داوری در قرارداد مشارکت در ساخت

5
(2)

یکی از مهمترین موارد در موضوع مشارکت در ساخت داور است که در صورت عدم انتخاب آن، مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد. برای داوری در قرارداد مشارکت در ساخت یک شخص منصف باسواد و با تجربه در امر ساخت و ساز را انتخاب کرده و مبلغی نیز به او پرداخت می کنید و هم طرفین در پرداخت این مبلغ را در متن قرارداد عنوان می کنید.

حدود اختیارات داور

در متن قرارداد حدود اختیارات داور را به گونه ای مشخص کنید که در چارچوب شرایط خصوصی قرارداد باشد. اگر می خواهید به داور اختیارات تام بدهید. این جمله را در قرارداد بنویسید:

“كليه اختیارات مربوط به این قرارداد می بایستی توسط داور رسیدگی شود و رای داور برای طرفین لازم الاجراست”.

توجه داشته باشید اگر بخواهید به داور اختیارات تام بدهید ایشان را به عنوان قاضی پذیرفته اید! در چنین حالتی در صورت اختلاف حتی قاضی در محاکم قضایی شما را به داور ارجاع خواهد داد! بنابراین بحث داور و حدود اختیارات او بسیار مهم است.

مراجع قضایی به پرونده هایی که در قراردادشان به داور اختیار تام می دهند رسیدگی نکرده و صرفا حكم داور را تنفیذ می کنند تا اقدامات اجرای احکام آن انجام شود. توصیه می کنم حدود اختیارات داور را در چارچوب شرایط خصوصی قرارداد معین کنید تا صرفا به مسایلی مثل محاسبه مابه التفاوت مصالح مصرفی و… بپردازد.

سوالات متداول در مورد داور در قرارداد مشارکت در ساخت

داور چه کسی است؟

داور فردی است با انصاف و متخصص در زمینه ساخت و ساز که مورد قبول طرفین قرارداد است. اسم داور نیز در قرارداد مشارکت در ساخت آورده می‌شود. داور به طرفین کمک میکند تا اختلافات بین یکدیگر را حل کرده و برای هر مورد کوچکی به دادگاه نروند.

داور دقیقا چکار می‌کند؟

به طور کلی داور به مواردی ورود پیدا می‌کند که از قبل یا در قرارداد پیشبینی نشده یا دو طرف تصمیم به تغییراتی در قرارداد می‌گیرند. یا مواردی که باعث اختلاف بین دو طرف قرارداد شده است. وجود داور در بسیاری از موارد از فسخ قرارداد یا کلاهبرداری در قرارداد مشارکت ساخت جلوگیری می‌کند.

معمولا چه مواردی باعث اختلاف بین طرفین می‌شود؟

موردی که تقریبا در همه پروژه‌ها با آن روبرو هستیم تغییر در مصالح مصرفی است. مثلا صاحب زمین می‌خواهد از شیرآلات – کابینت و …. مرغوبتری برای آپارتمان خود استفاده کند در این حالت داور به محاسبه اختلاف هزینه ها می‌پردازد.
یا مثلا سازنده در قرارداد تعهداتی داده که الان نمیتواند انجام دهد. مثلا فرض کنید مصوبه ای تصویب می‌شود که باعث می‌شود سازنده نتواند مثلا نما ساختمان را مطابق طرحی که داده اجرا کند. در این حالت اولا داور باید صحت موضوع را بررسی کند بعد از آن به بیان راهکار یا محاسبه اختلاف هزینه ها بپردازد.

آیا مشاور املاک را به عنوان داور انتخاب کنیم؟

بله اگر مشاور املاک سواد و تخصص کافی را در این زمینه داشته باشد فرد مناسبی است. ولی توجه کنید چون مشاورین املاک کلا کمیسیون خود را از سازنده می‌گیرند شاید بهتر باشد فرد دیگری را انتخاب کنید.
البته ما به همه مشاورین املاک احترام می‌گذاریم ولی معتقدیم شخص داور بهتر است مهندس باشد تا بتواند با عوامل دخیل در پروژه مثل مهندسین ناظر و پیمانکاران ارتباط برقرار کند و در مورد مسایل فنی نظر داده تا پروژه با کیفیت مطلوبی به اتمام برسد.

در صورت وجود داور در قرارداد مشارکت آیا طرفین می توانند به دادگاه رجوع کنند؟

بله – البته به شرطی که اختیار تام به داور نداده باشید. اگر به داور اختیار تام داده باشید باید به طریقی ایشان را عزل کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا 2

به این مطلب امتیاز دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *