انواع نور پردازی در محیط های اداری

0
(0)

انواع نور پردازی در محیط های اداری

انواع نور پردازی در محیط های اداری

محیط اداری، محیطی است که وقت زیادی از روزمان را در آن جا می گذرانیم و نور پردازی و طراحی و اجرای دکوراسیون اداری این محیط روی روحیه و انرژی افراد تاثیر می گذارد. مثلا اگر نور اتاق ما کم باشد و افراد دیگری وارد اتاق بشوند احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند و برعکس، اگر نور اتاق بسیار زیاد باشد باعث می شود بعد از ورود به اتاق چشم آن ها اذیت شود. پس نور پردازی خوب و مناسب باعث می شود که کارکنان حس و انرژی خوبی از محیط بگیرند و راندمان بیشتر و بهتری داشته باشند. نور پردازی محل کار باید یک سری ویژگی هایی داشته باشد که روی رضایت کارکنان و راحتی آن ها تاثیر خوبی بگذارد:

1- جلوگیری از یکنواختی: اگر کنتراست داخلی بسیار زیاد باشد تقاوت های زیادی بین بخش های روشن و تاریک در فضا بوجود می آورد. اگز کنتراست داخلی زیاد باشد باعث جدا سازی محیط کار می شود و اگر کم باشد میزان روشنایی در تمام بخش ها یکنواخت است.

2- توجه به انعطاف پذیری: باید نور پردازی طوری انتخاب شود که محیط را پویا کند. پس با تغییرات کمی در دکوراسیون محیط می توانیم نور پردازی جذابی داشته باشیم.

انواع نور پردازی محیط اداری

انواع نور پردازی محیط اداری

نور پردازی عمومی

نور پردازی عمومی به معنای نور پردازی کلی محیط اداره است. نور کلی که برای روشنایی فضای کارکنان وجود دارد، جزء نور پردازی عمومی حساب می شود. در این مدل نور پردازی از چراغ های سقفی و تو کار با نور طبیعی استفاده می شود.

نور پردازی وظیفه ای

این مدل نور پردازی با نام نور پردازی متمرکز هم شناخته می شود و برای روشنایی موضعی در یک قسمت استفاده می شود. این نور باعث تقویت نور فضا است و در بالای میز کارکنان قرار می گیرد. روشن یا خاموش بودن این نور، تاثیری بر نور کلی فضا نمی گذارد. فقط برای جلب توجه محیط خاص استفاده می شود. در واقع نور پردازی وظیفه ای، عملکردی شبیه به هالوژن و آباژور و چراغ مطالعه دارد.

نور پردازی تاکیدی

نور پردازی تاکیدی برای برجسته کردن شی خاص در محیط اداری استفاده می شود. مثلا برای جلب توجه افراد به نوع خاصی یا تابلو های جذاب که بهتر است از نور پردازی تاکیدی استفاده کنید. در این مدل، از چراغ های خاص و کوچک استفاده می شود و وظیفه بازتاب نور و تقویت آن را دارد. برای اجرا کردن این نوع نور پردازی باید با زاویه 30 درجه از شی چراغ ها را قرار دهید.

نور پردازی یکنواخت

در این مدل، نور پردازی کاملا متفاوت از نور های تاکیدی قرار می گیرد. به این صورت که تابش نور چراغ به صورت یکنواخت است و کاملا منظم در فضا می باشد.

نور پردازی تزیینی

نور پردازی تزیینی بیشتر به زیبایی اهمیت می دهد تا این که روشنایی محل کار را مد نظر داشته باشد. به این صورت که شما می توانید به وسیله های نور پردازی هم به چشم اکسسوری نگاه کنید. اصولا این نور پردازی با لوستر، چراغ آویز و رقص نور های خاص انجام می شود. نور پردازی تزیینی در آن برای روشنایی محیط حساب کنیم.

نور پردازی غیر مستقیم

نوع مدرنی از نور پردازی به شکل غیر مستقیم انجام می شود. بر خلاف انواع دیگر نور پردازی، در این مدل ما هیچ نوری به صورت مستقیم نمی توانیم ببینیم. در واقع امکان دیدن چراغ ها در مدل غیر مستقیم، خیلی کم است. اکثر اوقات افراد این مدل از نور پردازی را برای سقف ها انتخاب می کنند. ولی باید توجه کنید که غیر مستقیم بودن نور پردازی، دلیلی بر این که روشنایی کامل محیط را سبب شود، نمی شود و تنها تفاوت این نور پردازی غیر مستقیم با نور پردازی های عادی این است که چراغ های آن پنهان است. بنا بر این قطعا روشنایی محیط با این مدل نور پردازی تامین می شود.

اصول نور پردازی ادارات

  • راحتی کارکنان
  • نور های غیر یکنواخت
  • انعطاف پذیری
  • ایمنی افراد

انواع چراغ در نور پردازی اداری

انواع چراغ در نور پردازی اداری
  • چراغ خطی
  • چراغ ریلی
  • پنل ال ای دی

خلاصه بندی

نور پردازی از موارد مهم در فضای اداری است. چون هم باعث زیبایی محیط و هم باعث کاربردی بودن آن می شود. بهتر است از نور های طبیعی و مصنوعی با هم به کار ببریم و محیطی پر از آرامش برای کار با بازدهی بیشتر فراهم کنیم.

منبع: گروه ساختمانی ویستا

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا 0

به این مطلب امتیاز دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *