آموزش نحوه اجرای تری دی پانل شاتکریت

0
(0)
آموزش نحوه اجرای تری دی پانل شاتکریت

امروزه استفاده از مصالح مدرن مثل یونولیت ها و دیوارهای تری دی پانل رواج زیادی پیدا کرده و این مصالح می توانند سبب کاهش هزینه ها، افزایش سرعت ساخت و ساز و افزایش ایمنی ساختمان شوند؛ در واقع تری دی پانل یا دیوار پیش ساخته یونولیتی از موادی مثل شبکه های فولادی و هسته مرکزی یونولیت تولید می شوند و پس از نصب بتن پاشی خواهند شد.

این دیوارها انواع مختلفی دارند و امکان استفاده از آنها برای انواع دیوارها وجود دارد. ما در ادامه این مطلب قصد آموزش نحوه اجرای تری دی پانل شاتکریت را داریم.

تری دی پانل چیست و چند نوع دارد؟

تری دی پنل یا دیوار سه بعدی پیش ساخته، در واقع نوعی دیوار آماده است که برای تولید آن از دو لایه شبکه فلزی و یک لایه مرکزی از جنس پلی استایرن یا یونولیت استفاده می شود. با توجه به اینکه شبکه های فلزی در هم تنیده می شوند، پس از پاشیدن بتن بر روی آن ها به صورت کامل به هم چسبیده و بسیار مقاوم و مستحکم خواهند شد.

این دیوارها برای بار اول در سال ۱۹۶۷ به وسیله ویکتور وایزمن تولید شدند و این روزها شامل انواع مختلفی مثل تری دی پانل سقفی، باربر، غیر باربر، متال فوم و دکوراتیو هستند. از مهمترین مزایای استفاده از این دیوارها در صنعت ساختمان سازی می توان به مواردی نظیر نصب و اجرایی ساده و سریع، وزن کم و حمل و نقل آسان، مناسب بودن قیمت پنل پلیمری، کاهش مصرف مصالح، نداشتن پرتی و ضایعات، طول عمر بالا، عایق رطوبت، صوت و گرما اشاره کرد.

نحوه نصب سیستم تری دی پانل بدون استفاده از سازه فلزی و بتنی چگونه است؟

نحوه نصب سیستم تری دی پانل بدون استفاده از سازه فلزی و بتنی چگونه است؟

حال که متوجه شدید 3d panel چیست، لازم است به آموزش نحوه اجرای تری دی پانل شاتکریت بپردازیم. معمولا دیوارهای تری دی پانل در ساختمان های مختلف جایگزین مصالح سنتی مثل بلوک و آجر شده اند و شیوه رایج اجرای تری دی پانل دیواری نیز زمانی است که اسکلت فلزی یا بتنی ساختمان به اتمام رسیده باشد، اما می توان این دیوارها را بدون استفاده از سازه های فلزی و بتنی نیز به کار برد که مراحل نصب آن به صورت زیر است:

بستر سازی و اجرای بتن مگر

در گام اول از نصب سیستم تری دی پانل، آماده سازی بستر فونداسیون اصلی است و برای این کار از بتن مگر استفاده می شود که بتنی با عیار کم محسوب می شود. این بتن تنها برای تراز شدن سطح زیر فونداسیون و آماده سازی آن بوده که ضخامت آن از ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر متفاوت است. این بتن برای تراز شدن فونداسیون، جلوگیری از جذب آب بتن توسط خاک و جلوگیری از نفوذ سیمان به خاک خواهد بود.

آرماتوربندی و قالب بندی فونداسیون

پس از اجرای بتن مگر، زمان آرماتوربندی ساختمان می رسد که با توجه به استاندارد و ضوابط انجام می شود. پس از آرماتوربندی باید قالب بندی فونداسیون انجام شود که با کمک ابزارهای مختلف مثل تخت اجرا می شود. پس از آرماتوربندی و فونداسیون زمان بتن ریزی اولیه می رسد تا فونداسیون اولیه ساختمان آماده اجرای پانل های تری دی شود.

نصب پانل های پیش ساخته

برای نصب پانل های پیش ساخته، آن را به کمک میلگردهایی که از قبل داخل بتن نصب شده اند، در جای خود تثبیت می کنند. اتصال دیوارها به هم نیز بسیار مهم است و باید با استفاده از سیم های مفتول محکم و به صورت اصولی انجام شود.

اتصال پانل های سقفی

پس از آنکه پانل های دیواری در محل خود ثابت و به یکدیگر متصل شدند، زمان اجرای تری دی پانل های سقفی می رسد و برای این کار نیز می توان از مفتول های فولادی و آماتورهای مختلف برای اتصال پنل های دیواری به پنل های سقفی استفاده کرد.

برای اطلاع از قیمت تری دی پانل سقفی می توانید به فروشگاه های معتبری مثل ویلا 20 مراجعه کنید.

اجرای بازشوها در دیوار

مرحله بازشوها که برای نصب درب و پنجره انجام می شود، می تواند قبل یا بعد نصب تری دی پنل های سقفی انجام شود. در این مرحله باید موقعیت و مکان درب و پنجره ها و بازشوهای آن ها مشخص شود؛ زیرا پس از اتمام کار امکان اجرای بازشوها وجود ندارد.

نصب پانل سقفی و شمع بندی

پس از اجرای تمام مراحل گفته شده باید برای نصب سقف ساختمان اقدام کرد؛ البته دقت کنید که برای نصب سقف باید نسبت به مزایا و معایب دیوار تری دی پنل آگاهی کاملی داشته باشید تا در این مرحله با مشکلی مواجه نشوید. این پانل ها باید به خوبی به دیوارهای خارجی متصل شوند و پس از اتصال عملیات شمع بندی انجام شود.

اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی

از دیگر مراحل مهم در نصب دیوارهای تری دی پانل پیش از شاتکریت پایانی اجرای تاسیسات است. در این مرحله تمام لوله ها و تاسیسات مورد نیاز باید از دیوارها عبور داده شود؛ زیرا این عمل پس از انجام بتن پاشی بسیار سخت و زمان بر است.

شاتکریت و بتن پاشی

پس از انجام تمام مراحل گفته شده در گام آخر نوبت به بتن پاشی پانل ها می رسد. در این مرحله ملات بتن با سرعت و فشار بالا به دیوارها پاشیده می شوند و بعد با استفاده از ابزار مهندسی سطح بتن صاف و یکدست خواهد شد؛ در واقع اجرای سیستم تری دی پانل بدون استفاده از سازه های فلزی یا بتنی مزایای متعددی دارد که مهم ترین آن ها اتصال تمامی دیوارها به یکدیگر است.

جمع بندی

ما در این مطلب به آموزش نحوه اجرای تری دی پانل شاتکریت پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید دیوارهای تری دی پانل نوعی دیوار آماده هستند که کاربردهای متعددی دارند. هر چند که می توان از این دیوارها در اسکلت های فلزی و بتنی استفاده کرد، اما می تواند در ساختمان های دیگر و زمانیکه اسکلتی نیز وجود ندارد نیز به کار بروند. امیدواریم مطالبی که بیان کردیم برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا 0

به این مطلب امتیاز دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *