قیمت طراحی سازه

قیمت طراحی سازه

4
(4)

بسیاری از شما عزیزان در تماس هایی که با بنده داشتید درخواست استعلام قیمت طراحی سازه و یا سبک سازی سازه را می‌کردید بنابراین تصمیم گرفتم در این مطلب در مورد این موارد صحبت کنم.

قیمت طراحی سازه چند است؟

اگر بخواهیم در یک کلام قیمت بدهیم اینطور می‌توان گفت که قیمت طراحی سازه پروژه هایی که ما انجام می‌دهیم حدود ۲۰ هزارتومان به ازای هر مترمربع زیربنا می‌باشد.

قیمت طراحی سازه به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل زیر در تعیین قیمت طراحی سازه نقش مهمی دارند.

سازه بتنی یا فلزی

طراحی سازه بتنی از طراحی سازه فلزی معمولا وقت‌گیرتر است. بنابراین طبیعی است که مبلغی که طراح سازه بابت محاسبات سازه بتنی درخواست می‌کند بیشتر باشد. هرچند معمولا طراحان سازه در قیمت دهی بین این دو تفاوتی قائل نمی‌شوند. یا بهتر است بگوییم معمولا قیمت این دو را یکسان اعلام می کنند ولی در پروژه های فلزی به کارفرما تخفیف می‌دهند تا خوشحال شود!

متراژ پروژه (زیربنا کل)

واضح است که هرچه پروژه بزرگتر باشد طراح می‌تواند قیمت مناسب تری به شما پیشنهاد دهد. برای کارهای کوچک (مثلا کمتر از ۵۰۰ مترمربع) معمولا قیمت بر اساس ۵۰۰ مترمربع زیربنا تعیین می‌شود.

سبک سازی سازه

برخی برای اینکه بتوانند مبلغ بیشتری از کارفرما مطالبه کنند قیمت طراحی و سبک سازی سازه را جداگانه اعلام می‌کنند. درحالیکه سبک‌سازی سازه جزیی از همان طراحی سازه است و جدا نیست! سبک سازی و بهینه کردن سازه موردی است که بین طراح سازه کارکشته و یک فرد آماتور تمایز ایجاد می‌کند.

بعضی از کارفرمایان با بنده تماس میگیرند در حالیکه طراحی سازه انجام شده و از من میخواهند در صورت امکان سبک سازی انجام شده و قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنم. از آنجایی که معمولا سبک سازی یک پروژه حداقل به اندازه طراحی از ابتدا زمان نیاز دارد بنده به ایشان پیشنهاد میکنم که یا هزینه کامل طراحی سازه را بپردازید یا اینکه هرچه قدر سازه سبک تر و بهینه تر شد 10% مبلغ ریالی آن را به ما پرداخت کنید. که در اکثر مواقع کارفرما ترجیح میدهد از ابتدا طراحی سازه را انجام دهیم و به طرح قبلی کاری نداشته باشیم.

دفاع از طراحی

همچنین میبینیم که برخی برای اینکه بتوانند مبلغ بیشتری را از کارفرما مطالبه کنند قیمت جداگانه ای را بابت دفاع از طرح اعلام می‌کنند. قبول داریم که دفاع از طراحی زحمت مضاعفی برای طراح سازه ایجاد میکند ولی به هر حال این وظیفه محاسب است تا پاسخگوی ایرادات وارده بر طرح توسط مراجع ذیصلاح باشد.

از آنجایی که ما در مشهد کار میکنیم روال کار بدین صورت است که در اغلب کارها نیاز به دفاع نیست مگر اینکه طراح سازه مهر کننده نقشه ها یا مالک یا ناظر از نظام مهندسی بخواهند که محاسبات پروژه کنترل مضاعف شود. در این حالت کارفرما ابتدا مبلغ حق الزحمه کنترل مضاعف را به سازمان نظام مهندسی می پردازد سپس نتایج طراحی سازه مورد بررسی قرار می گیرد.

برخی از طراحان سازه نیز که کمی اسم و رسم دار هستند و نمیخواهند خود را درگیر کنترل مضاعف طراحی سازه کنند در قرارداد خود قید میکنند که هر طرحی که ما دادیم باید توسط طراح قانونی پروژه تایید شده و توسط ایشان مهر و امضا شود.

لیستوفر آرماتور

به لیست برش میلگردهای تعیین شده در طراحی سازه، لیستوفر آرماتور می‌گوییم. تهیه لیستوفر باعث می شود تا دقیقا تعداد شاخه های میلگرد با جزئیات طول برش و خم آنها مشخص شود. ارائه لیستوفر از پرت میلگردها جلوگیری کرده و احتمال خطا در برشکاری میلگردها توسط آرماتوربند را کاهش می‌دهد.

قیمت تهیه لیستوفر ناچیز بوده و نهایتا با ۱ میلیون تومان میتوان این کار را انجام داد. با توجه به قیمت بالای میلگرد پیشنهاد می‌کنیم حداقل در سازه بتنی حتما لیستوفر تهیه شود.

متره و برآورد

برای خرید آهن و میلگرد و بتن باید حتما مقادیر آنها را در اختیار داشته باشیم. منظور از متره در حقیقت محاسبه مقادیر مصالح به کار رفته و برآورد تخمین ریالی مصالح مصرفی است.

بنده شخصا در همه پروژه های طراحی سازه خود به کارفرما پیشنهاد میکنم تا متره و برآورد را هم برای ایشان انجام دهیم. این کار ۲ دلیل دارد! دلیل اول این است که چون کارفرما برای خرید مصالح به یک لیست خرید با جزئیات نیاز دارد و دلیل دوم این است که اینطور میتوانم دقیقا به کارفرما وزن آهن آلات مصرفی را نشان داده و به ایشان دقیقا نشان دهم که چه میزان سبک سازی انجام شده است.

طراحی سوله

قیمت طراحی سوله با یک سازه ساختمانی کاملا متفاوت است و با توجه به شرایط هر پروژه قیمت آن تعیین می گردد.

درخواست طراحی سازه پروژه شما

برای درخواست طراحی سازه پروژه شما یا با شماره تلفن مهندس علی زارع 09155129787 تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید. پس از بررسی با شما تماس خواهیم گرفت.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا 4

به این مطلب امتیاز دهید.

4 پاسخ
  1. رضا
    رضا گفته:

    سلام
    آیا غیر از طراحی سازه.طراحی مربوط به معماری.تاسیسات. برق. هم انجام میدهید.یا باید جداگانه انجام شود.

    پاسخ
  2. رضا
    رضا گفته:

    سلام پروانه مرحله اول 4طبقه روی پیلوت جمعا 500متر رو دارم برای طراحی نقشه های ساختمان شماهم میتونید انجام بدید.یعنی تمام طراحی مربوط به معماری .سازه. تاسیسات .برق
    در رابطه با سازه هم میخواهم سبک سازی شود. اگر هزینه هم اعلام کنید ممنون میشوم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *