انتقال سند در مشارکت در ساخت

نحوه انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت
4.4
(10)

همانطور که می دانید در قرارداد مشارکت در ساخت ملکی وجود دارد که سازنده برای ساخت آن با مالک مشارکت می‌کند. یعنی در واقع سازنده با مالک در ملک شریک می‌شود. حال مالک بایستی با توجه به پیشرفت پروژه در طی چندین مرحله قدرالسهم سازنده از عرصه ملک را به نام او بزند. حال در این مطلب می‌خواهیم در مورد نحوه انتقال سند در مشارکت ساخت و همچنین مراحل انتقال سند به نام سازنده صحبت کنیم.

مراحل انتقال سند به نام سازنده در مشارکت در ساخت

پیشنهادات مختلفی در مورد مراحل انتقال سند وجود دارد. مثلا برخی پیشنهاد می‌کنند که طی ۳ مرحله زیر انتقال سند به نام سازنده صورت گیرد.

  1. بعد از اخذ جواز ساخت
  2. بعد از پایان سفت کاری
  3. بعد از تحویل آپارتمان های نوساز

اما ما معتقدیم که بهتر است انتقال سند در قرارداد مشارکت ساخت را طی مراحل بیشتری انجام دهیم تا خطرات احتمالی را کاهش دهیم مثلا :

  • بعد از دریافت پول بلاعوض + اخذ جواز ساخت + تخریب ملک کلنگی
  • بعد از اجرای فونداسیون و اجرای اسکلت (سازه فلزی)
  • بعد از پایان اجرای سقف‌ها (سازه فلزی)
  • بعد از اجرای فونداسیون و نیمی از طبقات (مثلا طبقات ۱-۲-۳) (سازه بتنی)
  • اجرای نیمی دیگر از طبقات (مثلا طبقات ۴-۵-۶) (سازه بتنی)
  • بعد از پایان سفت کاری
  • بعد از تحویل آپارتمان‌های نوساز
  • بعد از اخذ پایان کار

سوالات متداول در مورد مراحل انتقال سند

در هر مرحله چه درصدی از سهم سازنده را انتقال دهیم؟

برای این مورد بایستی هزینه ساخت ساختمان در مراحل مختلف پروژه را با دقت خوبی برآورد کنید. مثلا اگر هزینه جواز ساخت ۱۵٪ از کل آورده سازنده است بهتر است حداکثر همین مقدار را بعد از پایان این مرحله به نام او انتقال دهید.
در مورد مراحل دیگر نیز بد نیست بدانید که هزینه اجرای اسکلت تقریبا ۲۵-۳۰ درصد از کل هزینه ساخت بوده و تا پایان مرحله سفت کاری تقریبا ۴۰-۴۵٪ از کل هزینه ساخت را شامل می شود.

چرا بعد از پایان سفت کاری مرحله دیگری تا قبل از تحویل آپارتمان ها تعیین نمی‌کنیم؟

چون بعد از پایان سفت کاری مراحل دیگر کار مثل تاسیسات مکانیکی و برقی و نازک کاری با هم انجام می‌شود و تا زمانیکه کل کار به پایان نرسد نمیتوان گفت که کدام یک از این مراحل به پایان رسیده است.

چطور تشخیص دهیم که چه زمانی کدام مرحله به پایان رسیده است؟

مبنای پایان هر از مراحل فوق را نظر داور در قرارداد مشارکت در ساخت اعلام کنید. البته گزارش مهندس ناظر بهتر است چرا که به این معنی است که مرحله فوق مورد تایید ایشان بوده و خلافی نداشته است. بدین صورت نگرانی مالکین در مورد تخلفات ساخت و مشکلات اجرایی که باعث می‌شود ساختمان پایان کار نگیرد نیز رفع خواهد شد.

نحوه انتقال سند در قرارداد مشارکت

در مورد روش یا نحوه انتقال سند نیز برخی پیشنهاد می‌کنند که انتقال قطعی سند در دفتر اسناد رسمی صورت بگیرد. برای اینکار لازم است در پایان هر مرحله مبایعه نامه فروش بر اساس قدرالسهم سازنده در همان مرحله (مثلا نیم دانگ) در بنگاه املاک نوشته شود و بعد به محضر اسناد رسمی برویم. سپس محضر برای گرفتن استعلام از شهرداری و دارایی اقدام میکند. در این مرحله شما باید به این اداره ها مراجعه کرده و پس از بازدید مامور شهرداری و تسویه حساب با این اداره ها پاسخ استعلام مربوطه را به محضر تحویل دهید. پس از اینکه انتقال قطعی سند صورت گیرد احتمالا باید مرحله بعد سهم سازنده را به نام او بزنید و دوباره این مراحل را تکرار کنید! البته این را هم بدانید که اگر سند در وثیقه ارگانی باشد اجازه هیچ انتقالی به شما داده نمی‌شود.

بنابراین توصیه ما برای روش انتقال سند این است که ابتدا مالک و سازنده در هر یک از مراحل ذکر شده مبایعه نامه فروش تنظیم کنند و سپس به محضر رفته و سازنده وکالت بلاعزل فروش از مالک بگیرد. توجه کنید که مبایعه نامه باید توام با وکالت بلاعزل فروش باشد.

جمع بندی نکات انتقال سند

طبق نکات گفته شده توصیه می‌شود که نحوه انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت را اینگونه بیان کنیم :

مالک/مالکین طی ….. مرحله اقدام به انتقال سند به صورت مبایعه نامه به همراه وکالت بلاعزل فروش به نام سازنده به نسبت …… دانگ از سند ملک موضوع قرارداد به نام سازنده با زمان‌بندی زیر می‌نمایند:

  1. پس از اخذ جواز و دریافت پول بلاعوض و تخریب ملک کلنگی مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.
  2. پس از اجرای فونداسیون و اجرای اسکلت مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.
  3. پس از اتمام سفت کاری مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.
  4. پس از تحویل آپارتمان‌ها با انشعابات دایر مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.
  5. پس از اخذ پایان کار مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.
  • ملاک پایان هر یک از مراحل فوق نظر داور می باشد.
  • سازنده باید پایان هر مرحله از ساخت را که در آن مرحله سهمی از سند باید به نام او انتقال یابد را به طور کتبی به صاحب زمین اطلاع داده و صاحب زمین طی مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ، موظف است قدرالسهم مربوطه را به نام سازنده انتقال دهد.
  • چنانچه صاحب/صاحبان زمین در موعدهای مقرر درصدهای پیش بینی شده سند را به نام سازنده انتقال ندادند علاوه بر پرداخت وجه التزام، می بایستی به ازای مدت تأخیر در انتقال سند، مدت قرارداد مشارکت نیز به همان اندازه افزایش یابد. تعطیلی یا انجام عملیات اجرایی کارگاه در این مدت در اختیار سازنده است.
مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا 10

به این مطلب امتیاز دهید.

4 پاسخ
  1. محمدحسین فلاح
    محمدحسین فلاح گفته:

    با سلام خدمت استاد محترم بنده با همسایه بغلی مون قطعه مون رو دادیم به مشارکت که شهرداری 6طبقه با پیلوت داده(همکف پارکینگ و پنج طبقه بالای آن که طبقه پنجم شیبدار میباشد مسکونی هست) هر طبقه یک واحد که طبق توافق و قرارداد از آن پنج طبقه دوم و سوم مال من و همسایه و طبقات یک و چهار و پنجم (شیبدار) مال سازنده هست که باید در سه مرحله سند بزنیم خواستم بدونم با ذکر شرایط بالا ما باید در هر مرحله چند دانگ بزنیم؟ اصولا و قاعدتاً در انتقال سه مرحله ای سند چند دانگ در هر مرحله میزنند ممنون میشم زودتر جواب بدین چون باید شنبه برم سند مرحله اول رو بزنم

    پاسخ
  2. عرفان
    عرفان گفته:

    سوال در دو ملک تجمیعی شمالی و جنوبی به متراژ جگعا” ۵۲۰ متر با ۱۳مالک با سازنده ای قرارداد مشارکت ۶۰٪ مالکین و ۴۰٪ سازنده می باشد ، در قرارداد مالکین متعهد به انتقال سهم سازنده بعد از آخرین سقع شده اند و ۵۰٪ سهم سازنده می بایست انتقال دهند ، ۱- مالکین دارای ۶ دانگ واحد چه مقدار انتقال سند را باید به سازنده در دفترخانه انتقال دهند؟
    ۲- مالکینی که دارای سندهای سه دانگ – سه دانگ هستند چه مقدار در مرحله ی اول باید انتقال سند بدهند ؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام۵۰ درصد بعد از پایان سقف ها زیاد است
      هر مالک باید به نسبت قدرالسهمش از عرصه (زمین) سند را انتقال دهد. چون سهم سازنده ۴۰ درصد از عرصه زمین است پس طبق توافق باید ۲۰٪ در پایان سقفها به نام سازنده منتقل شود. مثلا اگر مالکی ۵۰ متر سهم العرصه دارد باید ۲۰٪ آن یعنی ۱۰ متر را به نام سازنده در پایان سقف ها انتقال دهد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *