وزن میلگرد فونداسیون

محاسبه میلگرد فونداسیون

4.5
(32)

اجرای فونداسیون اولین مرحله از ساخت است که باید میلگرد خریداری شود. وزن میلگرد فونداسیون تابع عوامل مختلفی مثل تعداد طبقات، تیپ خاک، نوع سقف، فاصله دهانه ها، معماری پروژه و…. است. برخی از کارفرمایان متاسفانه به دنبال نقشه آماده هستند در صورتیکه نقشه فونداسیون باید برای هر ساختمان به طور اختصاصی طراحی شود و مثل پلان معماری نیست که بتوان آن را کپی کرد. این افراد فکر می‌کنند که مثلا فونداسیون ساختمان یک طبقه یا دو طبقه نیاز به نقشه اجرایی ندارد و میتوان از اینترنت نقشه دانلود کرد! در حالیکه نداشتن نقشه گاهی اوقات باعث بالاتر رفتن هزینه نیز می‌شود. بنابراین با داشتن نقشه فونداسیون ساختمانی هم ایمن و هم اقتصادی خواهید داشت.

نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون

اگر نقشه اجرایی داشته باشید و بخواهید محاسبه میلگرد فونداسیون آن را انجام دهید باید تعداد و طول میلگردهای طولی – عرضی و تقویتی فونداسیون را یک به یک برداشت کنید. در محاسبه طول میلگردها لازم است مقدار خم و همچنین طول بعد از خم آنرا نیز را در محاسبات خود منظور کنید. همچنین در نوارهایی که طول آنها از ۱۲ متر بیشتر است طول اورلپ را نیز درنظر گرفته و همچنین پرت میلگرد را نیز بایستی محاسبه کنید.

محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

به طور حدودی مقدار میلگرد مصرفی فونداسیون را اگر بخواهیم تخمین بزنیم اینطور می‌توان گفت که برای یک ساختمان متداول مسکونی منظم تقریبا در هر مترمربع زیربنا تقریبا ۹ کیلوگرم وزن میلگرد فونداسیون خواهد بود. یعنی برای یک ساختمان با ۱۰۰۰ مترزیربنا چیزی حدود ۹ تن میلگرد فقط در فنداسیون ساختمان مصرف می‌شود. در مورد هزینه اجرای فونداسیون در مطلب دیگری مفصل صحبت کرده ایم.

در ادامه قصد داریم بتن فونداسیون را بر حسب مترمکعب و وزن میلگرد را بر حسب کیلوگرم برای ساختمانهای ۱ تا ۶ طبقه به صورت حدودی برآورد کنیم.

فونداسیون ساختمان یک طبقه

عمق شناژ ساختمان یک طبقه احتمال زیاد بیشتر از ۶۰ سانتیمتر نیست. عرض شناژ این ساختمان نیز نهایتا یک متر خواهد بود. اگر سازه به صورت خرپای سبک باشد (شیروانی بدون بتن ریزی سقف) احتمالا می‌توان فونداسیون سبک تری را اجرا کرد.

فونداسیون ساختمان دو طبقه

عمق پی فونداسیون ساختمان دو طبقه را حدود ۶۰-۷۰ سانتیمتر در نظر بگیرید. تصویر زیر نقشه فونداسیون ساختمان دو طبقه بتنی را نشان می‌دهد. در این پروژه همانطور که می‌بینید حداکثر عرض نوارهای فونداسیون ۸۰ سانتیمتر است.

فونداسیون ساختمان دو طبقه
نقشه فونداسیون ساختمان دو طبقه

وزن میلگرد فونداسیون این پروژه حدود ۹۳۰ کیلوگرم است که اگر این عدد را تقسیم بر زیربنا کل پروژه (۱۰۰ مترمربع) کنیم مقدار میلگرد بر اساس هر مترمربع زیربنا ۹.۳ کیلوگرم می‌شود.

فونداسیون ساختمان دو طبقه
نقشه فونداسیون ساختمان دو طبقه

همانطور که در تصویر زیر مشخص است در این پروژه عیار بتن ۳۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب (۳۵۰ کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب بتن) است. آرماتورهای طولی این فنداسیون ۵ عدد میلگرد سایز ۱۴ به فاصله ۱۵ سانتیمتر در دو شبکه بوده و میلگرد عرضی میلگرد ۱۰ به فاصله ۲۰ سانتیمتر است.

این صرفا یک مثال برای آشنایی شما عزیزان است برای هر سازه باید فونداسیون اختصاصی آن دقیق طراحی شود.

البته برخی از پروژه های دو طبقه به صورت ویلا دوبلکس بوده و پلان معماری خاصی نیز دارد. در این حالت وزن میلگرد فونداسیون قطعا بیشتر از ۱۰ کیلو در هر مترمربع زیربنا خواهد بود.

فونداسیون ساختمان سه طبقه

عمق فونداسیون یک ساختمان ۳ طبقه احتمالا 70-80 سانت و عرض نوارهای آن نیز حدود ۱ متر خواهد بود. سایز میلگردهای اصلی و تقویتی احتمالا ۱۸-۲۰ و آرماتور عرضی فونداسیون نیز احتمالا ۱۴-۱۶ خواهد بود.

همانطور که قبلا گفتیم مقدار میلگرد بر اساس هر مترمربع زیربنا را برای یک پروژه مسکونی معمولی حدودا ۹ کیلوگرم درنظر بگیرید. این مقدار یک مقدار متوسط یا میانگین است مثلا وزن میلگرد فونداسیون پروژه ویلا طرقبه حدودا ۱۳ کیلوگرم در هرمترمربع زیربنا بود در حالیکه همین مقدار برای پروژه رسالت حدود ۷.۵ کیلوگرم بود.

اجرای فونداسیون
اجرای فونداسیون پروژه طرقبه

فونداسیون ساختمان چهار طبقه

فرض کنید ۴ سقف ۲۵۰ مترمربعی داریم (مجموعا ۱۰۰۰ مترمربع) با در نظر گرفتن مترمربعی ۹ کیلو وزن آرماتورهای فونداسیون حدود ۹ تن می‌شود. ابعاد فونداسیون ساختمان ۴ طبقه را حدودی اینطور درنظر بگیرید: 70-90 سانتیمتر عمق فونداسیون (بتن ریزی) عرض نوارهای فونداسیون (عرض شناژ) ۱-۱.۲ متر

به عنوان مثال میتوانید نتایج پروژه رسالت۲ که یک ساختمان ۴ طبقه میباشد را مشاهده کنید.

فونداسیون ساختمان پنج طبقه

عمق فونداسیون یک ساختمان 5 طبقه در حالت عادی حدود 80-100 سانتیمتر درنظر بگیرید. مثلا عمق فونداسیون پروژه احمدآباد 85 سانتیمتر بود. عرض نوارهای فونداسیون را نیز حدود 90-120 سانت فرض کنید. سایز میلگردهای اصلی یا تقویتی 20-25 خواهد بود. میزان مصرف میلگرد فونداسیون را 9 کیلوگرم در هر مترمربع در نظر بگیرید. البته اگر سازه نیاز به شمع داشته باشد به این مقدار اضافه می شود.

فونداسیون ساختمان شش طبقه

در پروژه مصلی 28 که اسکلت فلزی داشتیم عمق فونداسیون آن 85 سانتیمتر بود. در پروژه مصلی 26 که سازه بتنی داشتیم عمق فونداسیون آن 90 سانتیمتر بود.

در پروژه نامجو نیز که یک سازه فلزی ۶ سقف داشتیم عمق فونداسیون ۹۰ سانتیمتر بود.

فونداسیون ساختمان ۷ سقف

در پروژه الندشت و همچنین پروژه جلال آل احمد که هر دو 7 سقف و با اسکلت فلزی بودند عمق فونداسیون 1 متر بود.

تصویر زیر برشی از نقشه فونداسیون یک سازه فلزی 7 سقف در مشهد را نشان می دهد. عرض نوارهای فونداسیون 120-180 سانتیمتر است. همانطور که میبینید میلگردهای طولی سایز 20 و 25 و میلگردهای عرضی سایز 14 همگی به فاصله 15 سانتیمتر هستند.

فونداسیون ساختمان ۷ طبقه
نقشه فونداسیون ساختمان ۷ سقف
فونداسیون ساختمان ۷ طبقه
نقشه فونداسیون ساختمان ۷ سقف

این مطلب صرفا برای آشنایی کلی و تخمین حدودی میزان مصرف میلگرد و بتن در فونداسیون بود. هر سازه ای شرایط خودش را دارد و باید محاسبات سازه و تهیه نقشه اجرایی به دقت انجام شود. برای طراحی و سبک سازی سازه پروژه خود تماس بگیرید.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا 32

به این مطلب امتیاز دهید.

36 پاسخ
  1. قاسم لو
    قاسم لو گفته:

    سلام ، بنا ۱۷۰ متر ۵ طبقه فوندانسیون طول و عرض چقدر باید باشه و تعداد میلگرد بالا و پایین چه تعداد میخاد ؟

    پاسخ
  2. ایمان حیدردوخت
    ایمان حیدردوخت گفته:

    سلام مهندس برای پی باعرض اصلی 120وفرعی 100 با ۷تا میله گرد بالا ۷ میله گرد پایین با خاموت ۱۴چند طبقه میشه اجرا کرد

    پاسخ
  3. یدالله
    یدالله گفته:

    سلام مهندس زارع زمین برای ساخت ۳طبقه ۲۴ متری یک حال پذیرائی یک اطاق خواب دست شویی تولدت و آشپزی کوچک پله طبق دوم از طبقه اول پله بسیارکوچک دوطبقه دوم برای رفتن طبقه سوم پله ازبیرون طبقه دوم زده شود بالای طبقه سوم حیاط خلوت باز تهرانی خواهشن عمق و عرض پی و شماره ستون‌ها میلگرد۱۶آجدارهست خواهشن برای تلگرام۰۹۱۱۱۴۱۴۱۰۷ یا واتساپ۰۹۰۳۳۶۱۸۸۵۵ جواب بدهید یک جهان ازمهندس زارعی ممنون میشوم

    پاسخ
  4. حامد
    حامد گفته:

    سلام آقای مهندس وقت بخیر دیوار دور طبقه اول برای ساختمان دوطبقه چند سانتیمتر و دیوار داخلی باربر چند سانتیمتر است بسیار ممنونم از وقتی که می‌گذارید برای پاسخ

    پاسخ
  5. مهرداد
    مهرداد گفته:

    سلام یه زمین دارم ابعاد 6*10 تجاری هستش میخوام یه زیر زمین بزنم و طبقه همکف هم مغازه بنظرتون چقدر میلگرد نیاز داره

    پاسخ
  6. سعیدی
    سعیدی گفته:

    سلام وقت عالی بخیر، زمینی دارم که دو نبش هستش یک کوجه مرتفع تر از اون یکی، تقریبا ۲۷۰ تا ۳۰۰ سانای متر تفاوت سطح دارند زمین کف بسیار سفت به نحوی که با دریل تخریب ۱۴ کیلویی خاکبرداری بسیار سخت بود. زیر بنا طبقه همکف ۱۲۵ زیر بنا طبقه وسط که همکف کوچه بالایی میشه تقریبا ۱۳۵ و زیر بنای طبقه سوم که طبقه دوم کوچه بالایی نیشه تقریبا ۱۰۷ متر است اگه ممکن هستش راجع به عرض و ارتفاع نوارهای فونداسیون، تعداد ستون تقریبی، تعداد و نمره میلگردهای فونداسیون ، تعداد و نمره میلگرد ستونهای همکف و موارد ضروری که احساس می کنید راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  7. فهیم
    فهیم گفته:

    سلام یک زمین جنوبی ۲۶۰ متر دارم که ۱۸۰ متر زیربنا مد نظر هست میخواهم از زیر برای سه طبقه پیش بینی بشه ولی فعلا قصد ساخت یک طبقه دارم ممنون میشم هزینه فعلی رو برام بفرماید حدودی متری چتد میشه

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام زیربنا کل را حساب کنید هزینه فونداسیون حدود مترمربعی ۵۰۰ هزارتومن در نظر بگیرید.
      ۱۸۰*۳ = ۵۴۰ مترمربع
      ۵۴۰ * ۵۰۰۰۰۰ = 270 میلیون تومن

      پاسخ
  8. علی
    علی گفته:

    سلام.
    من قبلا هم پرسیدم متاسفانه جواب ندادید.
    من یک زمین ۲۰۰ متری جنوبی دارم میخوام همکف پارکینگ بشه و روی اون دوطبق بسازم فقط میخواستم بدونم حدود هزینه فنداسیون چقدر میشه زیر بنای هر طبق هم تقریبا ۱۶۰ متر هس
    ممنونم

    پاسخ
  9. رضا
    رضا گفته:

    درود و عرض تشکر
    من زمینی در یکی از روستاهای گیلان دارم و اوایل سال ۱۴۰۲ قصد ساخت یک ساختمان دو طبقه روی کرسی هر طبقه ۱۰۰ متری و با راه پله و پشت بام دارم.
    میشه راهنمایی کنید حدودی متری چند میشه؟
    اگر فقط سفت کاری انجام بدهیم چقدر می شود؟
    هزینه ی مصالح ی سفت کاری چقدر می شود؟
    ممنونم

    پاسخ
  10. آیت سعیدی
    آیت سعیدی گفته:

    سلام وقت عالی بخیر، در صورت امکان با زبانی که قابل فهم برای عوام باشه بفرمایید برای یک ساختمان سه طبقه اسکلت بتونی؛
    اولا عرض هر نوار
    دوم عمق هر نوار چند سانای متر باشه
    سوم تعداد آرماتور ۱۴ یا ۱۶ برای عرض
    چهارم پنجم چه تعداد خاموت
    ششم فاصله طول و عرض میلگردها از هم
    هفتم فاصله خامدت از هم
    هشتم چه سایزی خاموت داشته باشه
    نهم هر ستون چتد رشته داشته باشه
    دهم اگر فاصله ستون ها کمتر از پنج و پنج و نیم باشه برشی میخواد یا نه
    یازدهم برا شناژ افقی بالا چند رشته باشه
    سالم و تندرست باشید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      تمام این موارد در طراحی سازه مشخص میشود و نمیتوان نسخه واحد برای همه ساختمان ها داد ولی به طور کلی این موارد بنده تخمین میزنم
      عرض نوار حدود ۱ متر
      عمق نوار حدود ۸۰ سانت
      خاموت ستون ها سایز ۱۰ به فاصله حدود ۱۰ سانت

      پاسخ
      • آیت سعیدی
        آیت سعیدی گفته:

        سلام وقت عالی بخیر، فاصله‌ی دو ستون در نقشه ۶ و نیم‌متر بود، به دلیل اشتباه اجرا کار به ۷ متر و نیم رسید و در سه ردیف به موازات هم این اتفاق افتاد، لطفا بفرمایید برای تقویت و رفع این‌مشکل چه اقداماتی انجام شود

        پاسخ
  11. عباس
    عباس گفته:

    با عرض سلام سوالی داشتم خدمتتون خوشحال میشم جواب بدید
    ساختمان‌ یک طبقه با سقف بتنی ۸۰ متری که روش پیلت گذاشتم و ۴۰مترشو بااهن بع وزن ۳تن بحالت دوبلکس درست کردم ستونها میلگرد ۱۶ به عرض ۳۵و فونداسیون ۶۰در۷۰ با ۴میلگرد ۱۴ کار گذاشته شده سوالم اینه ایا از لحاظ ایمنی و تحمل بار جوابگو هست کلا در چه وضعیتی قرار داره ممنون

    پاسخ
  12. شهرام
    شهرام گفته:

    سلام خسته نباشیدمن میخواهم یک ساختنان ۱۱۰ متری بدون پاسیو بسازم زمین مال خودم هست تقریبا برای هرمترمربع چقدرهزینه برمیداره بدون قیمت زمین

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *