صفر تا صد قرارداد مشارکت در ساخت

4.8
(16)

در قرارداد مشارکت در ساخت ۲ طرف قرارداد عبارتند از :

  1. صاحب یا صاحبان زمین
  2. سازنده یا سازندگان

طرفین قرارداد مشارکت در ساخت

طرف اول قرارداد (مالک) :

آقای/خانم …………….. فرزند …………… دارای کدملی ………………… شماره شناسنامه ……………………… اقامتگاه قانونی (محل سکونت) به آدرس ………………… شماره تلفن ………………

طرف دوم قرارداد (سازنده) :

آقای/خانم …………….. فرزند …………… دارای کدملی ………………… شماره شناسنامه ……………………… اقامتگاه قانونی (محل سکونت) به آدرس ………………… شماره تلفن ………………

احراز هویت طرفین قرارداد

  • حتما طرفین قرارداد با اصل مدارک شناسایی احراز هویت شوند و کپی کارت ملی فرد مقابل را نزد خود نگه دارید.
  • سند مالکیت را بررسی کنید. اگر سند به نام مالک نیست باید وکالت فروش توام با مبایعه نامه داشته باشد.
  • قرارداد را حتما در دفتر اسناد رسمی محضری کنید چون ممکن است مالک مثلا ملک را پشت قباله همسر خود یا صلح عمری به نام فرزندان خود کرده باشد بنابراین اجازه عقد قرارداد بدون ایشان را نداشته و قرارداد نافذ نیست.

آدرس محل سکونت طرفین قرارداد

  • ذکر آدرس دقیق محل سکونت یا اقامتگاه طرفین قرارداد برای ارسال اظهارنامه ضروری است.
  • مالک یا سازنده باید آدرسی به غیر از محل پروژه اعلام کنند. آدرس باید مکانی باشد که یا محل زندگی یا محل کار است.
  • در صورت تغییر در آدرس هر یک طرفین قرارداد باید آدرس جدید ظرف مدت … روز به فرد مقابل اعلام شود.
  • اگر مالک در زمان عقد قرارداد در ملک ساکن است پس از صورت جلسه تحویل زمین محل سکونت جدید را اعلام کند تا در قرارداد ذکر شود.
  • اگر یکی از طرفین قرارداد در خارج از کشور اقامت داشته باشد باید آدرس یکی از بستگان خود را اعلام کند.

مسئولیت تضامنی طرفین قرارداد

اگر هر یک از طرفین قرارداد بیش از یک نفر باشند یعنی چند مالک یا چند سازنده در قرارداد حضور داشته باشند توصیه می‌کنیم که در قرارداد ذکر کنید که سازندگان/مالکین در قبال انجام تعهدات مسئولیت تضامنی دارند.

فرض کنید شما مالک هستید و با دو نفر سازنده قرارداد مشارکت در ساخت می‌بندید. یکی از سازندگان به خارج از کشور مسافرت می‌کند و دیگری نیز بدلیل بی پولی کار را تعطیل می‌کند. در این حالت شما چکار می‌کنید؟ اگر در قرارداد خود ذکر کرده باشید که “سازندگان در قبال تعهدات این قرارداد مسئولیت تضامنی دارند.” می‌توانید سازنده ای که به او دسترسی دارید را ملزم به انجام تعهدات کل قرارداد بکنید. در غیر این صورت آن سازنده فقط ملزم به انجام تعهدات بر حسب قدرالسهم خود می باشد.

در شرایط مشابه اگر شما سازنده هستید و بخواهید با چند مالک مثلا وراث یک ملک قرارداد ببندید نیز توصیه می‌کنیم در قرارداد ذکر کنید که “مالکان زمین در قبال تعهدات این قرارداد مسئولیت تضامنی دارند”. با این کار شما دیگر نیاز نیست از کل وراث شکایت کنید.

همچنین اگر شما سازنده هستید و قصد دارید با چند مالک قرارداد مشارکت در ساخت ببندید مطلب مشارکت در ساخت با چند مالک را حتما مطالعه کنید.

امضاء قرارداد توسط وکیل

توصیه می‌کنیم هر فرد خود شخصا قرارداد را امضا کند و نماینده یا وکیل وی نیز به صورت مجزا در قرارداد حضور داشته و حدود اختیارات وی نیز مشخص شود. اما در بعضی شرایط خاص ممکن است مثلا فرد در خارج از کشور بوده و قصد عقد قرارداد مشارکت در ساخت را داشته باشد. در این حالت باید وکالتنامه وکیل ضمیمه قرارداد شده و این دو مورد را توسط یک فرد خبره بررسی کنید.

  • حدود اختیارات وکیل بررسی شود.
  • وکیل وکالت بلاعزل داشته باشد. اگر موکل حق عزل وکیل را داشته باشد هر موقع بخواهد می‌تواند وکالت نامه را باطل کرده و قرارداد شما روی هوا برود!

عقد قرارداد با شخص حقوقی

اگر هر یک از طرفین قرارداد شرکت یا شخص حقوقی باشند چکار کنیم؟ قرارداد بستن با شخص حقیقی به مراتب بهتر است ولی به هر حال اگر با یک شرکت قصد بستن قرارداد مشارکت در ساخت دارید حتما با یک وکیل کارکشته مشورت کنید و این موارد را بررسی کنید.

  • مدارک شناسایی و ثبتی شرکت شامل اساسنامه – آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت اخذ شود.
  • توانایی مالی شرکت و حدود اختیارات اعضای هیئت مدیره و نماینده شرکت برای امضا قرارداد بررسی شود.
  • اموال شرکت توقیف نشده باشد.
  • موضوع قرارداد مشارکت در ساخت جزء مواردی نباشد که برای عقد آن نیاز به مجوز خاصی از اعضای هیئت مدیره یا مجمع عمومی شرکت باشد.

موضوع قرارداد و قدرالسهم طرفین

یکی از بندهای مهم قرارداد مشارکت در ساخت که شاید به ظاهر مورد توجه قرار نگیرد درمورد موضوع قرارداد است. این بند ما ارزش ریالی آورده ها و قدرالسهم طرفین قرارداد را صراحتا مشخص می کنیم.

موضوع این قرارداد عبارت است از مشارکت در ساخت ۶ دانگ ملک با مشخصات ماده ۳ که ارزش این ملک ……. درصد از سرمایه کل پروژه را شامل شده و آورده طرف اول قرارداد محسوب می شود و آورده طرف دوم قرارداد کلیه هزینه های ساخت پروژه به همراه تمام تعهدات ذکر شده در این قرارداد به علاوه مبلغ …… به صورت بلاعوض و مبلغ ………. قرض الحسنه که مجموعا …… درصد از سرمایه کل پروژه را شامل می شود.

بنابراین قدرالسهم سهم طرف اول قرارداد (مالک) معادل …….. ٪ از کل پروژه و قدرالسهم طرف دوم قرارداد (سازنده) معادل ……. ٪ از کل پروژه تعیین می‌شود. تقسیم درآمد و منافع حاصله براساس مفاد قرارداد مابین طرفین با درصدهای فوق است که در صورت افزایش مقدار هزینه در موارد آورده طرفین، قطعی و غیرقابل تغییر است.

در مطالب دیگری این موارد را کامل توضیح داده ایم :

مشخصات ملک یا زمین

در این بند مشخصات ملک یا زمینی که قرار است در آن ساختمان ساخته شود را معرفی می کنیم.

یک قطعه زمین/ملک دارای سند مالکیت به شماره چاپی ………………………. به پلاک ثبتی فرعی ……….. از اصلی …………. به متراژ …………. واقع در ……………………. دارای ……… تعداد طبقه و …….. تعداد واحد مسکونی با متراژ زیربنا کل …………. و دارای ……. عدد کنتور برق و ……….. واحد آب و ………. کنتور گاز و ……….. خط تلفن و …….. درخت در داخل ملک و ………درخت در جلوی درب ورودی ملک که توسط مالک به رؤیت سازنده رسیده و از کم و کیف آن کاملاً اطلاع حاصل نموده و مورد قبول و تأیید سازنده واقع شده است.

مشخصات کلی ساختمان جدید التاسیس

ساختمانی با تعداد ……….. طبقه بر اساس دستور نقشه/جواز ساخت که شامل:

  • تعداد ………. طبقه با کاربری ……….. در تعداد ………….. واحد به متراژ حدود ………… مترمربع
  • طبقه همکف با کاربری ………….
  • طبقه زیرزمین با کاربری ………..
  • ………… باب انباری به متراژ …………
  • تامین ……….. تعداد پارکینگ طبق ضوابط شهرداری
  • تامین مصالح مصرفی بر اساس ماده ………. این قرارداد

تقسیم نامه

بر اساس توافق طرفین و نقشه های معماری پیشنهادی پیوست قرارداد، تقسیم نامه ذیل تنظیم می‌شود. نقشه پیشنهادی معماری و تقسیم نامه، جز لاینفک قرارداد است.

طبقهواحد شرقیواحد غربی
اولمالکسازنده
دومسازندهمالک
سوم مالکسازنده
چهارمسازندهمالک
پنجممالکسازنده
ششمسازندهمالک

مدت قرارداد

این قرارداد در تاریخ …………. به حروف ………………. در آدرس …………………. توسط طرفین امضا گردید. شروع این قرارداد از زمان صورت جلسه تحویل ملک به سازنده می‌باشد. مدت این قرارداد …….. ماه از زمان شروع قرارداد بوده و پایان آن مصادف با اخذ پایان کار ساختمان توسط سازنده می باشد.

این موضوع را مفصل تر در مطلب مدت قرارداد مشارکت در ساخت بررسی کرده ایم.

زمان شروع قرارداد

  • برخی زمان شروع قرارداد را زمان امضاء قرارداد می‌نویسند که به اعتقاد ما درست نیست.
  • اگر شما صاحب زمین هستید پیشنهاد می شود مبدا آغاز قرارداد مشارکت را از صورت جلسه تحویل ملک و یا وکالت کاری که به سازنده می دهید هر کدام موخرتر است قید کنید.
  • اگر سازنده هستید توصیه می شود تاريخ مبدأ آغاز قرارداد را اخذ برگه شروع عملیات از مهندس ناظر قید کنید. به عنوان مثال اگر مبدأ آغاز قرارداد را صورت جلسه تحویل ملک قید کرده باشید اما مهندس ناظر تا زمانی که مجری ذیصلاح نداشته باشید یا … به شما اجازه شروع عملیات ندهد. از طرفی قرارداد شما نیز آغاز شده در این حالت کار سازنده به تأخیر می افتد بنابراین بهترین حالت برای مبدأ آغاز قرارداد اخذ برگه شروع عملیات از مهندس ناظر است.

نحوه انتقال سند به نام سازنده

مالک/مالکین طی ….. مرحله اقدام به انتقال سند به صورت مبایعه نامه به همراه وکالت بلاعزل فروش به نام سازنده به نسبت …… دانگ از سند موضوع ماده ۳ به نام سازنده با زمان بندی زیر می‌نمایند:

  1. پس از اخذ جواز و دریافت پول بلاعوض و تخریب ملک کلنگی مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.
  2. پس از اجرای فونداسیون و اجرای اسکلت مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.
  3. پس از اتمام سفت کاری مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.
  4. پس از تحویل آپارتمان‌ها با انشعابات دایر مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.
  5. پس از اخذ پایان کار مالکین باید نسبت به انتقال ….. دانگ از ۶ دانگ از عرصه ملک بنام سازنده اقدام نمایند.

با توجه به اهمیت این بند این موضوع را در مطلب دیگری با عنوان نحوه انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت بیشتر توضیح داده ایم.

پیش فروش در قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از مهم ترین بندهای قرارداد مشارکت در ساخت پیش فروش است. در صورتیکه این بند در قرارداد دیده نشود مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. با توجه به اهمیت پیشفروش در مطلب دیگری با عنوان پیش فروش در قرارداد مشارکت در ساخت این موضوع را مفصل تر بررسی کرده ایم.

تعهدات مالک

  1. مالک/مالکین اقرار نمودند که ملک و اسناد آن رهن و وثیقه هیچ شخص یا ارگانی نبوده و جزء املاک مصادره ای یا بنیاد مستضعفان یا ستاد اجرایی فرمان امام و … نمی‌باشد.
  2. مالک/مالکین اقرار نمودند که ملک به صورت جزیی یا کلی یا منفعتی به غیر واگذار نگردیده و ملک کاملا تحت اختیار ایشان بوده و در صورتیکه هرگونه دعوی حقوقی و کیفری در خصوص مالکیت مطرح گردد شخصا آنرا مرتفع سازند.
  3. مالک/مالکین حق واگذاری تمام یا بخشی از عملیات اجرایی به غیر را نخواهند داشت.
  4. مالکین موظفند نسبت به اعطای وکالت کاری بنام سازنده حداکثر پس از …. روز از تاریخ امضا قرارداد اقدام نمایند.
  5. مالک/مالکین موظفند ظرف مدت ۱۰ روز پس از اخذ جواز و تسویه حساب فیش عوارض تخریب و نوسازی به صورت نقدی و تسویه کامل مبلغ بلاعوض توسط سازنده و اعلام کتبی ایشان نسبت به تحویل ملک به سازنده اقدام نمایند.
  6. کلیه هزینه های ملک مذکور قبل از تحویل ملک بر عهده مالک/مالکین می‌باشد و ایشان موظفند در زمان تحویل ملک اقدام به تسویه حساب از تمام ارگان های دولتی و خصوصی نمایند.
  7. پس از پایان هر یک از مراحل ذکر شده در ماده ۷ و اعلام کتبی سازنده مالک/مالکین موظفند ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به انتقال سهم سازنده اقدام نمایند.
  8. در صورت تمدید مدت قرارداد با توافق طرفین مالک/مالکین موظف به تمدید مدت وکالت کاری هستند.
  9. در هر مرحله ای که سازنده نیاز به اخذ تاییدیه مالک را دارد. پس از اعلام کتبی به مالک یا نماینده مالک ایشان موظفند ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به تایید یا عدم تایید موضوع اقدام نمایند.
  10. مالک/مالکین فقط با هماهنگی سازنده حق ورود به پروژه را دارند در غیر این صورت سازنده می‌تواند از ورود آنها به پروژه جلوگیری کند.
  11. در صورت فوت یا محجوریت مالک ورثه یا نماینده قانونی ایشان ملزم به انجام تمام تعهدات ایشان ظرف مدت …… ماه از فوت می‌باشند.

تعهدات سازنده

  1. کلیه هزینه های اداری و اجرایی ساخت از قبیل شهرداری‌ – نظام مهندسی – تهیه نقشه های اجرایی و چون ساخت – بیمه – مالیات – اداره ثبت – آتش نشانی – آزمایشگاه های مکانیک خاک – جوش و بتن – خرید انشعابات آب و برق و گاز اختصاصی – تامین مصالح و اجرا – و دیگر هزینه‌هایی که در عرف ساختمان سازی بوجود آید و در این قرارداد به آن اشاره نشده باشد بر عهده سازنده می باشد.
  2. سازنده متعهد گردید که ساختمانی دقیقا مطابق با مشخصات فنی مندرج در نقشه‌های اجرایی و توافق شده بین طرفین احداث کند. در صورتی‌که مصالح تعیین شده در بازار موجود نباشد یا به هر دلیلی امکان استفاده از آن مصالح وجود نداشته باشد سازنده می‌تواند از مصالح مشابه از نظر قیمت و کیفیت با تایید مالک/مالکین استفاده کند. در صورتیکه سازنده خلاف این موضوع عمل کند بایستی نسبت به جبران خسارت مالک/مالکین اقدام نماید.
  3. سازنده متعهد گردید یک نسخه از تمامی نقشه های اجرایی را به مالک یا نماینده مالک تحویل داده و پس از امضا ایشان نسبت به احداث ساختمان اقدام نماید.
  4. سازنده متعهد به رعایت کلیه موارد ایمنی و حفاظتی کارگاه و مباحث مقررات ملی ساختمان می باشد. چنانچه در زمان اجرای ساختمان خسارت جانی یا مالی به هرگونه اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد آید مسئولیت آن تماما بر عهده سازنده بوده و مالک/مالکین هیچگونه مسئولیتی ندارند. پاسخگویی به زیان دیدگان و پرداخت خسارت و جرایم تماما بر عهده سازنده می‌باشد.
  5. سازنده متعهد گردید تا از افراد صاحب صلاحیت در اجرای پروژه استفاده کند در صورت هرگونه خسارت پاسخگویی و پرداخت هزینه های مرتبط با آن بر عهده سازنده می‌باشد.
  6. سازنده متعهد و مسئول اجرای کامل پروژه بر اساس توافقات مندرج در این قرارداد بوده و حق واگذاری این قرارداد را در هر صورتی به غیر ندارد.
  7. سازنده متعهد می‌گردد تا بیمه کامل مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان و اشخاص ثالث و ساختمان های مجاور خریداری کرده و آنرا به تایید مالک برساند. در صورت هرگونه خسارت مالکین مسئولیتی نداشته و پاسخگویی به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی بر عهده سازنده می‌باشد.
  8. سازنده متعهد گردید تا کلیه مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی و خسارات وارده به آنها را پرداخت کرده و مالک هیچگونه مسئولیتی در قبال اشخاص حقیقی و حقوقی و تخلفات احتمالی ساخت نخواهد داشت.
  9. سازنده متعهد گردید تا در انتهای کار نقشه های چون ساخت یا As built را تهیه کرده و در اختیار مالک قرار دهد.
  10. سازنده متعهد به پرداخت هزینه‌ها و انجام کلیه امور مربوط به اداره ثبت برای دریافت سندهای تفکیکی آپارتمان‌های نوساز می‌باشد.
  11. سازنده ملزم به تهیه طرح سه بعدی نما و فضاهای داخلی و اخذ تاییدیه مالک/مالکین می باشد.
  12. سازنده متعهد می‌گردد درختان را طبق صورت جلسه تحویل ملک تحویل دهد. بدیهی است خسارات و جریمه های ناشی از بین رفتن درختان یا قطع آنها بر عهده سازنده خواهد بود.
  13. در صورت فوت یا محجوریت سازنده ورثه یا نماینده قانونی ایشان ملزم به انجام تمام تعهدات ایشان می‌باشند.
  14. جهت تحویل آپارتمان باید انشعابات جدید آب و برق و گاز مجزا اخذ شده و دایر باشد سپس طی صورت جلسه ای تحویل آپارتمان ها صورت گیرد.

با توجه به اهمیت تعهدات در قرارداد مشارکت ساخت این موضوع را خیلی دقیق تر در مطلب تعهدات سازنده و مالک در قرارداد مشارکت در ساخت بررسی کرده ایم.

آثار قرارداد

  • طرفین اقرار می‌نمایند که از افراد ممنوع المعامله نیستند.
  • طرفین حق دریافت هر گونه وام با این ملک یا به وثیقه گذاشتن آن را ندارند.
  • نوسانات قیمت ملک و مصالح هیچ تغییری در شرایط و مفاد این قرارداد نخواهد داشت.
  • تجمیع ملک مورد نظر با پلاک های مجاور فقط با رضایت کتبی دو طرف قرارداد امکان پذیر است.
  • کلیه مصالح موجود در ملک کلنگی بعد از تحویل به سازنده متعلق به سازنده خواهد بود.
  • پس از تنظیم صورت جلسه تحویل واحدهای نوساز هزینه بهره برداری و نگه داری از ساختمان به نسبت قدرالسهم طرفین خواهد بود.
  • در صورتیکه درختی در محدوده سطح اشغال ساختمان قرار داشته باشد هزینه و جریمه قطع یا جابجایی آنها به نسبت به قدرالسهم بر عهده طرفین خواهد بود.
  • نقشه پیشنهادی معماری و تقسیم نامه، جز لاینفک قرارداد است.

تخلفات ساخت

  • پرداخت جرایم و جبران خسارت های ناشی از هرگونه تخلف از ضوابط و مقررات مراجع ذیصلاح بر عهده سازنده می‌باشد مگر در مورد توافق طرفین در ماده ۱۳ در خصوص اضافه بنا
  • در خصوص ساخت بنا مازاد بر جواز ساختمانی بدون توافق طرفین کلیه تاخیرات و هزینه های مربوطه بر عهده سازنده خواهد بود.

اضافه بنا

ملک موضوع ماده ۳ دارای سطح اشغال …… و تراکم …….. بعلاوه ….. پیشروی می‌باشد. در صورت اخذ طبقه اضافه یا تراکم مازاد تمامی هزینه‌ها از قبیل شهرداری و هزینه های ساخت و … بر عهده طرفین و به میزان قدرالسهم ایشان می‌باشد. محاسبه هزینه های مربوط به اضافه بنا بر عهده داور می باشد. عواید حاصل از تراکم مازاد یا سقف اضافه نیز به نسبت قدرالسهم طرفین می‌باشد.

دوره تضمین

سازنده متعهد می‌گردد که تا ….. سال پس از تحویل واحدهای مسکونی در صورت بروز هر نوع خسارت که ناشی از قصور ایشان باشد به هزینه خود مرتفع نماید. در صورت عدم انجام این تعهد مالکین حق مراجعه به مراجع قضایی و الزام سازنده به انجام تعهدات را خواهند داشت.

شرایط قهری

طرفین در مورد حوادث قهری در صورتیکه تاثیری بر انجام تعهدات طرفین داشته باشد مسئولیتی از بابت تاخیر نخواهند داشت و در این مدت قرارداد به حالت تعلیق درآمده و ادامه عملیات اجرایی با توافق کتبی طرفین و حداکثر یک ماه از پایان شرایط قهری خواهد بود.

فسخ قرارداد

موضوع فسخ قرارداد مشارکت در ساخت یکی از مهمترین بندهای این قرارداد است که حتما باید با دقت به آن پرداخته شود. در قرارداد مشارکت در ساخت تا جای ممکن نباید اجازه فسخ قرارداد را بدهیم. چون احتمالا بخشی از ملک به نام سازنده شده و اکنون سازنده و مالک در زمین شریک هستند. بنابراین به این راحتی مالک نمیتواند سازنده را از ملک خود بیرون کند و او را راه ندهد!

در ادامه مهمترین بندهایی که در مورد فسخ قرارداد باید پیشبینی شود را معرفی می کنیم.

  1. قرارداد مشارکت در ساخت ضمن عقد خارج لازم منعقد شده است و به امضای طرفین رسیده است و به استثنای مواردی که صریحا در این قرارداد ذکر شده باشد کلیه خیارات خصوصا خیار غبن ولو فاحش از طرفین سلب و ساقط گردیده است.
  2. در صورتیکه سازنده نتواند جواز ساخت را پس از ….. ماه از امضا قرارداد اخذ کند مالک می‌تواند تا … روز پس از زمان تعیین شده قرارداد را منفسخ نموده و با فرد دیگری قرارداد مشارکت در ساخت را امضا کند. سازنده نیز ملزم است تمامی مدارک را به مالک عودت دهد و پس از فسخ …. درصد از مبلغ بلاعوض اخذ شده نزد مالک خواهد ماند و مسترد نخواهد گشت.
  3. چنانچه سازنده نتوانست در زمان صدور پروانه ساختمانی نقشه های معماری مصوب را مطابق نقشه های پیشنهادی اولیه قرارداد، تهیه نماید می بایست توافقنامه جدیدی فی مابین طرفین قرارداد بر اساس نقشه های معماری مصوب امضاء گردد، و توافقنامه جديد جزء الحاقیه این قرارداد خواهد بود و چنانچه طرفین قرارداد بر اساس نقشه های معماری مصوب نتوانستند توافقی حاصل نمایید قرارداد باطل گردیده و هزینه های مربوط به صدور پروانه ساختمانی، پس از تأیید داور به نسبت قدرالسهم هر یک از طرفین قرارداد بین آنها تقسیم خواهد شد.
  4. اگر مدت اجرای ساختمان توسط سازنده به مدت یکسال بیشتر از مدت مقرر در قرارداد به طول انجامید مالک زمین می‌تواند قرارداد را در پایان یک سال منفسخ نماید و به ازای هر روز تاخیر از پایان مدت اولیه قرارداد می بایست روزانه مبلغ …. تومان نیز وجه التزام ناشی از عدم انجام تعهدات توسط سازنده به صاحب زمین پرداخت شود و در صورت فسخ قرارداد، وجه التزام بدل از اصل تعهد نمی باشد.
  5. سازنده به هیچ عنوان مجاز به انتقال تعهدات قراردادی خود در خصوص موضوع مشارکت در ساخت یا سند عرصه ملک به غیر را نخواهد داشت در غیر این صورت مالک می‌تواند قرارداد را منفسخ نماید و میزان هزینه کرد سازنده پس از کسر …… پس از تکمیل پروژه به سازنده مسترد خواهد شد. سازنده نیز می‌بایست ساختمان احداثی را بلافاصله تحویل مالکین داده و نسبت به انتقال مالکیت آن بخش از ملک که تا آن مرحله به نام ایشان گردیده اقدام نماید و مالک نیز می‌تواند با فرد دیگری پروژه را به اتمام برساند و سازنده حق هرگونه ادعایی را از خود سلب و ساقط گردید.
  6. در صورت فوت یا محجوریت سازنده و عدم انجام تعهدات ایشان توسط ورثه یا نماینده قانونی وی ظرف مدت …… ماه از فوت مالک میتواند قرارداد را منفسخ نماید. در این صورت سهم سازنده با توجه به میزان هزینه کرد ایشان تا آن مرحله توسط داور تعیین گردیده و مالک می‌تواند شخصا یا توسط اشخاص ثالث اقدام به تکمیل پروژه نماید.

وجه التزام ناشی از عدم انجام تعهدات

  1. به ازای هر روز تاخیر در تحویل کامل آپارتمان‌های نوساز و با انشعابات دایر ظرف مدت ….. ماه از زمان شروع قرارداد سازنده می‌بایست روزانه …… تومان بابت وجه التزام ناشی از عدم انجام تعهدات به مالک بپردازد و وجه التزام بدل از اصل تعهد نمی‌باشد.
  2. به ازای هر روز تاخیر در تحویل ملک یا انتقال سند در هر یک از مراحل ذکر شده در ماده ۷ مالک می‌بایست روزانه …… تومان بابت وجه التزام ناشی از عدم انجام تعهدات به سازنده بپردازد و وجه التزام بدل از اصل تعهد نمی‌باشد.
  3. به ازای هر پیش فروش غیرمجاز بر اساس ماده ۸ یا توافق کتبی طرفین فرد اقدام کننده می‌بایست به ازای هر پیش‌فروش غیرمجاز ….. تومان وجه التزام ناشی از عدم انجام تعهدات به فرد مقابل بپردازد.
  4. چنانچه هر یک از طرفین قرارداد ملزم به پرداخت وجه التزام باشد و ظرف مدت ….. ماه اقدامی جهت پرداخت مبلغ وجه التزام ننماید فرد مقابل حق توقیف سهم مالکیت ملک کلنگی یا واحدهای آپارتمانی شخص متخلف را خواهد داشت.

حل اختلاف

در صورت بروز هرگونه اختلاف در تفسیر مفاد قرارداد ابتدا طرفین سعی می‌کنند با مذاکره موضوع را حل و فصل نمایند. چنانچه اختلاف از طریق مذاکرات دوستانه حل و فصل نگردید مورد به آقای/خانم …………… با کدملی ……….. به آدرس …………… به عنوان میانجیگر ارجاع خواهد شد. نامبرده مکلف است ظرف مدت ….. روز از ارجاع اختلاف رای خود را صادر کند. در صورت عدم حصول نتیجه طرفین اختیار مراجعه به مراجع قضایی را خواهند داشت.

توضیحات بیشتر در این رابطه در مطلب داوری در قرارداد مشارکت در ساخت داده شده است.

اسناد و مدارک

کلیه اسناد و مدارک زیر به رویت طرفین رسید.

  • اصل سند مالکیت ملک
  • مدارک شناسایی طرفین
  • وکالتنامه وکیل
  • کپی دستور نقشه / جواز ساختمان / نقشه معماری پیشنهادی
  • انحصار وراثت

نسخ قرارداد

این قرارداد در کمال صحت و سلامت جسم و عقل و با رعایت موازین شرعی و قانونی و با رضایت و اراده طرفین تنظیم و طرفین قرارداد با علم و اطلاع از مفاد این قرارداد اقدام به امضا آن می‌نمایند.

این قرارداد به استناد مواد ۱۰ و ۱۹۰ قانون مدنی مشتمل بر ….. ماده در …… نسخه و …… صفحه بدون قلم خوردگی – حاشیه نویسی و لاک گرفتگی در تاریخ ….. بین طرفین امضا گردید.

لیست مصالح مصرفی

طرفین توافق نمودند که سازنده ساختمان جدید التاسیس را طبق لیست مصالح ذکر شده در جدول زیر آماده نماید. تغییر در هر یک از مصالح ذکر شده با توافق طرفین خواهد بود و باید متمم قرارداد گردد.

  • اگر مالک قصد استفاده از مصالح مرغوب تری برای واحدهای خود دارد هزینه خرید و حمل آن تا پای کار بر عهده خود اوست و اگر نصب آن نیاز به تخصص خاصی داشت که افزون بر مصالح مندرج در قرارداد بود ما به التفاوت هزینه خرید حمل و نصب آن بر عهده صاحب زمین است و محاسبه این اضافه هزینه نیز بر عهده داور است.
  • در صورتی‌که سازنده مصالح ضعیف تر از موارد ذکر شده در پروژه را به کار گیرد می بایست ما به التفاوت آن توسط داور محاسبه شده و به مالكين مربوطه پرداخت شود و تغییرات جنس مصالح حق فسخ قرارداد را ایجاد نمی نماید.
مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا 16

به این مطلب امتیاز دهید.

18 پاسخ
  1. محمود
    محمود گفته:

    درود مهندس عزیز
    سپاس از این مطالب عالی وکاربردی
    همیشه ودر هر حال پاینده وسلامت وشاد باشید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *