محاسبه تیرآهن و وزن آهن مصرفی در ساختمان

آهن مصرفی در ساختمان
4.5
(71)

مدت زمان تخمینی مطالعه: 0 دقیقه

همه ما میدانیم یکی از عوامل موثر در هزینه ساخت ساختمان وزن آهن آلاتی است که در کل پروژه مصرف می‌شود. برای اینکه بتوانیم تخمین درستی از مقدار آهن مصرفی در ساختمان داشته باشیم باید اطلاعات بیشتری در مورد هر پروژه در اختیار داشته باشیم.

مقدار آهن مصرفی در اسکلت فلزی

برای محاسبه تقریبی مقدار آهن مورد نیاز برای ساختن خانه مسکونی که با اسکلت فلزی ساخته باشد باید نوع سیستم سازه ای آن مشخص شود:

وزن اسکلت فلزیسیستم سازه ای
۴۰-۷۰ کیلوگرمقاب ساده با مهاربند همگرا
۵۰-۶۰ کیلوگرمقاب ساده با دیواربرشی
۴۵-۸۰ کیلوگرمقاب ساده با مهاربند واگرا
۶۰-۱۰۰ کیلوگرمقاب خمشی متوسط
۷۰-۱۱۰ کیلوگرمقاب خمشی ویژه
۶۰-۱۲۰ کیلوگرمدوگانه (ترکیب قاب خمشی و مهاربند)
وزن آهن مصرفی در اسکلت فلزی در هرمترمربع زیربنا

تا اینجا یک تخمین حدودی دستتان آمده و کافی است با ضرب وزن آهن آلات در مثلا قیمت تیرآهن هزینه خرید آهن آلات را حدودی برآورد کنید.

۳ نکته در مورد وزن آهن آلات در سازه فلزی

  1. در اکثر پروژه های مسکونی که اسکلت فلزی دارند از قاب خمشی به دلیل هزینه های بالای آن استفاده نمی‌شود. چون در صورتیکه مجبور به استفاده از سیستم سازه ای قاب خمشی باشیم به سراغ اسکلت بتنی می‌رویم.
  2. در طراحی سازه ما ۲ نوع مهاربند داریم. مهاربند معمولی و ویژه که در ساختمان های تا ارتفاع ۱۵ متر میتوان از مهاربند معمولی استفاده کرد. استفاده از مهاربند ویژه برای پروژه های مسکونی بلندمرتبه تر به دلیل هزینه های بالای آن مرسوم نبوده و به جای آن از دیواربرشی (در شهر مشهد) استفاده می شود. در این حالت وزن تیر و ستون حدود ۳۰-۳۵ کیلوگرم در هرمترمربع زیربنا بوده و با درنظر گرفتن وزن میلگرد دیواربرشی به حدود ۵۰ کیلوگرم می‌رسد.
  3. طول دهانه در اسکلت فولادی تاثیر قاب توجهی در وزن آهن مصرفی در ساختمان تاثیر گذار دارد. به طوری که اگر فاصله دهانه های یک سازه فولادی را بخواهیم از 6 متر به حدود 10-12 متر افزایش دهیم میزان آهن مصرفی در هر مترمربع چیزی حدود 10 کیلوگرم افزایش می یابد. اما همین مقدار افزایش میلگرد مصرفی برای اسکلت بتنی چیزی حدود 2-3 کیلوگرم است.

برای تخمین هزینه ساخت اسکلت ساختمان به دو مطلب زیر مراجعه کنید.

اسکلت فلزی با مهاربند واگرا
اسکلت فلزی با مهاربند واگرا
اسکلت فلزی با مهاربند همگرا
اسکلت فلزی با مهاربند همگرا

وزن الکترود مصرفی در اسکلت فلزی (سیم جوش)

  • برای ساخت اسکلت ساده با مقاطع نورد شده حدودا ۱.۵٪ وزن اسکلت الکترود مصرف می‌شود.
  • برای ساخت تیرورق حدودا ۳٪ وزن اسکلت سیم جوش مصرف میشود.
  • به طور کلی و مجموعا تقریبا 2.5٪ وزن اسکلت سیم جوش مصرف میشود.

محاسبه تیرآهن ساختمان

برای تخمین سایز تیرآهن مناسب سقف باید وضعیت آنرا دقیقتر بررسی کنیم:

  • تیر فرعی یا تیر اصلی است؟
  • پل است یا کش؟
  • طول تیراهن چقدر است؟
  • سطح بارگیر تیرآهن چقدر است؟

محاسبه سایز تیرآهن فرعی

تیرهای فرعی تیرآهن هایی هستند که بین تیرآهن های اصلی قرار می‌گیرند. نقش آنها تحمل بار ثقلی و انتقال آن به تیرهای اصلی متصل به آنهاست.

  • فاصله بین تیرهای فرعی معمولا ۱۴۰-۱۸۰ سانت است. یعنی به طور متوسط ۱.۵ متر. حداکثر فاصله مجاز آنها در سقف کامپوزیت ۲۰ برابر ضخامت بتن سقف است. یعنی اگر ضخامت بتن سقف کامپوزیت ۱۰ سانت باشد فاصله بین تیرهای فرعی میتواند حداکثر ۲ متر باشد.
  • افزایش فاصله تیرهای فرعی به منظور کمتر شدن تعداد آنها با اینکه باعث بالارفتن سایز تیرآهن میشود ولی به صرفه تر است از حالتیکه تعداد تیرآهن ها را زیاد تر و فاصله آنها را کمتر درنظر بگیریم.

محاسبه سایز تیرآهن اصلی

تیرهای اصلی تیرآهن هایی هستند که بین دو ستون قرار میگیرند. این تیرها بار تیرهای فرعی را به ستون ها منتقل می‌کنند. تیرهای اصلی دو نوع هستند ساده یا خمشی. تیرهای ساده فقط بار ثقلی را تحمل میکنند و برای تحمل نیروی زلزله باید از مهاربند (بادبند) یا دیواربرشی در ساختمان استفاده کنیم. در حالیکه تیرهای خمشی علاوه بر بار ثقلی نیروی زلزله را نیز تحمل میکنند. از آنجایی که هزینه اجرای قاب خمشی بالاست معمولا اسکلت های فلزی به صورت قاب ساده با مهاربند یا دیواربرشی طراحی و اجرا می‌شوند. بنابراین ما نیز در اینجا فقط به برآورد سایز تیرهای ساده می‌پردازیم.

  • طول تیر و سطح بارگیر مهمترین عوامل در تعیین سایز تیرآهن نقش دارد.
  • تیرهای میانی که از دو سمت تیرهای فرعی به آنها متصل میشود سایز بالاتری خواهند داشت.
  • در بام تیرهای کناری معمولا خیلی سبک تر از طبقات خواهد شد چون دیواری روی آنها نیست. (فقط دیوار جانپناه روی آن است.) ولی تیرآهن های وسط خیلی سبک نخواهند شد.
  • طراح سازه بهتر است تیرآهن های نما در پشت بام را قدری سنگین تر در نظر بگیرید چون بعدا برای اجرای تاج نما از اسکلت جوش گرفته خواهد شد.
مقاطع IPE
مقاطع IPE

تیرآهن مناسب ستون

در ستون های قاب ساده (قاب خمشی نباشد) و تا ۷ طبقه موارد زیر را لحاظ می‌کنیم.

  • ۲ عامل تعداد طبقات و سطح بارگیر ستون در تعیین سایز ستون فلزی نقش دارند.
  • حداقل سایز ستون ها دوبل تیرآهن نمره ۱۴ در نظر گرفته (2IPE14) و حداکثر آن در پروژه‌های متداول معمولا سوبل تیرآهن ۱۶ (3IPE16) به همراه ورق تقویت خواهد بود.
  • سایز تیرآهن را از پایین تا بالا کاملا یکسان در نظر می گیریم در صورت اجبار حداکثر ۲ نمره سایز را در طبقات بالا کاهش می‌دهیم.
  • در طبقات پایین از ورق تقویت یا پا باز کردن ستون یا با سوبل کردن ستون آنرا تقویت خواهیم کرد.

اغلب ستون های پابازی که میبینیم در حقیقت ستون سوبل است که در طبقات بالا ستون وسط حذف شده است. دلیل اصلی استفاده از ستون سوبل این است که میخواهیم تنها از یک مقطع ستون از پایین تا بالا استفاده کنیم و وصله ستون نداشته باشیم.

به عنوان مثال تصویر زیر یکی از ستونهای پروژه لنگرود را نشان می‌دهد. این پروژه ۸ سقف بوده و همانطور که میبینید در طبقه همکف برای این ستون از سوبل ۱۶ به همراه دو ورق تقویت به عرض ۲۸ سانت و ضخامت ۸ میل استفاده شده است. در طبقه بعدی به دلیل کاهش بار وارده عرض ورق تقویت را از ۲۸ سانت به ۲۰ سانت کاهش داده و در طبقه چهارم نیز کلا ورق تقویت را حذف کرده ایم. در طبقه ششم نیز همانطور که میبینید از سه عدد آهن ۱۶ وسطی را حذف کرده تا در ۲ طبقه آخر دوبل ۱۶ به صورت پا باز داشته باشیم.

جزییات ستون C1
جزییات ستون C1 پروژه لنگرود

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

در ساختمان های یک طبقه به شرطی که از سیستم سازه ای قاب خمشی استفاده نشود تمام مقادیری که در جدول های بالا در مورد سایز تیرآهن گفتیم در مورد آن صدق میکند. فقط چون ساختمان یک طبقه یک سقف دارد و آن هم بام است لازم است نکاتی که قبلا در مورد تیرآهن سمت بام گفتیم رعایت شود.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان دو طبقه

در صورتی که ساختمان دو طبقه داشته باشید اعداد جداول بالا در مورد سایز تیرآهن اصلی و فرعی در سازه فلزی در مورد آن صدق میکند. ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر سیستم سازه ای قاب خمشی باشد از آنجایی که نیروی زلزله در طراحی آنها باید درنظر گرفته شود نمیتوان بدون مشاهده وضعیت پلان ساختمان در مورد وزن اسکلت فلزی نظر داد.

پلان تیرریزی پروژه چاهشک – ساختمان دو طبقه

تیرآهن های قرار گرفته در محورهای ۱ و ۲ و ۳ و ۵ پل هستند. به این دلیل که تیرآهن های فرعی به آنها متصل شده است.

  • محور ۱ : در این محور سه آهن پل به طول حدودی ۵.۵ تا ۶.۵ متر وجود دارد که سایز همه آنها IPE22‌ است به غیر از تیری که داخل دیواربرشی قرار گرفته و سایز آن IPE14 است.
  • محور ۲ :‌ آهن پل به طول 6.65 متر که با آهن ۲۲ به همراه ورق تقویت با عرض ۲۰ و ضخامت ۱ سانت از آن جواب گرفته ایم. پل دیگر که طول آن بیشتر است حدود ۱۱ متر بوده که برای آن تیرورقی با ارتفاع ۴۰ سانت طراحی کرده ایم. (ورق جان ۳۶ سانت به ضخامت ۱ سانت و ورق های بال ۲۵ سانت به ضخامت ۲ سانت)
  • سایر سایز آهن آلات را در نقشه زیر مشاهده می‌کنید.
پلان تیرریزی سقف دوم پروژه چاهشک
پلان تیرریزی سقف دوم پروژه چاهشک

محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

اگر منظور شما از سه طبقه ساختمانی است که سه سقف دارد یعنی ارتفاع ساختمان شما از ۱۵ متر کمتر است. در این حالت میتوان از بادبند معمولی در طراحی سازه استفاده کرد. هرچند شاید استفاده از دیواربرشی به صرفه تر باشد. اما اگر منظور شما سه طبقه روی پیلوت است بنابراین ساختمان شما ۴ سقف دارد و در حالت شاید ارتفاع ساختمان شما از ۱۵ متر بیشتر شود در حالت در صورت تصمیم بر استفاده از مهاربند باید از مهاربند ویژه در طراحی سازه بهره برد. به همین دلیل در اغلب پروژه های مسکونی با اسکلت فلزی در شهر مشهد به جای مهاربند از دیواربرشی استفاده می شود.

پلان تیرریزی ساختمان ۶ طبقه – پروژه نامجو

تصویر پلان تیرریزی طبقه همکف پروژه نامجو را نشان می‌دهد. زمین این پروژه شمالی بوده و در قسمت جلو ساختمان مغازه تجاری ساخته شده است.

پلان تیرریزی سقف اول پروژه نامجو
پلان تیرریزی سقف اول پروژه نامجو

برای درک بهتر از مقدار مصرف آهن در ساختمان پیشنهاد میکنیم نتایج پروژه الندشت و پروژه جلال آل احمد و پروژه نامجو که همگی اسکلت فلزی با دیواربرشی هستند را مشاهده کنید.

پلان تیرریزی ساختمان ۷ طبقه – پروژه امامت و جلال آل احمد

پلان تیرریزی پروژه جلال آل احمد
پلان تیرریزی پروژه جلال آل احمد
پلان تیرریزی پروژه امامت
پلان تیرریزی پروژه امامت

پلان تیرریزی ساختمان ۸ طبقه – پروژه لنگرود

پلان تیرریزی پروژه لنگرود
پلان تیرریزی پروژه لنگرود

در مطلب دیگری در مورد مراحل اجرای اسکلت فلزی صحبت کرده ایم این مطلب را از دست ندهید.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا 71

به این مطلب امتیاز دهید.

205 پاسخ
  1. ناشناس
    ناشناس گفته:

    درود وزن اهن مصرفی در ساختمان دو طبقه که ستون خا اهانی – سقف تیر و تیرچه فلزی به متراژ حدودی بالا و پایین ۲۳۰ متر چه وزن اهنی مصرف شده است ؟؟؟
    میخوام بکوبم خونه میخوام بدونم حدودا چقدر می ارزه که اینایی که تخریب میکنن قیمت پایین ندهن . ؟؟؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام نمیدونم چون خونه قدیمی هست معلوم نیس که طبق اصول ساخته شده یا نه
      بهترین کار اینه که کارگر بزارین دیوارها و سقف تراش بده تا سایز آهن ها مشخص بشه بعد قابل محاسبه هست
      شاید متری ۲۰-۳۰ کیلو باشه بازم معلوم نیس

      پاسخ
  2. محمد
    محمد گفته:

    سلام خسته نباشید خونه ایی ک طبقه پایین فقط دورتادورش ستون کارشده یعنی کلا شناژبندی نیست فقط ستون خورده میشه طبقه دوم کارکرد با همون دورتادرور ستون و سفال سقفش هم ایرانیت بذاریم آیا جواب میده

    پاسخ
  3. امیر
    امیر گفته:

    سلام . یه بنا 10 * 5 میخوام تو زمین ایجاد کنم . کلا سه طبقه . وسط نمیخوام اصلا ستون داشته باشم . اسکلت فلزی و سقف ها تیرچه است . به چند ستون با چه سایزی احتیاج دارم ؟ و سایز پل ها چند میشه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  4. حسین مرتضی زاده
    حسین مرتضی زاده گفته:

    سلام مهندس وقتتون بخیر زیر بنا ۱۱۵ متر و به جز پارکینگ سه طبقه جمعا ۳۴۵ متر الان با این قیمت ها هر متر مربع تقریبا چقدر هزینه بر می داره؟؟ممنون از اطلاعات ارزشمندی که برای مخاطب میذارین

    پاسخ
  5. حسن
    حسن گفته:

    سلام
    مهندس
    برای ویلا دوبلکس کل زیربنا ۲۴۰ متر
    ۲ تا ۱۲۰ متری
    هزینه ستون و تیر آهناش چقدر میشه با اجرای سقف

    پاسخ
  6. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام خستہ نباشید۔
    آیا میشه واسه 2 طبقہ با متراژ 7 در8 ،طبقہ اول آہن دوبل و طبقہ دوم قوطی استفادہ کرد؟

    پاسخ
  7. حسام
    حسام گفته:

    سلام خسته نباشید من یک ساختمان ۲ طبقه دارم با ۱۵۰ متر زیر بنا. که اسکلت آن تیر ورق و سقفها دال هستن ضمنا فونداسیون و صفحه گذاری انجام شده است برای اسکلت و سقفها چقدر هزینه میبره ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام باید بر اساس نقشه های سازه برآورد هزینه انجام بشه
      برای کارهایی که تیرورق نداشته باشه حدود متری ۲.۵ میلیون تومن درمیاد تا پایان سقف ها ولی چون تیرورق داره مشخص نیست باید هزینش حساب کرد بر اساس نقشه های سازه

      پاسخ
    • منصور بکشلو
      منصور بکشلو گفته:

      بنای من 8×10 هست دارای 6 تا صفحه ستون سه تا سمت 10 دو تا سمت 8، ستونامم قوطی 14سنگین، کلاف من اهن 18 زیرشم دیوار 20سانتی دارم ستون وسط نزدم، میتونم تیرچه 8 کرمیت بندازم ، بالاش دو تا خواب دارم

      پاسخ
  8. علی
    علی گفته:

    سلام . به نظرتون برای ساخت طبقه دوم روی طبقه اول چند شاخه تیر اهن لازمه؟ به مساحت ۵۰ متر
    و اینکه سایز تیر آهن چه قدر مهمه در سازه چون میخوام قبل از شروع به ساخت تیر اهن بخرم

    پاسخ
  9. آرمین شیرانی
    آرمین شیرانی گفته:

    سلام مهندس
    خسته نباشید
    پیلوت ساختمان ساکن هستم ستون های سقف اول همزمان با سقف پیلوت چندین سال قبل اجرا شده
    سازه بتنی سقف تیرچه و بلوک
    الان امکانش هست روی ستون های بتنی سقف فلزی کامپوزیت اجرا کنیم
    به خاطر اینکه سبک سازی بشه به دلیل اینکه با گذشت این سالها نظام مهندسی اجازه اجرای سقف تیرچه را نمیده به خاطر سنگین بودن سقف تیرچه
    با تشکر از بذل توجه جنابعالی

    پاسخ
  10. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس برای ساختمان نیمه اسکلت ۸در۱۰سه تابستون دادم ستوناش چی باشه و پل و فرعیاش چند باشن خوبه
    صفحه ها وسط ۴متر گذاشتم

    پاسخ
  11. کوروش
    کوروش گفته:

    سلام.برای ۷ سقف یعنی ۶طبقه روی پارکینگ چندشاخه آهن و چه سایزی لازمه.و تفاوت نرخ آهن و بتن در چنین سازه ای چقدره؟ البته میدونم محاسبه لازم داره لذا اگه حدودی هم بشه و پاسخ بدین ممنون میشم. شماره ۰۹۱۵۵۸۴۴۴۱۸

    پاسخ
  12. محسن
    محسن گفته:

    سلام یک برج 29 طبقه که اسکلت ان اهن است و 100 هزار متر مربع مساحت ان است حدودا چند تن اهن (میلگرد و ورق و تیر اهن ) می خواهد

    پاسخ
  13. سعید
    سعید گفته:

    سلام من ی خانه باغ دارم میسازم برای سقف به طول 7 متر و عرض 5 متر از چه تیرآهن برای سقف با آجر استفاده کنم
    تیرآهن 14 سقف 5 متر جواب میده یا باید از تیر آهن 16 استفاده کتم
    ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
  14. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام من تو خونم یه دیوار است که اهن چهارده رد شده به طول پنج متر افتاده روپلی ایا جواب میده که دیوارا بردارم

    پاسخ
  15. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام من یک ساختمان سه طبقه درست کردم دوطبقه بالای پیلوت ساختمان سردنبش شمالی الان یک پل ۵مترو۸۰ سانت بدجور تکان میخوره راحل ممنون

    پاسخ
  16. مصطفی
    مصطفی گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    در صورت امکان بفرمایید که برای ساختمانی دو طبقه به ابعاد 8 متر در 4 متر دارای 6 ستون که طبقه اول آن بتنی کار شده و قرار است که طبقه دوم فولادی کار شود ستون ها و تیرهای اصلی با چه سایزی استفاده شوند مناسب است. قرار است از تیرچه و یونولیت با ارتفاع بیست برای سقف استفاده شود. فاصله بین ستون ها 4 متر است و ستون های گوشه 2.5 متری و ستون های وسط 3 متری برای ایجاد سقف شیروانی در نظز گرفته می شوند. دیوارهای جانبی قرار است سفال 15 سانتی متری باشد.
    ممنونم برای ارایه مطالب مفید.

    پاسخ
  17. علی
    علی گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    من یه باغچه دارم که میخوام توش یه ساختمان حدودا ۵۰ متری بزنم، قصد اضافه کردن طبقه هم ندارم، برای سقف مطالب شما را که خوندم حدود ۵۰ کیلو برای هر متر مربع گفتین ، حالا من یه چیزی به ذهنم رسیده میخواستم ازتون راهنمایی بگیرم، میشه من کلا بجای تیر اهن از نبشی استفاده کنم و دهنه ها را ۶۰ سانتی بگیرم و با موزاییک و یه لایه سیمان درست کنم و بار را هم روی دیوارها بذارم
    تا اینجوری مصرف اهنم کمتر بشه

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام استحکام نداره اینجوری اگر نمیخواهید از بام استفاده کنید به صورت شیب دار (شیروانی)کار کنین
      این مدلی که شما میگین با نبشی کار نمیکنن با سپری کار میکنن

      پاسخ
      • علی
        علی گفته:

        سلام ممنون از راهنماییتون
        حالا من اگه از سپری استفاده کنم
        ارزون تر میشه؟
        استحکام داره سپری؟
        (شیرونی را قیمت ۱۲۰۰ دادن و میگن برای ۵۰ متر با اضافاتش میشه ۷۰ متر که میره بالای ۸۰ میلیون)

        پاسخ
  18. کریم
    کریم گفته:

    سلام
    جهت زمین با متراژ 130 متر ابعاد 7 در 19 برای ساخت 2 طبقه رو پارکینگ با یه مغازه چه سازه ای بهتره ؟ و از لحاظ هزینه ؟

    پاسخ
  19. رضاا
    رضاا گفته:

    سلام خسته نباشید واسه دهنه 3/80 تیراهن 14 بناب که هر شاخه 135 کیلو هست جواب میده مشکلی نداره که؟

    پاسخ
  20. کریم
    کریم گفته:

    سلام مهندس
    زمین با ابعاد ۷ در ۱۹ مساحت ۱۳۰ متر
    برا ساخت ۲ طبقه رو پارکینگ با زیر بنای ۹۰ متر
    هزینه اسکلت بتنی و فلزی با سقف چقدر میشه ؟
    اسکلت فلزی کمتر میشه یا اسکلت بتنی ؟
    تشکر

    پاسخ
  21. کریم
    کریم گفته:

    سلام مهندس
    زمینی به مساحت ۱۳۰ متر ابعاد حدودن ۷ در ۱۹
    جهت ساخت ۱۰۰ متر آن ۲ طبقه رو پارکینگ، هزینه اسکلت فلزی و سقف چقدر میشه ؟
    و همچنین هزینه تکمیل بقیه ساختمان؟
    تشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      فونداسیون و اسکلت فلزی و سقف حدود مترمربعی ۳ میلیون تومان یعنی برای سه سقف ۱۰۰ متری حدود ۹۰۰ میلیون تومان میشه
      کل کار مترمربعی ۷-۸ میلیون تومان ب بالا

      پاسخ
  22. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام مهندس بنده سی متر زیر بنا دارم و شصت متر دیگر بغلش می‌خوام بسازم و بالاش که نود متر میشه رو مسکونی و پایین تجاری باشد میخواستم ببینم از نظر هزینه بتنی بسازم به صرفه هست یا فلزی البته ساختمان قبلی فلزیه میخواستم راهنمایی کنید تا ساخت انجام بدیم سپاسگزارم از لطف و توجه شما

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      تو متراژ کم خیلی فرقی نداره
      اول برای طبقه اضافه اول باید ببینید جواب میده یا نه
      که اگه جواب نده باید برین سراغ سازه های سبک مثل lsf

      پاسخ
  23. معصومه سادات موسوی رار
    معصومه سادات موسوی رار گفته:

    سلام آقای مهندس،ممکنه راهنمایی کنید برای باغچه ۳۴۰ متری ۸۰ متر بنا چقدر آهن لازمه به قیمت امروز میشه بفرمایید

    پاسخ
  24. اسلامی
    اسلامی گفته:

    سلام آقای مهندس
    ممنون از مطالب مفیدتون
    ما یک زمین صد متری داریم که ۷۲ متر به ما بنا دادن
    یک پارکینگ و چهار واحد مسکونی هم تو نقشه هست.
    اگر بخواهیم سازه فلزی استفاده کنیم چقدر آهن نیاز داریم.

    پاسخ
  25. عباس نخعی
    عباس نخعی گفته:

    سلام مهندس ساختمان دو طبقه منظورم مدارس دو طبقه اسکلت فلزی هست هر متر مربع چند کیلو اهن میبره با سقف کمپزیت من سه طبقه ساختم ۲۳۶۰ متر زیر بنا هم تیر باکس داشت هم ستون باکس وپلها اهن ۲۷ به اضافه دو طرف پلیت ۲۳۰ تن اهن مصرف شد با پلیت و سخت کنندها من خوندم در صفهات قبل نوشته بود دو طبقه متری ۷۰ تا ۴۰ کیلو اهن میبره قیمت اهنم الان کیلویی بالای ۳۵۰۰۰ هزار تومن با کار خانه صحبت کردم گفتن کیلویی ۴۲۰۰۰ هزار تومن میسازیم چطوری حساب کردن ساختمان متری فرضا دو میلیون تومان اسکلتش جمع میشه اصلا نمیشه من ۳۰ سال پیمانکارم از سال نود تمام پروژهام ضرر داشته خواهشمندم ذکر نمایید با قیمت جدید بازار متری چند اسکلت تیر باکس دو طبقه و ستون وصله قاطی چند در میاد

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام سازه شما قاب خمشی است طبیعی است وزن اسکلتش بالا بره تو قاب خمشی ستون ها باکس هست و تیرها سنگین هست چون قرار است نیروی زلزله را تیر و ستون تحمل کند. ولی اگر ما از قاب ساده استفاده کنیم وزن تیر و ستون پایین میاد و دیگه تیر و ستون نیروی زلزله تحمل نمیکنه که در این حالت برای تحمل نیروی زلزله از مهاربند یا دیواربرشی استفاده میشه . در این وزن آهن مصرفی به شدت کم میشه نهایتا وزن آهن تیر و ستون به علاوه میلگرد دیوارهای برشی بشه ۵۰ کیلوگرم در هر مترمربع زیربنا
      در کارهایی که ما نخواهیم یا نتوانیم از دیواربرشی یا مهاربند استفاده کنیم مجبوریم به سراغ قاب خمشی برویم. اما نه قاب خمشی فلزی بلکه قاب خمشی با اسکلت بتنی

      پاسخ
  26. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام آقا مهندس من یه زمین دارم پی و صفحه زمین کار شده میخواهم زمین را ستون گذاری کنم فاصله ستونها ۶ متر هست من همه تیرآهنها را خریدم آیا با فاصله ستونها به شش متر تیرآهن نمره ۱۸ اصفهان در طول شش متر میتوانم برای دو طبقه استفاده کنم جواب من را بدید با تشگر

    پاسخ
  27. شهره
    شهره گفته:

    سلام آقای مهندس
    ما یه خونه داریم که کلا با آجر فشاری به صورت بنایی ساخته شده.. الان میخوایم یه دیوار باربر وسط پذیرایی رو برداریم که باعث میشه یه دهنه حدود ۶ متری ایجاد بشه.. اگه دوطرفش رو دوبل ۱۴ بذاریم و یه تیر ۲۰ جواب میده؟ البته یه بهارخواب هم بالا داریم که میخوایم به صورت مسکونی استفاده کنیم ازش

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      یک مهندس بیارین کارتون ببینه از نزدیک
      ساختمان بنایی اصول خاص خودش داره مثلا کلاف افقی زیر سقف و زیر دیوار باید اجرا بشه و کلاف قائم هر ۴ متر حدودا میخواد

      پاسخ
  28. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام جناب مهندس عزیز خداقوت من درپل سفید میخام یه طبقه ۹۰ متدی خونه بسازم عرض۸ متری سایز آهن چندباید باشه وآیامهمه آهن کروم کارخانه باشه یانه؟
    درمجموع ازپی ساختمان۹۰ متری تا سرساری چقدرهزینه آهن آلات وسقف میشه
    ممنونم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      سایز آهن آلات که در نقشه های اجرایی مشخص میشه
      کارخانه تولید آهن مهم نیست فقط باید مشخصاتش استاندارد باشه که مهترین مورد وزن اون تیرآهن است.
      هزینه ساخت سازه فلزی حدود مترمربعی ۲ میلیون تومن هست به مطلب هزینه ساخت اسکلت فلزی مراحعه کنید بیشتر توضیح دادم.

      پاسخ
  29. حسین مرادی
    حسین مرادی گفته:

    سلام مهندس خسته نباشید خواستم بپرسم برای فاصله 6 متر توی ضربی چه شاه تیری مناسبه توی نقشه یه هال به عرض 6 و طول هشت دارم که نمیخوام توی خود خونه ستون بزارم و میخوام یه پل یا همون شاه تیر استفاده کنم که از هر طرف تیر های فرعی 4 متری برن داخلش و ضربی بخورن اهن مناسب برای این شاه تیر چی باید باشه ؟ برای شاه تیر اهن تک با نمره بالاتر بهتره یا دوبل یه اهن ضعیف تر مثلا تک 27 یا دوبل 22 ؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      برای تحمل خمش بیشتر لازم است ارتفاع تیر افزایش پیدا کند نه عرض آن
      بنابراین به جای دوبل کردن تیر بهتر است از آهن تک با سایز بالاتر استفاده شود.

      پاسخ
  30. رضا
    رضا گفته:

    با سلام در یک سازه اسکلت فلزی 5طبقه با زیر بنای 550 متر چه میزا ن آ هن مورد نیاز است و از چه نوع است.؟با تشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام اطلاعات بیشتری مورد نیاز است مثلا بستگی داره از چه سیستم سازه ای استفاده شود قاب خمشی یا قاب ساده با مهاربند یا دیواربرشی
      از مترمربعی ۴۰ کیلوگرم به بالا

      پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس گفته:

      سلام برای ساخت یک پیلوت ودوطبقه به متراژ شصت وپنج متر چندتن اهن لازم است ازچه سایز اهن باید استفاده شود لطفاراهنمایمدبفرمایید

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام
        کاملا بستگی ب کار داره میلگرد + آهن از مترمربعی ۴۰ کیلوگرم ب بالا درمیاد
        در مورد سایز آهن ها بستگی ب دهانه ها و نقشه داره که تو همین مطلب در موردش توضیح دادم

        پاسخ
  31. پیمان
    پیمان گفته:

    سلام اقای مهندس عزیز
    میخواستم ببینم در محاسبه دستمزد دیوار برشی فقط متر طول حساب میشه یا متر طول در ارتفاع دیوار برشی ضرب میشه؟
    ممنونم از شما

    پاسخ
  32. محسن
    محسن گفته:

    سلام وقت بخیرجناب مهندس
    برای حدود 1300 متر متراژ کل پروانه وحدودا 960 متر متراژ مفید در 6 سقف و 5طبقه -8 واحدی- هزینه اسکلت بدون سقفف و با سقف چقدر میشه؟
    ممنون

    پاسخ
  33. حسین
    حسین گفته:

    سلام مهندس من یه زمین ۱۴۰متری دارم میخام یه سوله با یه نیم طبقه بالکن بزنم چقدر آهن میخاد سقف میخام شیروانی برنم ؟

    پاسخ
  34. رضا
    رضا گفته:

    سلام آقای مهندس وقت بخیر من یه زمین ۹۰ متری دارم میخوام ۷۰ متر زیر بنا بسازم
    درواقع میخوام همکف رو پارکینگ بسازم و۱طبقه روش درست کنم اگه امکانش هست بهم راهنمایی کنید من چند شاخه آهن بگیرم خیلی ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      ابتدا باید نقشه معماری مشخص شود و بر اساس آن نقشه سازه طراحی شود تا بتوان برآورد کرد چقدر آهن لازم است.

      پاسخ
  35. محمد امین
    محمد امین گفته:

    سلام علیکم

    بنده ۱۲۰متر زمین دارم…..
    باید ۸۰متر پارکینگ و دو طبقه ۸۰متری روش بسازم

    زیر بنای من برای محاسبه اسکلت با بتن چقدر است؟؟؟

    تشکر فراوان

    پاسخ
  36. اسماعیل شیری
    اسماعیل شیری گفته:

    سلام مهندس جان خسته نباشی
    من یه ساختمان میخوام درست کنم با 100 متر بنا ، پیلوت با ی طبقه روی پیلوت میخواستم بدونم حدودی چه مقدار آهن لازم هستش ممنون از لطفتون

    پاسخ
  37. کیانوش عزیزی
    کیانوش عزیزی گفته:

    سلام وقت بخیر مهندس. من از شهرستان سرپل ذهاب کرمانشاه مزاحم میشم که در سال 1396 زلزله 7/3 ریشتری بهش زد. زمینی دارم با متراژ 240 متر میخام ساختمان دو طبقه یا سه طبقه با زیر بنا 120 متر با اسکلت فلزی بسازم میشه بگید چقدر تیر آهن، نبشی و اتصالات میبره هزینش به روز چقدر میشه مهندس کمکم کنید شفاف خواهش میکنم. مچکرم.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      احتمالا هزینه تمام شده اسکلت و سقف ها حدود متری ۲ میلیون تومان دربیاید
      در مورد وزن آهن مصرفی تا نقشه ها دیده نشود نمیتوان نظر داد شما میتوانید حدود مترمربعی ۵۰ کیلو در نظر بگیرید.

      پاسخ
  38. محمد
    محمد گفته:

    سلام مهندس جان
    ببخشید ؛ من میخوام یک خانه باغ کوچک در دو بقه با ابعاد 5*6 در پایین که در طبقه بالا 80 سانتیمتر بالکن/کنسول داشته باشد. ممکنه بفرمایید چه آن آلاتی باید بگیرم؟ سقف تیرچه و فیبر

    پاسخ
  39. حسین
    حسین گفته:

    سلام. وقت بخیر آقای مهندس
    تشکر از مطالب خوب و روانی که به اشتراک گذاشتید.
    برای یه باغ ویلا با مساحت 50 متر طبقه همکف و 70 متر طبقه اول (20 متر بالکن) برای ستون ها تیر آهن تک 16 یا قوطی 140 جواب میده که سقف رو هم تیرچه کرومیت کار کنیم؟ چون پلان ال طراحی کردم 9 ردیف ستون دیدم که فاصله حد اکثری 5 متر از همه . جواب میده آیا؟

    *—– *——-*
    * —–*——-*
    * *——-*

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنون از لطفتون
      بله خیلی از باغ ویلا ها اینکارو میکنن چون یک طبقه است
      ولی در کل استفاده از قوطی و تیرآهن تک برای ستون مجاز نیست

      پاسخ
      • حقیقت
        حقیقت گفته:

        سلام وقت بخیر
        جناب مهندس تشکر از مطالب خوبتون
        اگر بخواهیم ۱۰۰ متر( اسکلت فلزی )طبقه دوم ، روی یه ساختمان اسکلت فلزی یک طبقه بسازیم .چقدر آهن نیاز داره سقف را هم شیروانی در نظر گرفتن.
        و اینکه کمترین زمان ممکن برای ساخت کاملش با شرایطی که گفتم چقدر طول میکشد؟

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام
          یعنی با قوطی ب صورت خرپایی میخواین کار کنین؟ چون کار نکردم اطلاع ندارم ولی سازه فلزی با تیرآهن حدود مترمربعی ۵۰ کیلو درمیاد کار شما سبک تر است مقدارش اطلاع ندارم

          پاسخ
  40. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام . وقتتون بخیر مهندس
    من میخوام یه ساختمان 2 طبقه روی پیلوت با زیربنای هر طبقه 120 متر با میلگرد و بتن بسازم. میشه بگین چقدر هزینه ساخت تا پاین سفت اری میشه ؟

    پاسخ
  41. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس وقت شما بخیر ممنون از صبوری در جواب دادن به سوالات
    یه زیربنا 80متری بخواهیم سکلت فلزی کنیم
    بهتره خرپا کتیم یا تیراهن
    بعد هزینه کدوم کمتره
    مهندس ناظر اجازه میده هرکدوم رو خواستیم امتحان کنیم
    با تشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      خرپا کمتر درمیاد چون سازه سبک تر هست سقفش بتن ریزی نداره شیروانی هست
      ولی سقف شیب دار از پشت بامش نمیشه استفاده کرد

      پاسخ
  42. جواد
    جواد گفته:

    سلام مهندس وقتتون بخیر
    برای ساختمان یک طبقه تیرآهن تک ۱۴ جوب میدهد برای ستون و سقف
    تحمل سفال دوجداره را دارد

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      ستون تک نمیتونه باشه
      آهن ۱۴ هم برای تیرهای فرعی یا کش ها استفاده میشه
      برای پل ها بستگی ب دهانه ها داره که باید طراحی بشه

      پاسخ
      • جواد
        جواد گفته:

        ممنون
        پس برای ستون دوبل۱۴ استفاده کنم
        میخوام هزینم کمتر بشه برای سقف تیر اصلی و پل ۱۶ خوبه یا ۱۴ تک جواب میده فاصله ستون ها زیر پنج متره

        پاسخ
  43. نگار
    نگار گفته:

    عرض سلام و احترام
    جناب مهندس زارع لطف می کنيد بفرمایید برای ساخت بنایی۳ طبقه که متراژ زمین ۲۰۰ متر مربع و در هر طبقه یک واحد ۱۴۰ متری با اسکلت بتنی قرار است ساخته شود میزان مصالح (میلگرد، بتن و … ) برای اسکلت،فنداسیون و سقف چه مقدار نیاز خواهد بود؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      تمام شده سازه بتنی مترمربعی 1.5 میلیون تومن در نظر بگیرید
      مصرف بتن حدود 0.4 مترمرمکعب در هرمترمربع زیربنا کل
      مصرف میلگرد 35-50 کیلوگرم در هرمترمربع زیربنا کل

      پاسخ
      • حسین
        حسین گفته:

        سلام آقای مهندس
        ممنون از سایت و مطالب آموزنده شما
        1_ برای ساخت یک واحد 100متری هزینه بتن کمتر است یا آهن ریزی؟
        2_ برای آهن ریزی یک احد 100 متری روی پیلوت چند شاخه آهن 14،16،18 لازم است؟
        ممنون از حوصله جنابعالی 🙏

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام ممنون از لطف شما
          به طوری سازه بتنی کمتر تمام میشه
          در مورد تعداد شاخه های تیرآهن بایدنقشه براش طراحی بشه تا معلوم بشه

          پاسخ
  44. idham
    idham گفته:

    سلام آقای مهندس ما خونه ای داریم با اسکلت فلزی و فونداسیون مورد تایید سازمان نظام مهندسی که بیست سال پیش ساخته شده الان میخوام یک طبقه اضافه کنم 16 عدد ستون قوطی داریم متراز زمینمون 21*10 هست که زیر بنا 120 متره.سقف طبقه اول آجر هست ولی طبقه دوم رو میخوام تیرچه کنم.تعدادی هم ضربدری داریم در کل میخوام محکم بسازم.میشه بفرمایید حدودا چقدر هزینه اسکلت میشه؟و این که برااین یک واحد متری چند برامون میفته؟خونمون تو تبریزه.

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      از ۲۰ سال پیش تا الان آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان چندین بار عوض شده و اون ساختمان الان مورد تایید نظام مهندسی نیست.
      اگه جواب بده باید نقشه جدید براش طراحی بشه و طرح تقویت داده بشه

      پاسخ
  45. alirezachginy@gmail.com
    alirezachginy@gmail.com گفته:

    سلام جناب آقای مهندس برای ۱۰۰متر زمین ساختن ۷۰متر بنا به صورت تمام اسکلت و یا نیمه اسکلت چه مقدار آهن مورد نیاز هست و همچنین چه مقدار میلگرد نیاز هست

    پاسخ
  46. رضا عطایی
    رضا عطایی گفته:

    درود و سلام مهندس عزیز ضمن آرزوی تندرستی و شادابی و سربلندی سوال بنده به این شرح است: در 160 متر زمین با بر 9/5 و 7/5 ته زمین (در واقع کجی دارد) در یک روستای محدوده رودبار واقع در استان گیلان . قصد ساخت خانه دوطبقه دارم (کف کلا پارکینگ و طبقه بالا را با مساحت 70 الی 80 متر مسکونی) با سقف شیروانی ساده مورب (غیر هشتی) . شما چه خدمات مشاوره ای غیر از نقشه مهندسی اریه خواهید داد که بتوان با اخذ مجوز ساخت از شهرداری منطقه کار را پیش ببریم و قیمت ها و…..
    آیا قیمت تمام شده سفت کاری قابل پیش بینی است؟
    مهم اینکه آن منطقه بازار خرید و فروش معمول و خوب را ندارد و مالک اول و آخرش احتمالا خودم خواهم بود …..بنا بر این هرچه اقتصادی تر ساخته شود کمتر ضرر خواهم کرد مشروط بر حفظ استحکام و مقاومت در برابر زلزله با ریشتر 6 و 7 که در سال 68 در رودبار با آن مواجه بودیم.
    با سپاس

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنون از لطفتون
      فقط میتونیم نقشه سازه براتون طراحی کنیم.
      تمام شده سفت کاری حدود مترمربعی ۲ میلیون تومان در نظر بگیرید.

      پاسخ
  47. حسین
    حسین گفته:

    سلام اقای مهندس
    یک زمین 6 در 7 دارم میخوام دوبلکس بسازمش داخل باغ با سقف شیروانی باید چند شاخه آهن تهیه کنم؟

    پاسخ
  48. احسان محبی
    احسان محبی گفته:

    سلام آقای مهندس
    ضمن تبریک سال نو
    میخواستم بپرسم که برای یک ساختمان ۴ طبقه،۳طبقه آپارتمان هر طبقه ۱ واحد و ۱ طبقه تجاری با ۱۷۰ متر زمین و اسکلت فلزی کلا چندتن آهن اعم از تیر اهن و میلگرد برای اسکلت و فندانسیون و سقف لازمه
    ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام ممنونم سال نو شما هم مبارک
      حدود ۲۰ تن آهن
      میلگرد فونداسیون حدود ۵ تن
      میلگرد سقف حدود ۲.۲ تن
      میلگرد دیواربرشی ۵-۶ تن

      پاسخ
  49. رحمت رشیدپور
    رحمت رشیدپور گفته:

    سلام جناب مهندس عزیز
    ببخشید خانه باغ یک طبقه با زیر بنای حدودا” ۹۰ متر اگر فونداسیونش جهت توسعه ی احتمالی تا دو طبقه در آینده طراحی بشه حداکثر چقدر میلگرد لازم داره؟
    خود این یک طبقه اگر اسکلت و سقف بتنی باشه کلا” غیر از فونداسیون چقدر دیگه میلگرد لازم داره و اگر اسکلت فلزی باشه تقریبا” چقدر آهن لازم داره؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام مصرف میلگرد فونداسیون بر اساس زیربنا کل حدود مترمربعی ۹ کیلوگرم هست. پس برای دوطبقه که میشه ۱۸۰ مترمربع حدود 1600-1700 کیلوگرم مصرف میشه
      سازه بتنی مترمربعی حدود ۳۰ کیلو
      سازه فلزی مترمربعی حدود ۴۵ کیلو

      پاسخ
      • فریبا ایلغمی
        فریبا ایلغمی گفته:

        سلام اقای مهندس خسته نباشید.من قصد دارم ساختمان مسکونی ویلایی بسازم.زمین مورد نظر طول۱۴/۵متر و عرضش۱۰ متر هست.کلا یک طبقه،بدون راه پله.سقف رو هم تیرچه و یونولیت استفاده میکنیم.سوالم این هست برای ای ساختمان سایز مناسب ستون،تیراهن،لانه زنبوری چند هست؟آیا سایز ۱۴ یا ۱۶ جواب میده؟یا حتما باید ۱۸ باشه؟در ضمن چهار دیواری اصلی بنا رو از بلوک بتنی استفاده خواهیم کرد

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          سلام ممنونم
          باید اول پلان معماری مشخص بشه تا بعد نقشه سازه با توجه به اون تهیه بشه
          اینطوری نمیشه اظهار نظر کرد

          پاسخ
  50. محمد
    محمد گفته:

    سلام خسته نباشید جناب مهندس برای ساخت یک آپارتمان ۵ طبقه وهر طبقه ۱۶۲متر چه مقدار آهن لازم است ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      بستگی ب کار داره
      سازه فلزی با سیستم قاب ساده و دیواربرشی معمولا حدود مترمربعی ۳۷-۳۸ کیلو آهن مصرف میشه
      میلگرد دیواربرشی و فونداسیون هم بستگی به کار داره اونم حدود ۱۵ کیلو

      پاسخ
  51. احمد
    احمد گفته:

    جناب مهندس زارع سلام وقت بخیر ، تشکر از راهنمایی جنابعالی ، ساختمانی داریم با جواز ساخت ۱۵۰۰ متر کل تراکم و بعبارتی ۱۰۰۰ متر بنای مفید در پنج طبقه مسکونی ، چه میزان آهن مورد نیاز است ؟ تشکر

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      آهن و میلگرد سازه و فونداسیون مجموعا مترمربعی ۵۰ کیلو درنظر بگیرید
      ۱۵۰۰*۵۰

      پاسخ
  52. رضا
    رضا گفته:

    آ قای مهندس با سلام می خواستم بدا نم در تهران باز زیر بنای 550 متر در 5 طبقه با پار کینگ چقدر اهن و میلگرد نیاز است با سازه اسکلت فلزی؟ متشکرم از پا سگویی شما.

    پاسخ
  53. علی
    علی گفته:

    سلام مهندس
    یه ساختمان مسکونی سه طبقه، هر طبقه ۱۲۰متر زیر بنا اگر اسکلت فلزی باشه چقدر آهن نیاز است و چقدر میلگرد برای پی ساختمون نیازه
    همین ساختمان با اسکلت بتنی از نظر ریالی چقدر می‌تونه تفاوت داشته باشه ؟
    متشکرم از پاسختون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام
      آهن حدود ۵۰ کیلو در هر مترمربع زیربنا و ۹ کیلو میلگرد برای فونداسیون در هر مترمربع زیربنا
      ۲۰ -۳۰ درصد تفاوت بین اسکلت بتنی و فلزی یعنی چیزی حدود متری ۲۰۰ هزار تومن احتمالا

      پاسخ
  54. Alireza Habibi
    Alireza Habibi گفته:

    سلام جناب مهندس وقتتون بخیر
    ابتدا متشکرم بابت مطالب بسیار عالیتون
    میخواستم بدونم برای ساخت سه طبقه تک واحدی ۷۵ متری و پارکینگ در مجموع چه مقدار آهن مورد نیاز هست برای اجرای اسکلت فلزی
    متشکرم ازتون

    پاسخ
      • Alireza Habibi
        Alireza Habibi گفته:

        ممنونم از شما آقای مهندس سپاسگزارم
        جناب مهندس اگه همین کار رو بخوام با سازه بتنی انجام بدم چند تن میلگرد نیاز هست ؟ برای دو طبقه ۷۵ متری و پارکینگ. بازم ممنونم ازتون

        پاسخ
        • علی زارع
          علی زارع گفته:

          خواهش میکنم
          اینم حدودی همون مقدار در نظر بگیرید برای میلگرد مصرفی
          هزینه ساخت اسکلت بتنی حدود ۲۰ درصد کمتر است

          پاسخ
  55. محبعلی
    محبعلی گفته:

    با سلام.
    برآورد شما از هزینه های واقعی ساخت برای پروژه های انبوه سازی در مشهد با بلوکهای لااقل ۱۰ طبقه بتنی به روش قالب تونلی به ازای هر متر مربع چند تومان است؟
    واتساپ من ۰۹۱۲۷۱۳۳۵۲۰ محبعلی
    با تشکر

    پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام باید پلان معماری مشخص باشه تا از روی اون نقشه سازه تهیه بشه
        اگه نقشه ندارین میتونیم براتون تهیه کنیم

        پاسخ
  56. جواد سعیدی
    جواد سعیدی گفته:

    باسلام
    من یک بنای ۱۳۰ متری دوبلکس یک طبقه بدون راه پله با سازه فلزی خواستم بدونم چقدر تیرآهن و چقدر میلگرد برای شناژ و سقف نیازه.مرسی

    پاسخ
  57. امیرحسین
    امیرحسین گفته:

    سلام مهندس خسته نباشید برای ساختن یه خانه ۱۰۰ متری یه طبقه دوخوابه چقدر تیر آهن نیاز داره؟؟

    پاسخ
  58. احسان
    احسان گفته:

    سلام جناب آقای مهندس زارع عزیز برای ساختمان ۹۶ متری و یک طبقه چقدر میلگرد ۱۴ یا ۱۶ نیاز هست

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام سازه بتنی هست؟
      برای سازه های ۴-۵ سقف به بالا مجموعا حدود ۴۰-۵۰ کیلو در هر مترمربع زیربنا مصرف میشه
      برای یک طبقه تا حالا حساب نکردم احتمالا چیزی حدود 5 تن

      پاسخ
  59. Zara
    Zara گفته:

    سلام خسته نباشید هزینه حیاط ۳۰ متری برای طبقه دوم و سوم چقدر میشه تو رو خدا لطف کنید جواب بدید

    پاسخ
  60. معیری
    معیری گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    ممنون از مطلب ارزشمندتون
    در سازه فولادی شش طبقه مسکونی با یک طبقه پارکینگ که در همکف هست و زیربنا هر طبقه حدود ۱۷۰ متر،
    چقدر آهن برای سازه فولادی بنا لازمه و همینطور میلگرد لازم سقف و پی حدودا چقدر هستش؟
    ممنون از پاسخگوییتون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام برای تعداد تیرآهن باید نقشه تهیه کنین
      جهت برآورد هزینه ها هر مترمربع ۵۰ کیلو آهن در نظر بگیرید.

      پاسخ
  61. نوید کلالی
    نوید کلالی گفته:

    سلام قربان خسته نباشید
    برای یه زمین 250 متری با شش طبقه مسکونی با مساحت کلی 1400 متر مربع مجموعا چه مقدار فولاد نیاز هست منظور از فولاد به کار رفته در ساختمان اعم از آهن و میلگرد هست ؟ با تشکر

    پاسخ
  62. مرتضی جهان
    مرتضی جهان گفته:

    سلام می خوام یه بنای باغی بزنم به طول و عرض 13*6 متر، یک طبقه همکف و استفاده از پشت بام . لطفا نمره تیراهن و تعداد ستون را بفرمایید

    پاسخ
  63. عظیمی
    عظیمی گفته:

    سلام مهندس زارع عزیز
    جهت ساخت یک ساختمان با متراژ ۱۱۰۰ متر زیربنا در ۴ طبقه با اسکلت فلزی و دیوار برشی چقدر میلگرد و آهن مصرف میشه
    لطفا کمکم کنید

    پاسخ
  64. ابراهیمی
    ابراهیمی گفته:

    سلام
    زمین 105متر دارم یک طبقه تجاری و دو طبقه مسکونی تجاری مسکونی هر کدام چقدر آهن میخواهد اسکلت بتونی

    پاسخ
  65. مسعود
    مسعود گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    برای ساخت ۵ طبقه و پیلوت با اسکلت فلزی به متراژ ۱۳۰ متر مربع چه وزنی میلگرد بکار برده میشه و چند شاخه تیر اهن و چه شماره ای استفاده میشه ؟ ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام بستگی به شرایط مختلفی داره مثلا نوع خاک – شهر مورد نظر – دهانه های مدنظر شما و…
      برای برآورد تقریبی این عددهارو در نظر داشته باشید
      میلگرد فونداسیون حدودا ۷ تن
      آهن مصرفی در اسکلت حدودا ۳۰ تن
      تعداد و شماره شاخه ها موقعی مشخص میشه که نقشه های سازه طراحی شده باشه

      پاسخ
  66. محمدرضا
    محمدرضا گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    برای زمین ۲۵۰ متری که حدود ۱۵۰ متر در ۴ طبقه و یک طبقه همکف تجاری و دو طبقه پارکینگ اجازه ساخت داره کدوم اسکلت رو پیشنهاد میدید؟
    سوال دوم:
    ایا میشه از دیوارهای پیش ساخته استفاده کرد ؟
    قیمت چقدر تفاوت میکنه؟
    سرعت ساخت چه تغییری میکنه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      بستگی به شرایط مختلفی داره. اسکلت بتنی ارزان تر تمام میشه ولی بیشتر طول میکشه. باید ببینین شما زمان براتون مهم تر هست یا هزینه؟‌ و اینکه در منطقه شما پیمانکار کدوم حرفه ای تر و بهتر هست؟
      در مورد سوال دومتون اگه قصد دارید کار با بیشترین سرعت انجام بشه راه حلش سازه lsf هست. هزینش بستگی به شرایطش داره ولی از سازه بتنی و فلزی برای شما گران تر تموم میشه
      در مورد سرعت ساختش هم بین ۳تا۶ ماه کار به کلید تحویل میرسه

      پاسخ
  67. صامیه
    صامیه گفته:

    سلام خسته نباشید ممنون میشم سوال منو جواب بدین برای یک طبقه ساختمان ۸۵ متر مفید میشه چقدر آهن الات لازمه ممنون

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام جواب قطعی نمیشه داد باید موارد مختلفی را بررسی کرد.
      برای برآورد اولیه شما ۵ تن در نظر بگیرید

      پاسخ
  68. شعبانی
    شعبانی گفته:

    سلام مهندس زارع عزیز
    جهت یک ساختمان ۷۵ متر زمین+ ۲۵ متر بهارخواب (طبقه دوم) چند کیلو میلگرد و چند شاخه آهن ۱۲ ویا ۱۴ نیازه؟

    پاسخ
  69. حسینی
    حسینی گفته:

    سلام خسته نباشید
    به نظر بنده بهترین جامع ترین و دقیق ترین مطلبی که درباره هزینه های ساخت میشه توی اینترنت پیدا کرد همین مطالب هست
    که شما به اشتراک گذاشتین دستتون درد نکنه موفق و موید باشید

    پاسخ
  70. جهانپور
    جهانپور گفته:

    سلام وقت بخیر . قربان برای ساخت یه ساختمان که زمینش 210متره و سه طبقه میشه و زیر زمینشم میشه پارکینگش .کلا چند تن تیر اهن و میلگرد میبره؟

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام وقت بخیر
      ببینید چقدر میخواین زیربنا بگیرید. برای هر مترمربع زیربنا ۵۰ کیلو در نظر بگیرید.
      برای به دست آوردن زیربنا مساحت همه سقف هارو با هم جمع کنین

      پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام. بستگی به عوامل زیادی داره ولی شما حدودا مترمربعی ۵۰ کیلو در نظر بگیرید. برای ۲ طبقه ۱۲۰ متری میشه ۲۴۰ مترزیربنا
      یعنی مجموعا ۱۲ تن آهن

      پاسخ
  71. سلحشور
    سلحشور گفته:

    باسلام ،جناب آقای مهندس علی زارع بسیار سپاسگزارم از مطالب ارزشمند ومفیدی که قرارداده اید .انشا ءالله موفق باشید .یاحق بدرود

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *