مقدار مصرف میلگرد در ساختمان

محاسبه میلگرد ساختمان بتنی

4.6
(34)

در این مطلب خیلی ساده و مختصر میخواهیم محاسبه میلگرد ساختمان بتنی را حدودی انجام دهیم. خیلی خلاصه تقریبا وزن میلگرد سازه به ازای هر مترمربع زیربنا ۵۰-۳۵ کیلوگرم می باشد که این مقدار میلگرد فونداسیون را نیز شامل می‌شود. توجه کنید این مقدار تقریبی است و هر پروژه شرایط خاص خودش را دارد.

با ضرب وزن میلگرد مصرفی در قیمت میلگرد معلوم میشود که چه مبلغی باید بابت خرید میلگرد هزینه کنید.

عوامل موثر در میزان میلگرد ساختمان بتنی

عوامل زیر در محاسبه میلگرد ساختمان بتنی تاثیرگذار هستند.

  • سازه منظم یا نامنظم
  • طول دهانه‌ها
  • ارتفاع سقف‌ها
  • نوع سقف
  • مقاومت، نشست مجاز و تیپ خاک منطقه

تاثیر نظم سازه بر میلگرد ساختمان

سازه ای که نامنظم باشد در زمان زلزله تحت پیچش بیشتری قرار می‌گیرد بنابراین برای مقابله با این موضوع طراح سازه مجبور است سازه را سنگین تر طراحی کند و به خودی خود میزان مصرف میلگرد نیز بیشتر می‌شود. در پروژه های مسکونی معمولا طراح سازه اگر کارکشته باشد سازه را تا جای ممکن منظم می‌کند. ولی در پروژه های ویلا به دلیل معماری های خاصی که دارند معمولا سازه به خودی خود نامنظم است و به همین دلیل وزن میلگرد نیز بالاتر می‌رود.

نقشه سقف وافل
سازه بتنی نامنظم

مثلا در پروژه طرقبه که تصویر آن را مشاهده کردید وزن میلگرد مصرفی در سازه حدودا مترمربعی ۶۰ کیلوگرم بود. در پروژه مصلی نیز به دلیل ستون گذاری نامتقارن وزن میلگرد مصرفی حدود مترمربعی 50 کیلوگرم شد.

تاثیر طول دهانه بر میلگرد مصرفی در ساختمان

منظور از طول دهانه فاصله بین ستون هاست. در اسکلت بتنی اگر دهانه بلند باشد مثلا حدود ۱۰-۱۲ متر باشد مصرف میلگرد نیز حدودا مترمربعی ۲-۴ کیلوگرم بالاتر می‌رود. یکی از مزایایی که سازه بتنی نسبت به فلزی دارد این است که دهانه های بلند را می‌توان با سازه ای سبک تر نسبت به سازه فولادی پوشش داد. در این مثال اگر سازه فولادی بود مصرف آهن مترمربعی حدود ۱۰ کیلوگرم بیشتر می‌شد.این موضوع را در مطلب سازه فولادی یا بتنی توضیح داده ایم.

ارتفاع سقف‌ها

هرچه ارتفاع سقف ها بلندتر باشد سازه باید برای نیروی زلزله بزرگتری طراحی شود و این موضوع باعث می‌شود مصرف میلگرد در کل سازه نیز بالاتر برود. علاوه بر این هزینه ساخت اسکلت بتنی با سقفهای بلند نیز از حالت معمول بیشتر است.

تاثیر نوع سقف بر محاسبات سازه

نوع سقف نیز در مصرف میلگرد کل سازه تاثیر گذار است. به دلیل اینکه رفتار هریک از سقف ها در برابر زلزله متفاوت است. مثلا سقف تیرچه بلوک نقشی در تحمل نیروی زلزله ندارد و نیروی زلزله توسط تیر و ستون تحمل می‌شود. در حالیکه سقف هایی مثل دال بتنی یا وافل در باربری لرزه ای نقش دارند.

به عنوان مثال پروژه رسالت با سقف تیرچه بلوک و پروژه رسالت۲ با سقف وافل طراحی شد.

تصویر زیر اجرای اسکلت بتنی با سقف وافل در بلوار مصلی مشهد را مشاهده می‌کنید. توصیه میکنیم مطلب مراحل اجرای اسکلت بتنی را از دست ندهید و حتما نکات اجرایی مربوط به آنرا یاد بگیرید.

اسکلت بتنی پروژه مصلی
اسکلت بتنی پروژه مصلی

مقاومت، نشست مجاز و تیپ خاک منطقه

واضح است که نوع خاکی که قرار است بر روی آن ساختمان ساخته شود در طراحی سازه آن ساختمان نقش دارد. اگر خاک منطقه خوب نباشد یا تعداد طبقات زیاد باشد یا … شاید نیاز به اجرای شمع داشته باشیم که در مصرف میلگرد ساختمان تاثیر گذار است. به طور کلی مقاومت خاک بر روی میزان بتن و میلگرد فونداسیون تاثیر دارد و تیپ خاک در بتن و میلگرد سازه تاثیر گذار است.

محاسبه میلگرد ساختمان بتنی ۱-۵ طبقه

محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه

فرض کنید یک ساختمان یک طبقه با زیربنا ۲۰۰ مترمربع داریم. اگر حداقل مصرف میلگرد را مترمربعی ۳۵ کیلو در نظر بگیریم مجموع کل میلگرد حداقل ۷ تن می‌شود. سایز میلگرد ساختمان یک طبقه نیز حداکثر ۱۶-۱۸ خواهد بود. همچنین میلگرد سایز ۸-۱۰ نیز برای خاموت ها و آرماتور حرارتی مصرف می‌شود. البته اینها فقط تخمین حدودی است و برای هر ساختمان باید نقشه سازه طراحی شده تا جزییات تعداد میلگردها و خم و برش آنها مشخص شود.

تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان یک طبقه

بسیاری از دوستان در مورد تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان یک طبقه سوال داشتند. در پاسخ این عزیزان باید بگوییم که حداقل تعداد میلگرد برای هر ستون ۸ عدد می‌باشد. یعنی در هر جهت ۳ عدد به صورت مربعی قرار دهید. ابعاد ستون ها نیز در سازه بتنی حداقل ۳۰ سانت می باشد ولی در اجرا معمولا ۳۵-۴۰ سانت کمتر در نظر گرفته نمی‌شود.

میزان میلگرد مصرفی در ساختمان دو طبقه

فرض کنید یک ساختمان دو طبقه با زیربنا هر سقف ۱۰۰ مترمربع (مجموعا ۲۰۰ مترمربع) داریم. اگر مصرف میلگرد را مترمربعی ۴۰ کیلوگرم محاسبه کنیم مجموع کل میلگرد حدود ۸ تن می‌شود. بعضی از کارفرمایان در مورد تعداد میلگرد برای ساختمان دو طبقه سوال می‌کنند. در پاسخ به این عزیزان باید گفت بدون طراحی نقشه سازه نمیتوان در مورد تعداد میلگرد اظهار نظر کرد فقط میتوان مقدار وزن میلگرد لازم را تخمین زد. برای طراحی سازه و تهیه نقشه های اجرایی با ما تماس بگیرید.

تعداد میلگرد در ستون بتنی دو طبقه

بعضی دیگر هم در مورد تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان دو طبقه سوال می‌کنند که باید گفت برای تخمین حدودی تعداد میلگرد در هر ستون را ۱۲ عدد فرض کنید. چون برای اجرای راحت تر بهتر است که تعداد میلگرد ستون‌ها از پایین تا بالا یکسان گرفته و سایز میلگرد را در طبقات بالا کاهش دهیم.

اجرای سازه بتنی
اجرای سازه بتنی

میلگرد ساختمان سه طبقه

فرض کنید زیربنا هر سقف ۱۰۰ مترمربع باشد و ۳ سقف داشته باشیم بنابراین مجموع زیربنا ۳۰۰ مترمربع می‌شود. (اگر ۳ طبقه روی پیلوت باشد ۴ سقف درنظر میگیریم.) با در نظر گرفتن همان ۴۰ کیلوگرم در هرمترمربع زیربنا وزن میلگرد یک ساختمان سه طبقه ۱۲ تن محاسبه می‌شود.

تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان سه طبقه

در پاسخ به سوال میلگرد مناسب برای ساختمان سه طبقه چیست؟ باید گفت که احتمال زیاد حداقل سایز میلگرد ستون ها نمره ۲۰ خواهد بود. میلگرد تیر یا پوترها نیز باید توسط طراح سازه تعیین شود ولی احتمالا ۱۴-۱۶ یا ۲۰ بتوان جواب گرفت. سایز ۸ و ۱۰ نیز برای خاموت تیر و ستون ها استفاده می شود.

در مورد تعداد میلگرد برای ساختمان سه طبقه نمیتوان اظهار نظر کرد و فقط باید نقشه سازه طراحی شود. فقط در مورد تعداد میلگرد ستون ها میتوان گفت احتمالا ۱۶ عدد باشد. یعنی ۵ عدد در هر جهت به صورت مربعی قرار می‌گیرد. اگر سازه نامنظم باشد و همچنین ارتفاع سقف ها بلند باشد (مثلا پروژه ویلا طرقبه ) ممکن است حتی ستون ۶۰*۶۰ با ۲۴ عدد میلگرد ۲۸ داشته باشید!

میلگرد ساختمان چهار طبقه

میلگرد مورد نیاز ساختمان ۴ طبقه را نیز می‌توان طبق روال قبلی محاسبه کرد. اگر زیربنا کل ۴ طبقه مثلا ۴۰۰ مترمربع باشد و با درنظر گرفتن مترمربعی ۴۰ کیلوگرم حدودا ۱۶ تن میلگرد نیاز خواهیم داشت. برای ساختمان ۴ طبقه احتمالا سنگین ترین سایز میلگرد مصرفی ۲۵ خواهد بود که در ستون های طبقه اول مصرف می شود. برای ستون های طبقات بالا می‌توان سایز کوچکتری انتخاب کرد و یا تعداد آنها را کاهش داد. میلگرد تیرها را نیز می‌توان با سایز ۱۴-۲۰ طراحی کرد.

میلگرد ساختمان پنج طبقه

اما ساختمان ۵ طبقه چقدر میلگرد میخواهد ؟ طبق توضیحات قبلی می‌توانید محاسبه میلگرد ساختمان ۵ طبقه را نیز تخمین بزنید. سایز ستونهای ساختمان پنج طبقه در طبقه اول حداقل ۵۰*۵۰ خواهد بود و شاید ستون ۶۰*۶۰ نیز داشته باشید. تعداد میلگرد ستون ها نیز ۱۶-۲۴ عدد خواهد بود.

و یا مثلا در پروژه مصلی از آنجایی که ستون گذاری نامتقارن بود در یک سازه ۶ سقف ما دو ستون ۵۰*۱۰۰ داشتیم با میلگردهای سایز ۳۲

مقدار میلگرد مصرفی در ستون های سازه بتنی

دانستن این عدد شاید خیلی به کارتان نیاید ولی اگر بخواهیم یک عدد تقریبی بگوییم چیزی حدود 10-13 کیلو در هرمترمربع زیربنا

مقدار مصرف میلگرد در تیرچه بتنی

  • تقریبا ۶-۸ کیلوگرم در هر مترمربع زیربنا
  • تقریبا ۵-۷ کیلوگرم به ازای هر متر تیرچه (وزن آرماتور به کار رفته در یک تیرچه ۶ متری ۳۰-۴۰ کیلوگرم است.)

مقدار مصرف سیم آرماتوربندی و قالب بندی

  • سیم آرماتوربندی (مفتول ۱.۵) : تقریبا ۷-۹ کیلوگرم به ازای هر ۱ تن میلگرد مصرفی
  • سیم قالب بندی (مفتول ۲.۵) : تقریبا ۰.۱ کیلوگرم به ازای هر مترمربع

در این مطلب سعی کردیم محاسبه میلگرد مصرفی در ساختمان بتنی را حدودی انجام دهیم تا بتوانید تخمین درستی از هزینه ساخت اسکلت بتنی خود داشته باشید. با توجه به هزینه های بالا لازم است که برای محاسبات سازه و تهیه نقشه اجرایی به یک طراح سازه کارکشته مراجعه کنید. ما میتوانیم پروژه شما را به بهینه ترین حالت ممکن طراحی کنیم. برای استعلام قیمت طراحی سازه کافی است تماس بگیرید.

مهندس علی زارع
مهندس علی زارع

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا 34

به این مطلب امتیاز دهید.

35 پاسخ
  1. سید
    سید گفته:

    سلام وقت بخیر
    برا زمین تجاری ۳۶ متری در سه طبفه زیر رمین و همکف و طبقه بالا چقدر میلگرد برا فونداسیون و ستون زیر زمین و سقف لازم هست
    ممنون

    پاسخ
  2. بهمن باقری
    بهمن باقری گفته:

    سلام مهندس جان آیا میشود بجای میلگرد ۱۲ فولادی معادل آن میلگرد ۸کامپوزیتی موسوم بهfrp را استفاده (البته فقط در پی سازی و سقف) کرد؟ممنونم می‌شوم پاسخ شما را داشته باشم

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام من تا حالا استفاده نکردم. تا جایی که من اطلاع دارم میلگردهای کامپوزیتی در شرایط محیطی خورنده کاربرد دارند. میلگردهای کامپوزیتی چون شکل پذیری کمتری نسبت به میلگردهای فولادی دارند بهتر است تا جای ممکن از آنها در اعضای سازه ای استفاده نشود مگر در شرایط محیطی خورنده
      در مورد سایز ۱۲ که شما مثال زدید معمولا در پی سازی استفاده نمیشود و سقف هم معمولا فقط زمانی سایز ۱۲ کاربرد دارد که سقف دال تخت باشد. کاربرد سایز ۱۲ بیشتر در دیواربرشی و راهپله است.

      پاسخ
  3. علی
    علی گفته:

    سلام و عرض ادب آقای مهندس ، برای اجرای ساختمان ۳ طبقه بمساحت مجموعا ۳۷۰ متر و البته ۵ دیوار برشی مجموعا ۱۱ متری در هر طبقه بعلاوه ۵ ستون در هر طبقه و البته فنداسیون چقدر میلگرد نیاز است

    پاسخ
  4. عاطفه کریمی
    عاطفه کریمی گفته:

    سلام
    وقتتون بخیر
    ممنون از سایت خوبتون
    وقتی میگن درسقف تیرچه بلوک در هر متر مربع 5-7 کیلوگرم ارماتور نیاز داره ،دیگه شامل ارماتور تیر نمی شود .درسته؟

    پاسخ
  5. کریم
    کریم گفته:

    سلام مهندس برای ی منزل 8×8 با 64 متر زیربنا سازه بنای و دیوار باربر شناژ کلاف حدودا چقدر میلگرد میخواد چند کیلو ممنون از راهنمایی شما

    پاسخ
  6. یونس
    یونس گفته:

    سلام وقت بخیر
    تشکر میکنم از مطالب بسیار کاربردی و مفیدی که در اختیار مخاطبان قرار دادید
    مهندس برای یک سازه بتنی به مساحت ۱۰۰ متر که بعدا بشه ۴ طبقه ساخت فعلا بصورت موقتی برای ۱ طبقه که بخواهیم بسازیم
    حدودا به صورت جداگانه
    برای فنداسیون چند کیلو گرم میلگرد نیازه
    برای یک سقف چقدر
    برای ستون ها چقدر
    تشکر از پاسخگویی شما مهندس عزیز

    پاسخ
  7. مارادانا
    مارادانا گفته:

    سلام اقای مهندس ببخشید ساختمان ۴ طبقه ای که در سال ۱۳۸۰ساخته شده سازه بتونی با هر طبقه ۲۰۰متر که ۱۸تا ستون داره تقریبا چقدر میلگرد میده متری باتشکر

    پاسخ
  8. علی
    علی گفته:

    سلام جناب مهندس ملک کلنگی به متراژ 11.34عرض در 30 طول می خواهم در شش طبقه مسکونی و دو طبقه پارکینگ (زیرهمکف و همکف)با مجوز بنا ۶۰درصد +۲(۲۲۶/۶۸متر در هر طبقه)بسازم میخواهم بدانم ۲_چند تا پارکینگ می توانم تامین کنم۲_بنا مفید در هر طبقه با کسر مشاعات چقدر است۳_حداکثرهزینه تا پایان کار چه میزان می باشد ملک در تهران می باشد

    پاسخ
    • علی زارع
      علی زارع گفته:

      سلام باید پلان معماری تون طراحی بشه تا مشخص بشه تعداد پارکینگ احتمالا حدود ۱۴ تا
      مساحت مشاعات برای طبقات تک واحدی حدود ۲۰ مترمربع است ولی برای طبقات چند واحدی بیشتر میشه که اونم باید طراحی بشه پلان. شما حدود ۲۸ مترمربع مشاعات اگه درنظر بگیرید مفید هر طبقه درمیاد تقریبا ۱۹۸ مترمربع

      پاسخ
  9. حسینعلی
    حسینعلی گفته:

    سلام مهندس خسته نباشیدطراح ساختمان دوطبقه امافعلا یک طبقه میخواهم بسازم فونداسیو ن ستون وسقف چقدرمیلگردلازمه

    پاسخ
  10. ریگی
    ریگی گفته:

    سلام .ممنون از مطالب مفید تون
    مهندس یک سازه اسکلت بتن در سه طبقه با زیر بنای هر طبقه 1800متر مربع .بدون دیوار برشی و اکثر دهنه ها 6تا 7متر و ابعاد 50*50و60*60که فعلا دو طبقه زیر زمین و همکف ساخته میشه ،به تفکیک برای فونداسیون در هر متر مربع چند کیلو گرم؟؟ و برای ستون وسقف که شامل تیرچه وتیر و حرارتی وخاموت وسیم نرم وقالب هست جمعا چند کیلو گرم در هر متر مربع در نظر بگیرم ؟.؟

    پاسخ
  11. مهدی کاردان
    مهدی کاردان گفته:

    سلام آقای مهندس
    ویلا یک طبقه با اسکلت بتنی
    ابعاد زیربنا ۶ در ۱۷ متر مربع
    نوع خاک هم تقریبا سنگ هستش و محکمه
    سطح زمین هم صاف و بدون شیب
    میخواستم بدونم حدودا چقدر میلگرد مصرف میشه فقط برای فونداسیون
    با تشکر

    پاسخ
  12. پیمان
    پیمان گفته:

    سلام اقای مهندس عزیز ی سوال داشتم در مورد اینکه هر مترمربع ۳۰تا ۴۰ کیلو اهن استفاده میشه این عدد شامل میلگردهای تیرچه ها هم میشه یا نه؟؟
    قبلش از مطالب مفیدی که گذاشتین ممنونم

    پاسخ
  13. کریمی
    کریمی گفته:

    با سلام
    در مورد تیر ها هم بنویسید که چقدر میله گرد مصرف دارد در سازه بتنی با تیرچه بلوک این 40 کیلو میله گرد کلی هست یا برای تیرچه و ستون و فونداسیون جداگانه محاسبه داریم

    پاسخ
    • خسرو آریافر
      خسرو آریافر گفته:

      سلام خدمت مهندس عزیز، بنده هيچگونه آگاهی و اطلاع از ساختمان سازی ندارم،زمینی دارم که با مشارکتی قصد ساخت آنرا داریم،خواستم راهنمایی کنید که مگ آنرا به چه صورت باید ساخته شود منظورم مقدار سيمان و ماسه……بعداز آن سایز میلگرد جهت فونداسیون و پی سازی از کدام میلگرد استفاده شود ممنونم از راهنمایی شما

      پاسخ
      • علی زارع
        علی زارع گفته:

        سلام
        بتن مگر بتن کم سیمانی است مثلا عیار ۱۵۰ که هم میتوانید در کارگاه بسازید و هم آماده بیاورید
        در مورد میلگردهای فونداسیون تا نقشه سازه طراحی نشود سایز و طرح میلگردها مشخص نمیشود.

        پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *