طراحی پلان ساختمان دونبش

4.7
(7)

همانطور که میدانید و همچنین در مطلب مقایسه زمین های شمالی – جنوبی – شرقی و غربی توضیح دادیم ساختمان‌های دونبش ساختمان‌هایی هستند که در تقاطع دو معبر قرار گرفته و ارزشمندتر هستند. در ساختمان های جنوبی که سرنبش قرار گرفته اند ما از ۳ جهت نورگیر و در ساختمان‌های شمالی که سر دونبش قرار گرفته اند از ۲ جهت نورگیر هستیم. بنابراین همین ابتدا فهمیدید که از بین ساختمان های دونبش ساختمان های جنوبی ارزشمندتر هستند. در ادامه در مورد طراحی پلان ساختمان دونبش صحبت خواهیم کرد.

اصول طراحی پلان ساختمان های دونبش

در طراحی نقشه ساختمان های دونبش هم مثل دیگر پلان ها سعی میکنیم راهپله را در وسط و چسبیده به دیوار همسایه قرار دهیم تا بتوانیم برای فضاهای دیگر که اهمیت بالاتری دارند بهتر نورگیری را انجام دهیم. زمین های دونبش را میتوان به ۴ دسته تقسیم کرد:

  1. زمین شمالی شرقی
  2. زمین شمالی غربی
  3. زمین جنوبی شرقی
  4. زمین جنوبی غربی

در ادامه در مورد طراحی نقشه هر یک از این زمین های دونبش توضیح می دهیم:

طراحی پلان زمین دونبش شمالی شرقی

در ساختمان های دونبش شمالی شرقی ما از سمت غرب نور معبر و از سمت جنوب نور حیاط را دریافت می‌کنیم. در ابتدا ترجیحا راهپله را در وسط و در سمت همسایه قرار می‌دهیم.

از آنجایی که اتاق خواب ها کمتر نیاز به نور دارند از انتهای ساختمان قرار می‌دهیم. اگر آپارتمان شما دو خواب باشد شاید بتوانیم طوری جانمایی این اتاق خواب را انجام دهیم که هر دو پنجره و نور داشته باشند. اما اگر ۳ اتاق خواب داشته باشیم یکی از خواب ها نور نخواهد داشت و باید برای آن نورگیر احداث کنیم.

آشپزخانه را نیز بهتر است در سمت معبر قرار دهیم تا بتوان برای آن تراس احداث کرد. احداث تراس هم آشپزخانه را کارآمدتر میکند و هم میتواند ستون ها را مخفی کند.

طراحی پلان ساختمان دونبش شمالی شرقی
طراحی پلان ساختمان دونبش شمالی شرقی

پلان دونبش شمالی شرقی با حداقل ستون

مسلما ما همیشه نمیتوانیم مثل پلان تصویر قبلی ستون گذاری کنیم. به این دلیل که ممکن است تعدادی از پارکینگ های خود را از دست بدهیم یا اینکه به فضاهای داخلی آپارتمان ما آسیب میزند. در مطلب دیگری در مورد ضوابط پارکینگ شهرداری مشهد توضیح داده ایم.

در چنین مواقعی باید پلان خود را با حداقل ستون طراحی کنیم. برای اینکار بهتر است راهپله را به گوشه ساختمان ببریم تا فضای بیشتری در طراحی پارکینگ خود در اختیار داشته باشیم.

همانطور که قبلا در طراحی پلان ساختمان شمالی و جنوبی گفتیم آشپزخانه بهتر است در مجاور ورودی به آپارتمان (راهپله) و پذیرایی باشد. مابقی فضاها را نیز در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

پلان ساختمان دونبش شمالی شرقی با حداقل ستون
پلان ساختمان دونبش شمالی شرقی با حداقل ستون

سازه بتنی یا فلزی ؟

در چنین پلان هایی به چند دلیل توصیه میکنیم تا از سازه بتنی برای اسکلت خود استفاده کنید :

  1. چون طول دهانه ها در این حالت زیاد است باعث افزایش قابل توجه هزینه ساخت اسکلت فلزی خواهد شد. در مطلب مقایسه سازه بتنی و فلزی این مورد را بیشتر توضیح داده ایم.
  2. در سازه فلزی در این پلان ما با مشکل جانمایی دیوار برشی یا مهاربند روبرو هستیم در حالیکه در سازه بتنی بدون نیاز به دیواربرشی و فقط با تیر و ستون می‌توانیم اسکلت خود را احداث بکنیم. لازم به ذکر است که در سازه فلزی نیز میتوان بدون دیوار برشی یا مهاربند اسکلت را اجرا کرد ولی به دلیل هزینه های بالای آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  3. در سازه فلزی با اتصالات مفصلی در سمت کنسول نیاز به دستک داریم در حالیکه در سازه بتنی به دلیل اتصالات صلب نیاز به دستک نداریم.

طراحی پلان ساختمان دونبش شمالی غربی

تمام مواردی که در مورد قبلی گفتیم اینجا نیز صدق می‌کند. فقط لازم است بدانید از آنجایی که ساختمان‌های شمالی غربی نور شرق را دریافت می‌کنند نسبت به ساختمان های شمالی شرقی که نور غرب را دریافت می‌کنند نورگیر تر هستند.

طراحی پلان ساختمان شمالی غربی دونبش
طراحی پلان ساختمان شمالی غربی دونبش

مشابه با مورد قبلی در اینجا نیز اگر بخواهیم پلان خود را با کمترین ستون طراحی کرده و فضای بیشتری در پارکینگ و فضاهای مسکونی در اختیار داشته باشیم بهتر است راهپله را به گوشه ساختمان ببریم.

پلان ساختمان دونبش شمالی غربی
پلان ساختمان دونبش شمالی غربی با حداقل ستون

طراحی پلان ساختمان دونبش جنوبی شرقی

همانطور که در طراحی پلان ساختمان جنوبی نسبت به شمالی دست بازتری داشتیم در ساختمان های دونبش جنوبی نیز همینطور است. در ساختمان های جنوبی دونبش یعنی جنوبی شرقی و جنوبی غربی ما از سه سمت امکان نورگیری مستقیم را داریم. بنابراین این ساختمان ها نسبت به ساختمان های شمالی شرقی و شمالی غربی که از دو سمت نورگیر هستند ارزشمندتر بوده و دست ما در طراحی پلان این ساختمان ها باز تر است.

طبق توضیحات قبلی ترجیحا سرویس پله و آسانسور را در وسط و چسبیده به دیوار همسایه قرار دهید. پذیرایی نیز بهتر است سمت جنوب پلان باشد چون نور جنوب که نور باکیفیت تری است را دریافت می‌کند.

پلان ساختمان دونبش جنوبی شرقی
پلان ساختمان دونبش جنوبی شرقی

پلان دونبش شمالی شرقی با حداقل ستون

اگر زمین جنوبی شرقی خود را بخواهید با کمترین ستون و با حداکثر تعداد پارکینگ طراحی کنید بهتر است راهپله را به سمت گوشه و مجاور حیاط ببرید. مطابق با توضیحات قبلی در چنین مواردی ما به نوعی چاره ای جزء انتخاب اسکلت بتنی نداریم. مثل پروژه مصلی ۲۶ که طراحی و اجرا اسکلت بتنی این پروژه بر عهده بنده بود.

پلان ساختمان دونبش شمالی شرقی با حداقل ستون
پلان ساختمان دونبش شمالی شرقی با حداقل ستون

طراحی پلان ساختمان دونبش جنوبی غربی

طراحی پلان جنوبی غربی نیز مشابه جنوبی شرقی است و کافی است همان را قرینه کنیم. به این نکته نیز توجه داشته باشید که این ساختمان ها چون نور شرق را دریافت می‌کنند در طول روز نسبت به ساختمان های جنوبی شرقی روشن تر هستند و می‌توان گفت که زمین های جنوبی غربی ارزشمندترین نوع زمین می‌باشند.

طراحی پلان دونبش جنوبی غربی
طراحی پلان دونبش جنوبی غربی

اگر خواستید پلانی با حداقل ستون در زمین جنوبی شرقی خود طراحی کنید تصویر زیر را پیشنهاد می‌دهیم.

پلان ساختمان دونبش جنوبی غربی با کمترین ستون
پلان ساختمان دونبش جنوبی غربی با حداقل ستون

خلاصه این مطالب را در ویدیو زیر نیز توضیح داده ایم:

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا 7

به این مطلب امتیاز دهید.

2 پاسخ
  1. امیر
    امیر گفته:

    سلام ، تو خونه شما راه پله تو اتاق خواب قرارداره، ، ؟
    یعنی طرف اول وارد اتاق خواب می شه ، همه رو تو تخت خواب ملاقات میکنه بعد می ره پذیرائی ؟؟؟
    بدا به حال ساختمانهایی که شما طراحی کردید، !!!!

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      این فقط یک لکه گذاری کلی است برای اینکه جانمایی حدودی فضاها مشخص بشه
      بعد از اتمام لکه گذاری محل ورودی فضاها رو طوری مشخص میکنیم که نیاز نباشه طرف اول بیاد تو اتاق خواب

      امام على(ع) : از شتاب کردن در کارها پیش از فرارسیدن زمان آنها، و کوتاهى کردن در آنها وقتى زمانشان فرا رسید دورى کن.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *