نحوه محاسبه بلاعوض مشارکت ساخت

4.3
(9)

یکی از مواردی که در قرارداد مشارکت در ساخت حتما شنیده اید مبلغ بلاعوض است. اما بلاعوض مشارکت در ساخت چیست و نحوه محاسبه آن و مبلغ بلاعوض در قرارداد مشارکت در ساخت چقدر است و فرمول محاسبه آن چیست؟

مبلغ بلاعوض در مشارکت ساخت چیست؟

بلاعوض مبلغی است برای بالانس کردن آورده طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت برای اینکه هر کدام صاحب کل یک واحد آپارتمان شوند.

در مطلب درصد مشارکت در ساخت گفتیم که در اغلب موارد درصد آورده طرفین در قرارداد به اندازه ای است که نمی‌توان آپارتمان های نوساز را تقسیم کرد. مثلا فرض کنید آورده مالک ۵۵٪ و آورده سازنده ۴۵٪ است. در این حالت بهترین راه حل این است که سازنده معادل ۵٪ آورده مالک را به وی بپردازد تا آورده طرفین ۵۰-۵۰ برابر شود.

البته ۵۰-۵۰ فقط مثالی است برای پروژه‌هایی که تعداد آپارتمان های نوساز عددی زوج است. ولی اگر تعداد واحدهای نوساز فرد باشد (مثلا ۵ واحد) در این حالت به یکی از طرفین قرارداد ۲ واحد و به دیگری ۳ واحد خواهد رسید. بنابراین در این حالت باید با استفاده از مبلغ بلاعوض درصد آورده طرفین را ۶۰-۴۰ کنیم.

فرمول محاسبه بلاعوض

قدرالسهم مالک * (آورده مالک + آورده سازنده) – آورده مالک = مبلغ بلاعوض

با توجه به توضیحاتی که داده ایم مفهوم بلاعوض را متوجه شده اید. بنابراین نیازی به فرمول محاسبه بلاعوض در مشارکت در ساخت ندارید ولی به هر حال فرمول بالا میتواند در تعیین مبلغ بلاعوض کمکتان کند.

مثلا فرض کنید ارزش زمین یا مالک کلنگی که در واقع همان آورده مالک باشد ۱۳ میلیارد تومان است و هزینه ساخت پروژه نیز که در واقع آورده سازنده می‌باشد ۸ میلیارد تومان است. اگر قرار باشد ۵ واحد آپارتمانی ساخته شود و ۳ واحد سهم مالک و ۲ واحد سهم سازنده باشد بنابراین درصد مشارکت در ساخت ۶۰-۴۰ به نفع مالک خواهد بود. پس مبلغ بلاعوض طبق فرمول بالا برابر است با :

۴۰۰ میلیون تومان = ۶۰٪ * (۱۳ + ۸) – ۱۳ = مبلغ بلاعوض

در مثال دیگری بالا فرض کنید زمینی به ارزش ۱۱ میلیارد تومان داشته باشیم و قرار باشد ۶ واحد آپارتمانی ساخته شود و تقسیم واحدها به صورت ۵۰-۵۰ باشد و هزینه ساخت نیز ۱۲ میلیارد تومان تخمین زده شده است. بنابراین مبلغ بلاعوض برابر است با :

قدرالسهم مالک * (آورده مالک + آورده سازنده) – آورده مالک = مبلغ بلاعوض

۵۰۰- میلیون تومان = ۵۰٪ * (۱۱ + ۱۲) – ۱۱ = مبلغ بلاعوض

همانطور که می‌بینید در اینجا مبلغ بلاعوض منفی شد یعنی مالک باید ۵۰۰ میلیون تومان به سازنده بپردازد تا بتواند مالک ۳ واحد آپارتمان شود. اگر مالک توانایی پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان را نداشته باشد می‌توان برای او ۲ واحد در نظر گرفت و مجدد مبلغ بلاعوض را محاسبه کرد. راه حل دیگر این است که مالک یک واحد خودش را پیش فروش کند تا این مبلغ را بپردازد.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا 9

به این مطلب امتیاز دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *