میلگرد آجدار سردار چه کاربردهایی دارد

5
(1)

میلگرد آجدار سردار در حقیقت شکل پیشرفته ای از گل میخ های کلاهک دار هستند. گل میخ های کلاهک دار معمولا برای مهار کردن در عمق کم یا ایجاد رفتار مختلط میان دال بتنی پوششی و تیرهای فولادی استفاده می شوند. استفاده کردن از گل میخ های کلاهک دار به همین چند کاربرد محدود می شود.

در ابتدا گل میخ های کلاهک دار با برش دادن مقاطع نازکی از تیرهای I شکل فولادی ساخته می شوند. با جوش دادن گل میخ های برشی به صفحه های صاف، نمونه اولیه گل میخ تولید شد و با جوشکاری صفحه های مربعی به دو انتها میلگردهای آج دار رابطه های دو سر کلاهک تولید شدند. فرایند I شکل صرفه اقتصادی ندارد، روش دوم برای مهار کردن خیلی مناسب نمی باشد ولی روش سوم خیلی مفید واقع شد. در نهایت قیمت روز میلگرد های آجدار سردار نسبت به بقیه میلگردها و هزینه تیرآهن های فولادی مختلف می باشد.میلگردهای سردار شکل های مختلفی دارند.

البته استفاده کردن از کلاهک مستطیلی و مربعی موجب درست شدن مشکل در جایگذاری میلگردهای بالایی می شود و استفاده کردن از کلاهک بیضوی موجب درست شدن افزایش فاصله میان لایه های بتن می شود. به همین دلیل از میلگردهای دایره ای معمولا استفاده می شود. در نتیجه کلاهک دایره ای عملکرد مناسبی داشته و کلاهک های مستطیلی و بیضوی و مربعی عملکردهای برتر بعدی هستند.

میلگرد آجدار سردار چیست؟

در این فرایند یک قطعه که شکل آن می تواند به شکل بیضی یا چهارگوش و دایره باشد به انتها میلگرد وصل می شود.

میلگرد سردار (Headed Reinforcing Bar) میلگردی می باشد که در یک یا دو سر آن صفحه هایی وصل شده است. سایز صفحه به صورتی انتخاب می گردد که به خوبی داخل بتن مهار شود. میلگرد آجدار سردار یک اتصال خیلی محکم درست می کند و از لرزیدن میلگرد که امکان دارد در میلگردهای خم درست شود جلوگیری می کند.

استفاده کردن از میلگردهای سردار موجب می شود تا نیازی به خم کردن میلگرد نباشد و همین موضوع از ازدحام میلگردها پیشگیری می کند. از سویی میزان میلگرد مصرف شده را هم کم می کند. استفاده کردن از میلگردهای سردار سرعت انجام پروژه را هم بالا می برد .

نحوه تولید میلگرد آجدار سردار

میلگردهای سردار بعد از تصویب و تایید قوانین و مقررات ساختمان سازی توسط دو روش ساخته می‌شود.

  1. روش جوشی – اصطکاکی؛
  2. روش رزوه ‌ای.

روش جوشی – اصطکاکی

در این فرایند میلگردهای آج دار به یک صفحه که با سرعت زیاد در حال چرخش می باشند، فشرده می شوند. حرکت با سرعت زیاد و گرما درست شده در اثر اصطکاک میان میلگرد و صفحه باعث ذوب شدن میلگردها شده است، میلگرد سردار در اثر واردشدن به صفحه آن را به مقدار ضخامت قطر میلگرد ساییده و به آن متصل می کند.

روش رزوه‌ای

در این فرایند از کلاهک های مربع و یا مستطیل و دایره ‌ای، بیضی،استفاده می گردد. در اثر اتصال رزوه میان میلگرد و مهره ‌ای که به عنوان کلاهک به میلگرد متصل می ‌شود، میلگرد سردار ساخته می ‌شود. انجام دادن این روش در کارخانه و قسمت ساخت میلگرد انجام می گردد. در این فرایند از آچار و مهره برای ابزار کار استفاده می‌ شود.

مزیت میلگرد آجدار سردار

مسلح ‌سازی میلگرد سردار نسبت به مسلح سازی توسط میلگرد ساده،مزیت های زیادی دارد. متناسب به اینکه میلگرد سردار در مقاوم‌ سازی عرضی و طولی مورد استفاده قرار می گیرد، چند مورد را می‌توان برای مزیت های میلگرد سردار بیان کرد:

مزیت های میلگرد کلاهک دار در بارگذاری عرضی

  • مقاومت بیشتر در خمش نسبت به سازه‌ هایی که با میلگردهای معمولی مسلح شده ‌اند؛
  • امکان استفاده از میلگردهای بزرگ تر و در نتیجه کاهش تعداد و تراکم میلگردها؛
  • افزایش چشمگیر مقاومت برشی سازه‌ ها؛
  • زمان نصب و اجرای کمتر.

همچنین نتیجه های تحقیق ها و بررسی ‌های آکادمیک حاکی از این می باشد که استفاده کردن از میلگرد سردار در سازه‌ های ضد زلزله، خیلی کاربرد دارد. در این بررسی کردن ‌ها رفتار چند بلوک آزمایشگاهی که با چیدمان های متفاوت میلگرد مسلح شده ‌اند با یک بلوک که توسط میلگرد سردار مسلح‌ شده باشد، مورد بررسی کردن قرار می گیرند. نتیجه ها، حاکی از عملکرد مناسب میلگرد سردار در مقابل لرزش می باشد.

مزایای میلگرد کلاهک دار در بارگذاری طولی

  • کاهش ریسک ترد و شکننده شدن میلگردها بعد از نصب و اعمال بار خمشی؛
  • نیاز به طول مهارپذیری کمتر؛
  • قابلیت مهار و تحمل بار بیشتر؛
  • کاهش تراکم میلگردها: استفاده کردن از میلگردهای سردار در سازه ‌های بتنی مسلح ‌شده، می‌تواند تراکم میلگردها را تا حد فراوانی کاهش دهد؛
  • سهولت در نصب: نصب و اجرا میلگردهای سردار به ویژه میلگردهایی که کلاهکشان پیچی می باشد، خیلی ساده ‌تر می ‌باشد. در میلگرد سردار پیچی، می‌توان اول میلگردها را در مکان مد نظر، مستقر کرد و بعد کلاهک‌ ها را بر روی میلگرد نصب کرد.

انواع میلگردهای آجدار سردار

میلگردهای سردار را می توان به دو شکل ساخت. این دو نوع به نحوه اتصال دادن کلاهک به انتها میلگرد مربوط می شوند.

  • میلگردهای سردار رزوه ای: میلگردهای کلاهدار رزوه ای معمولا کلاهکی به شکل دایره دارند. میلگرد ها در این نوع روش روزه می شود و کلاهک به شکل یک مهره روی میلگرد پیچ می خورد
  • میلگردهای کلاهکدار جوشی: در این فرایند از کلاهک های مربع و مستطیل و دایره ای، بیضی، استفاده می شود و اتصال میلگرد با کلاهک به وسیله عملیات جوش انجام می شود. عملیات جوش هم معمولا از طریق درست شدن اصطکاک انجام می گرد.

طراحی میلگرد آجدار سردار

ایده تولید و طراحی کردن میلگرد آجدار سردار از روی گل میخ ‌های برشی برداشته ‌شده‌ از این گل ها برای بالا بردن آستانه تحمل برشی سازه ‌ها و برای بالا بردن ظرفیت باربری دال ‌ها استفاده می گردد. گل میخ ‌ها برای مسلح ‌سازی در عمق های کم مناسب تر می باشند و برای سازه ‌های طویل و طول ‌های بلند کاربری زیادی ندارند. گل میخ‌ ها در ابتدا از تیرآهن ‌های I کوچک تولید می‌ شدند ولی اکنون از میلگرد آجدار و صاف برای تولید آن ‌ها استفاده می شود.

با اعمال تغییرات و ایده ‌برداری از طرح هندسی به منظور دستیابی به خاصیت های مکانیکی مد نظر، طراحان اقدام به ساخت میلگرد سردار کردند. میلگرد سردار شامل یک میلگرد آجدار یا ساده بوده است که دو انتها آن به دو صفحه به شکل هندسی و مربع یا شکل دیگر، جوش داده‌ می شوند. انتها میلگرد سردار اول به شکل مربعی بوده است که بعد ها، شکل های دیگر هم طراحی و تولید شدند.

منبع سایت https://ahanlands.com

کاربرد و اهمیت میلگرد در پروژه

https://ahanlands.com/wp-content/uploads/2022/09/rebar7.jpg

میلگرد باعث مقاومت بیشتر بتن در برابر خرابی و ترک خوردگی ها می شود و با استفاده از یک نوار تقویت شده که در برابر خوردگی مقاوم است، استحکام کششی را برای بتن فراهم می کند.

به علت نزدیک بودن ضریب انبساط دمایی بتن و فولاد، هنگام تغییرات دمایی، تنش‌های اضافی درونی در ساختار بتن ایجاد نمی شود و لغزشی بین فولاد و بتن صورت نمی گیرد. اگر می خواهید سازه های بتنی خود را مقاوم و با استحکام بنا کنید،

مقاومت میلگرد نسبت به فایبرگلاس تقویت شده، سیم های فولادی و بسیاری از محصولات دیگر موجود در بازار بیشتر است.

یکی دیگر از کاربردهای میلگرد در بتن، کم کردن ضخامت بتن است. با کار گذاشتن میلگرد درون بتن، احتیاجی به بتن ‌ریزی ضخیم نیست چراکه وجود میلگرد در بتن، استحکام بتن را به قدری بالا می برد که دیگر نیازی به ضخامت بالای بتن نباشد.

با اجرای میلگرد در بتن، خاصیت شکنندگی و ترک‌ خوردگی آن کاهش می یابد. میلگرد در بتن علاوه بر مقاوم کردن بتن و سازه ساخته شده با آن، سبب صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا 1

به این مطلب امتیاز دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *