سبک سازی سازه
4.5
(11)

گروه کارکشته یک شرکت مشاور در زمینه طراحی و محاسبات سازه در مشهد است که مشاوره های رایگان خود را از طریق سایت کارکشته برای کارفرمایان عزیز قرار می‌دهد.

طراحی سازه دقیقا چیست؟

طراحی سازه یعنی طراحی و محاسبه اسکلت ساختمان که توسط مهندس طراح سازه یا محاسب سازه انجام می‌شود. در واقع طراحی اسکلت ساختمان مرحله دوم از طراحی ساختمان است. در مرحله اول مهندس طراح معماری نقشه های معماری را طراحی می‌کند. بعد از آن نوبت به محاسب می‌رسد تا با توجه به نقشه های معماری و نوع اسکلت شروع به محاسبات سازه ساختمان کند. با توجه به عرف شهر معمولا از مهندس محاسب سازه در مشهد خواسته می شود تا اسکلت فلزی با دیوار‌ برشی طراحی کند.

مهندس محاسب طی چه مراحلی سازه را طراحی می‌کند؟

  1. مدل سازی اسکلت ساختمان با توجه به پلان معماری
  2. بارگذاری پروژه (اعمال بارهای وارد به ساختمان مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان) با توجه به اسکلت بتنی یا فلزی و همچنین سقف‌ها و دیوارها
  3. اعمال نیروی زلزله به سازه مطابق آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران (بر اساس تیپ خاک و خطر لرزه خیزی منطقه) محاسبات سازه ساختمان در مشهد بر اساس خطر لرزه خیزی زیاد یا نوع ۳ انجام می‌شود.
  4. برآورد اولیه برای مقاطع فلزی و بتنی با توجه به تجربه محاسب سازه
  5. تهیه نقشه های اجرایی و سبک سازی اسکلت ساختمان

روش های سبک سازی سازه ساختمان

تعیین مشخصات دقیق خاک

مهندس محاسب سازه بر اساس اطلاعات پیش‌فرض خود مقادیری را برای تیپ – مقاومت – چسبندگی و… خاک محل پروژه در نظر می‌گیرد که این مقادیر دست بالا و محافظه کارانه است. اگر با صرف هزینه ای اندک به آزمایشگاه مکانیک خاک مراجعه کنیم اطلاعات خاک محل پروژه به طور دقیق به دست می آید و طراحی سازه سبک تر خواهد شد.

جانمایی صحیح دیوارهای برشی

اگر به ساختمان های در حال احداث در مشهد نگاه بیندازیم می‌بینیم که اکثر آنها از یک طرح کپی شده تبعیت می‌کنند. مثلا اگر به محل قرارگیری دیوارهای برشی توجه کنید می‌بینید که معمولا ۳ دیوار‌برشی به شکل U در اطراف راه‌پله و دیگری در روبروی آنها قرار گرفته است. در صورتی‌که اینکار باعث معمولا باعث بالا رفتن مصرف آهن در ساختمان می‌شود.

تیرریزی صحیح

تیرریزی صحیح یکی از مهمترین کارهایی است که مهندس محاسب سازه باید انجام دهد. مثلا ما خودمان تنها با تغییر تیرریزی یک ساختمان چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان به جیب کارفرما برگرداندیم!

مهندس محاسب باید طوری تیرریزی کند که بار بخوبی بین تیرهای مختلف توزیع شود.

توجه به قیمت های بازار

یک طراح سازه حرفه ای مدام قیمت آهن آلات و میلگرد در بازار را رصد می کند تا هنگام انتخاب شماره پروفیل های آهن و نمره میلگردها قیمت آنها را هم گوشه ذهن داشته باشد.

گاهی اوقات همیشه سبک سازی سازه باعث کاهش هزینه نمی‌شود بلکه قیمت آنرا افزایش نیز می‌دهد! اینجاست که طراح سازه باید به نکات اجرایی نیز توجه داشته باشد و فقط به فکر سبک سازی اسکلت نباشد. در فیلم کوتاه زیر مهندس علی زارع نکات قابل توجهی را بیان می کند.

قیمت محاسبات سازه

تعرفه یا نرخ محاسبات سازه بر اساس توانایی مهندس محاسب معمولا تعیین می شود. این مورد را در مطلب دیگری تحت عنوان قیمت طراحی سازه توضیح داده ایم.

توصیه ما این است که پول خود را به خاطر قیمت کم دور نیندازید. چون احتمالا بعدا مجبور میشوید مجدد هزینه ای بابت سبک سازی اسکلت صرف کنید. بنابراین همان اول کار خود را به یک شرکت محاسبات سازه یا یک محاسب حرفه ای سپرده تا هم سازه را طراحی کند و هم خودش تا جای ممکن سبک سازی کند.

برخی از نمونه کارهای طراحی سازه

درخواست طراحی سازه پروژه شما

برای درخواست طراحی سازه پروژه شما یا با شماره تلفن مهندس علی زارع 09155129787 تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید. پس از بررسی با شما تماس خواهیم گرفت.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا 11

به این مطلب امتیاز دهید.

6 پاسخ
  1. امیر
    امیر گفته:

    سلام خسته نباشید چطور میشه دیوار برشی رو حذف کرد . نمیشه بجای دیوار برشی باد بند زد ؟؟؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *