزی گفته:

    سلام آقای مهندس
    سپاس از اینکه چنین فضایی برای پرسش و پاسخ ایجاد کردید. می خواستم ازتون یک مشورت بگیرم. من سال 97 مجوز گرفتم برای تخریب و نوسازی ملک کلنگی که خودم و خانواده در اون ساکن هستیم. ولی متاسفانه به دلیل جهش قیمت ها موفق به ساخت نشدیم و به پیشنهاد یکی از دوستان مهندس درخواست تغییر نقشه دادیم که با حذف زیرزمین و تغییر اسکلت فلزی به بتنی هزینه ها رو کم کنیم که بتونیم با همون سرمایه ای که داشتیم کار رو شروع کنیم. متاسفانه این پروسه با موضوع کرونا مواجه شد و با دورکاری کارمندان شهرداری چندماه به تعوبق افتاد. سرانجام با کلی دوندگی و پیگیری پرونده رو به مرحلۀ پیش نویس رسونده بودیم که از شهرداری پیام دادن پرونده باطل شده و باید دوباره اقدام به تشکیل پرونده کنیم و همه چیز از اول شروع بشه. تا جایی که تونستم اعتراض کردم به دلیل اینکه طبق قانون ماه ها از ابطال پرونده می گذشت ولی نه دفتر خدمات به من اعلام کرده بود و نه حتی سیستم شهرداری قفل شده بود. یعنی زمانی که پرونده باطل بود از شهرداری برای من اس ام اس میومد که مدارک ببرم و روی پرونده کار انجام بدم. دردسرتون ندم… صدام به هیچ جا نرسید و مجبور شدم هفته پیش دوباره از اول تقاضا بدم. راستش با شرایط فعلی نمی دونم بعد از اخذ این مجوز بازم با سرمایه شخصی (خانوادگی) بتونیم خونه رو بسازیم یا نه. برای همین می خواستم از شما بپرسم که اگر مجبور بشیم روی یک یا دو واحد (از چهار واحد) با کسی مشارکت کنیم ارزش داره که با این شرایط برم دنبال مجوز یا خیر؟ یعنی چیزی به ارزش ملک اضافه می کنه یا خیر؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام و ارادت
      برای سازنده صرفه نداره برای یک یا دو واحد مشارکت برداره مگر اینکه خودتون ببرین جلو کارو همون یک یا دو واحد پیشفروش کنین
      برای اینکه ببینین کلا ساختش براتون (بدون مشارکت) به صرفه است یا نه باید طبق ویدیوهایی که داخل همین صفحه قرار دادم ارزش زمین و آپارتمان صفر اون منطقه دربیارین تا ببینین به صرفه است یا نه

      پاسخ
  320. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس
    چه پیج عالی و مفیدی درست کردین واقعا کاربردیه….
    یه سوال داشتم خدمتتون ممنون میشم پاسخ بدین…
    اگه یه اپارتمان صفر از ساختمان ساز خریداری بشه هزینه تجهیز داخلش تقریبا متری چند میوفته حداقل و حداکثر
    منظور از تجهیز، نصب کابینت و کاغذ دیواری و شیرالات و درب کمد وپکیج و ….. البته معقولش
    بازم تشکر

    پاسخ
  321. علی
    علی گفته:

    سلام جناب مهندس
    یه ساختمان دوطبقه به همراه مغازه های زیرش با زیربنای حدود۳۰۰متر چقدر در می یاد در بیرجند
    طبقه یدوم هم خلاف ساخته بشه
    ملک تجاری محلی هستش

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      مترمربعی ۵ تومن حساب کنین حداقل
      هر سقف اگه ۳۰۰ مترمربع باشه در ۳ سقف میشه ۹۰۰ مترمربع با متری ۵ تومن میشه ۴.۵ میلیارد تومن

      پاسخ
  322. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس عزیز
    4 طبقه واحد آپارتمان، زیربنا 150 متری می خوایم بسازیم.
    قبلا پی و همکف رو ساختیم(مغازه هستش)
    میله گرد انتظار داره
    در یه شهرستان کوچک هستیم
    چقدر هزینه داره 4 طبقه رو کلا بسازیم؟ ( با اسانسور)
    یه حداقل حداکثری بگین ممنون میشم
    با تشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      مترمربعی ۴تا۵ میلیون تومن در نظر بگیرید.
      یعنی ۲.۴ تا ۳ میلیاردتومن

      پاسخ
  323. احمدرضا
    احمدرضا گفته:

    سلام.وقت بخیر.زمین من185متر مربع با عرض8.70متر ورود ب حیاط هستش.ب نظرتون یک طبقه با زیر بنای 120بهتره یا دوبلکس پایین100 متر بالا 50متر؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      دوبلکس شیک تره ولی چون وارد سقف دوم میشین هزینه هاتون خیلی فرق میکنه دیگه هم تو اسکلت هم باقی موارد

      پاسخ
  324. رضا
    رضا گفته:

    با سلام یک زمین 160 متری در تهران با لای میدان انقلاب که حدود 550 جواز ساخت برای کلا 5 طبق شامل 1 همکف و 4 طبقه 90متری چقدر هزینه می شود. با تشکر از زحمات شما

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      از هزینه ها و کیفیت ساخت منطقه شما اطلاع ندارم
      احتمالا ۳.۵ تا ۴ میلیارد تومن هزینه بشه

      پاسخ
      • امیرحسین
        امیرحسین گفته:

        سلام مهندس
        یک زمین ۲۵۰ متری داشتم‌ عرض ۱۰ متر طول ۲۵ تو خیابون ۱۰ متری ۵ طبقه هم مجوز داره برای ساخت ۶۰ درصد تراکم
        و برای پیشروی هم مشکلی نداره
        اولین‌ سوال بنده اینکه با احتساب آسانسور و تراست‌ متراژ تقریبی چه اندازه ای هستش بنده فکر میکنم ۱۴۴ متر باشه
        و دومین‌ سوال اینکه‌ ما اهواز زندگی میکنیم آیا میتونم با هزینه ۳ میلیارد حالا کمی بیشتر کار را تموم کنم؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام وقت بخیر
          ۶۰درصد + ۲ متر پیشروی میشه ۱۷۰ مترمربع
          اگه ملک جنوبی باشه پیشروی به سمت معبر هم دارین (حدود ۶ مترمربع)
          تا اینجا میشه 176 مترمربع اگه راهپله و آسانسور ازش کم کنین حدود ۱۵۵ مترمربع مفید هر واحد درمیاد
          از کیفیت ساخت منطقه شما اطلاع ندارم ولی احتمالا هزینه ساخت حداقل ۵ میلیاردتومن دربیاد

          پاسخ
  325. حیدری
    حیدری گفته:

    سلام مهندس
    يه واحداپارتمان دارم اگه بفروشم وزمین بخرم وبدم مشارکتی بسازند بهترنیست؟

    پاسخ
  326. ناهید
    ناهید گفته:

    سلام جناب مهندس زارع بزرگوار . جناب مهندس خانواده میخان یه ساختمان 120 متری روی پیلوت , یعنی 120 متر یک طبقه با پارکینگ بسازن میخاستم لطف کنید بگید دودا چقد هزینه داره ؟؟؟ با تشکر

    پاسخ
  327. fered
    fered گفته:

    همخوانی ندارد قیمتهای شما و قیمت های سازمان . خانه بین سه تا پنج طبقه دو میلیون هفتصد و خورده ای هزینه دارد. اعلام هزینه ساخت مسکن در سال ۱۴۰۰

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      افراد داخل سازمان اکثرا پشت میز نشین هستن و ساختمان نساختن تا الان
      شما بهتره قیمت هارو از سازنده های منطقه خودتون استعلام بگیرین

      پاسخ
  328. رضا
    رضا گفته:

    سلام وعرض ادب خسته نباشی مهندس جان
    یه سوال از جنابعالی داشتم اگر بخواهیم ویلایی دوبلکس بسازیم
    آیا از نظر اقتصادی بهتر است استخر در زیر ساختمان دوبلکس بگذاریم یعنی مجموعا ۳طبقه بشه
    ویا بهتر است که همون دوبلکس باشه و استخر رو در کل از بنا خارج کنیم ودر کنار بنا دوبلکس وبا یک استخر مجزا با چهاردیواری محصور باشه و یعنی استخر با مجموعه جداگانه وچهار دیواری جداگانه در کنار بنا دوبلکس باشه

    کدام یک از دوحالت از نظر اقتصادی بهتر ومقرون به صرفه هستش؟

    پاسخ
  329. رضا
    رضا گفته:

    سلام وعرض ادب مجدد
    مهندس واقعا درود برشرفت ( فقط همین جمله برازنده شما هستش)
    دوتا سوال از جنابعالی در ارتباط با ویلاها داشتم
    ۱- بنظر جنابعالی اگر بخواهیم یک ویلا در یک باغ بسازیم و دوطبقه مسکونی( به‌صورت دوبلکس بسازیم ) ویک طبقه استخر در همکف
    حال سوال بنده از جنابعالی این هستش که بنظر شما آیا بهتر است این استخر رو در خود بنا یعتی به عنوان همکف باشه ( که مجموعا با دوبلکس بشه ۳ طبقه )
    ویا
    بیادش استخر رو یک بنای جداگانه سرپوشیده وچهار دیواری محصور وکلا جدا از بنای دوبلکس مسکونی باشه و عملا کنار دوبلکس با یک سازه کوچک جدا ساخته بشه

    حال سوال بنده این هستش که آیا از نظر اقتصادی به صرفه کدام گزینه هستش
    ۱- آیا در خود ساختمان دوبلکس باشه ( یعنی مجموعا بشه ۳ طبقه باشه)
    ۲- یا دوطبقه دوبلکس و یک بنا جدا درکنار مسکونی به عنوان سازه جدا از دوبلکس
    کدام مقرون به صرفه تر هستش و همچنین کدام بهتر وخوش فروش تر هستش ؟

    ممنون از شما

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      استخر خارج ساختمان باشه کمتر درمیاد
      ولی حتما بدین براتون صفر تا صدش طراحی کنن حتما بدون نقشه های دقیق و اجرایی جلو نرین که هزینه هاش چندین برابر بیشتر میشه

      پاسخ
  330. رضا
    رضا گفته:

    سلام مهندس عزیزم
    پیرامون توضیحات شما که بنده روشن شدم
    یه سوال در ارتباط با ویلایی ها داشتم
    واونم این است که یه زمین که مجوز ساخت در اون زمین ۱۲۰ متر جهت ساخت بدن
    ویک طبقه همکف و یک طبقه اول ( هردو مسکونی هستن) این رو گفتم تا در جریان قرار بگیرین پارکینگ در حیاط است وجز طبقات نیستش
    در نتیجه برای نحوه محاسبات که فرمودین سقف وطبقه خرپشته و فونداسیون که در متره ما نمی آید وجز محاسبات طبقات قرار می گیره
    پس یعنی ما در محاسبات ۲ طبقه مسکونی رو در متره میاییم دیگه یعنی
    ۶.۰۰۰.۰۰۰×120×2
    آیا درست محاسبه کردم طبق فرمایش جنابعالی؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام رضا عزیز
      بله درسته ولی بستگی داره چه ویلایی میسازین چون ویلا ها معمولا هزینه ساختشون از مسکونی بیشتر میشه (مترمربعی ۶-۱۰ تومن)

      پاسخ
  331. مرتضی
    مرتضی گفته:

    سلام مهندس وقتتون بخیر
    ما برای یک ملک 304 متری در 5 طبقه ( 6 سقف) به متراژ 204 متر زیربنا در هر طبقه پروانه شو گرفتیم. الان تونستیم 124 متر مربع دیگه زیربنا از شهرداری بگیریم و شاید بعدا بتونیم حدود 30 مترمربع دیگه به بنا اضافه کنیم. الان باید یکی از حالت های زیر را اجرا کنیم و نمیدونیم کدوم حالت بهتره.
    1- این حدودا 130 متر مربع زیربنا را در طبقه 6 (سقف7) اجرا کنیم که در این حالت طبقه 6 یک تراس 50 متری هم خواهد داشت و توی اون منطقه ارتفاعش از تمام ساختمان ها بیشتر است.
    2- همان 5 طبقه (6 سقف) را اجراکنیم و یک واحد 130 متری در پیلوت اجرا شود و پارکینگ به منفی 1 منتقل شود.

    از نظر شما کدوم حالت اقتصادی تر است و ملک بهتر فروش میرود؟
    و اینکه هزینه ساخت از 5 طبقه به 6 طبقه چقدر بیشتر میشود هم از لحاظ نظام مهندسی و سازه ای ؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      قطعا پارکینگ به زیرزمین منتقل بشه هزینش بیشتر میشه
      اگه از نظر ارتفاع محدودیتی ندارین روی زمین بسازین ۶ سقف رو
      هزینه ساخت هم مترمربع زیربنا (مجموع مساحت همه سقف ها) ۶ تومن درنظر بگیرید.

      پاسخ
      • مرتضی
        مرتضی گفته:

        مممنون مهندس بابت راهنمایی
        پس اینکه بعضی ها میگن اگر طبقه 6 رو بسازین به جاش هزینه های آتش نشانی و نظام مهندسی و سنگینتر شدن سازه تون قیمت ساخت رو میبره بالاتر به نسبت 5 طبقه با پارکینگ منفی اشتباهه از نظر شما

        و اینکه یک ساختمون از 5 طبقه به 6 طبقه تغییر کنه غیر از اتش نشانی و سنگین تر شدن سازه آیا تو قسمت های دیگه هم هزینه ساخت بطور قابل توجهی بیشتر میشه؟

        پاسخ
  332. رضوان
    رضوان گفته:

    سلام مهندس .بنده یه خونه کلنگی دارم محدوده آخر لادن(لادن 46)دو کله س (یعنی هم جنوبی و هم شمالی).متراژ زمین حدود 187 متر
    میخواستم ببینم برای ساخت چند طبقه مجوز میدن و هر طبقه چند متر.
    و اینکه اصلا میصرفه اونجا ساخت و ساز انجام بدم ؟
    ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام باید ببینین تراکم ملک چقدر هست ؟
      تو این مطلب توضیح دادیم
      https://karkoshte.com/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C/
      بعدش ببینین همسایه های اطراف چقدر تونستن مجوز بگیرن ؟
      همه چی بستگی داره به اینکه چند سقف بتونین بسازین برای ۴-۵ سقف توجیه نداره اونجا

      پاسخ
      • رضوان
        رضوان گفته:

        مهندس جان تشکر بابات پاسخگویی سریع .اون قسمت محاسبه ضوابط ساخت و ساز سایت شهرداری مشهد که نمیاره .
        اما ساختمونای اطراف حداکثر 4 طبقه هستند .
        در مورد سقف سبک مرکب (LCP) اطلاعی دارین؟و اینکه هزینه اجرا در این سقفها به صرفه تر هست یا خیر(با توجه به اینکه وزن سقف بسیار سبک هست)؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام اطلاعات زیادی ندارم راجع بهش
          این نوع سقف ها پیش ساخته هست و خود سقف قطعا گران تر هست ولی چون سبک تر هست احتمالا جبران میشه تا حدودی

          پاسخ
  333. رضا
    رضا گفته:

    سلام بر مهندس عزیز وباسواد و دلسوز مهندس زارع عزیز
    ممنونم از توضیحاتتون که بنده روشن شدم
    در مرحله اول خواستم تشکر کنم
    واینکه به فرض مثال اگر ساختمان ویلایی و بدون پیلوت و پارکینگ در حیاط باشد و دوطبقه مسکونی باشد
    پس برای برآورد می آییم دوتا سقف مسکونی را درنظر میگریم وچون پارکینگ در حیاط هستش پس طبقه پارکینگ در محاسبات نداریم و خرپشته و فونداسیون رو هم که گفتین در دل محاسبات طبقات آوردیم پس نتیجه
    ما می آییم فقط متراز دوطبقه مسکونی که مثلا برای هر طبقه ۱۲۰ مار است رو حساب می کنیم بدون احتساب خرپشته و پیلوت و پارکینگ هم که ندارین دیگه درست است
    ۲×120×6000000
    درست است ؟
    ممنونم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام خواهش میکنم
      بله نحوه حساب کردنتون درسته ولی هزینه های ساخت ویلا با مسکونی فرق میکنه

      پاسخ
  334. امیر
    امیر گفته:

    سلام و عرض خسته نباشید!من در یکی از شهرستان کوچک روی یه زمین به مساحت ۲۶۰ متر سه طبقه به مساحت هر طبقه ۱۳۰ متر همراه با یک طبقه پارکینگ کلا چهار طبقه بسازم هزینه حدودی ساخت این آپارتمان رو چقدر تخمین می‌زنید؟

    پاسخ
  335. جمیل
    جمیل گفته:

    سلام آقای مهندس ما یه زمین 170 متری داریم در مهاباد اگه 120 مترش رو بدون زیر زمین بسازیم با زیربنای 4 طبقه یک طبقش رو بسازیم بقیش حیاط باشه با پایین ترین کیفیت اما استاندارد از نظر ایمنی خودمون بسازیمش برامون چقدر در میاد ممنون از زحماتتون

    پاسخ
  336. رضا
    رضا گفته:

    اگر هم به جز سقف های مسکونی و پارکینگ اگر هم در محاسبات سقف خرپشته و فونداسیون هم محاسباتی اگر انجام میشه عنایت می کنین بفرمایید به چه شکل هستش اگر هم که نه محاسبات نمیشه توی دل همون سقف های مسکونی وپارکینگ هستش که هیچی بفرمایین که در جریان قرار بگیریم ؟
    واقعا ازتون ممنونم خداوند اجرتون بده انشاالله

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      بله به قول خودتون محاسباتش تو دل همون سقف های مسکونی و پارکینگ هست
      برای برآورد دقیقتر باید از روی نقشه حساب کنیم بدون نقشه اینطوری حساب میشه

      پاسخ
  337. رضا
    رضا گفته:

    مجددا سلام برشما دوست گرامی و باسواد
    ممنونم از وقتتون واینکه خالصانه وبدون هیچ چشم داشتی پاسخ گو دوستان هستین و در این بابت شک نکنید که بازار خواهید داشت
    اما پیرامون توضیحات حضرتعالی یه چند تا سوال است که برای بنده جا نیفتاده که اگر توضیح بدهین ممنونتون میشم
    ۱- خوب در توضیحات به حضرتعالی عرض کردم چهار طبقه مسکونی داریم و یک طبقه پارکینگ (طبقه همکف)
    پس تا اینجا میشه ۵ طبقه که قابل قبول هستش
    آیا هزینه خرپشته که خودش یک طبقه هستش
    وهمچنین فونداسیون رو محاسبه نبایستی در محاسبات بکنیم ؟
    فقط می آییم مسکونی و پارکینگ رو در برآورد می آوریم ؟ پس فونداسیون وخرپشته رو حساب نمی کنیم آیا؟ اگر این رو توضیح بدین دعاگوتون هستم

    امیدوارم خداوند بهتون خیر دهد
    ارادتمند شما هم هستیم ؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام و ارادت
      این ساختمان ۵ سقف داره
      خرپشته و پیلوت و فونداسیون همه با هم تو این هزینه در نظر گرفته شده
      خرپشته و پیلوت قطعا هزینه کمتری داره نسبت به طبقات مسکونی ولی موقعی که بخوایم هزینه ساخت برآورد کنیم روی هم رفته همه چیز درنظر میگیریم و بر اساس زیربنای کل حساب میکنیم. خرپشته جزء زیربنا حساب نمیشه ولی هزینش درنظر گرفتیم
      فونداسیون هم همینطور
      البته این برآورد هزینه ها تقریبی هست اگه خواسته باشین برآورد دقیقتری انجام بشه باید نقشهای اجرایی تهیه بشه تا هر قسمت جداگانه و دقیقتر حساب کنیم

      پاسخ
  338. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس عزیز وقت بخیر
    153 متر زمین روستایی دارم (مسکونی). میخوام فقط یک طبقه ساختمان بدون پارکینگ یا پیلوت بسازم. مساحت ساختمان هم حدود 90 -100 متر باشه کافیه. تو ارزون ترین حالت به نظرتون چقدر هزینه داره؟ مجوز هم لازم نداره. ممنون

    پاسخ
  339. رضا
    رضا گفته:

    سلام مهندس عزیز و باسواد و دوست داشتنی ، اول از همه تشکر می کنم به خاطر زکات علمتون که در اختیار دیگران قرار می دهین
    چند تا سوال از حضرتعالی دارم
    ۱- در توضیحاتتون فرمودین ۶ طبقه داریم چرا +1 کردین؟
    مگر ما به تعداد طبقات مگه ما سقف نداریم مثلا ۶ طبقه یعنی ۶ سقف دیگه پس چرا شما +1 کردین ؟ ( این +1 رو نفهمیدیم؟

    ۲- ما یه زمین که مجوز ساخت به متراژ ۴طبقه مسکونی می دهند ویک طبقه پارکینگ که هر طبقه به متراژ ۳۶۰ متر مربع در هر طبقه و اینکه هر طبقه نوساز الان متری ۱۱ میلیون تومان است آیا ساختن الان به صرفه هستش و چقدر پول برای ساختن آن نیاز هستش؟

    ۳- یه سوال در ارتباط و موضوع سقف و تعداد طبقات هستش( یعنی ما میگیم تعداد طبقات برایر است با تعداد سقف آیا درست گفتم؟
    و مثلا اگر میگن ۴ طبقه مسکونی و یک طبقه پیلوت داریم یعتی ۵ طبقه و ۵ سقف نحوه محاسبه باید به این شکل باشه که ۵ سقف ویا ۶ سقف ؟ ( اگر ۶ سقف است علت این یک سقف اضافه رو نمیفهمم؟

    ۴- واگر حالتی که میگن مثلا ۵ طبقه هستش یعنی ۵ سقف دیگه پس تو محاسباتمون ۵ سقف رو میاریم یا ۶ سقف وعلت این ۶سقف ( یک سقف اضافه شده چی هستش؟

    ۵- پس کجا ما در این فرمول ها فونداسیون رو برای محاسبات پس در نظر می‌گیریم؟

    اگر محبت بکین توضیح بدین ممنون میشم از حضرتعالی

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام مجدد
      به غیر از سوال آخری بقیه سوالاتون که توضیح دادم
      در مورد فونداسیون ما زیربنا کل حساب میکنیم یعنی مجموع مساحت سقف ها حدودا در هر مترمربع زیربنا ۸-۱۰ کیلو میلگرد مصرف میشه

      پاسخ
  340. رضا
    رضا گفته:

    سوالی از جنابعالی داشتم پیرامون توضیحات حضرتعالی
    1- جنابعالی فرمودین که مثلا ۶ طبقه داریم چرا اومدین به اضافه یک کردین ؟ مگر ۶ طبقه خودش ۶ تا سقف نیستش؟ اینجا رو متوجه نشدم چرا به اضافه یک کردین ؟
    ۲- ازاینکه ما یک زمین ۴۸۰ متر در شهریار داریم و اینکه مجوز ۳۸۰ متر در هر طبقه رو می دهند و ضمن اینکه یک همکف ( جهت پارکینگ ) و ۴ طبقه مسکونی می دهند
    واینکه قیمت زمین الان تقریبا ۶ تومن هستش و اینکه قیمت نوساز هم در اون منطقه ۱۱ میلیون تومان می باشد
    حالا بنظر شما صرفه داره بسازیم ویا خیر ؟ واگر محبت کنین بفرمایین هزینه ساخت چقدر هستش ممنون میشم از جنابعالی؟
    ۳- حالا با توجه به اینکه عرض کردم ما ۴ طبقه مسکونی و اینکه یک طبقه همکف جهت پارکینگ می دهند یعنی عملا ۵ طبقه یعنی ۵ سقف پس ما در محاسباتی که فرمودین متری ۶ تومن پس یعنی بایستی ۵×380×6.000.000=۱۱.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان
    آیا درست فهمیدم ویا اگر اصلاح بکنین به بنده بگین ممنون میشم؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      ۱- درست میگین ۶ طبقه ۶ سقف داره – منظور از 6 تعداد طبقات مسکونی هست که چون پیلوت یا پارکینگ هم یک سقف داره میشه ۷ سقف
      ۲- ارزش زمین شما حدود ۳ تومن – هزینه ساخت حدود 11 تومن – درآمد حاصل از فروش حدود 16.5 تومن سودش کم هست ولی بد نیست اگه بتونین از شهرداری زیربنای بیشتری بگیرین بهتره
      ۳- بله درسته

      پاسخ
  341. هومن سعیدی
    هومن سعیدی گفته:

    سلام مهندس

    طبقه ی سوم خونمون دوتا اتاق و سرویس و حمام داره
    میخام یه حال و آشپزخونه معمولی اضافه کنم حدود۵۰متر،هزینه ی تقریبیشو لطف می کنید

    پاسخ
  342. امیر پالیزبان
    امیر پالیزبان گفته:

    سلام جناب وقتتون بخیر.هزینه ساخت پی ساختمان در منطقه روستایی با ۱۱۷ متر زیربنا همراه با هزینه مجوز ها حدودا چقدر میشه؟

    پاسخ
  343. احسان
    احسان گفته:

    سلام آقای مهندس
    بنده یک زمینه 150 متری در یکی از شهرستان های اصفهان دارم اگر بخواهم یک آپارتمان حدودا 70 متری تک واحدی کوچیک بسازم با کمترین هزینه تقریبا چقدر میشه ؟

    پاسخ
  344. Ali
    Ali گفته:

    سلام اقای مهندس خسته نباشید
    ما یک زمین 112 متری داریم میخواستیم بسازیمش
    تک واحدی میخواستم بدونم هزینه جواز ساختش چقدر میشه ممنون میشم جواب بدین؟

    پاسخ
  345. حمید رضا صفاریان‌
    حمید رضا صفاریان‌ گفته:

    سلام .
    ممنون آقای مهندس از پاسخگویی های دقیق .
    مالک زمینی به مساحت ۳۲۰متر در مرکز شهر مشهد هستم . پیش نویس پروانه به شرح زیر اخذ شده . طبقات منفی ۱ ،همکف و اول ۲۵۶ متر .طبقات دوم تا ششم ۲۲۰ متر . می خواستم بدانم هزینه ساخت بدون احتساب پروانه و نظام تقریبا متر مربعی چند تمام می شود ؟ آیا اسکلت فلزی و بتنی تفاوت زیادی دارند ؟
    ضمنا اگر بخواهم‌مشارکت کنم شرکت شما در این مورد کار مشاوره را انجام‌می دهد؟
    ممنون از شما

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      هزینه ساخت حدود مترمربعی ۶ میلیون تومن در نظر بگیرید.
      ساخت اسکلت بتنی و فلزی حدود ۲۰ درصد اختلاف دارن
      کمکی از دستمون برمیاد خوشحال میشیم انجام بدیم

      پاسخ
      • مهدی
        مهدی گفته:

        سلام وقت بخیر آقای مهندس
        خونه ما قبلا تو مکانی بود ک توی طرح بود و باید حداقل ۵*۸ متر از حیاطمون عقب نشینی میشد. الان از طرح خارج شده
        ساختمانهای نوساز همشون عقب نشینی رو رعایت کردن
        ولی ساختمان های قدیم خیر
        سوال من اینه که آیا میشه بدون در نظر گرفتن عقب نشینی ساخت؟ یا اگه مشکلی بود جریمشو پرداخت کرد؟؟
        سوال بعدی اینکه اگه من عقب نشینی ام بکنم شهرداری اون ۴۰ متری از حیاطم رو ک عقب نشینی کردم رو هزینشو پرداخت میکنه؟ ممنونم از راهنماییتون

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام وقت بخیر
          عقب نشینی حتما باید رعایت بشه
          شهرداری معمولا در چنین شرایطی معادلش تراکم اضافه میده بهتون یا از هزینه پروانه ساخت کم میکنه
          اگر هم مقدار عقب نشینی در حدی باشه که ملک چیزی ازش نمونه معادلش جای دیگه زمین میده یا پولش میده

          پاسخ
  346. خانی
    خانی گفته:

    با سلام و تشکر از زحماتتون
    جناب مهندس ۱۳۰۰ متر زیر بنا در هفت سقف ۲ ط پارکینگ و۵ ط مسکونی دو واحدی هزینه ساختش در شمال شرق تهران چقدر تمام میشه.ساخت در حد متوسط.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      از هزینه های تهران اطلاع ندارم
      حداقل مترمربعی ۶ میلیون تومن در نظر بگیرید.

      پاسخ
  347. مهرداد
    مهرداد گفته:

    با سلام با توجه به جهش قیمت یکدفعه ای ۳ پارامتر اصلی چوب آهن و سیمان امروز هزینه هر متر مربع و چقدر پیش بینی میکنید؟

    پاسخ
  348. قارونی
    قارونی گفته:

    سلام آقای مهندس
    یک ملک کلنگی سه بر ب متراژ ۹۸ متر پلاک دوم خیابان اصلی مرکز شهر به مبلغ ۱ میلیارد تومان بخرم که دقیقا۲۰ متر عقب نشینی و باقیمانده ۷۸ متر بمونه ، با حساب ۱۸ متر برای راه پله آسانسور ایا ساخت سه واحد ۶۰ متری روی پیلوت ، با حساب اینکه قیمت کنونی یک واحد ۶۰ متری در اون‌محل الان ۹۰۰ هست تا ۱ میلیارد، برام مقرون ب صرفه ست ؟؟ آیا امکان پذیر هست

    پاسخ
  349. مسعود
    مسعود گفته:

    سلام اقای مهندس من یه خونه تو مهاباد دارم که یک طبقه هست و اسکلت بتنی هستش میخوایم یه طبقه دیگه بهش اضافه کنم متراژ ۱۳۰متر هزینه ش چقدره؟ مجوز هم نگرفتم واسه اشکوب سازی

    پاسخ
  350. کیان
    کیان گفته:

    سلام وقت بخیر
    برای ساخت یک آپارتمان ۳ طبقه تک واحد با نمای رومی در زمینی به مساحت ۱۴۰ متر در شمال کشور شهرستان بابل با مصالح با کیفیت خوب
    حداکثر بنا برای هر واحد ۱۲۰ باشه قیمت هر متر و هزینه کل آپارتمان چقدر درمیاد ؟
    ممنون

    پاسخ
  351. حسنی
    حسنی گفته:

    سلام جناب مهندس ممنون از پاسخگویی شما
    خانه ای ۱۸۰ متری با بر ۶ متر در همدان قصد داریم بکوبیم و ۴/۵ طبقه اجازه ساخت میدهند لطفا بفرمایید صفر تا تحویل کلید چقدر هزینه ساخت دارد؟
    ایا ساختن با بر ۶ متر ارزش اقتصادی دارد؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      هزینه ساختش ۵-۶ میلیارد تومان میشه.
      در مورد سوال دومتون بستگی به منطقه داره و افرادی که قراره اپارتمان رو بخرند از شما.

      پاسخ
  352. حجت نیکو
    حجت نیکو گفته:

    سلام جناب مهندس وقت بخیر بنده یه زمین ۱۲۵متری شمالی با عرض ۵متر واقع در خیابان امام رضا دارم ۴طبقه بالای پیلوت مجوز داره به دلیل عرض کم زمین برای تامین پارکینگ طبقه سوم وچهارم بهم دوبلکس دادن آیا امکانش هست دوبلکس رو بصورت واحد جدا بسازم وبعد جریمه کسری پارکینگ رو بدم وآپارتمان رو بدون پارکینگ بفروشم یا حتما باید دوبلکس ساخته بشه؟؟؟ ممنونم

    پاسخ
  353. اشکان
    اشکان گفته:

    سلام وقتتون بخیر آقای مهندس
    هزینه یک ساختمان ویلایی یک طبقه به صورت اسکلت بنایی کلاف دار در شمال کشور حدودا متری چقدر در میاد؟

    پاسخ
  354. سپهر
    سپهر گفته:

    باعرض سلام خدمت شما ببخشید یه زمین ۶۰۰ متری دارم در شهرستان خاستم ۳۰۰ متر دوبلکس بسازم برای خودم حدودا متری چند در میاد با مصالح متوسط به سمت خوب ولی عالی نه ممنون میشم پاسخ بدید با تشکر از شما

    پاسخ
  355. پیمان
    پیمان گفته:

    سلام و عرض ادب.بنده چند سوالی داشتم ‌.
    ۱)من یه خانه ویلایی ۱۰۰ متری در کرج دارم و قصد دارم سه یا چهار واحد ۶۰ متری بسازم آیا این کار ممکن است ؟
    ۲)با توجه به اینکه تجربه ای از ساختمان سازی ندارم احتمالا کار را به فردی که تجربه داره می سپارم. ممکنه از این بابت مشکلی پیش بیاد ؟
    ۳)مورد بعدی اینکه با توجه به اینکه اطلاعی درباره این زمینه ندارم سرمایه کل برای انجام این کار حدودی چه قدره ؟کیفیت متوسط در نظر دارم .
    ۴)مورد بعد اینکه بنده معلولیت خفیف دارم .آیا ممکنه به این دلیل معاف از هزینه صدور پروانه ساختمان و جوازهای مربوطه بشم؟
    ۵)در آخر اینکه ممکنه که سرمایه کل و سود را با هم بررسی کنید ؟
    خیلی سپاس گزارم .

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      ۱- احتمالا امکانش هست ولی دقیقش باید از شهرداری منطقه خودتون استعلام بگیرید
      ۲- خیلی هم خوب هست اینکار
      ۳- مجموع مساحت سقف هارو حساب کنین. هر مترمربع ۵.۵ میلیون تومن هزینه در نظر بگیرید.
      ۴- اطلاع ندارم فکر نمیکنم
      ۵- سود موقعی میتونین حساب کنین که قیمت آپارتمان نوساز اون منطقه اطلاع داشته باشین قیمت زمین هم مشخص باشه

      پاسخ
  356. امید نجاتیان
    امید نجاتیان گفته:

    سلام مهندس وقت بخیر.ملک 10*26 دارم. میشه محبت کنید هزینه 40 درصد ساخت رو برآورد فرمایید.سپاسگذارم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      سوالتون خیلی کلی هست هزینه ساخت حداقل مترمربع زیربنا 5-5.5 میلیون تومن هست
      تعداد طبقات هم مشخص نکردین

      پاسخ
  357. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس خسته نباشید به زمین 180متری دارم امتیازهاشم کامله حالا می‌خوام یه وام مسکن بگیرم که صد میلیون میدن اگه بخوام زیر بنا صد متر بگیرم ودر دوطبقه بسازم چه قد هزینش در میاد؟

    پاسخ
  358. علی شمس
    علی شمس گفته:

    سلام مهندس شمامیگید برای ساخت بنا بصورت اسکلت بتن حدود 6 میلیون تومان برای هر مترمربع هزینه داره، اما بعضی ها میگن 4 تا 4.5 میلیون تومان،.. کدومش صحیحه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی داره به کیفیت ساخت شاید با اون مقدار هم بشه
      یک کار اصولی با کیفیت معمولی بالای متری ۵ درمیاد

      پاسخ
  359. محمود خالق
    محمود خالق گفته:

    سلام ,ببخشید آقای زارع هزینه هر متر مربع بتن مسلح برای کف یه سوله بامتراژ حدود 5000 متر چند تموم میشه ؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بتن مسلح برای کف سوله؟
      چند سانت میخواین بتن بریزین؟
      قیمت هر مترمکعب بتن استعلام بگیرین بعد در ارتفاع بتن ریزی (مثلا 0.1 متر یا 10 سانت) ضرب کنین تا هزینه هر مترمربع بدست بیاد
      بعد عدد به دست آمده را در 5000 ضرب کنین

      پاسخ
  360. نیما
    نیما گفته:

    سلام آقای مهندس
    یک ساختمان دو طبقه داریم که مجوز ساخت طبقه سوم هم دارد. الان طبقه سوم فقط یک سوئیت می خواهم بسازم. یعنی یک اتاق 15 متری + حمام و دستشویی هر کدام 4 متر. هزینه کل اون چقدر می‌شه. سپاسگزارم

    پاسخ
  361. رضا
    رضا گفته:

    سلام ممنون از وقتی که میزارید
    سوالی داشتم
    زمینی 130 متری دارم تو گیلان شهرستان صومعه سرا
    اگه یه خونه ویلایی 70 متری بسازم چقدر هزینش میشه
    اگه دوطبقه رو پیلوت بسازم هزینش چقدر میشه
    ممنون

    پاسخ
      • فاطمه
        فاطمه گفته:

        سلام وقتتون بخیر
        من یه زمین 410 متری در لنگرود دارم
        میخوام یه بنای 110 متری بسازم
        هزینه سفت کاری تا سقف و ستون چقدر میشه؟
        وهزینه کل چطور؟

        پاسخ
  362. رضا
    رضا گفته:

    سلام مهندس ممنون از وقتی که میزارید یه سوال داشتم بنده زمین 130متری در گیلان دارم شهرستان صومعه سرا میخواستم بدونم اگه یه خونه ویلایی بسازم چقدر هزینه داره متراژ خونه حدود 70
    ممنون میشم
    البته به نظره شما ویلایی بهتره یا دو واحد رو پیلوت بسازم از نظر توجیح اقتصادی
    بعدش اگه دوواحد بسازم اون چقدر هزینه داره ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام اینکه چطوری بسازین بستگی به عرف و نیاز منطقه داره
      هزینه ساخت مترمربع زیر ۶ میلیون تومن در نظر بگیرید.
      ۲ واحدی حدود 10-15درصد هزینه ساخت بیتشتر میشه معمولا

      پاسخ
  363. امید
    امید گفته:

    سلام علیکم بخشید چند سوال دارم با توجه به تجربه و علم شما یک زمین ۲۵۰ متری را اگر کرمان بخواهیم در ۴ طبقه که سه واحد حدود ۱۵۰ متری و طبقه همکف پارکینگ باشد بهترین سازه و به صرفه ترین روش ساخت چیست وهزینه ساخت برای هر سازه را به صورت کلید تحویل بفرمایید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      سازه بتنی معمولا حدود ۲۰ درصد ارزان تر تمام میشه ولی مدت زمان ساخت بیشتر هست
      هزینه ساخت هر مترمربع زیربنا ۶ میلیون تومن در نظر بگیرید.

      پاسخ
  364. حبیب حضرتی
    حبیب حضرتی گفته:

    سلام جناب مهندس ممنون از اطلاعات بسیار عالی و جامع در اینده نزدیک بیشتر از شما کمک میگیرم در امر ساختمان سازی.با تشکر از شما

    پاسخ
  365. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس جان
    زمین ۹ در ۲۵ متر
    شاهین شهر، گلدیس، ۲ نبش
    پروانه ساخت ۴ طبقه.
    به صرف هست؟
    زمین متری ۸ تومن
    نوساز ۱۲ تومن معامله میشه.
    هرطور حساب کردم جالب از آب در نیومد.
    شاید من جایی اشتباه میکنم.

    پاسخ
  366. هانا
    هانا گفته:

    سلام
    ما یه باغی توی رامسر داریم که میخواستیم یه ویلای دوبلکس با زیربنای ۸۰ متر توش بسازیم که مساحت بنا ۱۶۰ متر بشه.
    حالا اگه ما بخوایم پیلوت هم بزنیم چقدر به هزینه ساخت اضافه میشه؟
    به نظر شما حداقل چقدر باید سرمایه برای ساخت بگذاریم؟
    سپاس

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی داره به خواسته هاتون
      بهتره نقشه طراحی کنین بعد برآورد هزینه کنین
      ولی حدود ۱ تومن در نظر بگیرید

      پاسخ
    • احسان
      احسان گفته:

      سلام خدمت مهندس گل
      تمام مطالب عالی و به زبان ساده توضیح داده شده بود .
      مشخص هست تو کارتون خوب تجربه بدست اوردید و به رایگان تجربیاتتون انتقال دادید.
      سپاس فراوان برای من بسیار مفید بود

      پاسخ
  367. مجتبی
    مجتبی گفته:

    سلام من ی زمین 225 متری دارم تو منطقه ورامین میخوام ی خونه دوبلکس با زیر بنای ۷۰ متر یا ۶۰‌ متر بسازم هزینه ساختش با مصالح متوسط چقدر میشه؟؟

    پاسخ
  368. علی
    علی گفته:

    سلام ما یه خونه قدیمی یا همون کلنگی داریم ۱۸۰ متره تراکم متوسط الان میخوایم همون عرفشو که سه طبقه مجوز میدن با زیربنا ی هر طبقه ۹۰ متر بسازیم چقدر هزینه داره ممنون

    پاسخ
  369. مسعود
    مسعود گفته:

    با سلام خدمت مهندس عزیز
    زمین ۱۰۵ متری دارم میخوام شروع به ساخت برای خودم بکنم، ابتدا اینکه نظر شما چیه اینکه یک دوبلکس بسازم رو پارکینگ یعنی همکف کامل پارکینگ بشه؟ یا اینکه دوبلکس سنتی؟ یعنی همکف باندازه یک یا دو پارکینگ در بیارم و بقیه ماجرا و اینکه حدودا برا هرکدوم چقدر هزینه میخواد حدودی؟ ابعاد ۷.۵ در ۱۴.۵

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      همکف کامل پارکینگ باشه بهتره
      منظورتون از دوبلکس سنتی متوجه نشدم
      هزینه هر مترمربع زیربنا حدود ۶ میلیون تومن درمیاد

      پاسخ
  370. احسان
    احسان گفته:

    سلام ،من یه زمین ۱۶۰متری دارم
    ۱۲۸متر هم در چهار طبقه تراکم میدن ،ساختش چقدر تا تحویل کلید به مشتری ها خرج داره به نرخ الان؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      ۶۴۰ مترمربع زیربنا مترمربعی ۷ اگه در نظر بگیرید میشه ۴.۵ میلیاردتومن تقریبا

      پاسخ
    • عقیل
      عقیل گفته:

      سلام جناب آقای مهندس من یک خانه کلنگی در اصفهان دارم که میخوام خراب کنم و بسازم هزینه هر متر مربع چقدر در میاد حدودش

      پاسخ
  371. مهران
    مهران گفته:

    باسلام و وقت بخیر. لطفا بفرمایید، هزینه ساخت ۱۶۰ متر زمین با بنای سه طبقه ۱۰۰ متری تک واحدی با کیفیت متوسط چقدر میشه؟ موقعیت زمین در یکی از شهرستان های شمال. سپاس از راهنمایی شما

    پاسخ
  372. امیر
    امیر گفته:

    سلام مهندس
    هزینه ی اسکلت(فونداسیون ستون و سقف) بتنی یک ساختمان با زیربنایی 340 متر مربع که قراره در دو طبقه اجرا بشه چقدره؟

    پاسخ
  373. اسماعیلی
    اسماعیلی گفته:

    سلام جناب مهندس.خیلی خوشحالم این پیج رو پیدا کردم .آقای مهندس من به عنوان یک خانم بنظرتون می تونم خودم زمین بگیرم و بسازم ؟ و بنظرتون اگر یه زمین 100 متری بخرم با حدود پونصد میلیون میشه یه خونه ویلایی کوچیک ولی به روز ساخت؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنون از لطفتون
      اگه خودتون تا الان جایی نساختین بهتره تنهایی انجام ندین چون ممکنه هزینه هاتون افزایش پیدا کنه
      احتمالا بشه یک کار خوب انجام داد ولی به روز نه

      پاسخ
  374. روح اله
    روح اله گفته:

    با سلام و احترام
    آقای مهندس بنظر شما اختلاف سود ساخت ویلایی حدود 200 متری با ساخت آپارتمان زمین با متراژ 250 متر سه طبقه که هر طبقه 2واحد باشه چقدر است؟
    در حال حاضر سود ساخت ویلایی بیشتره یا آپارتمانی؟
    ساخت در شهرک های شهرستان دامغان

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام.
      اینطوری ب نتیجه نمیرسین باید بررسی موردی کنین و دو تا زمین واقعی با هم مقایسه کنین
      هر جایی ی قیمتی داره و ی هزینه ساختی

      پاسخ
  375. محمد
    محمد گفته:

    سلام آقای مهندس ، یک زمین 150 متری دارم که دو طبقه روی پیلوت مجوز می دهند البته در بافت فرسوده شهر هم است و طبقه همکف هم یک سوئیت 50 متری در کنار پارکینگ می خواهم بسازم. هزینه سفت کاری و نازکاری آن کلا چقدر می شود هر طبقه هم 113 متر ساخت می شود.

    پاسخ
  376. سینا
    سینا گفته:

    با سلام وقتتون بخیر
    مهندس میشه بفرمایید هزینه سفت کاری ساختمان بتنی به صورت همکف پارکینگ و یک طبقه مسکونی و با سقف شیروانی در شهر بابلسر حدودا چقدر میشه؟
    زیر بنا ۱۵۰ متر هست و زیر بنا حدودا ۱۰*۱۵ متر هست.
    خیلی ممنون میشم من را راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    پاسخ

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      تا پایان اسکلت تقریبا مترمربعی ۱.۵ تا پایان سفت کاری تقریبا مترمربعی ۲ تومن

      پاسخ
  377. اسماعیلی
    اسماعیلی گفته:

    سلام جناب مهندس.خداخیرتون بده صبورانه جواب میدین .عذر میخوام برا اینکه یک ساختمان چهارطبقه ، هر طبقه یک واحد بسازیم ( پارکینگ هم طوری باشه که هر واحد یکی دو ماشین جا بشه ) و هر واحد حدود 130 متر باشه ، زمین چه مساحتی نیازه و صفر تاصد آماده شدنش (سفت کاری و نازک کاری و شهرداری و …) اصفهان حدودا چقدر میشه؟ ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنون از لطفتون
      زمین حدود ۲۰۰ متری
      زیربنا کل حدود ۷۵۰ مترمربع – هر مترمربع ۶ میلیون تومن میشه 4.5 میلیارد تقریبا

      پاسخ
  378. مسعود
    مسعود گفته:

    سلام
    آقای مهندس شما فرمودید برای یک ساختمان با هفت سقف هزینه نما یک کار خوب میشه یک میلیارد
    سوال من اینه الان سنگ خوب عباس آباد متری یک میلیون هم باشه بیشتر از 300 متر سنگ لازم هست؟ و اگر همین مقدار هم به سنگ کار بدیم نهایت میشه ششصد میلیون، آیا من اشتباه محاسبه میکنم؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام حق با شماست شاید من دست بالا گرفتم
      از سنگ کارها بپرسین قیمت ها بهتر دستتون میاد

      پاسخ
  379. محمد امانی
    محمد امانی گفته:

    سلام جناب مهندس امیدوارم حالتون همیشه خوب باشه
    بنده یه مشارکت در ساختی بهم پیشنهاد شده و ساکن تهران هستیم
    به نظر جنابعالی با شرایط فعلی اعم از به روی کار امدن دولت جدید ، قیمت کنونی مصالح ساختمانی و شرایط خرید و فروش ملک منطقی هست شروع به ساخت کنیم ؟
    به نظر شما چقد امکان داره قیمت مصالح کاهش پیدا کنه
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنونم از لطفتون
      فکر نمیکنم قیمت ها کاهش پیدا کنه
      در مورد دولت جدید هم فکر میکنم ساخت و سازها راه بیفته
      بنظرم با توکل بر خدا شروع کنین

      پاسخ
  380. شهرزاد
    شهرزاد گفته:

    سلام جناب مهندس وقت بخیر
    برای یک زمین 600 متری که 5 طبقه اسکلت بتنی و توی هر طبقه 5 واحد داشته باشه برای شهرستان زاهدان چه هزینه ای باید در نظر گرفت؟
    ممنون

    پاسخ
  381. علی شریفی
    علی شریفی گفته:

    باسلام
    ببخشید می خواستم بدونم هزینه ی نما تقریبا متری چقدر در میاد از کف قیمت تا یک چیز مناسب و خوب ؟ پیشنهاد شما چیه برای نما و چه قیمتی ؟
    باتشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      سنگ نما از متری ۲۰۰-۳۰۰ هست به بالا
      اجرت سنگکار هم بستگی به پیچیدگی طرح داره
      سنگ هایی که بیشترین استفاده در نما ساختمان داره سنگ تراورتن هستن که اون هم انواع مختلفی داره مثل حاجی آباد و عباس آباد که معروفترین ها هستن
      در حال حاضر یک کار خوب حدودا ۷ سقف تقریبا ۱ میلیارد تومن درمیاد

      پاسخ
      • مجتبی
        مجتبی گفته:

        سلام خسته نباشید.ی خونه کلنگی تقریبا ۱۶۷ متری دو بر تو شهر بندرعباس بخام ۳ طبقه بسازم چقدر هذینه بر هست و چقدر لازم هست تا به مرحله وام بانکی ساخت برسه لازم هست ممنون

        پاسخ
      • ناشناس
        ناشناس گفته:

        سلام ممنون از راهنمایی های مفیدتون
        میخواستم بپرسم در حال حاضر هزینه ساخت یک اپارتمان چهار طبقه وهشت واحدی در شهر دامغان با وجود یک زمین ۳۰۰ متری که موجود هست .چقدر میشه کیفت خوب.

        پاسخ
  382. مسعود
    مسعود گفته:

    سلام جناب مهندس من در خرم آباد لرستان یه زمین دارم به متراژ 114 متر اگه بخوام سه طبقه روی پیلوت بسازم چقد هزینه باید کنار بزارم؟

    پاسخ
      • علی رحمانی
        علی رحمانی گفته:

        سلام وعرض خسته نباشید وتشکر از حوصله ای که در پاسخ به سوالات به خرج می دهید. من می خوام یک ساختمان سرایداری به مساحت تقریبی بیست متر گوشه ی زمینی که برای باغ ویلا درنظر گرفته ام در حدود٢۵کیلومتری جاده مشهد قوچان بسازم متری چند به سازنده بابت مصالح واجرا بدهم که مقرون به صرفه باشدباتشکر از شما

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام ممنون از لطف شما
          بستگی داره ب کار و باید سر جزییات توافق کنین
          فکر میکنم مترمربعی ۴-۵ میلیون تومن در بیاد.

          پاسخ
  383. عباس
    عباس گفته:

    سلام مهندس وقت بخیر
    من یه زمین 200 متری دارم هزینه ساخت دو طبقه روی پارکینگ با زیر بنای تقریبا 170 متری و یک واحد 82 متری در پارکینگ چقدر میشه؟

    پاسخ
  384. mehdi
    mehdi گفته:

    سلام مهندس خسته نباشید
    بنده یک ساختمان دوطبقه بتنی در شهرستان شیروان دارم که مجوز گرفتم که یک واحد 104متری روی این دو طبقه بنا کنم هزینه ساخت این واحد باmdf و سرامیک کف و پکیج متری چند براورد میفرمایید
    بانهایت سپاس

    پاسخ
  385. امیر پالیزبان
    امیر پالیزبان گفته:

    سلام وقت بخیر.ببخشید من یه خونه ۱۲۰ متری در روستا بخوام بسازم هزینه ساخت فنداسیون از ابتدا چقدر میشود تقریبا؟

    پاسخ
    • مهدی
      مهدی گفته:

      سلام مهندس
      میخواستم بدونم هزینه ی ساخت یه خانه ۲۰۰ متری ویلایی توی تهران حدودا چقدر در میاد.

      پاسخ
    • رضا
      رضا گفته:

      ویه سوال دیگه مهندس عزیز و باسواد
      من یه مقدار حقیقتا گیج شدم
      اگر محبت کنین بفرمایید کجای کارم اشتباه هستش ویا درست هستش ممنون میشم
      1- مثلا وقتی میگیم ما ۵ طبقه داریم مگر اینطور نیستش که ما ۵ سقف با احتساب خرپشته داریم ؟ یعنی تعداد سقف ها برابر است با تعداد طبقات دیگه ؟( یعنی ۴ طبقه مجموع پارکینگ ومسکونی ها و یک طبقه خرپشته که میشه جمعا ۵ طبقه یا همون ۵ سقف؟ ) آیا درست فهمیدم ؟

      ۲- واگر مثلا به ما بگویند ۲ طبقه زیر زمین و ۵ طبقه مسکونی داریم یعتی ما ۷ طبقه داریم بدون احتساب با خرپشته که یعنی عملا ۷ طبقه +1 طبقه خرپشته مجموعا میشه ۸ طبقه ویا ۸ سقف ) آیا درست متوجه شدم مهندس جان؟

      ۳- حالا با این اوصاف اگر مثلا میگن ۴ طبقه مسکونی و یک طبقه همکف داریم که میشه ۵ طبقه و یا ۵ سقف و یک طبقه خرپشته که مجموعا میشه ۶ سقف
      در نتیجه ما اینجا ۶ سقف وطبقه رو برای محاسبات متره وبرآورد حساب می کنیم ویا ۵ طبقه وسقف رو محاسبه می کنیم ؟

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        1- ساختمان ۵ طبقه مسکونی میشه ۶ سقف با احتساب سقف پیلوت یا پارکینگ . آخرین سقف هم بام هست
        ۲- خرپشته سقف حساب نمیکنن . اگه همکف لابی یا پیلوت باشه مجموعا میشه ۸ سقف
        ۳- ۵ سقف تو هزینه ها در نظر میگیریم خرپشته حساب نمیشه

        پاسخ
  386. Hosein
    Hosein گفته:

    سلام ی ۳تاساختمان باهم جم متراژشده۲۳۵متر۶طبقه این ازفنداسیون تااونجاک اخرش اسانسورمیخوره چندتن میلگرد میخواد فقد تن میلگردمیخوام بدونم مرسی اگه جواب بدین

    پاسخ
  387. امین
    امین گفته:

    با سلام و احترام
    یک زمین 260 متری در قاسم آباد با عرض حدود 12 (شمالی-تراکم متوسط) را آیا میشه با lsf ساخت؟ چند طبقه؟ هزینه کلی چقدر در می آید؟
    باتشکر

    پاسخ
      • امین
        امین گفته:

        با سلام و احترام
        امکان داره بفرمایید تفاوت سازه بتنی، فولادی و LSF در تامین پارکینگ چیست؟
        باتشکر

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام مجدد
          تو تمام سازه ها اگر بخوایم دهانه های بلندی پوشش بدیم سازه سنگین تر خواهد شد. در سازه Lsf مقدار سنگین تر شدن سازه بیشتر از ۲ مورد دیگر بوده و باعث غیراقتصادی شدن پروژه می شود.

          پاسخ
  388. علی شریفی
    علی شریفی گفته:

    سلام ، ببخشید مهندس ما قسمت بالاشهر مشهد(سمت آزادشهر و جلال آل احمد) یک 4 طبقه درحال ساخت داریم خواستم بپرسم برای دیوارها از هبلکس استفاده کنیم بهتر هست یا لیکا ؟ کدام یک از لحاظ کیفیت و عایق بودن و همه چیز برای پروژه های بزرگ که هزینه و زمان مهم نیست و فقط کیفیت مهم هست بهتر است ؟
    با تشکر از شما

    پاسخ
  389. احمد
    احمد گفته:

    سلام خسته نباشید خونه پیش فروش خریدم شاهین شهر اصفهان سفت کاری شده۳۴۵ به خیر اون نازک کاری چقدر میشه تا تحویل خونه بهم

    پاسخ
  390. احمد
    احمد گفته:

    سلام خسته نباشید .ما یه خونه پیش فروش شاهین شهر اصفهان خریدیم سفت کاری حدود ۳/۵میلیون متری شد.به نظرتان نازک کاری چقدر میشود

    پاسخ
  391. احسان
    احسان گفته:

    سلام جناب مهندس , زمینی به ابعاد 11.5 در 22 دارم که جواز یک پیلوت و 4 طبقه تک واحدی میدهند ایا میتوانم یک زیر زمین به عنوان پارکینگ اضافه در زیر پیلوت اضافه کنم؟ و در این صورت هزینه ساخت ساختمان با آن مثل مثال ویدیو شما محاسبه میشود؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بله امکانش هست ولی هر تغییری میخواین بدین قبلش به اطلاع شهرداری برسونین تا مطابق نقشه های مصوب اجرا بشه
      هزینه هر مترمربع زیربنا کل حدود ۶ میلیون تومن درمیاد

      پاسخ
  392. بهادر
    بهادر گفته:

    با عرض سلام و تشکر بابت مطلب جامع و خوبتان
    بنده یک قطعه زمین 200 متری جنوبی دارم و قصد دارم یک طبقه به همراه پارکینگ بسازم. امکانش هست یک براورد قیمت بفرمایید؟ برای شروع و صرفا انجام فوندانسیون و سقف چه مبلغی نیاز هست؟
    خیلی ممنونم

    پاسخ
  393. محمد
    محمد گفته:

    درود و عرض ادب خدمت مهندس بزرگوار
    یک زمین 500 متری در کردان دارم که میخواستم ی ویلای فلت برای خودم با کیفیت مصالح پاین بسازم.فکر میکنید در حال حاضر چقدر هزینه باید کنم؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      هزینه ساخت ویلا تفاوت های خاصی داره که تو مطلب ساخت ویلا بیشتر توضیح داده ایم.
      یک ویلایی که حدودا ۸۰ متر بنا داشته باشه با یک استخر بیرون (بدون کاشی و سرامیک و آب گرم) و بدون آلاچیق و محوطه سازی معمولی در حد ۴۰۰ تومن درمیاد

      پاسخ
      • احسان
        احسان گفته:

        سلام مهندس. یه ساختمون بتنی میخام قوچان بسازم.یک طبقه بالای پیلوت.همکف هم زیربنا دارم.بنظرتون متری 340هزار به اوستا کار بدم خوبه؟که از صفر تا گچ و خاک رو برای من کار کنه و من تامین مصالح کنم

        پاسخ
  394. عظیمی
    عظیمی گفته:

    سلام مهندس زارع عزیز
    جهت ساخت یک ساختمان با متراژ ۱۱۰۰ متر زیربنا در ۴ طبقه با اسکلت فلزی و دیوار برشی چقدر میلگرد و آهن مصرف میشه
    لطفا کمکم کنید

    پاسخ
  395. مهدی هاشمی
    مهدی هاشمی گفته:

    سلام مهندس جان خسته نباشید .زمین 130متری دارم میخوام 2 طبقه روی پیلوت بسازم. طبقه اول 130 متر و طبقه دوم80 متر .میخواستم هزینه فونداسیون و اسکلت و سقف را بی زحمت بهم بگید ممنون از شما

    پاسخ
  396. صادق
    صادق گفته:

    سلام و عرض ادب
    میخواستم بدونم از هزینه اعلام شده برای ساخت یعنی 5 میلیون ، چه مبلغی بابت اجرت کارگر و بنا و یابه طور کل اجرا و چه مبلغی بابت مصالح هزینه میگردد .
    سپاس

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام کارهای مختلف فرق میکنه بعضی کارها نسبت دستمزد به مصالح بیشتری دارن بعضی کمتر …
      ولی مجموعا روی هم رفته فکر میکنم حدود ۷۰ درصد مصالح باشه

      پاسخ
  397. وحید
    وحید گفته:

    با عرض سلام
    و با تشکر از سایت خوب شما،
    میتونید نحوه محاسبه قیمت سر به سر در فروش مترمربع مفید آپارتمان رو آموزش بدید؟

    پاسخ
  398. افشین
    افشین گفته:

    با سلام اقای مهندس می خواستم تشکر کنم بابت مطالب بسیار مفید و بروزی که در اختیار کاربران قرار میدهید، یه سوال داشتم هزینه ساخت یک زمین ۴۰۰ متری با تراکم پر )۲۴۰٪) را در ۶ طبقه مسکونی همراه با یک طبقه تجاری را می فرمایید حدودا چقدر می شود ؟ البته بجز هزینه جواز ،

    پاسخ
  399. حامد سلگی
    حامد سلگی گفته:

    سلام خسته نباشید من یه خونه ویلایی به مساحت 240 متربنای مفید دارم توی نظرآباد کرج هزینه ساختش با 6 میلیارد جمع میشه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      چند سقف میخواین بسازین ؟ زیربنا کل ؟
      زیربنا کل مطابق مثالی که تو ویدیو ها توضیح دادیم حساب کنین هر مترمربع زیربنا ۶ میلیون تومن درنظر بگیرید.

      پاسخ
  400. حامد سلگی
    حامد سلگی گفته:

    سلام خسته نباشید دلیل محاسبه ی زیر رو میشه توضیح بدین؟ چرا 180 متر رو ضربدر 7 کردید؟ ما 6 طبقه مسکونی داریم و 7 سقف؟مگه زیربنای کل نمیشه 180*6=1080
    یک ساختمان ۶ طبقه ۷ سقف دارد. بنابراین زیربنا کل ساختمان برابر است با : ۱۸۰*۷= ۱۲۶۰ مترمربع زیر بنا کل

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      بله ۶ طبقه روی پیلوت میشه ۷ سقف
      زیربنا کل ساختمان با احتساب پیلوت درنظر گرفتیم

      پاسخ
  401. رضا موسوی
    رضا موسوی گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    جناب زارع میشه بفرمایید هزینه سفت کاری ساختمان بتنی به صورت همکف پارکینگ و سه طبقه مسکونی در شهرتان های تبریز حدودا چقدر میشه؟
    زیر بنا 150 متر هست و زیر بنا 10*15 متر هست.
    خیلی ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.
    سپاسگزارم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      هزینه تا پایان سفت کاری حدودا متری ۲ میلیون تومان
      هزینه فقط سفت کاری حدودا متری ۱.۵ میلیون تومان

      پاسخ
  402. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام مهندس
    من یک زمین ۱۰۰متری دارم میخوام یک خونه با زیربنای ۸۰متر باشه و حیاط ۲۰ متر چقدر هزینه داره

    پاسخ
  403. حامد نصیری
    حامد نصیری گفته:

    سلام
    من از شهرستان خوی
    استان آذربایجان‌غربی مزاحم میشم
    من میخوام دوطبقه روی پیلوت بسازم و هر طبقه 100 متر.
    براورد هزینه ان چقدر هستش؟

    پاسخ
  404. بابک
    بابک گفته:

    سلام مهندس جان
    این قیمتی که برای سقف فرمودین برا سقف دال بتنی هستش یا تیرچه؟
    و اینکه تفاوت هزینه(اجرا+ مصالح) دال با تیرچه چقدره؟چند درصد؟
    شما چه سقفی رو توصیه میکنید؟
    در سقف تیرچه بلوک سفالی بهتره یا یونولیت؟
    با تشکر و سپاس

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام کلا این هزینه سازه بتنی هست بسته به شرایط پروژه ۱۰-۲۰٪ بالا پایین میشه
      اسکلت بتنی در حال حاضر یا سقف تیرچه بلوک هست یا وافل
      سقف وافل بهتره
      تیرچه بلوک با یونولیت اگه جنسش خوب باشه بهتره چون سفالی هم گرون تر درمیاد هم سنگین تره

      پاسخ
  405. ابراهیم
    ابراهیم گفته:

    سلام
    من زمین به ابعاد ۸ متر در ۴۰ متر دارم در شهرک صنعتی اطراف رباط کریم تهران.
    ارزانترین روش ساخت سالن به عرض ۸ متر در طول ۲۵ متر و ارتفاع سقف ۶ مترچقدر میشه.
    فعلا چون دستم تنگه میخوام فقط سقف و دیوار کار کنم.
    خیلی ممنون

    پاسخ
  406. ابراهیم
    ابراهیم گفته:

    مهندس جان ممنون از مطلب دقیق و عالی

    بنده یک زمین 550 متری در مرکز شهر بجنورد (مرکز خراسان شمالی) دارم. هزینه ساخت 5 طبقه ی مسکونی روی مغازه و رمپ حدودا چقدر میشه؟ با 10 تومن میتونم با کیفیت متوسط به بالا تمومش کنم؟

    پاسخ
  407. حبیب
    حبیب گفته:

    با عرض سلام .قبلا هم مزاحم شده بودم مهندس .زمینی دارم ۷۳ متر صدرصد بنا زیر دو مغازه و دو واحد هم سربه سر .بنظرتون با چه مبلغی میتونم خشک کنم ساختمونه یعنی سربندی رو انجام بدم .اسکلت بتنی هستش تو شمال ؟برای مغازه ها بالکن تجاری تو نقشه آمده بخاطر همین ارتفاع ساختمان ۵ متر هستش بنظرتون بالکن رو حذف کنم بهتر نیستش تا ارتفاع کم بشه و هزینه ها پایین بیادش ؟جسارتا دور از شما مهندس ساختمان من دستی میخوادش تا به سوال بنده جواب بده همه پولشم دادم ایکاش همه مثل شما اینقدر با شخصیت بودن .ممنونم از شما

    پاسخ
  408. مجتبی نظری
    مجتبی نظری گفته:

    با سلام و خسته نباشید و آروزی قبولی عبادات
    بنده یک زمین 400 متری دارم و قصد ساخت یک واحد 150 متری +25 متر پیلوت دارم در مجموع 175 متر دارم
    بخاطر وجود پیلود مجوز ساخت سازه بنایی رو نمیدن و میگن باید اسکلت باشه
    1- حدودا برای همچین ساختمانی هزینه اسکلت ( بدون سقف ) از نوع فولادی چقدر خواهد بود و بتنی چقدر؟
    2-با توجه به اینکه برای 150 متر فقط یه سقف و فقط برای 25 متر دو سقف خواهیم داشت چه نوع سازه برای سقف پیشنهاد می کنید؟ حدود هزینه اجرای سقف برای هر متر مربع رو لطف خواهید کرد
    ممنون از شما

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام و همچنین قبول باشه از شما
      فلزی هرمترزیربنا ۱.۲ تا ۱.۴ بتنی ۱ تا ۱.۲ اسکلت تمام شده در میاد
      انتخاب نوع اسکلت بستگی به منطقه شما داره . فرقی نمیکنه کدوم انتخاب کنین به شرطی که درست طراحی و اجرا بشه
      هزینه اجرا هم هر شهر و منطقه ای متفاوت است. مثلا اجرای اسکلت فلزی کیلویی ۳-۴ هزارتومن اسکلت بتنی مترمربعی ۲۵۰-۳۵۰ هزارتومن بسته به شرایط کار و نوع سقف و… متغیر هست

      پاسخ
      • حسین
        حسین گفته:

        سلام‌ وقت بخیر مهندس زارع ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
        قصد ساخت بالا خانه به متراژ ۸۰متر مربع در اهواز دارم به صورت صنعتی شناژ و ستون‌داره با دیوار های آجری ۲۰سانتی متر وسقف تیرچه
        تمام شده ساختمان چقد هزینه ساختش میشه دوخوابه بدون کمد دیواری و کابینت
        دیوار چینی
        سقف
        پلاستر
        گچکاری
        نصب درب و پنجره
        تاسیسات آب ،برق و گاز
        ایزوگام
        پله ورودی و پله پشت بام

        پاسخ
  409. محمد
    محمد گفته:

    سلام
    یک سوال داشتم . با توجه به پاسخ هایی که شما دادید. متوجه شدم اگر خانه 150 متری بسازیم متری 3.5 در می آید. و اگر همین خانه را 300 متری بسازیم متری 5 در می آید.
    مصالح همان مصالح است. چرا باید فرق داشته باشد.

    پاسخ
  410. Majid
    Majid گفته:

    سلام و عرض ادب جناب مهندس اگه امکانش هست بفرمائید هزینه یک ساختمان ۹ سقف با زیر بنای هر طبقه ۴۱۶ متر که ۱ طبقه منفی بابت پارکینگ و نصف طبقه همکف یک واحد و الباقی طبقه همکف لابی میباشد و الباقی طبقات مسکونی چقدر هزینه ساخت دارد بدون هزینه های شهرداری و واحدها بصورت خام و بدون امکانات در نظر بگیرید ممنون از پاسخگویی شما در ضمن پروژه در شهر سبزوار میباشد

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      به صورت تکمیل صفر تا صد هر مترمربع زیربنا ۵ میلیون تومن در نظر بگیرید.
      منظورتون از واحدها بدون امکانات چیه؟ اگه منظورتون اینه کابینت و شیرآلات و روشنایی و.. نداشته باشه تقریبا هر واحد ۱۰۰تا۲۰۰ تومن کمتر در نظر بگیرید.

      پاسخ
      • Majid
        Majid گفته:

        سلام مجدد
        جناب مهندس واحدها بصورت خام میباشد(کابینت،شیرآلات،پکیج،رادیاتور،کولر،کمد دیواری،پمپ)ندارد بعد فرمودین هر متر ۵ میلیون بنای مفید یا کل زیر بنا.اگر امکانش هست با این توضیحاتی که خدمتتون دادم کل هزینه ساخت رو بصورت خام بفرمائید ممنون کل زیر بنا ۳۷۰۰ متر بنای مفید ۲۹۰۰ متر

        پاسخ
  411. علی اکبررضایی
    علی اکبررضایی گفته:

    سلام آقای مهندس طاعات وعبادات قبول : لطفا اگرامکان دارد هزینه های احداث یک ساختمان دردوحالت زیر(شهرکرمان ) رابه منبگویید چقدرمی شود:
    حالت اول : زیرزمین – همکف ونیم طبقه( تجاری)- طبقه اول ( اداری) مجموعا 1200 مترمربع
    حالت دوم : زیرزمین – همکف ونیم طبقه( تجاری)- طبقه اول ( اداری) – طبقه دوم وطبقه سوم ( مسکونی) جمعا 2000مترمربع

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام طاعات و عبادات شما هم قبول باشه
      بستگی داره به کیفیت ساخت و هزینه هایی که بخواین انجام بدین
      در هر دو حالت متری ۵ میلیون تومن درنظر بگیرید. حالت اول = ۶ میلیارد تومن حالت دوم = ۱۰ میلیارد تومن

      پاسخ
  412. رضایی
    رضایی گفته:

    سلام خسته نباشیدهزینه اسکلت بتنی وسفت کاری 3 تا سقف 200 متری با فنداسیون چقدره ایا هزینه فنداسیون یه سقف حساب میشه یعنی پول چهار تا سقف را به پیمانکار باید بپردازم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      بله تقریبا همینطوره
      بدون نقشه ها نمیتوان هزینه درست برآورد کرد حدودا ۱ میلیاردتومن

      پاسخ
    • امیر الوانی
      امیر الوانی گفته:

      سلام وقتتون بخیر.ببخشید با توجه به قیمت روز مصالح هزینه ساخت پی یک ساختمان ۱۱۷ متری روستایی چقدر میشه تقریبا؟فقط هزینه ساخت پی و مجوز ها

      پاسخ
  413. eli
    eli گفته:

    جناب مهندس سلام
    میشه راهنمایی بفرمایید ما یک زمین ۱۹۵ متری داریم هزینه ی کل ساخت با مجوز ۲ طبقه روی پیلوت با زیر بنای ۱۵۰ متر چقدر میشه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      تا سفت کاری حدودا ۱ تومن هزینه میشه نازک کاری هم بستگی داره بخواین چه کارهایی انجام بدین
      در کل 2.5 الی3 تومن درمیاد تقریبا ولی این عددها حدودی هست و نوسانات شدیده

      پاسخ
  414. محمود صالحی
    محمود صالحی گفته:

    سلام وقت بخیر
    من در حاشیه شهر زمین باغی دارم که می‌خوام یک استخر در طبقه هم کف و یک واحد در طبقه اول (روی استخر) احداث کنم.
    دو سوال دارم.
    اولا چه نوع سازه ای با توجه به هزینه مناسب هست . LSF ، بتنی یا فلزی

    و دوم اینکه هزینه چقدر میشه؟

    پاسخ
    • محمود صالحی
      محمود صالحی گفته:

      عذر خواهم یادم رفت متراژ رو بگم.
      ابعاد 6*8

      استخر مورد نظر 4*6

      طبقه اول هم با احتساب 1.5متر بالکن در طرف 8متر عرض زمین

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        بستگی به تجهیزات موتورخونه و استخرتون داره قیمت ها
        برای برآورد هزینه متری ۴ تومن در هر مترمربع زیربنا در نظر داشته باشید

        پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      بتنی کمتر میشه هزینش
      تا سفت کاری متری ۲الی۲.۵ هزینه میشه نازک کاری هم بستگی به خودتون داره بخواین چقدر هزینه کنین

      پاسخ
  415. Ss
    Ss گفته:

    سلام تشكر از مطالب عالي تان بنده در حال ساخت يك ساختمان ٤ طبقه يعني چهار سقفه با متراژ هر طبقه ٢٢٠ متر اسكلت بتني چند درصد هزينه ها را در بر ميگيره و البته از سقف وافل استفاده كردم و اينكه كلاً متري چقدر تمام ميشه؟
    طبقه اول يعني همكف انباري و پاركينگه

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنون از لطفتون
      ساخت اسکلت تقریبا ۲۰-۳۰ درصد هزینه هارو دربر میگیره
      بستگی به پلان داره ولی تقریبا متری ۱.۲ میلیون تومن هزینه داره ساخت اسکلت (تیر+ستون+سقف)
      کلش هم متری ۵ الی ۶ میلیون تومن هر مترمربع زیربنا

      پاسخ
  416. محمودی
    محمودی گفته:

    سلام آقای مهندس
    من یه خونه ویلایی 145 متری با عرض 5 متر در منطقه مطهری شمالی مشهد دارم و میخام 4 طبقه روی پیلوت بسازم.
    به نظرتون چند متر بهم مجوز ساخت میدن؟
    هزینه هر متر ساخت و ساز و هزینه کل چقدر میشه؟
    ممنون میشم جواب بدین. دستتون درد نکنه.

    پاسخ
  417. حامد
    حامد گفته:

    سلام مهندس
    بنده یه ملک کلنگی واقع در تهران منطقه بومهن دارم
    ۵۰۰متر تجاری مسکونیه
    با اصلاحی ۳۰۰ متر برام میونه
    تراکم ۱۰۰ بهم میدن
    حدود ۱میلیارد هم سرمایه دارم
    تا ۶طبقه هم جواز میدن واسه ساخت
    میتونم با این پول شروع کنم ؟
    البته قیمت ملک من متری ۱۵ هست و قیمت هر متر آپارتمان ۱۵ تومن در حال حاضر هست قیمت تجاری هم ۴۰ تا ۵۰ تومن معامله میشه
    لطفا نظرتون رو بهم بگین ممنون میشم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      با یک تومن فکر کنم فقط بتونین جواز بگیرین
      جدا از این اگر بهتون ۱۰۰ درصد زیربنا میدن و ۶ طبقه بالای پیلوت بسازین (۷ سقف) مجموع زیربنا شما میشه ۲۱۰۰ مترمربع فقط ساخت اسکلتش بالای ۲ میلیاردتومن درمیاد
      اگه میتونین همون اول پیشفروش کنین یا اگه نمیتونین مشارکت در ساخت کنین
      البته چون به گفته خودتون قیمت زمین و آپارتمان یکسان هست برای ساخت جذابه

      پاسخ
  418. حسین
    حسین گفته:

    سلام اقای مهندس،وقتتون بخیر،بنده ی زمین 160متری دارم،میخوام دو طبقه مسکونی با زیربنای 90تا100 متر هرکدام بالای پارکینگ بسازم(البته یکی رو میخوام تکمیل کنم یکی دیگه رو فقط اسکلت بعدا تکمیلش میکنم)،پارکینگ رو هیچ کاری نمیخوام بکنم یعنی خالی مثل ی سالن باز باشه،زمین هم در محدوده روستایی هستش و نیاز به مهندس و… نیس،اکثر کاراشم از قبیل جوشکاری،برق کشی،لوله کشی اب و فاضلاب،بنایی رو بلدم،به جز گچ کاری و کاشی کاری،چقد هزینه داره ،ممنون

    پاسخ
  419. حسین
    حسین گفته:

    سلام اقای مهندس زارع،وقت بخیر،بنده ی زمین160متری دارم،میخوام دو طبقه بالای پارکینگ بسازم ولی پارکینگ هیچ کاری نمیخوام بکنم،فقط دوطبقه بالامسکونی باشه،هرطبقه با زیر بنای90تا 100متر،کلاچقدر هزینه داره،(البته زمین در محدوده روستایی هستش و مهندسی نیست،در اختیار خودمه)،و کاراشم از قبیل بنایی و جوشکاری و برق کشی و اب وفاضلاب رو بلدم به جزگچ کاری و کاشی کاری

    پاسخ
  420. رضا نیک بین
    رضا نیک بین گفته:

    سلام جناب مهندس، بنده 240 متر زمین دارم، مجوز 4 طبقه آپارتمان بهم میدن بسازم،

    هر طبق میشه 2 واحد ساخت؟

    اگر میشه، هر واحد چند متر میشه در آورد؟

    زمین جنوبی هست

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      احتمال زیاد میتونین ولی ضوابط ساخت باید ملک تون باید از شهرداری منطقه جویا بشین
      اگه زمین ۱۰*۲۴ باشه و ۶۰٪ +۲ متر بتونین بسازین میشه 164 مترمربع بدون پیشروی در معبر
      اگه یک متر هم بتونین پیشروی کنین در معبر 10 مترمربع اضافه میشه و مجموعا زیربنا هر سقف میشه 174 مترمربع
      ۲۰ مترمربع مشاعات کم کنین ازش مفید هر سقف 154 مترمربع زیربنا داره (یک واحد 154 متری یا دو تا 76 متری)

      پاسخ
      • الناز
        الناز گفته:

        سلام
        هزینه کل ساخت یک خونه یک طبقه معمولی در شهرستان های آذربایجان غربی مثلا میاندوآب چقد میشه ؟ متراژ ۱۰۰ متر
        هزینه کارگر و کارفرما و کل هزینه ها رو میخواستم بپرسم
        ممنون میشم جواب بدید

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام زیربنا کل (مجموع تمام سقف ها) حساب کنین
          هر مترمربع زیربنا ۵ میلیون تومن در نظر بگیرید

          پاسخ
      • احمد
        احمد گفته:

        سلام عرض ادب
        مهندس جان عذر خواهم بنده روی خونه خودم رو میخوام یک طبقه بسازم و البته داخل روستا هست و اینکه ۱۲۰متر زیر بنای خونمه و همچنین نیاز که توضیح بدم چند سال پیش ساخته شده و البته مهندسی ساز
        ممنون میشم هزینه ساخت رو به من بگید

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام هزینه ساخت متری ۵ تومن در نظر بگیرید
          برای سقف اضافه حتما مهندس بیارین بررسی کنه که جواب میده یا نه

          پاسخ
  421. حسین
    حسین گفته:

    دوست عزیز احتراما هزینه ای که شما برای ساختمان در نظر گرفتین تقریبا 60 درصد مبلغ واقعیه در حال حاضر هزبنه ساخت بصورت ناخالص حداقل برای ساختمان ۶ طبقه منطقه ۱۱ حدود ۷ میلیون میباشد

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      ما تو مشهد کار میکنیم و تو منطقه 11 با متری 5.5 نهایت 6 صفرتاصد با هزینه جواز و… یک کار خوب جمع میشه
      شاید شما منظورتون شهر دیگری است که بنده از قیمت های اونجا اطلاع ندارم.

      پاسخ
  422. میثم
    میثم گفته:

    سلام ، خسته نباشید
    من یه قطعه ۲۵۰ متری دارم ، میخوام ۲۰۰ متر زیر بنا بسازم به صورت دوبلکس و پارکینگ و سقف هم روف گاردن باشه ،با مصالح خوب ، چقدر باید در نظر بگیرم ؟؟ ممنون میشم جواب بدین.

    پاسخ
  423. حجت نیکو
    حجت نیکو گفته:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید آیا به زمین ۱۵۰متری با عرض ۵متر پروانه ۴سقف بالای پیلوت هرطبقه ۱۲۰متر زیربنا میدن؟ واینکه هزینه ساخت برای ۶۰۰متر زیر بنا در منطقه متوسط رو به پائین چقدر در میاد؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      فکر نمیکنم مانعی برای کسب مجوز داشته باشه ولی بازهم از دفاتر پیشخوان شهرداری منطقه خودتون سوال کنین
      هزینه ساخت هم متر مربعی ۴ تقریبا

      پاسخ
  424. فرهاد
    فرهاد گفته:

    با سلام. یه سوال داشتم اینکه توی فیلم فرمودین بین 30تا40درصد سود حاصل از ساخت و ساز هست. آیا این به طور متوسط همیشه این مقدار هست؟ چون گاهی اوقات قیمت ملک رشد میکنه و قیمت مصالح عقب میمونه و یا مثل الان که قیمت ملک ثابت هست و مصالح داره گرون میشه این سود کاهش پیدا میکنه؟
    آیا به طور میانگین میشه حدودا این سود رو در نظر گرفت؟ (البته در همون مثالی که شما زدین)
    چون الان که دارم این سوالو تایپ میکنم شنیدم که هزینه ساخت متری 6ونیم رسیده که دیگه با این شرایط ساخت و ساز سود خاصی نداره

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      بله به طور متوسط باید اینقدر باشه اگر نه توجیه نداره
      ببنید اگر هزینه ساخت بالا بره قطعا فروشنده هم قیمت آپارتمان خودش بالا میبره و دیگه حاضر نیست ب قیمت قبل بفروشه
      ولی به هر حال فکر میکنم ساخت و ساز الان هم سرمایه گذاری خاطرجمع تری به نسبت به فعالیت های دیگه مثل بورس و … تو این مملکت هست
      چون هم شما تولید انجام میدین و در چرخه اقتصاد نقش مهمی دارین و دارایی تون روز ب روز قیمتش افزایش پیدا میکنه

      پاسخ
  425. فرهاد
    فرهاد گفته:

    سلام. توی چنتا سایت خوندم هزینه ساخت هر متر مربع با هزینه دستمزد بالای 6تومن میشه. البته تا یه ماه پیش همین چهار پنج تومنی بود که شما میگین.آیا الان هزینه ها بیشتر شده؟
    ممنونم از پاسخگویی خوبتون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی به منطقه و شهرتون داره
      چون محل فعالیت گروه ما در مشهد هست در حال حاضر با هزینه جواز یک کار خوب (نه لاکچری و خارج عرف) حدود ۵.۵ درمیاد. کارهای لوکس قطعا بالای ۶ درمیاد

      پاسخ
  426. حجت نیکو
    حجت نیکو گفته:

    سلام جناب مهندس وقت بخیر خسته نباشیدآیا برای زمین ۱۵۰متری باعرض۵متر ۴طبقه بالای پیلوت مجوز ساخت میدن؟ کل زیربنای هرسقف هم ۱۲۰متر باشه واینکه هزینه ساختش چقدر میشه ۶۰۰متر زیربنا در منطقه متوسط روبه پائین مشهد؟ ممنونم

    پاسخ
  427. کاظم
    کاظم گفته:

    سلام وقت بخیر و ممنون از پاسخگویی شما .
    ما یک خانه کلنگی داریم به متراژ350متر در شهرستان میخوایم از نو بسازیم و 4 طبقه بزنیم به نظرتون میشه هزینه هر متر حدود3 تومن دربیاد

    پاسخ
  428. حمیدرضا
    حمیدرضا گفته:

    سلام مهندس
    یک سوال داشتم از خدمتتون
    یک زمین ۲۱۰ متری دارم منطقه پیروزی مشهد
    هر متر زمین با توجه به اینکه دو کله هست و حاشیه ۲۰ متری ۲۸ تومن قیمت میشه و در صورت ساخت قیمت هر متر آپارتمان ۲۰ تومن ۶ سقف پروانه میدن
    سوالم اینه قیمت هر متر ساخت با احتساب هزینه پروانه برای این زمین چقدره؟ و توجیه اقتصادی داره بسازمش؟
    ممنون بابت جواباتون و راه انداختن مشکلات مردم خدا خیرتون بده

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگه سقف ۷ ام بتونین بگیرین توجیه داره اگر نه نداره
      هزینه ساخت کلا متری ۵.۵ درنظر بگیرید.

      پاسخ
  429. شهبازی
    شهبازی گفته:

    سلام و عرض ادب
    بنده تقریبا از ساخت و ساز اطلاعات خیلی کمی دارم-فقط ما یه زمین داریم 220متر -میشه یه آپارتمان دوواحدی با 100متر مربع برا هرواحد ساخت.ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
      • ایلیا
        ایلیا گفته:

        میخواستم بدونم قیمت هر یک متر مربع واحد مسکونی در رشت چقدر شده تو 1400
        میخواستم بدونم قیمت ساختمان های 6 طبقه متری چقدر شده در رشت اونم امسال 1400

        پاسخ
  430. مليحه
    مليحه گفته:

    سلام وقتتون بخير
    ما يك زمين ١٦٠ متري شمالي در شهرستان داريم با توجه به توضيحات شما ميخواستيم ١١٢ متر زيربنا در طبقه همكف و حدودا ٣٠ متر در طبقه اول بسازيم. با اين وضعيت كه ساختمان پيلوت و آسانسور ندارد هزينه كل ساخت چقدر ميشه؟
    بازم همون متري ٤.٥؟
    ممنون ميشم راهنماييمون كنين

    پاسخ
      • رضایی
        رضایی گفته:

        سلام جناب مهندس من میخوام یک منزل ۹۰متریروی پیلوت بسازم براورد کنید چقدر اهن و میلگرد و هزینه ساخت با مصالح درهرمتر چقدر در میاد مبلغ نقدینگی چقدر باید باشه البته زمین در شهرهای جدید خراسان رضوی است

        پاسخ
  431. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام جناب مهندس
    وقت بخیر
    یک سئوال داشتم از خدمتتون
    ما 4 نفر هستیم که سرمایه ای در حدود 6.4 میلیارد تومان داریم
    قصد داریم یک ساختمان برای استفاده شخصی بسازیم
    در محدوده قاسم آباد قیمت یک زمین 200 متری با قیمت متری 18 میلیون تومان حدود 3.6 میلیارد تومان میشه
    باقیمانده پول ما بعد از خرید زمین میشه 2.8 میلیارد تومان
    آیا با این پول میشه 4 طبقه 140 متری ساخت؟(مجموعا 5 سقف که 700 متر زیر بنا میشه)
    و اگر میشه هزینه ساخت تقریبا متری چقدر در میاد؟
    برای ما هزینه ساخت مهم هست چون نمیتونیم بیشتر از این مقدار هزینه کنیم.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگه ۷۰۰ مترزیربنا داشته باشید و کل پولتون ۲.۸ میلیارد باشه پس متری ۴ تومن میتونید هزینه بکنید.
      با توجه به قیمت زمین و عرف منطقه شما باید متری ۵ تومن در نظر داشته باشید. اینو هم در نظر داشته باشید در طول ۱.۵ سال ساخت ساختمان قیمت ها شاید مثل امروز نباشه

      پاسخ
  432. مصطفی مقدسی
    مصطفی مقدسی گفته:

    سلام
    به نظر من در روش محاسبه سود ساختمان ارائه شده در ویدیو این نکته که شما برای اجرای پروژه 7 طبقه حداقل 2 سال زمان اجرا دارید و در این مدت کل سرمایه شما حتی اگر در بانک هم بود 25% سود داشت از قلم افتاده بنابر این برای اجرای این پروژه کل ریسک را به قیمت 15% سود بیشتر از بانک انجام میدهید

    پاسخ
  433. اوکتای یحیوی
    اوکتای یحیوی گفته:

    سلام. ممنون از مطالب بسیار عالی شما. قطعه زمینی دارم ۷۰ مترمربع یعنی طول ۱۰ عرض ۷ در شهرستان که هنوز پروانه نگرفته ام. برای ساخت یک مغازه همکف و ۲ طبقه به صورت دوبلکس و پارکینگ در زیرزمین کل هزینه صفر تا ۱۰۰ رو چقدر برآورد می کنید؟

    پاسخ
  434. حمید
    حمید گفته:

    سلام مهندس وقتتون بخیر
    زمینی دارم ۲۱۰متر دوبر ۱۴ در ۱۴.۵ چون در بافت قدیمیه شهرداری قبول کرده با عقب نشینی زمین به صورت ۱۴.۵ در ۱۲ دربیاد و مجوز ساخت ۳ طبقه به همراه پیلوت ( ۴سقف) و همچنین مجوز سه واحد تجاری در همکف رو بمابده ، بنظرتون هزینه حدودی ساخت و ساز اگه بخوایم درشرایط متعارف بگیم چقدر درمیاد

    پاسخ
  435. حبیب
    حبیب گفته:

    سلام مهندس بزرگوار.بنده در شمال زمینی به مساحت ۷۵متر دارم که پروانه گرفتم صدرصد بنا .زمین دوبحر هستش .دو مغازه زیر و دو طبقه روی هم بالا برداشتم .تجاری و مسکونی پروانش.اما بدلیل گرانی تا به حالا شروع نکردم از اعتبار پروانم یکسال بیشتر نمونده چند بار تمدید کردم حدود ۳۰۰ پول دارم بنظرتون چیکار میشه کرد و چقدر هزینه داره ؟ممنون میشم کمکم کنید

    پاسخ
      • سارا
        سارا گفته:

        سلام. در زمینی در شمال با متراژ ۲۶۰ و بر ۱۳ بخواهیم دوبلکس ۱۰۰ متری سقف شیبدار بسازیم، کل هزینه ساخت چقدر میشه؟ مثلا نمای سوئیسی چقدر هزینه باشه؟!!

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام
          در مورد نمای سوئیسی یا کلا ویلا سوئیسی که ویلاهای پیشساخته هست بنده اطلاعاتی ندارم
          ولی در کل متری همون حدود ۴ تومن احتمالا هزینه داره

          پاسخ
      • داریوش
        داریوش گفته:

        سلام جناب مهندس،من یه آپارتمان ۱۱۰ متری میخام بسازم همکف پارکینگ با یک طبقه روی آن
        مرحله اول پی و ستون و اولین سقف رو بخام بسازم چقدر هزینه میشه؟
        اینکه میگین هر متر ۵ میلیون هزینه میشه منظورتون هر متر از آپارتمانه یا مجموع پی و دوتا سقفه؟؟؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام تعداد سقف ها رو نگفتین چون در هزینه پی تاثیرگذاره
          کل زیربنا حساب کنین برای ساخت اسکلت متری ۱.۵ در نظر بگیرید
          منظور هزینه هر مترمربع مساحت سقف است یعنی مفید و غیرمفید

          پاسخ
  436. خسروانی
    خسروانی گفته:

    سلام . من مهندس مکانیک هستم . سال های سال تو معتبر ترین کمپانی ها آموزش دیدم و همزمان بیزنس را بردم جلو . ۲۲ سال میشه که ایران زندگی نمیکنم . لیسانس دانشگاه امیرکبیر خواندم و فوق لیسانس و دکترا از دانشگاه پاریس . فوق دکترا دانشگاه لیدز انگلیس بودم . یک مدتی هم علاوه بر کارم پژوهشگر فوتبال هم بودم در انگلستان و با دانش روز جهان آشنا هستم . و بیزنس من هستم .
    من قصد دارم به ایران برگردم . و یک ساختمان ۳۰ طبقه را بسازم فقط ببینید هزینه هابی که در نظر گرفتم مناسب هست ‌‌.
    ۳۰۰ متر زمین به مبلغ متر ۶۵ میلیون در شهر خریداری قرار بکنم = ۱۹ میلیارد تومان .
    ۶ میلیارد برای کلیه لوازم جانبی ساختمان ( لوله کشی کابل برق و.مصالح و….. ) .
    ۷ میلیارد دستمزد کارگران و کارفرمایان .
    ۵۰۰ میلیون هم پروسه های اداری .
    و برای هر طبقه از برج هم ۹۰۰ میلیون برای ساخت کل ۴۰ طبقه . = ۳۶ میلیارد .
    کل دو میلیون ۴۰۰ هزار یورو .
    آیا مناسب هست برای ساخت همچین سازه بزرگی ؟
    البته قرار هست این برج سالانه ۳ میلیارد تا ۴ میلیارد تومان درآمد زایی کنه .
    ۲ میلیون یورو ۴۰۰ هزار یورو مناسب برای استارت ؟
    البته این مبلغ در فرانسه چیز خیلی کمی هست چون در پاریس یک خانه معمولی متری ۶ تا ۷ هزار یورو و در مناطق بالا نشین ۱۲ هزار یورو .

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام جناب مهندس
      برآورد هزینه ساختمان های بلند مرتبه خیلی متفاوت هست با ساختمان های متداول مسکونی حتما با یک شرکت متخصص در این زمینه مشورت بفرمایید
      ولی در حد اطلاعات اندک خودم چند مورد خدمتتون عرض میکنم
      1- برای ساخت ۳۰-۴۰ طبقه ساختمان باید زمین بسیار بزرگتری از ۳۰۰ مترمربع انتخاب کنید.
      2- در حال حاضر هزینه صدور پروانه ساخت و پروسه های اداری برای یک ساختمان مسکونی در یک منطقه متوسط حداقل مترمربعی ۱ میلیون تومان هست که عدد ۵۰۰ میلیون تومن که شما در نظر گرفتید بسیار ناچیز هست.
      3- در کل به نظر بنده حداقل مترمربعی ۱۰ میلیون تومان هزینه ساخت در نظر بگیرید. یعنی اگر قرار است ۱۰هزار مترمربع زیربنا ساخته شود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت در نظر بگیرید.

      پاسخ
    • سجاد
      سجاد گفته:

      دوست عزیز. روی زمین ۳۰۰ متری که نمی شه ۳۰ طبقه ساخت! بلندمرتبه سازی قوانین خودش رو داره، محوطه پارک خودرو، فصای سبز، تعداد ورودی و خروجی استاندارد و … روی ۳۰۰ متر تهش پنج شیش طبقه شاید بشه ساخت. به پهنه ی اون منطقه هم مرتبط هست

      پاسخ
  437. مصطفی
    مصطفی گفته:

    سلام مهندس
    ممنون بابت اطلاعات جامع و مفیدی که در سایت قرار دادید.
    لطفا بفرمایید تغییر پلان تیر ریزی چگونه باعث صرفه جویی میشود؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      مثلا میشه تیرریزی به صورت لوزی شکل باشه. این کار باعث میشه طول دهانه کاهش پیدا کنه و تیرآهن IPE‌ رو جایگزین تیرورق کنیم.

      پاسخ
  438. سجاد
    سجاد گفته:

    سلام مهندس عزیز
    از مطالبتون بسیار استفاده کردم. خدا قوت به شما.
    من چنتا سوال دارم. ممنون می شم پاسخ بدید.

    من یک زمین ۱۲۰ متری با بر ۸ متر دارم که بر ساز نیست. پروانه رو گرفتم. ۳ طبقه سه واحد.

    ۱. الان من قانونا می تونم ۷۴ متر بسازم؟
    ۲. اگه آسانسور بذارم آیا تراکم تشویقی می گیرم؟ چند متر؟
    ۳. مبنای محاسبه ی ساخت من می شه ۷۴*۴؟ یعنی ۲۹۶ متر بنای من می شه؟

    ۴. آیا چند متر خلاف بسازم ارزش داره؟ مثلا ۸۵ متر زیر بنا بسازم؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنونم
      اگه پروانه گرفته باشید ضوابط ساخت براتون مشخص شده
      در کل بستگی داره به طرح تفضیلی منطقه شما
      ۱- در اغلب موارد میشه 60٪ + 2 متر ساخت. منظور از ۲ متر مقدار پیشروی در طول هست نه ۲ مترمربع. یعنی برای ملک شما میشه ۲*۸=۱۶ مترمربع
      در کل میشه ۸۸ مترمربع زیربنا هر سقف
      ۲- اطلاع ندارم
      ۳- ۴*۸۸
      ۴- معمولا هرچقدر بیشتر بشه ساخت سود بیشتر میشه ولی در کل لازمه هزینه ها و درآمدها رو روی کاغذ بیارین (مطابق فیلم هایی که قراردادم) تا مقدار سوددهی مشخص بشه

      پاسخ
  439. ماهان
    ماهان گفته:

    سلام
    هزینه ساخت خونه ویلایی یک طبقه بدون پیلوت تو شهرستان زمین 200 متر بنا 130 متر باشه
    این مبلغی که شما گفتید آیا شامل دستمزد کارگرو هزینه ها ی شهرداری هست یا فقط پول مصالح.
    با تشکر

    پاسخ
  440. داود عبدالهی
    داود عبدالهی گفته:

    سلام مهندس خسته نباشید بنده تو شهرستان یه زمین دارم ۱۸۰ متری میخام ۱۵۰ مترشو بسازم یعنی ۳۰ متر حیاط داشته باشم یه پیلوت(پارکینگ) و یه طبقه بسازم با محاسبات شما یک و دویست درمیاد(متری ۴ تومن) درسته؟؟؟؟
    هزینه پیلوت فرقی با طبقه نداره؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بکنید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بله محاسباتتون درسته
      هزینه پیلوت قطعا کمتر از طبقات هست ولی هزینش در تعداد طبقات بالا بین طبقات سرشکن میشه
      شما چون یک طبقه بیشتر ندارین شاید با یک تومن هم جمع بشه کارتون

      پاسخ
      • علی
        علی گفته:

        سلام و عرض خسته نباشید جناب مهندس .
        من میخوام تو شهرستان شروع به ساخت و ساز کنم .دو تکه زمینه ۱۸۰متری هم دارم که میخوام به صورت ویلایی و بدون پیلوت بسازمشون.به نظرتون الان زمان مناسبی برای شروع ساخت است؟
        و حدودا متری ۳.۷برای ساخت کافیه؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام وقت بخیر
          احتمالا کافی است ولی بازم بستگی به عرف منطقه خودتون داره
          بله الان فصل ساخت و ساز و بازسازی است.

          پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام. خیر الان قیمت ندارم.
      سقف وافل الان چیزی حدود مترمربعی ۳۰۰-۳۵۰ هست تیرچه بلوک کمتر هست دستمزدش

      پاسخ
  441. امیر
    امیر گفته:

    سلام. بعضی از عزیزان فونداسیون رو هم سقف در نظر میگیرن و تو هزینه ساخت حساب میکنن مثلا یه ۶ طبقه رو بجای ۷ سقف ۸ سقف در نظر میگیرن. حالا دقیقش کدومه؟ ۷ یا ۸؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام. هرکسی ی طوری حساب میکنه
      ولی اغلب بر اساس زیربنا کل درنظر میگیرن. یعنی مجموع مساحت سقف ها بدون فونداسیون
      ساختمونی که ۶ طبقه باشه ۷ سقف داره. هزینه فونداسیون معمولا سرشکن میشه بین طبقات

      پاسخ
  442. حسین شریفی
    حسین شریفی گفته:

    سلام وقت بخیر
    اختلاف قیمت ساخت در طبقه های تک واحدی و دوواحدی حدود چند در صد هست
    با تشکر

    پاسخ
  443. وحيد
    وحيد گفته:

    با سلام و تشكر از اطلاعات بسيار ارزنده شما
    در بحث هزينه اجراي فونداسيون مقدار ميلگرد و بتن مصرفي به ازاي متر مربع زيربنا هست يه به ازاي مترمربع خود فونداسيون؟
    با تشكر

    پاسخ
      • وحيد
        وحيد گفته:

        سلام، منظور من ميلگرد مصرفي در فونداسيون هست، آيا ميلگرد مصرفي در فونداسيون بر اساس مترمربع خود فونداسيون هست؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام. خیر بر اساس مترمربع زیربنا
          تقریبا ۹ کیلو در هر مترمربع زیربنا . مثلا ساختمانی با ۱۰۰۰ متر زیربنا تقریبا ۹ تن میلگرد در فونداسیون مصرف میشه

          پاسخ
    • سینا مرادی
      سینا مرادی گفته:

      با سلام خدمت شما
      هزینه ساخت و جواز قطعه ۱۷۴ متری شمالی با سطح اشغال ۷۰ درصد به صورت یک پیلوت و ۴ طبقه روی آن (۴واحد مسکونی) رو با قیمت های امروز چقدر باید در نظر بگیریم؟

      پاسخ
      • سیف
        سیف گفته:

        با سلام خدمت مهندس یک قطعه زمین مسکونی به مساحت۲۱۵مترمربع که میخواهم یکصدوهفتاد متر یک طبقه روی پیلوت به صورتی که هیچ اقدانی روی پیلوت انجام ندهم فقط روی پیلوت کارکنم لطف کنید که برآورد کنید چقدر هزینه می برد با سپاس

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام متوجه منظورتون نشدم
          فقط یک سقف قراره ساخته بشه؟ چه کارهایی قراره انجام بشه دقیقا؟
          اگه فقط قرار باشه فقط یک سقف اجرا بشه حدود ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزینه داره

          پاسخ
  444. reza
    reza گفته:

    سلام.برای محاسبه هزینه ساخت و ساز که مثلا متری 5 میلیون تومان فرمودید،متراژ زیر بنا را باید در نظر بگیریم …؟
    مثلا در زمین 250 متری با همکف(پارکینگ)و 6 طبقه بالای همکف با مازاد 25 متر در هر طبقه هزینه ساخت و ساز چقدر میشه؟
    (60درصداز 250 متر + 25 متر که میشود 175 مترمربع در هر طبقه/175 ضربدر 6 میشود1050 مترمربع)
    حالا باید 1050 را ضربدر 5 میلیون تومان کنیم یا اینکه متراژ همکف را هم اضافه کنیم؟….چون برخی میگویند درسته همکف بنای مسکونی نداره ولی آهن و …که مصرف میشه.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام. بله باید متراژ زیربنا کل را در نظر بگیریم.
      قطعا هزینه طبقات با هم یکسان نیست. ولی این عدد بین طبقات سرشکن می شود.

      پاسخ
  445. فریدونی
    فریدونی گفته:

    درود بر شما
    جناب مهندس زارع عزیز
    عنایت بفرمایید بنده مالک زمین تجاری دو بر ۳۶ در ۲۸( عرض) به مساحت تقریبی ۹۷۰ متر مربع میباشم
    با توجه به دانش و تجربه شما جهت ساخت به صورت ۸۰ درصد سطح اشغال
    ۱طبقه زیر زمین جهت پارکینگ(۹۷۰متر) با سقف وافل
    و۱طبقه همکف با ارتفاع سقف ۵متر(770 متر) با سقف وافل
    و ۱طبقه بالای همکف 3متر (770متر) تیر چه

    بزرگواری بفرمایید براورد هزینه ساخت این پروژه زحمت بکشید
    سپاس فراوان از متانت و و فرونتی شما
    در اگه امکان همکاری وجود داره بفرمایید در خدمتتون باشیم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      حدودا ۷-۸ تومن هزینه ساختش میشه
      برای همکاری به واتساپ 09155129787 پیام بدین

      پاسخ
  446. حسين
    حسين گفته:

    با سلام
    ببخشيد اينكه فرموديد هزينه ساخت حدود متري ٤ تومان پيلوت هم حساب كرديد
    براي مثال من اگر بخوام ١٠٠ متر بنا داشته باشم در يك پيلوت و ٣ طبقه روي آن هزينه ساخت ميشود ١.٢ ميليارد يا ١.٦ ميليارد؟
    ممنون

    پاسخ
  447. علی
    علی گفته:

    سلام وقتی میگیم قیمت ساخت مثلا متری ۴ میلیون کدام متراژ ملاک ما قرار دارد متراژ مفید واحد مسکونی ساخته شده یا متراژ کلی یعنی با راه پله و پارکینگ

    پاسخ
  448. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس
    ببخشید ما جواز را گرفتیم برای 4 طبقه … با توجه به قیمت ها به شما چه برآوردی دارین برای قیمت ساخت بدون هزینه های شهرداری که پرداخت شده …ساخت 4 طبقه 140 متری ؟
    و به نظر شما اگر پول کم بیاریم امکان داره بشود مثلا فعلا فقط یک طبقه را تکمیل کرد و بقیه را نازک کاری نکرد ؟ چقدر تفاوت میشود از نظر مبلغ ؟
    ما تقریبا 2 میلیارد داریم جناب … ببخشید طولانی شد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام.بستگی داره به منطقه و هزینه هایی که میخواین بکنین.
      برای ساخت متعارف صفرتاصدتون متری ۴ تومن در نظر بگیرید و برای طبقاتی که میخواین نازک کاری انجام ندین متری ۱.۵ کمتر

      پاسخ
  449. Alireza
    Alireza گفته:

    جناب مهندس سلام وقتتون بخیر
    بنده زمینی به مساحت 350 منر مربع دارم که حدود 150 متر قصد ساخت به صورت دوبلکس و به شکل بتن ارمه دارم.
    لطف میفرمایید هزینه هر متر مربع تا کلید تحویل چه مقدار است (حداقل و حداکثر)
    در ضمن بنده استان کرمان هستم
    با تشکر از شما

    پاسخ
      • amin
        amin گفته:

        سلام آقای مهندس من یه سوال داشتم یه زمین به متراژ۱۸۰دارم میخوام زیربنا ۱۴۰برای سه طبقه حدودا چقدر خرج داره سه طرف زمین ساخته شده

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام سه طبقه روی پیلوت میشه ۴ سقف مجموعا 560 مترمربع زیربنا
          متری ۶ تومن اگه درنظر بگیرید حدود ۳.۵ میلیارد تومان هزینه داره
          البته من از کیفیت ساخت منطقه شما اطلاع ندارم

          پاسخ
  450. لیلاااا
    لیلاااا گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    خانواده من که الان مستاجر هستیم، یه زمین ۱۴۷متری به ارزش ۲،۲۰۰ تومن داریم که قصد داریم سه طبقه روی پیلوت بسازیم. به نظرتون با چقدر سرمایه میتونیم بسازیم با احتساب کابینت و تمام امکاناتش؟ قم

    پاسخ
    • صبا
      صبا گفته:

      سلام .نن زنینی ب متراژ ۱۸۰ متر دارم میخوام یک طبقه با پیلوت بسازم و اینکه در اینده هم شاید طبقه دو رو هم بسازم خواستم بدونم با در تظر گرفتن این اطلاعات چقد هزینه میشه

      پاسخ
    • صبا
      صبا گفته:

      سلام .من زمینی ب متراژ ۱۸۰ متر دارم میخوام یک طبقه با پیلوت بسازم و اینکه در اینده هم شاید طبقه دو رو هم بسازم خواستم بدونم با در تظر گرفتن این اطلاعات چقد هزینه میشه ۱۲۰ مترشو میخوام بسازم

      پاسخ
  451. محمد
    محمد گفته:

    مهندس میشه بفرمایید اگر من بخوام ساختمانی را با مساحت 400 متر مربع بنا بسازم و از مجری برای ساخت استفاده کنم و کلیه خریدها و هزینه ها با خودم باشه چقدر باید دستمزد به مجری بدهم.ممنون.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      چند حالت میشه کار کرد
      حالت اول پیمان مدیریت هست که به این صورت هست که مثلا ۱۰-۱۵ درصد هزینه ها رو به مجری میدین و صفر تا صد کل کار واگذار می‌کنین. چه خرید مصالح و چه اجرا
      حالت دیگه به این صورت هست که خودتون تمامی خریدها و پیگیری ها رو انجام میدین و برای هر قسمت مجری خودشو میارین. مثلا دستمزد اجرا اسکلت بتنی مترمربعی ۲۰۰ هزارتومن یا اجرای اسکلت فولادی کیلویی ۳ هزارتومن و…
      حالت دیگه اینه که شما به یک مهندس نیاز دارین تا فقط بالای سر کار شما باشه و خیالتون از بابت اجرای صحیح راحت باشه. در این حالت توافقی هست. مثلا میتونین برای مهندس حقوق ماهیانه در نظر بگیرید.

      پاسخ
      • فرشید امینی
        فرشید امینی گفته:

        سلام من میخوام طبقه سوم رو بسازم میشه بفرمایین چقدر هزینه برمیداره . و اینکه صفر تا صد تا چه مرحله ای است ممنون

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام. سوالتون خیلی کلی هست. ولی حداقل مترمربعی ۴ تومن در نظر بگیرید. منظور از صفر تا صد یعنی تا تحویل کلید و آماده بهره برداری

          پاسخ
  452. محمد
    محمد گفته:

    مهندس سلام.از مطالب مفیدتان لذت بردم و به اطلاعاتم اضافه شد.از شما و زحماتتان تشکر میکنم امیوارم همیشه موفق و پیروز باشید.

    پاسخ
  453. رضا
    رضا گفته:

    ميشه بفرماييد متر مربع زيربنا منظور متراژ قابل فروشه يا متراژ بنا با احتساب راه پله و آسانسور و تراس

    پاسخ
  454. سلیمی هیزجی
    سلیمی هیزجی گفته:

    با سلام
    جناب آقای مهندس زارعی کار شما بسیار عالی و قابل تحسین است. لطفا در صورت امکان هزینه دستمزد و مصالح را اگر امکانش هست تفکیکی هم مرقوم فرمایید.
    مثلاً هزینه دیوار چینی با آجر، سفال یا بلوک به همراه مقدار سیمان و ماسه مصرفی
    مجدداً از حضرتعالی کمال تشکر و قدردانی را دارم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام آقای سلیمی
      ممنون از لطف شما . چشم سعی میکنیم خواسته شمارو حتما عملی کنیم.
      البته دستمزدها در مطلب قیمت خدمات ساختمانی آورده شده که بعضی از آنها نیاز به بروزرسانی دارد.

      پاسخ
  455. شهریار پیرمرادی
    شهریار پیرمرادی گفته:

    وقت بخیر جناب مهندس زارع
    کارت عالیه، علیرغم جوانی، تجربه خوبی داری، اشتراک دانش یکی از پارامترهای مهم مدیریت دانش در همه کارها مخصوصا در پروژه های عمرانی است، احسنت.
    جسارتٱ پیشنهاد میکنم محاسبات هزینه ها، را به شکل نرم افزاری ارایه دهید متریال استفاده شده در اجرای پروژه ها معمولا ثابت هستند ولی قیمت آنها و همچنین دستمزدها در طول سال، ماه و حتی روز داره تغییر میکنه، مثلا یه کسی میخواد هزینه تقریبی ساخت یه پروژه مسکونی رو به قیمت روز محاسبه کنه، میاد توی سایت شما لینک مربوطه را انتخاب میکنه، نوع اسکلت، با دیوار برشی بی دیوار برشی، نوع سقف، نوع دیوار ووووو، را انتخاب میکنه در نهایت هزینه ساخت رو میگیره، این کار باعث میشه که حجم کار شما در ارایه مطالب عددی کمتر بشه و مطالب کیفی را بیشتر کنید.
    فقط کافیه به لینک قیمت روز مصالح و دستمزدها وصل بشین و یا بعضی هایشان را دستی بروز کنید، حیفه این همه مطالب باارزش رو مجبور باشی چند وقت یکبار همه رو با هم بروز کنی، خسته میشی، به هر حال من به عنوان یه مهندس عمران با حدود چهل سال کار عمرانی که دارای تحقیق و مقاله در خصوص مدیریت دانش در پروژه های عمرانی هستم معتقدم کار شما قابل تقدیره و با توجه به انرژی جوانی و دانشتان، این پتانسیل را دارید که تبدیل به بهترین بانک اطلاعات پروژه های عمرانی در کشور بشوید.
    به امید آنروز

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام جناب مهندس پیرمرادی
      ممنون از لطف شما . سعی میکنیم از نظرات ارزشمند شما استفاده کنیم.

      پاسخ
    • مسعود
      مسعود گفته:

      سلام مهندس
      با قبولی طاعات و عبادات
      یک قطعه زمین 127 متری در روستای کوشک مهدی دارم،پروانه ساختمانی هم دو طبقه بالای پیلوت گرفتم،زیربنا هم بدون پیشروی 87 متر دادن،مهندس زحمتتون می خواستم بدونم هزینه ساخت چقدر میشه؟

      پاسخ
        • محمد
          محمد گفته:

          سلام مهندس عزیز زمینی دارم در جنوب کشور حدود 210 متر میخوام 150 مترش رو بصورت دوبلکس بسازم همه مجوز هاشو گرفتم هزینه ساخت (مصالح و دستمزد )چقدر در میاد ممنونم اگه پاسخ بدین

          پاسخ
          • علی زارع
            علی زارع گفته:

            سلام بستگی به کیفیت ساخت داره
            مساحت سقف ها رو (زیربنای کل) حساب کنین متری حداقل ۵ تومن در نظر بگیرید.

            پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *