هزینه اسکلت فلزی ۱۴۰۳

هزینه ساخت اسکلت فلزی
4.4
(67)

ساخت اسکلت ساختمان اولین هزینه ای مهمی است که بر روی هزینه ساخت آپارتمان تاثیر قابل توجهی دارد. در این مطلب قصد داریم هزینه ساخت اسکلت فلزی را مورد بررسی قرار دهیم. مطابق با روال اجرایی در شهر مشهد در این مطلب قیمت اجرای اسکلت فلزی جوشی با دیواربرشی و سقف کامپوزیت را بررسی کرده و در مطلب دیگری در مورد مراحل اجرای اسکلت فلزی صحبت خواهیم کرد.

قیمت اسکلت فلزی

اکنون که در ابتدای سال ۱۴۰۳ به سر میبریم طبق برآورد ما هزینه اسکلت فلزی با قاب ساده و دیواربرشی و سقف کامپوزیت 3054000 -2233000 تومان خواهد شد.

توجه کنید که این عدد یک مبلغ میانگین است و با توجه به طول دهانه ها – تیپ خاک و عوامل مختلف متغییر خواهد بود.

این مورد را نیز در نظر بگیرید که این مبلغ جدا از هزینه فونداسیون بوده و برای در نظر گرفتن این هزینه مترمربعی ۵۰۰ هزارتومان بر اساس زیربنا کل ساختمان به عدد بالا اضافه کنید.

برای اینکه بتوانیم قیمت ساخت اسکلت فلزی جوشی را دقیق تر برآورد کنیم لازم است تا هزینه‌ها را از یکدیگر تفکیک کنیم.

هزینه خرید تیرآهن و ورق

اصلی‌ترین هزینه ساخت اسکلت فلزی مربوط به خرید تیراهن و ورق است. از آنجایی که قیمت تیرآهن با ورق متفاوت است در جدول زیر آنها را از هم تفکیک کرده تا نتایج دقیقتری داشته باشیم.

مبلغ بر اساس یک مترمربع زیربنا (تومان)قیمت واحد (تومان)وزن در هر مترمربع زیربنا (کیلوگرم)
1190000 – 1020000 تومان۳۴۰۰۰۳۰-۳۵تیرآهن
600000 – 200000 تومان۵۰۰۰۰۴-۱۲ورق
1790000 – 1220000 تومان۳۴-۴۷مجموع
هزینه آهن آلات در اسکلت فلزی

ساخت ستون فلزی
ساخت ستون فلزی پروژه مصلی ۲۸

هزینه خرید میلگرد

در سازه های فلزی با قاب ساده برای تحمل نیروی زلزله از مهاربند یا دیواربرشی استفاده می‌کنیم. در مشهد دیواربرشی متداول تر است. مصرف میلگرد دیواربرشی به عواملی چون تیپ خاک – جانمایی صحیح دیوارهای برشی، منظمی یا نامنظمی پروژه بستگی دارد. به عنوان مثال در پروژه ای مثل پروژه لنگرود که تیپ 4 است قطعا نتایج آن با پروژه ای مثل پروژه الندشت که تیپ خاک 2 و سازه منظم است یکسان نیست.

مبلغ بر اساس یک مترمربع زیربنا (تومان)قیمت واحد (تومان)وزن در هر مترمربع زیربنا (کیلوگرم)
480000 – 330000 تومان30000۱۱-۱۶میلگرد دیواربرشی و سقف

ما در محاسبات خود (جدول بالا) وزن میلگرد دیواربرشی را 7-12 کیلوگرم و وزن میلگرد سقف را ۴ کیلوگرم درنظر گرفته ایم.

اجرای دیواربرشی
اجرای دیواربرشی – پروژه رضا احمدآباد – مشهد

هزینه خرید بتن

معمولا حداقل رده بتن مورد استفاده در پروژه های مسکونی متداول C25 (عیار۴۰۰) می‌باشد که قیمت آن در مشهد حدودا مترمکعبی ۱.۱ میلیون تومان است.

مبلغ به ازای هر مترمربع زیربناقیمت واحد (تومان)بتن مصرفی در هر مترمربع زیربنا
۲۷۵۰۰۰ تومان۱.۱ میلیون تومان۰.۲۵ مترمکعب

ضخامت بتن سقف کامپوزیت معمولا ۱۰ سانتیمتر است بنابراین در هرمترمربع زیربنا ۰.۱ مترمکعب مصرف می‌شود. مصرف بتن دیوارهای برشی معمولا حداکثر ۰.۱۵ مترمکعب در هر مترمربع زیربنا میباشد. بنابراین کل بتن مصرفی (سقف+دیواربرشی) برابر است با ۰.۲۵ مترمکعب در هر مترمربع زیربنا

قیمت جوشکاری اسکلت فلزی

قیمت جوشکاری اسکلت فلزی در مشهد را کیلویی حدود ۶ هزار تومان در نظر بگیرید. توجه کنید این عدد فقط دستمزد جوشکار است و اگر در نقشه تیرورق داشته باشید باید ساخت آن در کارخانه انجام شود که هزینه آن جداگانه محاسبه می‌شود.

هزینه به ازای هر مترمربع زیربناساخت اسکلت فلزی به ازای هر کیلوگرم وزن اسکلتوزن اسکلت در هر مترمربع زیربنا
۲۴۰۰۰۰ – ۲۱۰۰۰۰ تومان۶ هزارتومان۳۵-۴۰ کیلوگرم

در پروژه نماز که در خرداد ۱۴۰۲ اسکلت آن اجرا شد دستمزد جوشکار کیلویی ۴ هزارتومان بود. برای مشاهده تصاویر مراحل ساخت این پروژه بر روی نام این پروژه کلیک کنید.

اسکلت فلزی پروژه نماز
پایان اجرای اسکلت فلزی پروژه نماز

توجه کنید که ساخت تیرورق یا ستونهای باکس (ساخته شده از ورق) باید در کارخانه انجام شود. برای استعلام هزینه ساخت تیرورق نقشه خود را برای کارخانه صاحب صلاحیت ارسال کرده و استعلام بگیرید.

به دلیل هزینه های بالای ساخت تیرورق و ستون های باکس همواره سعی میکنیم که تا جای ممکن از این مقاطع استفاده نکنیم.

هزینه جرثقیل

هزینه جرثقیل برای اجرای اسکلت فلزی بستگی به تعداد دفعات لازم برای کار جرثقیل و همچنین تعداد طبقات دارد. مثلا برای پروژه های ۷ سقف برای پایداری اسکلت بهتر است آنرا در دو پارت اجرا کنیم، یعنی مثلا اسکلت و سقف ۴ طبقه را اجرا کرده و سپس ۳ طبقه بعدی را اجرا کنیم. در این شرایط تعداد دفعات لازم برای کار جرثقیل و همچنین هزینه آن بالاتر می‌رود.

اولین نوبت کار جرثقیل موقع برپایی ستونهاست. در مرحله بعدی تیرهای همه طبقات موقتا در طبقه اول نصب شده و پس از آماده سازی کامل تیرها در نوبت کاری بعدی جرثقیل تیرریزی طبقات تکمیل میگردد. مرحله بعدی کار جرثقیل موقع اجرای راهپله بوده و مرحله آخر نیز اجرای خرپشته خواهد بود.

بنابراین مختصرا در مورد تعداد مراحل کار جرثقیل توضیح دادیم اما اینکه چقدر باید بابت جرثقیل هزینه کنیم بستگی به حجم و ارتفاع کار دارد. به طور متوسط هزینه جرثقیل در اجرای اسکلت فلزی را مترمربعی ۵۰ هزارتومان درنظر می‌گیریم.

هزینه جرثقیل در اسکلت فلزی به ازای هر مترمربع زیربنا
۵۰ هزارتومان
اجرای سازه فلزی پروژه خیابان امام رضا در مشهد
اجرای سازه فلزی پروژه خیابان امام رضا در مشهد

دستمزد اجرای سقف کامپوزیت

قیمت اجرای اسکلت فلزی فقط به جوشکاری مربوط نمی‌شود بلکه باید دستمزد اجرای سقف و دیواربرشی را نیز درنظر بگیریم. دستمزد اجرای سقف کامپوزیت در مشهد را حدود مترمربعی ۵۰-۶۰ هزارتومان درنظر گرفته ایم. البته قیمت های خارج از این بازه نیز وجود دارد.

دستمزد اجرای سقف کامپوزیت به ازای هر مترمربع زیربنا
۵۰-۶۰ هزارتومان

تصویر زیر قبل از بتن ریزی سقف کامپوزیت پروژه نماز را نشان می‌دهد. شما میتوانید با کلیک بر روی نام این پروژه تصاویر مراحل ساخت این پروژه را ملاحظه کنید.

سقف کامپوزیت
سقف کامپوزیت پروژه نماز

دستمزد اجرای دیواربرشی

قیمت های جدول زیر بر اساس قالب بندی چوبی است که معمولا در مشهد برای قالب بندی دیوارهای برشی در سازه فلزی استفاده می‌شود. در صورتیکه از قالب فلزی استفاده شود هزینه تمام شده آن تقریبا ۲ برابر خواهد شد.

دستمزد به ازای هر مترمربع زیربنا قالب بندی دیواربرشی به ازای هر مترمربع زیربنااجرت به ازای هر مترمربع قالب بندی دیواربرشی
۱۳۶۰۰۰ – ۱۰۵۰۰۰ تومان۰.۷-۰.۸ ۱۵۰-۱۷۰ هزارتومان

تصویر زیر اجرای سقف کامپوزیت و دیواربرشی در پروژه رضا احمدآباد را نشان میدهد. شما میتوانید با کلیک بر روی نام این پروژه تصاویر مراحل ساخت این پروژه را مشاهده کنید.

سقف سوم پروژه رضا احمدآباد
اجرای سقف و دیواربرشی در پروژه رضا احمدآباد

در سیستم سازه ای قاب ساده + دیوار برشی توجه کنید که دیوار برشی تنها عضوی است که در برابر زلزله مقاومت می‌کند بنابراین اجرای صحیح آن اهمیت بالایی دارد. بنابراین توجه داشته باشید به هر قیمتی دیواربرشی را به کسی واگذار نکنید. استا آرماتوربند باید به طور تخصصی قبلا دیوار‌برشی کار کرده باشد. هر آرماتوربندی مثلا آرماتوربند فونداسیون قادر به انجام این کار نیست.

سایر هزینه ها

  • حمل و نقل تیر و ستونهای ساخته شده از انبار جوشکاری به محل پروژه
  • تخته دفنی :‌ برای قالب بندی دیوارهای برشی در سمت همسایه باید از تخته دفنی استفاده کرد که هزینه خرید آن قابل توجه است و باید در نظر گرفته شود.
  • سیم جوش : حدود ۱.۵٪ وزن اسکلت
  • سیم آرماتوربندی
  • سیم قالب بندی
  • نقشه بردار
  • میخ
  • و ….

برای کل این هزینه ها حدودا مترمربعی ۱۵۰ هزارتومان درنظر میگیریم.

اسکلت فلزی پروژه الندشت
اسکلت فلزی پروژه الندشت – مشهد

هزینه تمام شده ساخت سازه فولادی

بنابراین با جمع زدن موارد بالا قیمت اجرای اسکلت فلزی جوشی اینطور به دست می آید :

هزینه به ازای هر مترمربع زیربنا
1790000 – 1220000 تومانخرید آهن آلات
480000 – 330000 تومانخرید میلگرد
275 هزار تومانخرید بتن
۲۴۰ – ۲۱۰ هزار تومانهزینه اجرای اسکلت
۵۰ هزار تومانهزینه جرثقیل
۶۰ – ۵۰ هزار توماندستمزد اجرای سقف کامپوزیت
۱۳۶۰۰۰ – ۱۰۵۰۰۰ توماندستمزد اجرای دیوار برشی
۱۰۰-۱۵۰ هزار تومانحمل و نقل، سیم جوش، سیم مفتول، تخته دفنی و…
3180000 -2340000 تومانمجموع
هزینه ساخت اسکلت فلزی + سقف + دیواربرشی

همانطور که می‌بینید هزینه اجرای اسکلت فلزی بازه قیمتی بالایی دارد که اهمیت طراحی سازه و البته نقشه های معماری را نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است که کار طراحی سازه را به یک فرد یا شرکت معتبر بدهید تا طرحی ایمن و اقتصادی طراحی کند. پیشنهاد می کنیم مثلا نتایج طراحی سازه پروژه الندشت یا پروژه جلال آل احمد یا پروژه نامجو را ببینید که همگی با سازه فلزی به همراه دیواربرشی بتنی اجرا شدند.

در پایان دوباره تاکید میکنیم که اعداد جدول بالا بدون در نظر گرفتن هزینه فونداسیون است.

روش‌های کاهش هزینه اسکلت فلزی

۱- استفاده از سقف کامپوزیت به جای تیرچه کرومیت و عرشه فولادی

هرچند برای پروژه های کوچک و مواقعی که سرعت و راحتی اجرا برایمان اهمیت بیشتری دارد به سراغ سقف کرومیت یا همان تیرچه فلزی می‌رویم ولی این مورد را درنظر داشته باشید که هزینه آن نسبت به سقف کامپوزیت در اسکلت فلزی بیشتر خواهد بود.

سقف عرشه فولادی نیز نسبت به سقف کامپوزیت به خاطر مصرف ورق گالوانیزه در سقف عرشه فولادی هزینه بالاتری دارد.

۲- عدم استفاده از تیرورق

بزرگترین سایز تیرآهنی که در بازار موجود است IPE30 یا همان آهن ۳۰ است. اگر تیرآهن مورد نیاز به قدری باشد که IPE30 به همراه ورق تقویت هم برای آن کافی نباشد به ناچار باید به یک کارخانه اسکلت فلزی تیرورق مورد نظر خود را سفارش دهیم تا برایمان تولید کنند. استفاده از تیرورق در اسکلت فلزی از چند نظر باعث افزایش هزینه آن می‌شود. اولا قیمت هر کیلوگرم ورق سیاه نسبت به تیرآهن های موجود در بازار حداقل ۵۰ درصد گرانتر است. دوما هزینه ساخت تیرورق در کارخانه است در حالیکه اگر از آهن های موجود در بازار میتوانستیم استفاده کنیم هزینه ساخت آهن نداشتیم و سوما افزایش هزینه های حمل و نقل است. در نهایت توصیه ما این است که برای کاهش هزینه اسکلت فلزی در صورت امکان طول دهانه ها را کاهش دهید تا نیازی به تیرورق نداشته باشید یا اینکه از اسکلت بتنی استفاده کنید. زیرا در دهانه های بلند هزینه اسکلت بتنی به مراتب کمتر است.

۳- استفاده از قاب ساده به جای قاب خمشی

در قاب ساده فلزی ما برای تحمل نیروی زلزله به دیواربرشی یا مهاربند نیاز داریم ولی در قاب خمشی اینطور نبوده و تیر و ستون ها قادر هستند نیروی زلزله را تحمل کنند. به دلایل مختلفی اجرای قاب خمشی فلزی هزینه ای چندین برابر قاب ساده دارد. اولا مصرف آهن آلات در آن بیشتر است. دوما مصرف ورق در قاب خمشی بالاست که خود ورق گرانتر از آهن های موجود در بازار است. سوما هزینه ساخت بالا در کارخانه و جوشکاری نفوذی که باید حتما در کارخانه انجام شده و نمیتوان در محیط کارگاه انجام داد.

اجرای قاب خمشی فلزی کیفیت اجرای به مراتب بالاتری نسبت به اسکلت های قاب ساده که در محیط کارگاه جوشکاری میشود دارد ولی اگر به فکر کاهش هزینه اسکلت فلزی هستید از اجرای قاب خمشی فلزی صرف نظر کنید. در مواردی مثل پروژه مصلی۲۶ که امکان جانمایی مهاربند یا دیواربرشی در اسکلت فلزی وجود نداشته باشد توصیه ما این است که از اسکلت بتنی استفاده کنید.

۴- استفاده از اتصالات جوشی به جای پیچی

هرچند استفاده از اتصالات پیچی در اسکلت فلزی باعث بالا رفتن کیفیت کار میشود ولی هزینه آن نسبت به اتصالات جوشی بیشتر است. همچنین توجه داشته باشید که اجرای اسکلت فلزی با اتصالات پیچی باید توسط کارخانه سوله ساز معتبر انجام شود چون سوراخ کاری ها باید با دقت بالایی انجام شود و کوچکترین ایرادی باعث مشکلات اجرایی غیرقابل حل خواهد شد.

۵- طراحی سازه و سبک سازی

طراح سازه وظیفه دارد که علاوه بر اینکه یک طرح ایمن طراحی می‌کند بر روی سبک سازی سازه نیز وقت بگذارد و تا جای ممکن هزینه ساخت اسکلت را پایین بیاورد. در سازه فلزی جانمایی اصولی دیوارهای برشی یا مهاربند و تیرریزی صحیح باعث کاهش هزینه اسکلت فلزی خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم چند مورد از نمونه کارهای طراحی سازه ما را مشاهده کنید تا با طراحی سازه اصولی و اقتصادی آشنا شوید.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا 67

به این مطلب امتیاز دهید.

141 پاسخ
  1. جعفری
    جعفری گفته:

    درود بیکران
    جناب مهندس بزرگوار بنده قصد ساخت یک بنا به متراژ ۱۰۰ متر یک طبقه دارم برای ساخت بنا به سبک قدیم قصد دارم ستون وسط نشیمن قرار بدم . عرض زمین ۸ متر می‌باشد. یک طرف ۳ متر و طرف دیگه ۵ متر میباشد، چه آهنی برای پوشش لازم است. ؟
    آهن پوشش سقف چه اندازه‌ای مفید هستش؟

    سپاس از لطفتون

    پاسخ
      • مجید کرمی
        مجید کرمی گفته:

        درود جناب مهندس
        ببخشید برای 80 متر زمین تجاری در سه طبقه شامل زیرزمین، همکف با حدود 1 متر کرسی و طبقه بالا اسکلت فلزی بهتر هست بزنیم یا بتنی؟
        و اینکه اسکلت فلزی پیچ و مهره ای یا جوشی ؟
        یه برآورد کلی از هزینه هر کدوم هم اگر بدید ممنون میشم

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام اسکلت پیچ و مهره ای بهتر است از نظر کیفیت ولی هزینش از جوشی بیشتر است.
          سازه بتنی مترمربعی حدود 3 میلیون تومن – سازه فلزی جوشی حدود مترمربعی 3.5 میلیون تومن

          پاسخ
  2. سید علی
    سید علی گفته:

    سلام مهندس وقت بخیر زمینی دارم در شمال منطقه مرزن آباد میخام یه دوبلکس ۷۰ متر پایین و ۷۰ متر بالا بسازم میخوام بدونم هزینه اسکلت فلزی متری چند واسمون در میاد ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
  3. سیامند
    سیامند گفته:

    درود فراوان اغای مهندس ، بنده زمینی به ابعاد 10*24 دارم دهنه 10 متر میخام حدود 650 متر مربع اجرا کنم . طبقه همکف کلا تجاری و اول و دوم حدود هر کدام هشتاد درصد اجرا بشه. به نظر شما حدودی چقدر هزینه اسکلت فلزی جوشی و سقف های ورقی میشه و چقدر دیوار چینی هزینه داره ؟

    پاسخ
  4. فرزادمصطفوی شهاب
    فرزادمصطفوی شهاب گفته:

    سلام جناب مهندس
    زمینی دارم حدود۵۰۰ متر میخواهم حدود۸۰ مترپایین و۴۰ مت بالا وبقیه تراس سرباز درست کنم اسکلت آهنی پیچ ومهرهای در نزدیکی تهران .رودهن ایا حاضرید نقشه معماری واستراکچر واجرا پس از هماهنگی با هم انجام دهیم .مرحله اول اسکلت وبعدامراحل بعدی..تلفنم ۰۹۱۲۳۴۳۶۲۳۶ مصطفوی هستم .خیلی خوشحال میشوم با صداقت وبرنامه ریزی باهمدیگر همکاری کنیم.متشکرم در صورت تمایل تماس بگیرید

    پاسخ
  5. رضا
    رضا گفته:

    درود مهندس
    سه تا سوال داشتم از محضرتون. با ابعاد ۹ در ۸ (۹ ستون دوبل) و یک متر بیرون آمدگی دورتادور (۱۱۰ متر سقف)، هزینه اسکلت فلزی جوشی چقدر میشه؟ هزینه اجرای سقف ۱۱۰ متری کرومیت و فوم چقدر میشه؟ سقف دوم رو اگر بخایم شیروانی کار کنیم چقدر هزینه داره؟ سپاس فراوان از شما

    پاسخ
  6. احمد
    احمد گفته:

    سلام مهندس ، خدا قوت
    یک زمین دارم ۲۰۰ متر مریع کل زمین زیربنا است
    ان شالله می خوام طبقه همکف را تجاری کنم با ۵ متر ارتفاع و ۳ طبقه مسکونی روی آن احداث کنم

    کلا چند کیلو آهن اسکلت شامل صفحه و بولد ستونها و پل ها و اتصالات و باد بند می خواد
    اسکلت فلزی جوشی معمولی ؟؟

    چند کیلو میلگرد برای فنداسیون و سقف می خواد ؟
    سپاسگزارم .

    سوال دوم ،

    برای همین زمین و همین نقشه و طبقات اگر
    بخواهم با سازه ی صنعتی iCf بسازم چطور ؟
    میگن iCf ارزانتر در میاد و مزایای بهتر و بیشتری دارد .
    بنظر شما سازه ی فوق چند کیلو میلگرد میخاد فنداسیون ، دیوارها و سقف.
    بسیار ممنون از پاسختان

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام icf محدودیت هایی در معماری احتمالا ایجاد میکنه باید راجع بهش بیشتر تحقیق کنید
      باید نقشه هاتون طراحی بشه ولی اسکلت حدود متری ۶۰ کیلو احتمالا دربیاد و میلگرد هم حدود متری ۱۵ کیلو

      پاسخ
      • منان وجیهی
        منان وجیهی گفته:

        سلام …. وقت بخیر … یک زمین ۴۶۰ متری دلرم با ۳۴ متر بر …. قصد دارم ۸ دهنه تجاری توش اجرا کنم … نظر شما چه سازه ای هست و فکر میکنیدصفر تاصد چقدر هزینه و زمان میبرد ؟؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام وقت بخیر
          ابتدا پلان های معماری باید طراحی کنید بعد در مورد سازه تصمیم گرفته میشه
          هزینه بستگی ب کیفیت کار داره از متری ۹ تومن ب بالا درمیاد مدت هم حدود ۱ سال

          پاسخ
  7. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام خسته نباشید
    میشه بفرمایین پروژه
    تیراهن های بکار رفته در ستون و تیر ها نمره چنده؟
    پروژه کلا چند متر هست؟
    چنتا ستون داره؟
    میشه بجای دیوار برشی از باد بند استفاده کرد؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام کدوم پروژه میفرمایید
      بله ب جای دیوار برشی میشه از بادبند استفاده کرد ولی بادبند حتما باید بین دو ستون اجرا بشه ولی دیواربرشی این محدودیت نداره

      پاسخ
  8. محمد رضا فعله گری
    محمد رضا فعله گری گفته:

    سلام آقای مهندس وقت بخیر .ی زمین توی روستا دادم حدود ۱۸۵متر ی دوبلکس ۶۰ متر پایین ۶۰ متر بالا بسازم اسکلت آهن جوشی حدودا مترمربع چقدر برام هزینه داره.ممنون.

    پاسخ
  9. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس
    یک زمین 150 متری دارم تو ییلاق . میخوام یک ویلای نیم پیلوت بسازم ، حدود سه متر هم باید پی کنی بشه ، هزینه فونداسیون و اسکلت فلزی و سقف چقدر درمیاد؟
    ممنون

    پاسخ
  10. پیمان
    پیمان گفته:

    درود بر شما جناب مهندس با عرض پوزش که مزاحم اوقات شریف شما میشم
    240متر زمین دارم مجوز 4طبقه و پیلوت
    لطفاً راهنمایی بفرمایید که تفاوت قیمت اسکلت فلزی با اسکلت بتنی چند درصد می‌باشد پاسخ شما ملاک تصمیم گیری اینجانب می‌باشد

    با تشکر از زمانی که اختصاص دادین

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی ب کار داره اول نقشه های معماری باید طراحی بشه و بعد از اون در مورد سازه تصمیم گیری بشه
      به طور متوسط ۲۰ درصد اختلاف داره هزینه سازه فلزی با بتنی

      پاسخ
  11. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام . برای ساخت ساختمان یک طبقه حدود ۷۰ متری در روستا در زمینی که ممکن است جرثقیل امکان ورود نداشته باشد می توان اسکلت فلزی اجرا کرد ؟

    پاسخ
  12. محمد
    محمد گفته:

    سلام جناب مهندس تشکر بابت مطالب بسیار مفید و خوبتون
    من یه زمین داشتم به متراژ 130متر تجاری سازه هم اسکلت فلزی آهن بال پهن هست با پیچ و مهره ،دادم دست پیمانکار برام بسازه پارسال فقط برای اجرای فوندانسیون و اسکلت سه طبقه( به جز سقف و دیوار برشی و آهن های افقی سقف سوم )یک میلیارد دویست پنجاه پول گرفته میخواستم ببینم حدود این هزینه منطقیه برای این کار؟؟

    پاسخ
  13. سجاد بهرامی
    سجاد بهرامی گفته:

    سلام مهندس جان خسته نباشی
    نگاه کنید شما قطعا برای طراحی سازه نیاز به یک مهندس طراح عمران نیز دارید که با نرم افزار ایبتس و سیف طراحی را انجام می دهد
    درآمد این عزیران را بر اساس هر متر مربع لطف می کنید به من بگویید؟؟

    پاسخ
  14. Diyar
    Diyar گفته:

    سلام عرض ادب خدمت مهندس عزیز
    مهندس جان ی زمین دارم با متراژ 130متر و طبقه همکف می‌خوام تجاری بسازم و دو طبقه مسکونی بنظرتون از اسکلت فلزی قاب ساده استفاده کنم بهتره یا اسکلت بتنی ممنون میشم از لحاظ استحکام و قیمت نظرتون بگین

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام از نظر هزینه تو متراژ کم اونقدر تفاوتی نداره از نظر استحکام بستگی ب کیفیت اجرا داره هر دو تا خوبه
      اینکه شما کدوم استفاده کنین بستگی ب پلان معماری داره اول باید نقشه های معماری کارتون طراحی بشه بعد تصمیم بگیرید که کدوم سازه انتخاب کنین. موردی که میتونه تاثیر بزاره تو انتخاب شما اینه که سازه فلزی با قاب ساده نیاز ب بادبند یا دیواربرشی داره اما سازه بتنی نیاز نداره.

      پاسخ
  15. اباذر
    اباذر گفته:

    سلام و دستمریزاد
    اسکلت فلزی جوشی رو با سقف قیمت دادین متری حدود 2.5 می خواستم قیم تقریبی اسکلت فلزی پیچ و مهر ه رو بدونم اگه ممکنه

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام از نظر وزن آهن مصرفی فرقی نداره تو اجرا اختلاف هزینه پیدا میکنه که باید از کارخونه های سوله ساز قیمت بگیرین.
      یک کار طراحی کرده بودیم به کارفرما هزینه اجرا + جرثقیل + پیچ فکر میکنم کیلویی ۱۲ هزارتومن قیمت داده بودن.

      پاسخ
  16. ناشناس
    ناشناس گفته:

    ضمن عرض سلام و احترام از مهندس عزیز برای ساخت ساختمان با ابعاد ۱۱٫۶۵در۱۰مترزیر ۴ دهنه انباری بالا ۱ واحد ساختمان چقدر هزینه دارد ممنون

    پاسخ
    • ranjbar
      ranjbar گفته:

      سلام خسته نباشید خدمت شما بزرگوار ببخشید مزاحمتون شدم میخواستم بدونم که ۱۰۰مترزمین با اسکلت فلزی دردوطبقه بطور کامل سازه اجرا بشه به مراحل تحویل وزندگی برسه با تمام کارهای اجرایی اش چقدر درمیاد متری سازه وبا اسکلت بتونی چقدرمیشه صفرتاصد سازه اجرایی وسازه اسکلت فلزی وبتونی در۲ طبقه چقدر میشه ازپیش تا سقف آخر میخوام بدونم اسکلت ها چقدرمیشه وهم صفرتاصد سازه با این شرایط اجرایی چقدردرمیاد متری چقدر ویا صد متر سازه بطورجمعی چقدرمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید لطف میکنید ممنون ومتشکرم

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام تا پایان سقف ها حدود متری ۳ میلیون تومن درمیاد دقیقتر اگه میخواید بدونید باید نقشه های معماری تهیه بشه بعدش هم در مورد سازه تصمیم گرفت.
        صفر تا صد هم از متری ۸ تومن ب بالا

        پاسخ
  17. محسن
    محسن گفته:

    سلام مهندس ممنون از مطالب مفیدتون
    من یه ساختمان2 طبقه 350 متری میخوام بسازم ابعاد زمینم 11در 26 هستش کدوم سازه رو پیشنهاد میکنید فقط مشکل سروصدای سقف توی کدوم کمتره

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی داره ب پلان معماری
      اگر دهانه (حداکثر فاصله بین 2 ستون) 11 متری داشته باشید سازه بتنی انجام بدین. اگر دهانه ها کوتاه باشه (در حد 5-6 متر) خیلی فرقی نداره بین سازه بتنی و فلزی
      تو سازه بتنی ما مشکل لرزش سقف کمتری داریم نسبت به سازه فلزی

      پاسخ
  18. حامد فتحی
    حامد فتحی گفته:

    با سلام و خسته نباشید من یک سازه روستایی دوطبقه دوتا ۶۰متری میخام بسازم به نظرتون پیچ و مهره درست کنم مقرون به صرفه است یا اسکلت جوشی
    هزینه هر کدوم چقدر میشه ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
  19. محمد
    محمد گفته:

    سلام در خصوص کارخانه تولید اسکلت فلزی و اینکه محاسبات هزینه تولید قطعات مونتاژی مثل ستون با تیر ورق و ملحفاتش و محاسبه برش فیت آپ جوش سوراخکاری فیکساژ جابجایی سندبلاست و رنگ و در نهایت حملش به کارگاه پروژه و آنالیز سوداوری کارخانه و تعیین بودجه تولید در زمانیکه 5 الی 6 پروژه قراردارند که در زمانش تحویل بدهند کنترل پروژه تولید آنالیز قیمتها بیزینس پلان و طرح درآمدی کارخانه تلید اسکلت فلزی اگه سایت شماره تماس و یا لینکی داشتین به شدت احتیاج دارم آخه قراره مدیریت کارخانه تولید اسکلت فلزی رو عهده دار بشم مباحث نیروی انسانی برنامه ریزی تولید حسابداری مدیریت و مدیریت مالی و فروش رو باید بدونم خیلی ممنونم حتی حاضرم هزینه اش رو پرداخت کنم خیلی خیلی خیلی ممنون
    شمارم 09121751983 محمود هستم

    پاسخ
  20. محمد رضا تهرانی
    محمد رضا تهرانی گفته:

    سلام صبح بخیر مهندس بزرگوار ممنون از نشر اطلاعات مفید شما برای یک ساختمان ۴ طبقه روی پیلوت و دو طبقه زیرزمین با بنای ۱۱۰۰ مترمربع قیمت سازه فلزی حدودا چقدر میشود ؟ قیمت سازه بتنی چقدر میشود ؟ شما کدام را ترجیح میدهید

    پاسخ
  21. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس
    ممنون از مطالب مفیدتون
    دوتا سوال داشتم
    برای یه ساختمان ۱۲ طبقه و حدودا ۴۸۰۰متر زیربنا به نظر شما چند تن آهن مصرف میشه و اینکه با توجه به ارتفاع سازه مترمربعی چقد هزینه ساخت سازه میشه؟
    خیلی ممنون و مچکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی ب پلان معماری داره و همچنین شهر محل ساخت و تیپ خاک منطقه
      اگر با قاب ساده + دیواربرشی بشه انجام داد آهن و میلگرد مترمربعی ۵۰ کیلوگرم بیشتر نمیشه (به شرطی که تیپ خاک۲و۳ باشه و ۴ نباشه)
      اگر هم قرار به طراحی قاب خمشی باشه مترمربعی بالای ۸۰ کیلوگرم درمیاد.
      هزینه ساخت مترمربعی حدود ۲۰ میلیون تومان فکر میکنم

      پاسخ
  22. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام مهندس وقت بخیر ممنون از مطالب مفیدتون.
    ساختمان اسکلت فلزی شامل یک زیرزمین تجاری حدود ۱۷۵ متر و طبقه همکف مسکونی ۱۰۰ متر زیربنا میباشد.
    بنده قصد دارم طبقه ی بالای ساختمان رو یک واحد ۱۰۰ متری مسکونی یا دو واحد ۵۰ متری تجاری بسازم. بنظرتون چقدر هزینه ساخت میشه و از چه نوع سازه ای استفاده کنیم که مقرون بصرفه باشه ؟
    ممنون از پاسخگوییتون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      اول باید ببینید که سازه جوابگوی یک طبقه اضافه هست یا نه
      برای طبقه اضافه من نظرم سازه lsf هست بخاطر سبکی
      هزینه ساخت متری ۷ میلیون تومن حدودا درنظر بگیرید.

      پاسخ
  23. زمانی
    زمانی گفته:

    سلام وقت بخیر من میخواستم توی باغ یه خانه باغ درست کنم که الان شناژ و ستون رو درست کردم ، عرض ۶ متر و طول ۸ متر است ،قصد من اینه که روی این پیلوت یه واحد کوچک ۵۰ متری بسازم .طبقه بالا رو اگه با بتن کار کنم ۴ تا ستون وسط خونه میاد .
    لطفا ددگاهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام دقیق اطلاع ندارم چون معمولا برای ساختمان های معمولی کار نمیشه
      اسکلت فلزی قاب خمشی (چه جوشی و چه پیچ و مهره ای) هزینه بالایی داره و فکرمیکنم حدود دوبرابر قاب ساده دربیاد.
      پیشنهاد من اینه که اگه حتما میخواین سازه فلزی باشه از قاب ساده به همراه دیواربرشی یا مهاربند استفاده کنین و اگر نمیتونین دیواربرشی یا مهاربند در سازه قرار بدین از اسکلت بتنی استفاده کنین

      پاسخ
  24. کریم
    کریم گفته:

    سلام مهندس
    برا زمین ۷ در ۱۶ و بر ۷ متری (بدون ستون وسط )
    جهت ۳ طبقه رو پیلوت چه سازه ای بهتره ؟
    هم هزینه و هم سایر موارد ؟(ستون بتنی جاگیر نیست یعنی فضا رو نمی گیره ؟
    تشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام باید اول پلان معماری کامل مشخص بشه بعد ببینین آیا ستون بتنی که بزرگتر است آسیب میزنه ب فضا یا نه
      سازه بتنی معمولا ارزان تر تمام میشه

      پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس گفته:

      سلام.مهندس جان.ممنون ازتضیحات خوبتون.یک زمین ۲برباابعاد۷در۱۶دارم میخوام زیرزمین پارکینگ باهمکف تجاری با۳طبقه دیگه روش بسازم میشه لطف کنین هزینه اجرای اسکلت فلزباسقف وهزینه تمام کارش لطف کنین.ممنون ازتوجهتون

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام تا پایان سقف ها حدود متری ۳ میلیون تومن
        کل کار حدااقل متری ۱۰ میلیون تومن درنظر بگیرید.
        زمین کوچیک هست شاید پارکینگ تو زیرزمین جواب نده کارتون بدین یک مهندس معمار خوب طراحی کنه

        پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بنایی تا الان هزینش حساب نکردم
      یکی از اصول اجرای ساختمان بنایی این است که باید روی فونداسیون (زیر دیوار) و روی دیوار (زیر سقف) بایستی کلاف بتنی افقی اجرا شود. در کنج دیوارها هم باید کلاف بتنی قائم اجرا شود. در دیوارهای بیش از ۴ متر طول هم نیاز به کلاف قائم دارند.

      پاسخ
    • حامد
      حامد گفته:

      سلام مهندس ..خدا قوت و ممنون بابت پاسخگویی شما ..ساختمانی دارم متراژ ۱۵۲ متر و قدیم ساخت هستش و فقط ۳ تا ستون وسط داره ..و میخواستم به همین صورت طبقه بالا رو احداث کنم که با کسر حیاط پایین و در نظر گرفتن بالکن ..بنای مفیدش ۱۴ ×۸ میشه
      یا حدودا ۱۰۰ متر واستم ببینم آیا ساختمون توان و طاقت ساخت طبقه دوم با استفاده از کناف رو داره و هزینه ارزونتر و در عین حال مقاوم تر چه سازه ای هست ..شیروانی بتنی یا فلزی ؟
      قیمت احداث سقف هر ۳ مورد رو میفرمایین..باتشکر

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام طبقه اضافه اگه میخواید بزنین یا باید سازه بتنی بزنین یا سازه lsf
        حدود مترمربعی ۳ میلیون تومن هزینه داره
        ما در یکی از پروژه هایمان یک طبقه به یک ساختمان قدیمی اضافه کردیم. برای دیدن تصاویر به پروژه پیروزی مراجعه کنید.

        پاسخ
  25. محمد یوسفی
    محمد یوسفی گفته:

    سلام جناب مهندس
    یک زمین 800متری شیراز دارم که قصد ساخت 9طبقه مسکونی دارم
    اگه زحمتی نیس توضیحی نسبت به اینکه ساخت بتنی انجام بدم یا فلزی
    و اینکه هزینه هرکدوم حدودا چند میشه؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام در کل سازه بتنی ارزان تر تمام میشود از نظر زمان اجرا هم به ازای هر طبقه یک هفته بیشتر طول میکشد.
      در مورد اختلاف هزینه ها بستگی داره به پلان معماری
      در دهانه های بلند اختلاف بین سازه بتنی و فلزی بیشتر میشود و توصیه میشود سازه بتنی اجرا شود.

      پاسخ
    • محمد
      محمد گفته:

      سلام دورود بر مهندس عزیز که علم وتجربش در اختیار دیگران قرار مبده من یک زمین ۸در ۲۲ دارم زیرزمین پارکینک همکف تجاری ویک طبقه هم مسکونی بالا بزارم اول اینکه بدون ستون وسط مبخام باشه دوم ابنکه هزینه تقریبی فقط اسکلت تا اجرای سقف آخر تقریب چقد میشه

      پاسخ
  26. سید سهند شاه ابراهیمی
    سید سهند شاه ابراهیمی گفته:

    سلام آقای مهندس هزینه ساخت از روی خاک یک بنا ۵ طبقه اسکلت فلزی هر طبقه ۴۰۰ متر چقدر می شود ممنون

    پاسخ
  27. ابراهیم فلاح
    ابراهیم فلاح گفته:

    سلام مهندس عزیز
    تشکر از مطالب خوب و مفیدتون
    حق الزحمه اخذ پروانه ساختمانی در مشهد چقدراست؟

    پاسخ
  28. شاهو احمدی
    شاهو احمدی گفته:

    سلام جناب زارع عزیز
    وقت بخیر
    یه خونه بافت فرسوده دارم مساحت زمین 82 متر 6.5 در 13 متر. جلوی خونه 6 متر میشه
    دستور نقشه برای دو طبقه و پیلوت گرفتم
    در این مرحله گیر کردم نمیدونم با سازه آهنی بهتره یا بتنی
    یکی میگه بتن خوبه هزینه کمتره یکی میگه آهن بهتره که فضا بیشتر میده
    مهندس خودم میگه فلز بهتره ولی 50 تومنی گران تر موم میشه و مهاربند میخوره اگر نخوای مهاربند باشه باید از اسکلت پیج و مهره باشه
    امکان داره یه تفاوت قیمت حدودی بهم بگید و اگه فلزی پیشنهاد میکنید اون مهاربند برای پنجره ها مزاحم هست بهترین راه کار چیه
    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگر واقعا امکان قرارگیری مهاربند یا دیواربرشی نباشه سازه بتنی بهترین گزینه هست هرچند در اغلب اوقات میشه طوری جانمایی کرد که مزاحم پنجره ها نباشه
      پلان معماری تون بفرستین تا بررسی دقیق تر انجام بشه

      پاسخ
  29. حسين
    حسين گفته:

    سلام مهندس خدا قوت و تشكر بابت سايت بسيار خوب شما
    ميانگين هزينه نماي ساختمان چقدر است.

    هزينه اخذ مجوز واحد تجاري متري چقدر شهرداري حساب ميكنه ؟

    پاسخ
  30. علی
    علی گفته:

    درود مهندس وقت بخیر
    یه سوال دارم میشه راهنمایی کنید
    من سازنده و پروانه معمار تجربی هم دارم هستم یک پروژه ای رو میخوام شروع کنم حدود 6هزارمتر 8سقف که یک طبقه منفی داره
    بنظر شما اسکلت فلزی طراحی کنیم بهتره یا بتن قاب خمشی ؟
    در منطقه ما معمولا اسکلت فلزی با ترکیب دیوار برشی اجرا میکنند و چون ملک ما دونبش هست و برای طراحی دیوار برشی مقداری محدودیت داریم برای طراحی
    البته هنوز طراحی سازه نقشه اجرایی رو شروع نکردیم نقشه معماری رو کشیدیم طرح سازه به ما پیشنهاد سازه بتنی قاب خمشی داده در منطقه ما (خراسان جنوبی) 80%سازه ها فلزی اجرا میشه و اکیپ اجرایی اسکلت فلزی بیشتر هست و یک نکته دیگه اینکه توی سازه بتنی بخاطر اینکه عرض ستونها زیادتر هست میگن به لحاظ معماری خوب نیست
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید 🙏🙏🙏🙏🙏

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام طراح سازه یک تخمین در مورد ابعاد ستون ها بهتون بده تا شما این مورد تو نقشه های معماری بررسی کنین
      اگر در جانمایی دیواربرشی محدودیت دارین من هم نظرم با سازه بتنی است
      اگر کارتون بیرجند هست من طراح سازه خوب میشناسم کارتون به ایشون هم نشون بدین نظرشون بپرسین

      پاسخ
  31. سیف اله احمدی
    سیف اله احمدی گفته:

    سلام آقا مهندس بجای تیرچه کرومیت میشه از تیر آهن استفاده کرد یا امکانش نیست

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      اگر تیرآهن استفاده کنین دیگه بینش نمیشه با بلوک پر کرد باید بین تیرآهن ها قالب ببندید و به بالای تیرآهن ها برش گیر جوش بدین و روش ۹-۱۰ سانت بتن بریزین که به این سقف میگن سقف کامپوزیت

      پاسخ
  32. حسن شفیعی
    حسن شفیعی گفته:

    باسلام جناب مهندس شب بخیر در مورد ساخت زمین مسکونی به متراژ ۱۵۰متر یک طبقه جنوبی خواستم از حضرتعالی سوالات کنم حدودا هزینه شناژ واسکلت فلزی چقدر میشه ممنونم

    پاسخ
  33. آرسام
    آرسام گفته:

    با سلام‌ مهندس…ما یه زمین به مساحت ۲۰۰ متر تو بافت فرسوده داریم .خواستم بپرسم اگه سه طبفه بدون پیلوت بسازیم هزینه فنداسیون و سازه فلزی و سقف واسه هر متر چقد میشه ؟
    منظورم هزینه آهن آلات و سقف و شناژ ساحتمان چقد میشه؟
    سپاس فراوان

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام حدودا بر اساس زیربنا کل
      متری ۳۰۰ تومن فونداسیون
      متری ۱۳۰۰ خرید آهن و اجرای اسکلت
      متری ۷۰۰ تومن سقف و دیواربرشی
      مجموعا متری ۲۳۰۰

      پاسخ
  34. هادی
    هادی گفته:

    سلام.اقای مهندس. اگر بخواهیم ۴ طبقه و هر طبقه به متراژ ۱۷۰ متر تک واحدی بسازیم از صفر تا صد کار الان چقدر میشه هر متر مربع ش؟
    اگه ۲ واحدی کنم هر طبقه رو چقدر میشه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
  35. عباس
    عباس گفته:

    باسلام وتشکرویژه ازارائه اطلاعات تخصصی شما،خداخیرتون بده
    اقای مهندس یک سازه دوطبقه فلزی درهرطبقه160مترمربع ودهانه بزرگ7متر، که ستونهااجراشده وتیرچه های سقفی هم قبلاخریداری گردیده والان باتوجه به گرانی یونولیت که البته الان به 130هزارتومان کاهش داشته وحداکثرپیش بینی تولیدکننده ها،کاهش تا110هزارتومان هست،حال به نظرحضرتعالی ،سقف راباچه روشی اجراکنم.ایابازم یونولیت ولوهزینه بیشتر،یابلوکه سفال هم خیلی ارزانترتمام میشه ولی دهانه 7متری هم دارم،چون سنگینه.یاروش دیگری.خیلی ممنون میشم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام پاینده باشید
      با همون یونولیت اجرا کنین
      اگر میخواهید با سفال اجرا کنین سازه باید بررسی بشه چون وزن سفال بیشتر است نسبت به یونولیت

      پاسخ
  36. پ
    پ گفته:

    سلام جناب مهندس خسته نباشی .زمینی بامساحت 180متر و ساخت 110متر پنج طبقه و یه طبقه هم پارکینگ صفرتا صد حدودا متری چند هزینه برمیداره ملک جنوبی هستش تشکر

    پاسخ
  37. وحید صابری
    وحید صابری گفته:

    سلام جناب مهندس، وقت بخیر،
    ممنون میشم هزینه هر متر مربع یک ساختمان دو طبقه با اسکلت فلزی و سنتی(با شناژ) رو بفرمایید؟
    میخوام بدونم چقدر اختلاف قیمت ساخت دارند،
    با کمال تشکر از شما

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      ساختمان بنایی اطلاع ندارم
      فکر میکنم متری 500 هزارتومن با هم تفاوت داشته باشن بازم دقیق نمیدونم چون تا الان محاسبه نکردم

      پاسخ
  38. سهراب
    سهراب گفته:

    با تشکر ازپاسخ قبلی شما. زمینی شمالی به ابعاد 7 متر عرض در 17.30 متر طول دارم که با سطح اشغال 60%+2 متر، سطح زیر بنای 90 متری با 4 طبقه روی پیلوت در بافت فرسوده
    موافقت شده است.اگر از اسکلت فلزی با مهاربند همگرا استفاده شود میتوان انتظار آهن مصرفی 50 کیلوگرم یا کمتر در هر مترمربع را داشت؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بله همین حدودا درمیاد
      دیوار برشی بجای مهاربند استفاده کنین کمتر درمیاد
      چون ارتفاع ساختمان از ۱۵ متر بیشتره نمیتوان از مهاربند معمولی استفاده کرد و باید از مهاربند ویژه که ضوابط سختگیرانه تری داره استفاده بشه

      پاسخ
    • ۱حمد
      ۱حمد گفته:

      سلام مهندس جان خسته نباشید ی ساختمان حدود۱۱۰ متر یک الان ۳ طبقه روی پیلوت سال ۱۳۸۵ ساخته شده با ستون تیرآهن ۱۶ پا باز الان میشه دو طبقه روش اضافه کنیم باتشکر از شما

      پاسخ
  39. سهراب
    سهراب گفته:

    با سلام.
    در خیلی از سایت های برای برآورد هزینه اسکلت فلزی به 85 تا 130 کیلوگرم آهن الات در هر مترمربع زیربنا اشاره میکنند. تفاوت معنی داری بین این عدد و اعداد پیشنهادی شما میباشد. علت این اختلاف چیست؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام در پروژه هایی که قاب خمشی باشد بله این مقدار که شما میفرمایید درست است ولی قاب خمشی فلزی خیلی کم استفاده میشود و تقریبا در پروژه های مسکونی متداول کسی قاب خمشی فلزی اجرا نمیکند بدلیل هزینه های بالای آن ….
      در ضمن این سایت ها معمولا مطالبشان را از روی هم کپی میکنند و نویسنده مطلب تخصصی در مورد این موضوعات ندارد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *